Gespannen paard sederen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:21

Sky_Britt schreef:
Waarom is het bij scheren dan niet erg? Daar kun je toch ook de tijd voor nemen? In beide gevallen is het effect op het paard het zelfde.

Scheren is 1x per jaar, rijden meerdere keren per week
Maar als jij je paard lekker wil sederen om er op rond te rijden, vooral doen. Zou er trots op zijn want je paard is wel lekker ontspannen toch

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:38

Ik ben oprecht geïnteresseerd in de onderbouwing ervan, die dus duidelijk mist..
tijdens het rijden kan ook eenmalig om de spanning te doorbreken (overigens doe ik of de TS dit zelf niet dus je reactie is ook een beetje misplaatst), en waarom als je er duidelijk zo op tegen bent dan niet ook de tijd moeten nemen om aan scheren te laten wennen. Zou ik dan in je eigen woorden ook maar trots op zijn dan.

Anoniem

Re: Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:57

Jammer dat deze discussie weer zo op zn bokts moet verlopen.
Ik vind voor rijden en scheren het beiden geen goed idee. Omdat ik vind dat je met sederen geen problemen oplost voor de lange duur. .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:09

Gillbo schreef:
Sky_Britt schreef:
Waarom is het bij scheren dan niet erg? Daar kun je toch ook de tijd voor nemen? In beide gevallen is het effect op het paard het zelfde.

Scheren is 1x per jaar, rijden meerdere keren per week
Maar als jij je paard lekker wil sederen om er op rond te rijden, vooral doen. Zou er trots op zijn want je paard is wel lekker ontspannen toch

Het ging toch over situaties waar hooguit 1 of 2x een streepje gegeven wordt? Niet voor dagelijks?

Zou me trouwens niets verbazen dat het nu juist minder gebeurd dan 20 jaar geleden toen de spedalin nog gewoon bij de ruitersportzaak naast de kassa lag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:22

De vraag van TS is toch of het goed of verstandig is om mee te rijden.
Daarbij is het de bedoeling het gedrag te doorbreken.
Ik vind het rond uit dom, zeker om dat, zoals TS zelf zegt, medische reden van de spanning niet is uitgesloten.
Ik denk eerder dat goede begeleiding en het beheersen van de juiste rijvaardigheid hier op z'n plek is.
En niet gaan voor de quick-fix te gaan maar leren begrijpen waarom je paard dit gedrag vertoon, leren communiceren met je paard en leren hoe je een paard ontspannen kan rijden.
Er staat dat het paard in een patroon is geraakt, is dat wel echt zo of is de ruiter steeds meer gespannen geworden en brengt zij dit over op het paard.

Die spanning moet ergens vandaan komen het is er in gereden, dan moet je het er ook weer uitrijden

_Mari_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:29

Hooguit voer geven die er speciaal voor gemaakt is ! maar sederen nee