Paard met zeer dunne hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:49

Bij paarden met Spaans bloed zie je vaak hoeven die ook wanneer ze te lang worden, nauwelijks flaren of breder worden, ze gaan eerder knijpen.

Bij koudbloeden zie je dat juist weer wel.

Maar voor allemaal geldt dat de hoefwand dmv de witte lijn mooi aangesloten moet zijn aan het hoefbeen, voor optimale stevigheid.

Knijpen is niet goed omdat er dan binnen in de hoef druk komt te staan, maar flaren en breder worden is ook niet goed, omdat de hoefwand dan steeds aan de lamellen in de witte lijn trekt en de verbinding met het hoefbeen slechter wordt.
Zo kun je zelfs mechanische bevangenheid krijgen.

Je zult een tinkerhoef nooit krijgen als een mustanghoef qua beeld en grootte, maar van binnen zitten dezelfde weefsels en structuren waar je rekening mee moet houden.
Ik ga van de winter de hoeven van mijn Tinkers echt geen brede slippers laten worden zodat ze meer grip hebben op de natte klei, want als ik dan in het voorjaar weer fanatieker (uiteraard opbouwend) ga rijden en er zit meer voeding in het gras, heb ik (of eigenlijk het paard) echt een probleem. Bovendien hebben ze met een goede straal ook voldoende grip.

Een paard hoort hiel te landen, de straal (schokdemper) zit daar niet voor niks.
Dat dat bij het opgaan van een helling niet lukt is logisch, maar als het paard de helling weer af moet is het wel zo prettig als de hiel in de juiste conditie is om daar op te landen.

Mungbean

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:54

Je leest over het steunsel stukje heen.

Niemand wil zwemvliezen aan zijn paard trouwens. Dat is niet de bedoeling.
Maar er zijn dus ook theorieen dat als je in natte ondergrond de steunsels wat langer laat dan de wand dat er dan bewust wat meer druk op komt en daardoor de zool (en steunsel) gestimuleerd wordt om harder te worden zodat de voet juist niet gaat flaren.

Nog wat om over na te denken dus, ook in geval van TS :)*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:03

Ik ben al aan het zoeken naar een link met foto's van een brumbie die van een nattere omgeving naar de woestijn was getrokken. Hoeven zijn toen ook daadwerkelijk veranderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:04

fransje23 schreef:
Ik vraag mij weleens af waarom een hoef gemaakt voor relatief droge rotsige en zanderige omgeving een ideaal beeld moet zijn voor paarden die leven op natte zompige weiden.
Waarom niet op zoek naar een meer hollands poldermodel?

Omdat we met onze paarden op het asfalt willen rijden :)*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:18

Ik heb verschillende rassen gehad.

Het valt me op dat Welsh pony's en dan vooral de cobs nauwlijks verzennen hebben en echt platvoeters zijn.
Toch hebben ze goede harde hoeven en lopen ze zonder problemen op harde ondergrond.
Je moet ze wel op tijd bekappen anders krijgen ze flappers en gaan die afbreken maar verder geen klagen.

Toen ik mijn paint kocht was het aller belangrijkst dat hij flinke hoeven had want Quarters hebben vaak veels te kleine hoeven in verhouding met het zware lijf .
Met alle ellende van dien, gelukkig heeft mijn paint flinke hoeven en grove knieen :D

Sinds een half jaar heb ik er een muildierveulen bij en die heeft meer ezelhoeven, weer totaal anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:09

Arabesk schreef:
fransje23 schreef:
Ik vraag mij weleens af waarom een hoef gemaakt voor relatief droge rotsige en zanderige omgeving een ideaal beeld moet zijn voor paarden die leven op natte zompige weiden.

Dat wil helemaal niet iedereen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:11

Dunne zool is een probleem waar je met juist bekappen, houden en voeren wel vanaf komt met de tijd. Hoe je smid de verschillende stand van de voorbenen (één platvoet en één steile voet) wil corrigeren ben ik wel erg benieuwd naar.

Ik zou misschien toch ook wel ondervoetsfoto's laten maken eigenlijk. Even kijken hoe dat hoefbeen er voor staat.

Succes iig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:20

Arabesk schreef:
fransje23 schreef:

Een rondje asfalt zo af en toe komt niet eens in de buurt van leven op een rostachtige bodem.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:25

Maar juist dat rondje asfalt af en toe, combineert niet zo lekker met lange, wijde, door de zachte bodem niet afgesleten en niet gesterkte hoeven.

Ga zelf maar ineens zonder schoenen en sokken over een kiezelpad rennen, daar heb je net te weinig eelt voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:58

LBLGypsyCobs schreef:
Ga zelf maar ineens zonder schoenen en sokken over een kiezelpad rennen, daar heb je net te weinig eelt voor.

Een asfaltweg is niet te vergelijken met een kiezelpad. Idem een klinkerweg, betonpad etcetera.
Overigens loop ik veel op blote voeten en ook gewoon op straat. Gaat prima maar een grof grindpad is minder comfortabel.
Maar dan nog waarom een hoef aanpassen op iets wat je nog geen 5% van de tijd doet?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 05:50

Omdat ik geen verzwakte witte lijn wil en een wijd uitlopende hoefwand die scheurt en brokkelt.
Mijn wei ligt aan een grindpad, een zool en straal die gewend zijn mee te doen, zodat mijn pony niet bij elk steentje auw moet roepen is toch wel prettig.
Diezelfde zool en straal maken dan ook beter contact met de ondergrond, paard voelt als het ware met de hoeven waar ie gaat, waar het glad is of juist hobbelig.

Het is misschien maar 5% van de tijd, maar in die tijd is de belasting wel hoger dan die overige tijd in de wei.
Dus meer feeling zonder dat het pijn doet, scheurt of afbreekt.
Een bekapping waarmee ie op de wei ook prima uit de voeten kan en de hoef niet verzwakt of onnodig lang maakt. Waar ie dus 100% van de tijd profijt van heeft.

Er zijn mensen die voor die 5% van de tijd ijzers onder laten slaan, die er vervolgens 100% van de tijd onder zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:16

LBLGypsyCobs schreef:
Omdat ik geen verzwakte witte lijn wil en een wijd uitlopende hoefwand die scheurt en brokkelt.
Mijn wei ligt aan een grindpad, een zool en straal die gewend zijn mee te doen, zodat mijn pony niet bij elk steentje auw moet roepen is toch wel prettig.
Diezelfde zool en straal maken dan ook beter contact met de ondergrond, paard voelt als het ware met de hoeven waar ie gaat, waar het glad is of juist hobbelig.

Het is misschien maar 5% van de tijd, maar in die tijd is de belasting wel hoger dan die overige tijd in de wei.
Dus meer feeling zonder dat het pijn doet, scheurt of afbreekt.
Een bekapping waarmee ie op de wei ook prima uit de voeten kan en de hoef niet verzwakt of onnodig lang maakt. Waar ie dus 100% van de tijd profijt van heeft.

Er zijn mensen die voor die 5% van de tijd ijzers onder laten slaan, die er vervolgens 100% van de tijd onder zitten.

Het een sluit het andere toch niet uit? Een bekapping aangepast aan de omgeving waarin je paard leeft lijkt mij het handigste. En dat is dus inderdaad waarmee hij onder de normale omstandigheden goed uit de voeten kan en die de hoef gezond houd. Maar dus niet perse het model van een paard die onder totaal andere omstandigheden leeft maar meer maatwerk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:33

Anous_Bjorn schreef:
Lieverd, komt goed met Kamulet! Je weet mijn kast te vinden mocht er rotstraal in het spel zijn, al denk ik van niet. Je bent het stukje losse wand vergeten in je verhaal!;) De foto's vertekenen behoorlijk, zo erg is het gelukkig niet als op de foto.

Heey tnx voor je reactie. Had er helemaal overheen gelezen :o
Ik denk ook dat het nog steeds goed gaat komen. Gevoeligheid wordt minder gelukkig dus ik krijg er steeds een beetje meer vertrouwen in.
:j