toch ijzers dan maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:28

De hoefwand hoort niet langer te zijn dan de hoefzool, dus absoluut. Vaak is de zool bij de steunsels veel verder weg dan bij de toon bij steile hoeven, dat betekent dat daar meer weg kan dan bij de rest van de hoef.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:44

op Pagina 3 staan foto's van Harley zijn hoeven; Ook van de onderkant.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:49

Ik snap echt niet waarom je nog topics opend. Je krijgt toch alleen maar negatief commentaar en mensen nemen je niet serieus. Je opend een topic voor iedere scheet en als mensen niet zeggen wat jij wilt is het niet naar je zin. En je neemt niks aan.
Iedere gek kan weten dat je een 2 jarige nog niet op ijzers zet.
Waarom heb je überhaupt zo'n jong paard je komt over alsof je totaal geen kunde hebt. Je stelt vragen waar je het antwoord al van kan weten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:05

Kermis schreef:
Ik snap echt niet waarom je nog topics opend. Je krijgt toch alleen maar negatief commentaar en mensen nemen je niet serieus. Je opend een topic voor iedere scheet en als mensen niet zeggen wat jij wilt is het niet naar je zin. En je neemt niks aan.
Iedere gek kan weten dat je een 2 jarige nog niet op ijzers zet.
Waarom heb je überhaupt zo'n jong paard je komt over alsof je totaal geen kunde hebt. Je stelt vragen waar je het antwoord al van kan weten.

Als jij nou eens leert lezen had je ook geweten dat ik een natuurlijk bekapper in overwegingen neem.

Ik zit nu gewoon met de vraag of dat wel zal lukken aangeizen hij nu al bijna op de zool steunt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:14

Ik heb het hele topic gelezen. Bijna alle die je opend want je valt op. En dat bedoel ik niet negatief. Je bent volgens mij gewoon heel onzeker. Ik zeg het ook voor jezelf. Je moet uiteindelijk zelf de beslissing maken. Om advies vragen is natuurlijk altijd goed. Maar dit zijn van die dingen die je zelf ook kan weten.
Ik zie dat ik PB heb. Zal even lezen. Misschien kan ik het dan ook beter uitleggen in PB.
En een natuurlijk bekapper. Hmm ja zou je kunnen doen. Hebben hier ook een aantal op stal. Ik vind het geen fijne mensen. Maar dat is persoonlijk. Ze moeten iedere 4 weken komen. En ze doen geen drol. Hadden hier laatst een paard die onder de hoef kneuzingen zat. En dat werd niet eens opgemerkt. En bedankt he!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:16

turtlelito schreef:
Eh, ligt misschien aan mij, maar ik zie nu allemaal adviezen over vet enzovoorts langskomen.

Terwijl ik gewoon een mooie hoef met een heel klein flapje zie (door stoten ofzo, of misschien wand toch iets te lang). Vijl erlangs (gaat echt om het glad krijgen en niet verder scheuren, je doet voor de rest niets aan de vorm van de hoef, dus 'niet kunnen' is eigenlijk niet van toepassing: gewoon voorzichtig proberen!)

Als hij tijdens het drinken al in vochtige grond staat is het prima, volgens mij hoef je dan voor de rest eigenlijk helemaal niks te doen, zeker niet bij een twenter die natuurlijk toch niets doet. Niks doen is soms ook een kunst :D

En voor wat betreft de hoefsmid: wat mij betreft moet die toch aan minstens 1 voorwaarde voldoen: komen als je hem nodig hebt (in alle redelijkheid natuurlijk). Als hij echt geen tijd voor je maakt zou ik dus inderdaad op zoek gaan naar een vervanger.

_/-\o_

Exact wat ik ook dacht

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:45

Kermis schreef:
Ik heb het hele topic gelezen. Bijna alle die je opend want je valt op. En dat bedoel ik niet negatief. Je bent volgens mij gewoon heel onzeker. Ik zeg het ook voor jezelf. Je moet uiteindelijk zelf de beslissing maken. Om advies vragen is natuurlijk altijd goed. Maar dit zijn van die dingen die je zelf ook kan weten.
Ik zie dat ik PB heb. Zal even lezen. Misschien kan ik het dan ook beter uitleggen in PB.
En een natuurlijk bekapper. Hmm ja zou je kunnen doen. Hebben hier ook een aantal op stal. Ik vind het geen fijne mensen. Maar dat is persoonlijk. Ze moeten iedere 4 weken komen. En ze doen geen drol. Hadden hier laatst een paard die onder de hoef kneuzingen zat. En dat werd niet eens opgemerkt. En bedankt he!

De smid die mijn vriendin heeft komt niet elke 4 weken hoor, maar elke 8 weken. en haar fries wordt gewoon natuurlijk bekapt. Ook die van mijn zus wordt natuurlijk bekapt.
Beide paarden in questi hebben ook nooit barstjes of losse flapjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:01

@kermis: ben het met de inhoud van je post grotendeels eens, ts is er onzeker, maar de manier van brengen mag wel wat vriendelijker. Verder wat de natuurlijk bekapper betreft, je hebt goed en slechte bekappers net als je goede en slechte smeden hebt. In principe als een paard zelf vrij heel slijtage onder vind en het regelmatig/vaak gedaan wordt (dus iedere 4 weken) zal er ook weinig/minder gedaan hoeven te worden dan iedere 8.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:07

Daarom zei ik ook het is persoonlijk. En de ene natuurlijk bekapper is de andere niet! Zelfde met "normale" hoefsmeden. Dat had ik er misschien bij moeten zetten. Heb er al heel bewust ik vind voor gezet. En TS als je daar een goed gevoel over hebt.over die natuurlijk bekapper, Gewoon doen. Je hoeft geen toestemming van ons te krijgen. Het is jouw paard jou beslissing.

Klopt mijn post is niet echt heel vriendelijk. Las het net terug. Maar wel duidelijk. En had nog een pb gekregen van ts en die heb ik ook geantwoord met meer uitleg :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:27

ts gewoon overleggen met je nieuwe hoefsmid en er verder niet teveel over nadenken. daar heb je professionals voor. en hij hoort niet op de hoef wand te lopen maar op zijn straal en zool. echt komt goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:52

Vandaag is de smid weer geweest en heb foto's gemaakt van na het bekappen.
Ik vind ze nog steeds wat stijl aan de hielen.

Voorvoet
Afbeelding

Onderkant voorvoet

Afbeelding

Afbeelding

Achtervoet

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:15

De hoef zool is wel gelijk aan de hoefwand. En de straal raakt de grond helemaal als hij stapt.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:16

Alles heb ik niet gelezen, maar je maakt op mij de indruk zelf nog heel weinig van bekappen, ijzers en hoefstand te weten. Als je foto's laat zien is het belangrijk dat ook de voetas te zien is, die mag niet geknikt zijn. Dat is belangrijk bij het bekappen.
Twee van onze, bereden, paarden staan op blote voeten en worden regelmatig bekapt. Het is echt heel normaal dat er soms zo'n "flapje" zoals jij dat noemt, ontstaat en soms nog wel groter. Dat kun je gewoon laten zitten, gaat er vanzelf af en als je het zo erg vindt, vijl je het er af. IIzers zijn bij zo'n jong paard nodig als de stand niet goed is en dan had het al eerder moeten gebeuren.
Je bent een beetje te bezorgd, niet te veel door een vergrootglas gaan kijken ;)
Als je je hoefsmid vertrouwt, ik neem aan dat je een goed aangeschreven hoefsmid hebt, dan moet je ook aannemen wat hij zegt. Hier op Bokt kunnen wij het vanaf je foto's niet goed beoordelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:35

Voetas komt vanzelf goed als er goed bekapt wordt. Wbt de foto's die zijn wat onscherp en daardoor lastig te beoordelen. Wat de hielen betreft kan dat nog wat langer gelaten zijn omdat als het erg stijl is dat nogal een heftige aanpassing kan zijn om die meteen helemaal omlaag te halen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:29

Hoe oud is hij nu?
1 of 2 jaar?
Het lijken mij namelijk gewoon nog 'veulenvoeten', die zijn gewoon nog hoger en stijler.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:35

Geen ijzers, geen hoefvet. Gewoon trainen op verschillende ondergronden en idd, goede natuurlijke bekapper erbij. Anders kan je je foto's eens tonen op de paardnatuurlijk facebook pagina. Daar zijn veel mensen met enorm veel verstand over het mechanisme van de hoef.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:10

Hij is nu 2 jaar en 1 maand