mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:43

Maar toen het topic gestart werd kon de pony toch niet lopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:48

Juist in dit topic werd pas de dierenarts ingeschakeld, dus heel bijzonder zullen we maar zeggen :+ of iemand heeft geen tijdsbesef :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:50

Sorry maar ik hoop maar dat er niks waar is van dit verhaal.
Je zegt dat dit 2 maand geleden is gebeurt, waarom open je er nu pas een topic over dan? En haal je nu pas er een DA bij?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:38

HB kan hele erge gevolgen hebben voor een pony, soms is het na één dag al te laat.
Dus pas na 2 maanden actie ondernemen is érg zorgwekkend.
Ik hoop dat het niet waar is, want anders is deze pony waarschijnlijk in vreselijke pijn.
En waarschijnlijk zou de pony er geen 100% bovenop komen, als je zo lang wacht kan het zelfs zijn dat ze ingeslapen moet worden!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:22

fenijro_tani schreef:
HB kan hele erge gevolgen hebben voor een pony, soms is het na één dag al te laat.
Ik hoop dat het niet waar is, want anders is deze pony waarschijnlijk in vreselijke pijn.
En waarschijnlijk zou de pony er geen 100% bovenop komen, als je zo lang wacht kan het zelfs zijn dat ze ingeslapen moet worden!

Dat is nou het jammere aan internetforums. Ik zou heel erg graag willen weten wat waar is van dit verhaal. Als het waar is, heb ik medelijden met de pony in kwestie. Ik weet niet goed of je de kinderen iets kunt aanrekenen, maar het zou toch wel handig zijn als die ouders daarin gingen mee kijken. En als het niet waar is, dan zou het toch wel handig zijn als de ouders ook eens meekijken in het internetgebruik.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:27

Wipher schreef:
fenijro_tani schreef:

Dat is nou het jammere aan internetforums. Ik zou heel erg graag willen weten wat waar is van dit verhaal. Als het waar is, heb ik medelijden met de pony in kwestie. Ik weet niet goed of je de kinderen iets kunt aanrekenen, maar het zou toch wel handig zijn als die ouders daarin gingen mee kijken. En als het niet waar is, dan zou het toch wel handig zijn als de ouders ook eens meekijken in het internetgebruik.

Waarom word ik gequote?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:16

Oh sorry, ik reageerde meer in het algemeen, maar ik denk dat ik jou gequote heb vanwege dat zinnetje 'ik hoop dat het niet waar is'

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:45

Wipher schreef:
Oh sorry, ik reageerde meer in het algemeen, maar ik denk dat ik jou gequote heb vanwege dat zinnetje 'ik hoop dat het niet waar is'

Oke :j

Ik zou nu ook graag willen weten hoe het gaat.
Ts of bertbart kan een van jullie (met ttoestemming van de eigenaar) een foto plaatsen?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:12

het is wel waar. en charelle en ik hebben dit topic aangemaakt na 1 week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:38

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:42

nee. deze topic gaat over mijn verzorg pony. die andere gaat over mijn eigen pony.. hij heeft rotstraal dat vind ik zoo erg!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:55

Wat een rare smaak krijg ik van dit topic.

Niet van de overige mensen hoor. Maar de manier van reageren.
"Zo goed? Nou mooi! Doei!"
Echt op een manier van "Ik wil niets van je aan nemen, want ik ben zielig."
Ik bedoel het echt niet vervelend hoor!
Maar het mag ook wat minder pinnig geschreven worden, bertbart.

Een pony die zwaar hoefbevangen is, mag hopen op verlichting.
- Koelen die hoefjes.
- Zorgen voor een goede smid.
- Geen andere uitweg meer? Dan laten hemelen.
En is dat laatste hard? Nee, eigenlijk niet.

Prik eens met een naald in je voet?
Dat doet pijn toch?
Doe dit bij elke stap die jij loopt.
Net onder de bal van je voet.
Je gaat raar staan om de pijn te verlichten. Je gaat minder lopen.
En die pijn? Wordt niet afgenomen.

In een ver/laat stadium, dan prikt er geen naald meer, maar een spijker in je voet.
Je wil niet meer lopen.

Wat er gebeurt in de paardenhoef, is dat er op het hoefbot, een ontsteking ontstaat.
Die drukt op het bot, in de hoef, en dat doet ontzettend pijn.
naar mate die ontsteking groter wordt, gaat het hoefbotje kantelen.
Die pijn.... Die kan ik je niet beschrijven.

Hoe erger het wordt, hoe erger het hoefbotje gaat kantelen.
En hoe erger hij kantelt. Hoe eerder hij door de zool heen komt.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:07

Dat was inderdaad bij die van mn staleigenaar ook, hij was al zo ver gekanteld dat de zool al losliet en het hoefbeentje dus nog maar een paar mm er vanaf stond, deze hebben ze inderdaad moeten laten hemelen.

De andere op stal waren ze op tijd bij, die ging inderdaad koelen en nu een half jaar later staat ze eindelijk buiten in de paddock in het koele zand.

Dus binnen een paar weken van niet lopen en zwaar hoefbevangen naar hij gaat alweer in draf, dat klopt volgens mij niet zo...

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:33

Bedankt allemaal! Ik wil jullie allemaal bedanken! Met Barrie gaat het super! Hij loopt en rent zelf in de paddock! Topp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:39

bertbart schreef:
Bedankt allemaal! Ik wil jullie allemaal bedanken! Met Barrie gaat het super! Hij loopt en rent zelf in de paddock! Topp

>;) pony die hoefbevangen is en opeens weer rent door de paddock?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:31

Believe schreef:
bertbart schreef:

>;) pony die hoefbevangen is en opeens weer rent door de paddock?

Inderdaad.
Als n pony echt een hoefbevangenheid te pakken heeft gaat hij echt zelf niet zomaar rennen.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:01

mijn vriendin bertbart en ik hebben met ilze en barrie gewandeld en barrie ging helemaal flippen en bokken hij had veel en veel te veel energie. hij bokte uit blijdschap.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:19

sorry maar ik haak nu echt af..

een paard of pony die totaal niet meer wil lopen en geconstateerd is dat hij hoefbevangen is, is ernstig hoefbevangen (totale staak dan is hij een goed eind gevorderd).

dan ga je binnen twee maanden hem niet aangelijnde beweging geven in mijn ogen, want geforceerde en geleidde beweging is uit den boze (de pony mag alleen op eigen houtje een klein beetje bewegen als er op een gegeven moment behoefte ontstaat).

dat hij binnen twee maanden aan het rennen en bokken is, sorry dat gaat er bij mij echt niet in.. Zeker niet als hij een maand geleden nog gewoon op het land stond en kuil kreeg en krachtvoer.. voor die tijd is er geen enkele manier sprake van vooruitgang voor zijn lijfje, dus alles moet ineens uit de laatste maand komen.

veel te veel energie en bokken uit blijdschap..

een pony die twee maanden daarvoor met ernstige hoefbevangenheid stilstaat, heeft een flinke tijd nodig met intensieve verzorging en dieet om na een poosje weer een beetje voorzichtig te kunnen bewegen..

als hij nu voorzichtig weer een beetje zou lopen op een paddock, dan zou ik zeggen gelukkig dat het zo goed gaat met hem..

maar bokken en rondjes rennen en uit wandelen.. dat gaat mij tien stappen te ver en veel te snel om zwaar hoefbevangen te zijn geweest..

ontstipt het topic omdat het weinig nut om het te blijven volgen.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:26

doe maar heb het maar met je eigen ogen gesien. hij raakte me elfs bijna.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:27

we gingen rondjes lopen in de paddock zodat hij toch nog wat beweging kreeg. en anders gaat hij de heledag eten. maar alsof wij de pony laten rennen het zegt mij al wat dat ie zelf wil en gaat bokken

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:30

Ik geloof jullie wel hoor. Toevallig een pony in mijn omgeving die ongeveer rond dezelfde tijd hoefbevangen werd als het begin van dit topic. Wel een stuk minder, maar deze is ook alweer zo ver vooruitgegaan dat er al weer rondjes op gestapt worden.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:33

ja dankje! fijn dat je ons gelooft.. em niet zo boos reageert als de andere.. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:46

Wij reageren niet boos. Maar wel duidelijk.
Ik geloof het ook niet.
Waarom niet? Ik heb 8 maanden lang 2 dagen in de week mee gelopen met n smid. Heb hoefbevangen paarden en ponys gezien en zelfs tot aan de dood.

Bokken en gek doen geeft extra druk op de voorhoefjes wat ze nu echt niet willen. Dat doet auw....

Is mijn bericht nu boos? Nee... alleen als jij denkt dat ik boos schrijf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:09

Zijn jullie niet gewoon 1 persoon? Manier van schrijven lijkt wel heel erg op elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:11

Tja, de vakantie is bijna weer voorbij, je moet toch iets doen om de tijd te vullen, maw, ik geloof er geen bal meer van.