Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:23

Oke dan zou je kunnen denken dat er na de miskraam het ea mis is gegaan..misschien zit er toch iets niet goed van binnen.

Het slechte lopen kan er los van staan..maar kan er natuurlijk ook mee te maken hebben.

Sucses alvast morgenochtend!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:24

Heb even alles gelezen...
Heeft ze geen Cushing dan? Die van mij heeft Cushing en werd mager. Als je haar op gras zet moeten we oppassen dan ze niet hoefbevangen wordt door het gras. Ze mogen namelijk niet al te veel eiwitten en suikers binnen krijgen. Ze kunnen goed tegen bietenpulp en wij voeren haar een bekertje bietenpulp (met dan 4 bekertjes water) en 50 gram vitaminekorrels. Ze krijgt na het werken (dat houdt in: rijden/wandelen/handwerk/mennen) nog een beker bietenpulp en 25 gram vitaminekorrels. Het is dan wel een IJslander, wel extra opletten natuurlijk.. Ze is twee keer mager geweest en de bietenpulp werkte perfect.
Heb je er al een osteopaat bijgehaald? misschien kan die wel een pijntje ontdekken en zo snel weigeren die niet...
Succes met dit paardje!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:27

Ik hoop dat ze nu iets vinden dan. Want dit paard heeft duidelijk hulp nodig, arm dier. :(:)

Goed dat je er voor vecht om een diagnose te vinden. Zonder diagnose sta je nergens. Succes vandaag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:27

Het is raar dat ze zo stijf word/ slecht loopt na stilstaan..dat lijkt inderdaad op stofwisseling/ spierproblemen. Cushing lijkt mij ook een goede om op te testen..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:37

Ik heb trouwens ook ooit een paard met Leptospirose gezien, die zag er ook zo mager uit en was gewoon echt ziek. Moeilijk lopen, stijf etc

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:51

Mijn eerste gedachte is ook cushing en hoefbevangen. Ben benieuwd wat er uit de testen komt. Mocht je haar voor de winter wat dikker willen hebben kan je ook nog overstappen op een seniorenvoer. Dit bevat weinig suiker maar wel veel vet. Of gewoon zonnebloem olie over het voer als ze dat wil eten. Succes en hou je ons op de hoogte?

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:59

Ik denk aan cushing of hoefbevangen aan 4 benen
Ik ben benieuwd wat er precies is en als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik haar ook niet laten gaan ik zou ook eerst precies willen weten hoe of wat en als er niets meer te doen is haar dan pad laten gaan

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:08

Ik snap niet waarom zoveel mensen hoefbevangen aan 4 benen zeggen, als dit paard echt hoefbevangen was dan stonden zijn voorbenen juist voor de massa, nu plaatst hij zijn voorbenen onder de massa waardoor het gewicht gedragen wordt door de toon van de hoef, als ze hoefbevangen zijn is dat juist het gebied wat ze willen ontlasten. Als het al met hoeven te maken heeft zou deze stand eerder pijn in het achterste gebied van de hoef laten zien, omdat je in deze stand duidelijk ziet bij de voorhoeven dat de achterkant ontlast wordt en de tenen het gewicht dragen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:11

onze haflinger had baarmoederontsteking die is helaas ingeslapen wel ongeveer dezelfde symptomen. hoefbevangen en vermageren

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:39

Ergens snap ik beide kanten van het verhaal wel. Natuurlijk wil je als eigenaar dat je paard vrolijk op gewicht pijnloos door het leven kan en daar alles voor doen.

De dierenartsen die je geraadpleegt hebt zijn misschien wat kort door de bocht geweest met hun advies. Als ze dat onderbouwd zouden hebben zou het voor jou makkelijker zijn om er een juiste keuze in te maken.

Alles wat hier in het topic genoemd wordt aan aandoeningen zijn allemaal geen prettige vooruitzichten voor het paard.
Bloedonderzoek kost je 150 euro, dan begint het pas. Vervolgens zal in het geval van cushing een paard op medicatie moeten komen, bij baarmoederontsteking wat al zolang speelt is hoefbevangenheid heel waarschijnlijk. mogelijk is er al sprake van verzakking/kanteling van het hoefbeen. Daarvoor zijn foto's nodig. ca. 30 euro per stuk. Als zoiets wordt geconstateerd kom je in het gunstigste geval met een speciaal beslag (ca. 180 euro iedere 6 weken) nog goed weg. EMND kan alleen in Utrecht worden vastgesteld dmv biopten van de spieren. Paard moet daar met de trailer naartoe terwijl hij nu al moeite heeft om in de benen te blijven. Dieet wat volgt is vooral veeeeeeel kwalitatief hoogstaand voer (merriebrok en extra vitamine E en Selenium) Uiteindelijk is het nog aflopende zaak want EMND is vergelijkbaar met ALS bij mensen. Uiteindelijk gaat ie broodmager dood aan een slokdarmverstopping. Dat moet je niet willen.

Eigelijk zou een dierenarts je een onderbouwd advies moeten geven maar de keuze moet je zelf maken. Zet daarbij het welzijn van het paard op de eerste plaats, hoe hard dat ook is.

-Logen en -Pathen zou ik alleen als ondersteuning raadplegen maar je moet je afvragen of je echt wilt weten wat er aan de hand is. De prognose voor het paard wordt er nl. niet anders van.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:44

littleroosie schreef:
Ik kan morgenochtend om 8.00 uur terecht in Wolvega met haar.

Ze krijgt ook bietenpulp. Ze is zo mager geworden na de miskraam, daarvoor was ze op gewicht maar liep ze wel slecht.

Succes in Wolvega morgen. Hopelijk wordt je daar wat wijzer!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:49

Kenyada schreef:
Ik snap niet dat je een dier als dit niet gewoon laat gaan. Waarom al die trammelant nog aan haar lijf? Duidelijk dat ze zich niet goed voelt toch?

Ik zou zelf willen weten wát er mankeert aan mijn paard voor ik opgeef.
Succes TS, ik volg.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:52

felineepino schreef:
Kenyada schreef:
Ik snap niet dat je een dier als dit niet gewoon laat gaan. Waarom al die trammelant nog aan haar lijf? Duidelijk dat ze zich niet goed voelt toch?

Succes TS, ik volg.

Inderdaad, voor hetzelfde geld is het iets wat relatief eenvoudig te behandelen is.
Uitgebreid bloedonderzoek en mestonderzoek is dan imo het minste wat je kan doen. Wel ga ik met SuzanneF mee en had ik zelf gekozen voor Bodegraven.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:56

Succes TS, ik volg.[/quote]

Inderdaad, voor hetzelfde geld is het iets wat relatief eenvoudig te behandelen is.
Uitgebreid bloedonderzoek en mestonderzoek is dan imo het minste wat je kan doen. Wel ga ik met SuzanneF mee en had ik zelf gekozen voor Bodegraven.[/quote]

TS woont in Friesland lijkt me niet handig om uren met zo'n zwak paard op de trailer te staan. Bovendien is Wolvega ook een prima kliniek!

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:59

Ik volg dit even. Wij hebben een 17 jarig paard op stal staan, waarin ik jouw paard herken. Opgewekt en vrolijk paard, maar een vreemde beenstand en graatmager. Het is altijd rommelen met dit paard. De eigenaar gaat al jaren naar Laarakkers, waar er altijd iets gevonden wordt als lever-, baarmoederontstekingen etc. Ze krijgen druppels mee en het paard knapt er daadwerkelijk van op tot het weer achteruit gaat. Bij Laarakkers hebben ze ook niet naar de vreemde stand van het paard gekeken, maar meten ze de organen en levenskracht door.
Nu ik het bericht van iemand heb gelezen over DSLD / ESPA.... vallen alle puzzelstukjes voor mij op de plaats. Ik zal dit aan de eigenaar doorgeven.
TS; heb je de link gelezen hier eerder in de topic over DSLD? Misschien kun je het nog even met je dierenarts bespreken.
Veel succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:59

aisie schreef:
TS woont in Friesland lijkt me niet handig om uren met zo'n zwak paard op de trailer te staan. Bovendien is Wolvega ook een prima kliniek!

Dat mag ook wel wat minder hoor :roll:

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:00

Wolvega bevalt mij ook altijd prima en komen ook gewoon aan huis.

ik ga even meelezen, hopelijk kunnen ze snel een diagnose stellen en evt. een behandeling starten!

Succes morgen TS!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:02

Liselot schreef:
aisie schreef:

Dat mag ook wel wat minder hoor :roll:

Was niet zo bedoelt hoor maar het quoten ging niet helemaal goed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:02

Ik vind het verschil tussen een " prima" kliniek en Bodegraven nogal een verschilletje. Maar ik gaf ook alleen maar mijn mening, is aan TS wat ze daarmee doet ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:03

Liselot schreef:
Ik vind het verschil tussen een " prima" kliniek en Bodegraven nogal een verschilletje. Maar ik gaf ook alleen maar mijn mening, is aan TS wat ze daarmee doet ;)

Het kwam inderdaad over dat Wolvega geen goede kliniek zou zijn. Wat dus wel gewoon zo is. Vandaar mijn reactie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:04

Paar kenmerken van DSLD nog (heb er dit voorjaar één daarmee in laten slapen): naast doorbuigen op de koten/kogels (pas in een laat stadium!) staan deze dieren soms met hun achterhand gedraaid tov de voorhand, en kunnen ze echt vrijwel niet lopen met de achterhand net na het opstaan. Daarbij klauwen ze dan soms met de voorbenen vanwege de pijn in de achterbenen, of slaan met het hoofd van pijn. DSLD is een zéér pijnlijke aandoening, en zit meestal aan de achterbenen.

Het is echter een heel zeldzame aandoening, die nog het meeste voorkomt bij Paso's - een ras dat hier in NL nou niet echt dik gezaaid is.

Verder: bij hoefbevangenheid aan alle 4 de benen zit het paard alle 4 de benen ónder het lichaam. Alleen bij HB aan de voorbenen zet het paard de benen naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:04

Dier heft ook goed pijn gezien de karperrug die ze trekt. Ben benieuwd ts, zou niet van de kliniek weggaan voor je antwoord hebt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:05

Heb een merrie gehad die na geboorteproblemen HB kreeg. Geen kanteling niks, alleen vage HB klachten en insuline resistentie. Na een paar maanden brood mager. In die richting zou ik hier ook denken. Die kon er ook zo bij staan.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:06

Fijn dat je morgen ochtend al terecht kan. Wolvega is een fijne kliniek. Succes morgen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:07

Liselot schreef:
Uitgebreid bloedonderzoek en mestonderzoek is dan imo het minste wat je kan doen. Wel ga ik met SuzanneF mee en had ik zelf gekozen voor Bodegraven.

Mee eens hoor, maar dan nog vind ik het vreemd dat twee dierenartsen onafhankelijk van elkaar inslapen adviseren. En dat, als ik TS goed interpreter, zonder gedegen onderzoek, danwel zonder een eenduidige diagnose.

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een dierenarts een (overigens broodmager) paard ziet en zonder onderzoek aangeeft dat hij/zij aanraadt het te laten inslapen. Dan sla je als dierenarts toch wel een heel aantal planken mis. Vind ik. Bloedje trekken lijkt me toch wel de eerste stap. (Overigens was ik er met een uitgebreid bloedonderzoek en onderzoek op Cushing (helaas net te vroeg voor het gratis onderzoek) niet voor 150. Zat bijna op het dubbele).