Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equinedn

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:54

Wanneer een pees zo'n gat heeft zal de pees bij de eerste stap scheuren. De echo laat een gebied zien waar ingroei plaatsvindt van bloedvaatjes die in het aangedane gebied ingroeien. Maat de pees is intake.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:43

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:47

Bij het veterinair paardencentrum Kootwijkerbroekzijn ze sinds kort gestart met laser therapie bij peesblessures bij paarden zag ik voorbij komen op FB (in samenwerking met een Duitse kliniek) , wellicht is dat een mogelijk alternatief.

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:13

TS hopelijk verloopt het herstel voorspoedig! Fijn dat het dieet in ieder geval aanslaat.
Ik heb hier al eens gereageerd over paard die een behandeling met stamceltherapie en prp heeft gehad. Paard heeft door trauma (al in januari) een peesblessure aan oppervlakkige buigpees opgelopen. Liep niet kreupel. Op de echo in mei was een gat van ong 1,5 bij 9 cm zichtbaar. Nu 3 maand later is de blessure boven verwachting aan het genezen. Gat is niet meer direct zichtbaar op de echo, wel nog kleine zwarte plekken waar nog meer weefsel moet groeien. Nu langzaam opbouwen en als alles goed gaat volgt over 3 maanden een laatste controle.
Paard staat trouwens sinds de behandeling dag en nacht op de wei, 1a2 keer in de week wordt hij onder zadel of aan de hand gestapt (advies van da was max 30 min op zachte ondergrond).
Tot nu toe een positieve ervaring dus!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:43

Dat Klinkt goed heb je prp en stamcel tegelijkertijd laten doen?
Die van mij heeft ong een week lasertherapie gehad maar nu ff niet ( om bovengenoemde reden.. ) Als het even kan ga ik er snel weer mee door maar ik blijf ook open voor andere opties.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:45

sammie18 schreef:
Bij het veterinair paardencentrum Kootwijkerbroekzijn ze sinds kort gestart met laser therapie bij peesblessures bij paarden zag ik voorbij komen op FB (in samenwerking met een Duitse kliniek) , wellicht is dat een mogelijk alternatief.

Ik ga het even nazoeken :)

Van het weekend weer goed naar haar been gekeken en het is wel dunner dan voor de lasertherapie. Zo zag het er zaterdag uit

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=872832856087636&l=da4869bc17
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=872833329420922&l=b346b8451b

edit: het is het linkerbeen.

Helaas heeft ze gisteren wel enorm lopen ouwehoeren en had het idee dat het vandaag weer dikker was -O- Maar nog steeds dunner dan een paar weken geleden.

Hoe gaat het hier met de blessure paarden?

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:06

@Hinke: vervelend dat de therapie stil ligt. Hoe vaak en hoe lang duurt zo'n behandeling normaal?
Paard heeft inderdaad stamcel en prp tegelijkertijd gehad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:10

Hinke schreef:
sammie18 schreef:

Ik ga het even nazoeken :)

Van het weekend weer goed naar haar been gekeken en het is wel dunner dan voor de lasertherapie. Zo zag het er zaterdag uit

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=872832856087636&l=da4869bc17
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=872833329420922&l=b346b8451b

edit: het is het linkerbeen.

Helaas heeft ze gisteren wel enorm lopen ouwehoeren en had het idee dat het vandaag weer dikker was -O- Maar nog steeds dunner dan een paar weken geleden.

Hoe gaat het hier met de blessure paarden?

Waarom bel je niet gewoon Ninge Huijser!? Die heeft dezelfde laser als Richard en is zeker veel voordeliger dan Bokhorst.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:26

@Janderegelaa zij zit wel dichtbij waar ik woon- maar mijn paard staat nu voor de revalidatie in het noorden van het land :) Anders was het zeker een optie geweest.
Plan is om haar de komende maanden nog daar te houden omdat het niet zo handig is aan een nieuwe stal te wennen als ze nog een verse blessure heeft. Als ze daarna weer bij mij komt zal ik zeker eens contact opnemen met haar!

@massiemas dat verschilt :) Mijn paard is er maar een weekje geweest, maar je kan hem ook langer laten behandelen, of eens in de 2 weken. Ik denk dat er nog niet echt protocollen voor zijn.
Wat was voor jou de reden om beide therapieen te proberen? Werd het geadviseerd, of heb je er zelf voor gekozen? Wel fijn dat het zo goed heeft uitgepakt :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:37

Bokhorst zit toch ook niet in het noorden....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:47

Ah nee maar de hondsrug wel Had gehoopt dat ik daar nog terecht kan over een tijdje. Maar goed, anders pakken we het gewoon over een paar maanden weer op als mijn paard weer in A'dam staat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:29

Hinke schreef:
Ah nee maar de hondsrug wel Had gehoopt dat ik daar nog terecht kan over een tijdje. Maar goed, anders pakken we het gewoon over een paar maanden weer op als mijn paard weer in A'dam staat.

Margriet Koopman en Barbara Kuijper- Tomesen zitten in Alkmaar en Cruquius. De hondsrug kan binnenkort ook wel weer.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:58

Bij mijn paard van 21 is afgelopen Zaterdag in beide voorbenen stamcellen gespoten door Tilen Klevisar (held _/-\o_ )
Miro zijn pees is nu al dunner dan voor de behandeling en het is nog maar 2 dagen geleden :D
Ik heb er zeer veel vertrouwen in dat het gaat helpen en ben de man zeer dankbaar en vind het top hoe hij met paarden omgaat, verdoven doet hij doormiddel van acupunctuur ( 4 naaldjes, 1 boven en 1 onder ieder oog ) en gebruikt een Amerikaanse praam ( ketting in mond over het tandvlees, veel vriendelijker dan lip afknellen ).
+:)+ voor deze man!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:05

AnjaKos schreef:
Bij mijn paard van 21 is afgelopen Zaterdag in beide voorbenen stamcellen gespoten door Tilen Klevisar (held _/-\o_ )
Miro zijn pees is nu al dunner dan voor de behandeling en het is nog maar 2 dagen geleden :D
Ik heb er zeer veel vertrouwen in dat het gaat helpen en ben de man zeer dankbaar en vind het top hoe hij met paarden omgaat, verdoven doet hij doormiddel van acupunctuur ( 4 naaldjes, 1 boven en 1 onder ieder oog ) en gebruikt een Amerikaanse praam ( ketting in mond over het tandvlees, veel vriendelijker dan lip afknellen ).

De lip chain is alleen per 28 april verboden bij de AQHA. Die is niet zo vriendelijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:58

AnjaKos schreef:

Dat vind ik wel erg snel. Is het niet het placebo effect waardoor het dunner lijkt? Ik wil niet zeggen dat stamcel niet werkt, maar het staat bekent om dat het herstel niet perse sneller (maar wel beter als in minder snel terugval) is. Wat voor peesblessure had je paard precies?
Verder nog nooit van een amerikaanse praam gehoord, maar goed om te weten dat hij verboden is.
Overigens, als een praam nodig is als je stamcel wil doen gaat het bij mijn paard niet werken :( Ze heeft nog een litteken ervan op haar neus omdat stalhulpen dachten buiten mijn weten om mijn paard te moeten ontwormen (met hulp van de praam) -O- Is een verdoving geen optie?

Wbt peesbehandelingen- ik ga toch ook nog eens contact opnemen met raaphorst in wassenaar, gewoon om te informeren. Lasertherapie ligt nu toch even stil. Ze staan bekend om hun kennis wbt peesblessures dus het kan vast geen kwaad te vragen wat zij denken :)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:51

Hinke schreef:
Dat vind ik wel erg snel. Is het niet het placebo effect waardoor het dunner lijkt? Ik wil niet zeggen dat stamcel niet werkt, maar het staat bekent om dat het herstel niet perse sneller (maar wel beter als in minder snel terugval) is. Wat voor peesblessure had je paard precies?
Verder nog nooit van een amerikaanse praam gehoord, maar goed om te weten dat hij verboden is.
Overigens, als een praam nodig is als je stamcel wil doen gaat het bij mijn paard niet werken :( Ze heeft nog een litteken ervan op haar neus omdat stalhulpen dachten buiten mijn weten om mijn paard te moeten ontwormen (met hulp van de praam) -O- Is een verdoving geen optie?

Wbt peesbehandelingen- ik ga toch ook nog eens contact opnemen met raaphorst in wassenaar, gewoon om te informeren. Lasertherapie ligt nu toch even stil. Ze staan bekend om hun kennis wbt peesblessures dus het kan vast geen kwaad te vragen wat zij denken :)

Miro heeft 12 jaar geleden een gat in zijn tussenpees gehad, deze was na 2 jaar genezen maar blijft zo af en toe de kop opsteken.
De stamcelbehandeling was dus een preventieve behandeling maar als hij er 30 mee kan worden dan heb ik er dat voorover.
Amerikaanse praam blijf ik persoonlijk gebruiken ipv een touw of ketting om zijn lip ( het is al een gevecht deze erom te krijgen ). Ketting blijft losjes tegen zijn tandvlees liggen tenzij hij trekt.
Verdoving bij stamcel zal nodig zijn, naald die in het borstbeen gaat is minimaal 15 cm lang en dik, bij Miro gebruikte Tilen dus acupunctuur ipv paard platspuiten +:)+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:29

AnjaKos schreef:
Hinke schreef:

Miro heeft 12 jaar geleden een gat in zijn tussenpees gehad, deze was na 2 jaar genezen maar blijft zo af en toe de kop opsteken.
De stamcelbehandeling was dus een preventieve behandeling maar als hij er 30 mee kan worden dan heb ik er dat voorover.
Amerikaanse praam blijf ik persoonlijk gebruiken ipv een touw of ketting om zijn lip ( het is al een gevecht deze erom te krijgen ). Ketting blijft losjes tegen zijn tandvlees liggen tenzij hij trekt.
Verdoving bij stamcel zal nodig zijn, naald die in het borstbeen gaat is minimaal 15 cm lang en dik, bij Miro gebruikte Tilen dus acupunctuur ipv paard platspuiten +:)+

Oh bah! Had daar geen idee van. Mocht ik zoiets gaan doen dan laat ik mijn paard vooral helemaal platspuiten.
Ik denk dat weinig mensen je na doen- zo'n oud paard en dan nog een dure stamceltherapie. Maar ik snap het wel :) Toch vind ik het gek dat je stamcel geadviseerd kreeg- tegen mij is altijd gezegd dat je het snel na het oplopen van de blessure moet doen en niet zo lang erna nog. Heeft je da hier niets over gezegd?

Wat ze in wassenaar doen; prp, stamcel, shockwave, IRAP (had daar nog nooit van gehoord) en operatie. Ik ga hier toch nog maar weer eens artikelen over opzoeken als ik wat meer tijd heb. Ik kan zoiets altijd nog in het najaar doen, en dan eerst de komende maanden aankijken hoe het uit zichzelf herstelt.

Wat ik overigens ook nog eens zou willen doen, is een mri scan ipv echo. Daar kunnen ze beter en duidelijker zachte weefsels en schade eraan mee bekijken dan met echo. Iemand hier die dit eens heeft gedaan?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 00:35

Ik dacht dat paarden van de leeftijd van die van jou te oud waren voor stamcellen? of haal ik het nu door de war met wat anders?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 13:56

Het is hier een tijdje stil geweest, maar het is inmiddels bijna 10 weken geleden dat mijn merrie een blessure bleek te hebben en 6 weken geleden dat zij behandeld is met stamcellen. Gisteren ben ik met haar op de kliniek geweest om te kijken hoe de pees zich hersteld, en ik kreeg verrassend goed nieuws *\o/* !!

De dierenarts was zelf erg verbaasd over het wederom positieve effect van de stamcellen. Toen ik mijn merrie 6 weken geleden naar de kliniek bracht voor de behandeling, bleek op de echo dat er nog weinig verbetering was te zien (we waren toen iets meer dan 3 weken aan het stappen aan de hand, verder boxrust).
Vanwege het nieuws dat er na 3 weken weinig verandering was, had ik niet echt verwacht dat er na 6 weken al een heel groot verschil zou zijn. Ik had me min of meer voorbereid op nieuws dat we voorlopig nog even aan de hand moesten stappen.

Echter was dit helemaal niet het geval! De dierenarts moest moeite doen op de blessure te vinden op de echo!! 10 weken geleden was er een zwarte vlek en erg onrustig gebied te zien op de echo. Nu was de zwarte vlek weg, helemaal gevuld met weefsel! Het is nog niet allemaal strak en je ziet nog wel wat onrust op de aangedane plek, maar als je het vergelijkt met hoe het er 10/6 weken geleden uit zag dan is het een wereld van verschil! De dierenarts was dus erg verrast en erg blij met het resultaat! We mogen nu beginnen met opbouwen, daar ben ik uiteraard heel erg blij mee!

Het opbouwen gaan we heel rustig aan doen, natuurlijk vanwege de pees maar ook omdat haar lichaam de nodig klappen heeft gehad na deze redelijk zware periode voor haar. We hebben gelukkig ook al 9 weken geen koliek meer gehad, maar vanwege verandering van haar voer is ze in een hoog tempo erg veel afgevallen. We zijn 3 weken geleden ook weer begonnen met een kwart schep gewone brok toevoegen aan haar dieet en ze is gelukkig al weer wat bijgetrokken. Echter zijn er bijna geen spieren te bekennen dus we doen alles heel rustig aan.

Ik heb van de dierenarts in grote lijnen een schema gekregen voor het opbouwen, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft/tips heeft. De dierenarts gaf dit als schema;
- eerste 2/3 weken veel stappen, stukjes lange zijdes draven (beginnen met 2 lange zijdes en dan langzaam opbouwen) en wat overgangen stap draf meenemen.
- na 3 weken een keer een halve grote volte mee nemen in draf (niet scherp de hoeken door), alleen op de rechterhand om links nog een beetje te ontlasten.
- na 4 weken ook halve grote voltes meenemen op de linkerhand, als het rechtsom goed gaat.
- na 5/6 weken (afhankelijk van hoe het gaat) rustig hele grote voltes meenemen in draf.
Galop mag absoluut nog niet en zijdegangen en dergelijke liever ook niet.
Als iemand aanvulling of tips heeft dan hoor ik het graag!

Over 8 weken wil de dierenarts ons graag weer een keertje zien om de pees te bekijken. Uiteraard ben ik zelf ook heel benieuwd hoe het er dan uitziet. Verder gaan we nu ook beginnen met fysiotherapie voor de pees.

Ik ben ontzettend blij dat ik gekozen heb voor stamceltherapie! Wat een opluchting dat het er nu al zo goed uitziet *\o/* *\o/* *\o/*

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:58

Ik ook positief, mijn paard had een gat in zijn diepe buiger, bijna helemaal door gescheurd, binnen 4 mnd was de pees hersteld. _/-\o_

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:36

Wat een fantastisch nieuws Laura!! Hartstikke goed dat je voor deze behandeling hebt gekozen!

Racinggirl, wat goed dat jij ook positieve ervaringen heb t met deze ingreep!
In Nederland zijn we veel te conservatief waar het gaat om nieuwe behandelingen, je ziet dezelfde terughoudendheid over operatieve ingrepen bij kissing spines.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:49

Klinkt supergoed Laura!!! Erg goed nieuws. Hopelijk komt hij er weer helemaal boven op.
Heeft je DA ook gezegd in hoeverre de vorderingen kwamen door stamcel? Heeft je da een prognose gegeven wbt wat je uiteindelijk weer met hem kan doen?
Zo begin ik nog te twijfelen of ik niet ook nog stamcel moet gaan doen :P Paard heeft een maand terug HLLT gehad, maar nu staat ze gewoon op rust en krijgt op dit moment geen lasertherapie, bloedplaatjestherapie of stamcel.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:00

@Racinggirl; klinkt goed!

@Sammyoo; dankjewel! Ik ben ook erg blij dat ik het toch gedaan heb!!

@Hinke; De dierenarts had sowieso al gezegd dat ze er helemaal bovenop zou komen (ook zonder stamcel), het zou alleen een heel lang traject worden. De reden dat hij stamcel adviseerde is om het risico op terugkomen van de blessure te verkleinen. Echter was hij zelf dus erg verbaasd over het effect van de stamcellen, hij had niet verwacht dat de genezing al zo ver zou zijn! Wat betreft dressuur is deze blessure helemaal geen belemmering meer (als het helemaal genezen is uiteraard), dat kunnen we gewoon volledig gaan doen. Springen zal altijd een risico blijven omdat ze nou eenmaal met landen altijd een klap op moet vangen met haar voorbenen. Echter adviseerde hij me om dit jaar nog niet te gaan springen, terwijl ik voor mezelf had besloten om sowieso eerst een heel jaar na de blessure gewoon niet te springen. We kunnen het straks dus weer volledig oppakken maar dat maakt het risico op ooit terugkomen wel groter.

Hoe gaat het nu met de blessure van jou paard dan? Of is er geen echo meer gemaakt? Ik weet iniedergeval zeker dat ik dezelfde keuze zou maken als het ooit weer zou moeten! (Klopt het af)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:20

Super dat jullie gewoon weer volop mogen dressuren uiteindelijk :D Wbt je schema- je hoeft dus niet perse op het harde te lopen met je paard maar mag meteen in de bak?

Hier valt er nog niet veel van te zeggen. Het been is nu wel dunner- dat had ik eigenlijk niet verwacht, gezien het de afgelopen maanden dik is geweest. Maar hoe het er van binnen uit ziet weet ik niet. Ik heb mezelf voorgenomen om pas met de kerst weer een scan te laten maken. Ik wil niet in de verleiding komen weer te snel te veel met mijn paard te willen. De DA was duidelijk over hoe lang het ging duren, en ik ga me daar aan houden, ook als de lasertherapie het herstel versnelt heeft. De DA vertelde dat de meeste problemen na peesblessures ontstaan doordat eigenaren te snel weer opbouwen, en dat wil ik niet dus voor nu wachten we geduldig af.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:24

Ik mag gewoon lekker in de bak rijden!
De dierenarts heeft wel liever dat ik buiten (20x60 met super bodem) rij dan binnen (20x40 en zwaardere bodem). Dus nu probeer ik tussen de buien door te rijden. Ze is wel heel fris met dit weer en ze wil heel graag weer aan het werk. Ik mag een nu 3 lange zijdes draven maar terug komen gaat met moeite haha. Vandaag helaas ook al een galopje gehad omdat ze spoken zag.
Ik vind het erg lastig om haar enthousiasme een beetje onder controle te houden, maar ik geniet er stiekem wel van dat ze zo graag aan het werk wil.

Dat snap ik! Ik doe het ook heel rustig aan, hou me precies aan het schema en heb ook helemaal geen haast. Ben al lang blij dat ik er weer lekker op mag, dat is voor mij ook echt wel voldoende voorlopig!