[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

huppeltje

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:11

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:03

Dank je Huppeltje, toevallig dit topic al gelezen :)

Ik ben blij, de zalf werkt nog steeds. De sarcoid krimpt, ik zie elke keer weer nieuw dood weefsel erom heen en de rest er om heen heelt heel mooi. Ben nu alleen de plek aan het spoelen, droogdeppen en dan mesitran erop!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:02

Hey Jotoma

Nee de DA zegt dat ie contact heeft gehad met Knottenbelt alleen die man reageerde constant anders, mij duurde het te lang na paar maanden te wachten en de da iedere keer contacten.
Toen zijn de foto's opgestuurd naar Utrecht en zou Door dus voor de BCG in aanmerking komen al bleef dat oog wel een puntje

Nu is mijn sensibele druif ook snel ziek dus ik verwacht dat die BCG injectie geen makkie gaan worden.
Alles heelt bij haar heel langzaam dus een dik been of wondje.
Op dit moment rust er een stop op de BCG zal volgende week Utrecht eens bellen en dan stop ik ermee.
Vind wel best zo.... ik heb ooit eentje laten weg snijden en half jaar later zaten er 2 verschillende op hele andere locaties.
Zodra het oog-sarcoid te groot wordt trek ik de stekker eruit.

Grappig dat Utrecht jouw adviseert te bevriezen terwijl ze daar eigenlijk geen voorstander voor zijn...tenminste zo kwam het destijds op mij over

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 09:11

Tjonge Tita, dat verloopt allemaal niet echt soepeltjes.
Utrecht zei al dat de verkrijgbaarheid van bcg erg moeilijk is en ook niet favoriete behandelmethode ivm de ontstekingsreacties die het oproept.

Ik moet misschien wel even de nuance maken dat de adviezen vd klinieken zijn gebaseerd op een nodulaire sarcoid, 1cm doorsnede in de lies. Per geval zal er een ander advies van toepassing zijn.
Alle klinieken in Nederland adviseerde om weg te snijden als ik nog niet met dermequin was begonnen, mijn eigen da ook, maar daar had ik geen comfortabel gevoel bij. Omdat ik al met dermequin was begonnen vervalt de optie wegsnijden omdat het al een open wond is en was bevriezen en eventueel daarna nog een keer dermequin een tweede optie. Behalve knottenbelt, die zou gewoon doorsmeren met dermequin.
Gezien de sarcoid nog aan het slinken is, denk ik dat ik het advies van knottenbelt ga opvolgen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:45

Gister voor het eerst mesitran gebruikt en wat knapt de wond daar van op zeg!
Er zitten nog steeds stukjes weefsel die afsterven, maar wat ik nu ook beter kan zien is dat de sarcoid onderhuids groter is dan wat als bobbeltje zichtbaar was toen het nog dichte huid was. Doordat er wel een hele dikke laag afgestorven is, is dat nu goed zichtbaar. Maar moeilijk op foto weer te geven.

Afbeelding

Schoonmaken en insmeren liet hij keurig toe. Vandaag ook maar gelijk een vitamineshotje gegeven :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:12

Het waren in eerste instantie toch 3 of 4 sarcoïden vlak bij elkaar?
Betekent dat dat er 2 of 3 al wel netjes verdwenen zijn?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:31

Er waren er oorspronkelijk 4 toen ik met virex begon. Na een jaar virex is er 1 bult (die je nu kan zien) voor t oog zichtbaar en nog 1 formaatje dubbeltje, die je alleen kon voelen. Die laatste kan ik niet meer vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:44

Over de lange lijn dus wel vooruitgang, gelukkig.

Nu dat rottige laatste stukje nog.
Ik vind de wond er trouwens erg netjes uitzien!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:51

Ik heb eerder ook een topic op bokt gezet vanwege de sarcoid aan mijn paard haar oor.
Heb er vanalles mee gedaan! Wegsnijden, XxTerra zalf, medistran, die koortslip zalf, BCG in Utrecht.. en nog vele andere overwegingen gehad.
Zoals ook invriezen onder gehele narcose e.d. Utrecht zag nog 2 optie's die beide per behandeling erg duur waren en waarvan ze er zeker meerdere zou moeten zou het willen helpen. En dan was het nog maar de vraag of het genoeg zou helpen.
Dermequin ken ik nog niet, eens googlen :). Edit: Hm klinkt een beetje als XxTerra m.b.t. de ontstekingsreactie en de kruiden. Zorgde bij mijn paard voor een vervelende wond en uiteindelijk was de sarcoid er groter mee dan voorheen jammer genoeg. Hopelijk helpt het voor jou paard wel goed genoeg!

Smeer nu bijna een jaar de VireX creme en de tumor is bijna afgestorven!!

Wat ik gauw gevonden kreeg:
Vorig jaar 25-5-2015 (2 dagen voor de laatste bcg injectie) Foto's maar in linkje gedaan.
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... foejts.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... oglbmb.jpg

31-7-2015. Nu is het bolletje dat je ziet een stuk kleiner en al voor de helft donkergrijs/zwart *\o/*
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... fdub1o.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... hcw8tu.jpg

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:15

@pattypaard
Hier ook een virex smeerder, is zwart grijze huid goed ?
het 'gezwel' is bij mij weg, op een bubbeltje na, maar de rest is grijs/zwart vlak vel... Hier en daar groeit haar. Ik heb een stop gedaan van 3 maand en toen verscheen er meer haar, maar niet op alle plaatsen dus ik ben weer gaan smeren :p
Is het zwarte littteken weefsel ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:07

@pattypaard: dank voor het delen. Wat heb je al veel geprobeert :o wat super dat virex bij jou ook goed werkt! Ik hoop dat jullie er van af komen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 15:59

Wond blijft mooi, heb wel t idee dat het (voorheen) onderhuidse gedeelte dikker wordt. Lijkt wel een pukkel die op knappen staat. Geen idee of t iets van vocht oid is..

Moeilijk om op foto vast te leggen, te donker en met flits weerspiegelt het water erin.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:54

Jammer, spiegelt inderdaad te veel op de foto om het goed te kunnen zien. Misschien morgen beter zichbaar?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:33

Pattypaard
Paard op vorig stal had een joekel van sarcoid uit oor bijna zo groot als ei, of golfbal
Die hebben laten wegsnijden in Gent.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:18

Fauvetje, mij is verteld dat zodra de huid zo zwart is de tumor afgestorven is. Ik durf niet te zeggen of dit littekenweefsel is maar dat zou best kunnen. Bij mijn paard voelt het wel wat bobbelig aan en er groeien nog niet echt haren op, maar wie weet komt dat nog dan als ze bij jou paard weer aan het groeien gegaan zijn :).

Is de tumor bij dat paard niet meer terug gekomen Tita? Bij de mijne begon het met een piepklein bolletje aan haar oor en heeft de DA een stuk oor mee weg gesneden. Maar de tumorcellen zaten helaas al verder verspreid en zodoende kwam er een agressievere sarcoid terug helaas.

Ben erg benieuwd hoe de wond zich gaat ontwikkelen Jotoma!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:13

Nee dat paard ziet er super uit.
Behalve der oor had ze ook nog grote plek 5-10 cm op de halsterplek.
Helemaal kaal met grauwe huid en vol met bultjes die open sprongen.

Ze heeft medicijnen mee gekregen, en uit der oor is weg gesneden is van de zomer gebeurt en alles oogt super mooi en rustig.

Is dat ik het geld er gewoon niet voor over hebt. Ben dol op mijn paard, maar is me niet waard om duizenden euro's kwijt te zijn aan zoiets.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:00

Nu geprobeert om er met daglicht een foto van te maken. Ik kan er nog geen conclusies aan hangen eerlijk gezegd, elke dag heeft hij weer een andere vorm. Nu lijkt hij weer kleiner en egaal rond is het niet meer..
Tijdens schoonmaken en insmeren haalde ik er velletjes vanaf, verder lijkt het nog schoon.

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:13

Ik blijf je volgen.

Maar ik blijft ook denken je haalt niet de kern weg

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:19

je kan het ook laten insmeren met de BCG bacterie in iedergeval niet laten wegsnijden de kans is dan super groot dat het groter en agressieffer terug komt . dit heeft bij een paard die ik ken super goed geholpen en die is nu helemaal genezen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:26

Bontebonte als je nou eerst topic doorleest.... Is maar een hintje hoor :)*

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:32

@tita: dank je :)
Ik ga er niet vanuit dat hij nog helemaal slinkt nee. Ik vind het wel interessant hoe dit zich ontwikkelt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:51

De sarcoid ziet er echt elke dag anders uit. De ene keer lijkt er vocht achter te zitten, nu lijkt het een verschrompelde, uitgedroogde wrat met dode huid erop.
Na t wassen zag t er als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:54

De plek eromheen begint er erg netjes uit te zien.
Nu die rottige sarcoid nog echt weg!

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:19

Hi Jotoma, wanneer ga je weer beginnen met Dermaquin smeren? Of moet je wachten totdat de huid eromheen weer wat hersteld is? Groetjes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:04

Dat weet ik nog niet. Dinsdag komt de da en dan kijken we hoe we verder gaan behandelen.