Botulisme

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:44

Micramadam, Heel veel sterkte ook voor je dochter en bedankt voor de mededeling dat er een artikel in Bit komt. Ook ik schrok dat het zelfs in grasbrok die je moet weken kan zitten daar kun je dus zelf niets aan zien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:59

Doorgaans als er schimmel in een baal zat of wat anders merk je het snel genoeg. Maar dat botulisme op deze manier bij je paard kan komen wist ik ook niet. ik haalde elke plak weg die ik niet vertrouwde en pas een schone plak gaf ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:53

Micramadam veel sterkte ook voor uw
Dochter.

Heeft misschien iemand een link naar het genoemde artikel?
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-08-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:14

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten aangepast of verwijderd. Gelieve de discussie respectvol en ontopic te houden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 22:38

Ik ben de ts maar ik heb blijkbaar een heel stuk gemist??? Ben niet elke dag op bokt en, als ik er wel ben, soms alleen maar als meelezer omdat ik verder geen tijd heb. Zeker nu niet

Ben er nog steeds achter de schermen mee bezig want ik denk er elke dag aan en ik wil heel graag dat mensen eerlijke info krijgen zonder paniek te veroorzaken want dat is helemaal niet nodig. Maar hoe meer we weten, hoe beter het is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:40

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/botu ... aar/44696/

Het artikel in Bit.
Hierin staat trouwens dat het alleen door vogels wordt veroorzaakt? Dus niet door muizen of andere dode beesten in het kuil (of water)? Want nu weet ik het even niet meer... Of is het gewoon nog niet bewezen dat het mogelijk ook door een muis veroorzaakt kan worden?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:42

Andere kadavers zijn nog onzeker staat er maar zou zelf het zekere voor het onzekere nemen.
Wat ik me dan wel afvraag, als het een bodembacterie is, is er dan wel perse een kadaver nodig om botulisme te veroorzaken. Of is het zelfs mogelijk dat bv een hele weide besmet is en dus ook het gewonnen hooi of kuil van die wei?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:20

Ja jammer dat het artikel niet volledig is, er is dus weinig tot geen onderzoek gedaan door degene die dit verhaal in Bit heeft gezet..

Zeer betreuringswaardig..
Ook de redactie van Bit treft hierin blaam, die hebben het ingezonden stuk gewoon voor de waarheid gezien.

Een hoop paarden eigenaren worden hier door op het verkeerde been gezet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:24

Volgens mij alleen vogels

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:59

Mijn vorige paard (Un-amie) had ook botulisme alleen heeft geen Dierenarts dat nooit vastgesteld..
Op de 1e dag van onze ruitervakantie spoelde ik mijn bit af in een emmer water die aan een kraan hing omdat hij lekte
Het was een vrij warme dag en er kwam een smerige lucht uit de emmer en ik zag dat er een half vergane muis in dreef.
Bit goed afgespoeld en niet meer bij nagedacht verder.
Heerlijk vakantie gehad en lange ritten gemaakt.
Echter op de laatste dag (5 dagen later) viel me op dat mijn paard zo stijf aanvoelde achter.
echt kreupel was ze niet dus haar even op rust gezet en haar na een week gemasseerd maar ik kreeg het niet los, de hele wervelkolom voelde verstijft aan heel vreemd..

Daarna hebben er 3 verschillende dierenartsen (wo een holistische) naar gekeken; dit omdat ze steeds slechter ging lopen..Het leek wel ataxie.. ook in het bloed was niets gevonden.

5 maanden later was ze nog steeds niet in orde (eigenlijk werd ze alleen maar slechter) en heb ik Jeannette Kompier (die met een biosensor werkt) laten komen.
Het was een wanhoopsdaad en verwachte er helemaal niets van en toen ze zei dat mijn paard botulisme had geloofde ik dat niet direct..
mijn paard kreeg hooi en we hebben automatische drinkbakken dus dat leek me niet mogelijk..
Tot ze zei dat het door een dood dier in het water kwam.
ineens schoot de dode muis me te binnen en viel alles op zijn plek.
Mijn paard kreeg een kuur van 2 soorten druppels die ik 16 dagen lang moest geven.
dan zou het zo over zijn.. jaja vast :+
Ik kon me nl niet voorstellen dat een paard dat zo slecht loopt door een paar vage druppels weer goed zou worden.

Na 5 dagen was ik toch een beetje nieuwsgierig en besloot haar aan de longe te bekijken.
Ik kon mijn ogen niet geloven!!
Ze liep zoveel beter dat ik een potje heb staan janken van blijdschap!
Ze knapte daarna zienderogen op en na 2 weken had ik mijn paard weer terug gezond en wel!

Ze had geen acute maar een hele milde sluipende vorm van botulisme.
wat de Dierenartsen niet vonden vond zij wel!
Voor mij staat vanaf dat moment als een paal boven water dat een biocensor absoluut problemen op kan sporen, mits de juiste persoon ermee werkt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:40

Elco schreef:
Ja jammer dat het artikel niet volledig is, er is dus weinig tot geen onderzoek gedaan door degene die dit verhaal in Bit heeft gezet..

Zeer betreuringswaardig..
Ook de redactie van Bit treft hierin blaam, die hebben het ingezonden stuk gewoon voor de waarheid gezien.

Een hoop paarden eigenaren worden hier door op het verkeerde been gezet.

Ik heb het stuk geschreven, aan de hand van gesprekken met dierenartsen die ervaring hebben met botulisme. Wat klopt er niet? De DA kon niet met zekerheid zeggen dat het door andere kadavers komt, dus dat heb ik niet opgeschreven.

Oh en welk ingezonden stuk?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:36

Op de vorige pagina heb ik 2 engelstalige artikelen geplaatst moet zeggen dat ik die duidelijker vind dan het artikel in Bit.
Ben het absolut niet eens met de aanname van alleen watervogels. Die zullen niet snel in hooi of kuil terechtkomen.
Vermoed dat er daar meer kennis is dan in Nederland omdat het daar vaker voorkomt maar vind dus wel dat als een dierenarts informatie wil geven over dit onderwerp dat hij op zoek moet naar goede informatie en die is er zeker.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:23

Het is geen aanname, het is juist een aanname dat het ook door andere dieren kan worden veroorzaakt. En watervogels komen inderdaad ook niet snel in het hooi of kuil terecht, botulisme komt dan ook zeer weinig voor. Daarbij is het ook een mogelijkheid dat het ontstaat door kuil dat niet lang genoeg is gedroogd en te vroeg in de baal is gestopt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:27

_Reneee, omdat dierenartsen vaak niet de kennis hebben net zomin als het herkennen van leverbot.

En als je niet alle info hebt wat betreft Botulisme, vind ik dat je ook geen artikel moet plaatsen in Bit.

Lees mijn posts in dit topic maar en van Unamie.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:29

En het is Zeeeeer zeker geen aanname dat het ook door andere kadavers veroorzaakt kan worden.

Dat is het missen van kennis van deze persoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:10

Even voor de duidelijkheid: de bacterien hoeven niet uit een dood dier te komen.
Ze zitten ook gewoon in de modder. In kuilbalen kun je optimale groeicondities kweken waardoor het gevaarlijk kan worden. Die condities zijn meestal ook optimaal voor andere rottingsvormen. Dus als je schimmel ziet is de kans groter dat er ook andere ongewenste 'beestjes' inzitten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:18

De insteek van het artikel is gelukkig ook niet het achterhalen van de oorzaak van botulisme, maar het herkennen van de symptomen waardoor er meer paarden kunnen worden gered. Alleen al hier in het topic zijn er veel verschillende meningen over waar het wellicht door komt, maar het kan altijd zijn dat je niet aan je kuil ziet dat er iets niet goed is. Daarom is het belangrijker dat je symptomen herkent zodat er op tijd een antiserum kan worden gegeven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:42

Het lastige met schimmelbalen is dat je paard dat vaak gewoon krijgt als het ergens in pension staat...
Vaak genoeg gezien igg

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:03

unamie schreef:
Het lastige met schimmelbalen is dat je paard dat vaak gewoon krijgt als het ergens in pension staat...
Vaak genoeg gezien igg

Idd, en nogmaals bij mij zat dus een dode muis in het hooi, hij krijgt niet eens kuil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:20

Als het gewoon echt hooi en geen voordroog is dan loop je weinig risico aangezien hooi te droog is en te veel lucht heeft om de bacterie te laten verspreiden.
Als je het dan oploopt heb je echt vreselijke grote pech.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-08-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:21

Vanwege die reden stoom ik mijn hooi ook op...het stof is er uit, ruikt frisser en dood schimmels.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:22

Tcm62 schreef:
Vanwege die reden stoom ik mijn hooi ook op...het stof is er uit, ruikt frisser en dood schimmels.

Hoeveel kost zo"n stomer?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:26

Nee ik heb hem zelf gemaakt...ik heb een roby stoom cleaner en een grote plastic ton...gaatje onderin, ovenrek rond geknipt op pootjes gezet net boven het gat...

De stoomcleaner is niet goedkoop, maar mijn vorige heeft 20 jaar dienst gedaan...was wel betere kwaliteit, maar verwacht hier ook heel wat jaartjes mee te doen....het voordeel hiervan is dat hij op hogere druk gaat en dus heter is dan een gewone behangstomer die ook gebruikt wordt....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

Ik heb ook een stomer wel de officiele zeg maar. Maar in het engelse artikel op de vorige pagina staat dat zelfs bij 100 graden deze bacterie niet dood gaat helaas. En dat de meeste besmettingen daar vooral voorkomen in grasbrokken omdat het voor het paard niet te herkennen is wat wel/niet goed is. Hier schrok ik best van want in de winter voer ik dat met zemelen ook nog wel eens bij.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:30

Ja klopt..wil he steriliseren moet je minimaal 20 min op 120 geaden stomen..ik geloof dat mijn app 140.graden doet en kan ruim een uur...en ook thuis ;)