Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 06:38

Brilletje schreef:
Het is hier al een keer eerder genoemd, maar zou het niet vanuit hoeven/kogelgewrichten kunnen komen? hij lijkt de boel te ontasten en dat brede staan, vaak trekken ze dan ook rug op.
Mijn paard heeft artrose, die gaat ook vaak zo staan, vooral bij natte koude dagen. Paarden die hoefbevangen zijn gaan ook vaak zo staan. Sterkte in ieder geval.

Ik blijf het vooral gek vinden dat hij vooral onder stress-situaties zo gek gaat staan.
Het lijkt me als je pijn hebt, dat je dan vooral tijdens rustige momenten hier meer op gefixeerd bent. En dat je onder stress de pijn min of meer even 'vergeet'.
Frummel van Lorette heeft zijn tics ook voornamelijk onder stress. Hij heeft ataxie..
Lorette zelf ziet een opvallende gelijkenis tussen Frummel en mijn paard.
Wat ik me ook afvraag: als hij pijn zou hebben en zo gek gaat staan om iets te ontlasten, zou hij dat dan niet iets efficiënter doen? Waarom dat dansje er telkens bij? Een paard dat bijvoorbeeld hoefbevangen is, voelt in welke positie hij meer of minder pijn heeft en past zijn stand gewoon aan.
De mijne heft x aantal keer zijn voorbenen op, zonder zijn stand te veranderen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 06:46

Kinke schreef:
Heb je voor jezelf al helder wat je perse gecontroleerd wil hebben TS?

Ik wil toch beginnen met de MMEP-test. Als daar iets uitkomt, wil ik, afhankelijk van de ernst, nog wel foto's van hals en rug. Ook om te weten in hoeverre er iets verbeterd kan worden en dat de osteopaat ook weet wat zij kan/mag doen.
Ook als er niets uit de MMEP-test komt, lijkt het mij interessant om foto's van rug en hals te nemen.
Ik ga vragen aan de mensen van het ziekenhuis of zij de filmpjes ook willen bekijken. Misschien weten zij wat de mogelijke problemen kunnen zijn.
Ik weet niet of ze standaard ook een kreupelheidsonderzoek doen. Dat lijkt me een kleine kost dus is misschien ook interessant om ineens te doen.
Als alles meevalt wil ik zijn (achter)knieën nog op foto, omdat daar twijfel was over een eventueel fragment.
Ik denk dat het dan wel stopt.. Je kan zijn hele lichaam op foto laten zetten, maar het moet nog wel een beetje betrouwbaar blijven.
Als ze niets vinden, ga ik wel de test met de pijnstiller proberen (daar of later thuis door mijn dierenarts). Dat is iets wat ik wel heel graag wil weten, of hij al dan niet pijn heeft...

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 06:53

Wiske2 schreef:
Zoals het eerste filmpje vraag ik me af of het paard ooit goed te berijden zal zijn.

Dit paard is al wel bereden geweest. Ik denk dat hij rond oktober zadelmak is gemaakt. Tot half december werd er mee gereden.
Onder het zadel waren er eigenlijk weinig problemen. Er is stap, draf en galop gedaan, zowel aan de longe (op cirkel dus) als los (piste volgen). Enkel als hij stress had en moest stilstaan, ging hij weer gestrekt staan.
Ik heb hem toen zelf een paar keer gereden en was er ook bij toen de vorige eigenaar er mee reed. Er is eigenlijk nooit iets vreemd opgevallen tijdens het rijden. Lijkt geen last te hebben van zijn evenwicht, hoewel... In draf op de cirkel hing hij wel heel hard naar binnen. Maar dat is miss wel normaal.
Hij is iets groter dan 1m70 gok ik, heeft lange benen en dan in hoog tempo op een kleine cirkel..

Tendance

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:30

Evenwichtsproblemen worden ook vergezeld door druk zwaaien met de staart, want daarmee corrigeren ze hun evenwicht. Dat doet die van jou niet.
Ik zie echt een paard wat pijn heeft.
Een paard met stress zal de omgeving willen blijven zien, dus doet zijn hoofd niet omlaag. Die van jou gaat gewoon grazen.
Ik denk echt dat het pijn is.

Maar wanneer ga je naar de dierenarts?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:19

arwen21 schreef:
Kinke schreef:
Heb je voor jezelf al helder wat je perse gecontroleerd wil hebben TS?

Ik wil toch beginnen met de MMEP-test. Als daar iets uitkomt, wil ik, afhankelijk van de ernst, nog wel foto's van hals en rug. Ook om te weten in hoeverre er iets verbeterd kan worden en dat de osteopaat ook weet wat zij kan/mag doen.
Ook als er niets uit de MMEP-test komt, lijkt het mij interessant om foto's van rug en hals te nemen.
Ik ga vragen aan de mensen van het ziekenhuis of zij de filmpjes ook willen bekijken. Misschien weten zij wat de mogelijke problemen kunnen zijn.
Ik weet niet of ze standaard ook een kreupelheidsonderzoek doen. Dat lijkt me een kleine kost dus is misschien ook interessant om ineens te doen.
Als alles meevalt wil ik zijn (achter)knieën nog op foto, omdat daar twijfel was over een eventueel fragment.
Ik denk dat het dan wel stopt.. Je kan zijn hele lichaam op foto laten zetten, maar het moet nog wel een beetje betrouwbaar blijven.
Als ze niets vinden, ga ik wel de test met de pijnstiller proberen (daar of later thuis door mijn dierenarts). Dat is iets wat ik wel heel graag wil weten, of hij al dan niet pijn heeft...

Helaas lees ik hier niets over de hoeven.
Misschien zou het de eerste aandacht moeten zijn.
We hebben oneffen stenen grond in de stal. En als mijn paard tijdens eten voelt dat het niet goed voelt onder zijn voet (misschien iets meer druk naar de zool) dan verstapt ze de voet enkele cm , ze verplaatst hem bijna op de plaats en dan misschien nogmaals totdat het goed voor haar voelt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:14

Oh dacht dat ze daar al iets aan zou gaan doen, maar dan heb ik me vast vergist.
Inderdaad die voeten zijn misschien we nummer 1 waarnaar gekeken moet worden. Misschien los je daarmee wel een deel van je probleem op.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:18

Waarom vraag je niet toch eerst voor pijnstilling proef aan de DA? Lijkt me STUK goedkoper dan een MEP test.

Als hij dan verbeterd, hoef je die MEP test niet uit te voeren, want dan is het gewoon geen ataxie, want een beknelde zenuw werkt ook met pijnstilling slecht/niet.

Ik vermoed helaas net als zovele hier dat hij gewoon pijn heeft. Hij oogt gewoon alsof hij veel pijn heeft, alsof hij ontlast.

Nu kunnen wij vanaf foto/film natuurlijk echt niets zinnigs zeggen, dat snap ik, maar krijg gewoon een heel naar gevoel als ik naar hem kijk. Hij is zo ongemakkelijk, arm ding.

Mijn aanpak zou pijnstillers zijn, mocht dit werken: Goede bekapping; rug hals en benen op de foto.
Mocht pijnstilling niet werken: mep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:35

Even off topic: welke afstamming heeft dit paard? In het eerste filmpje vind ik hem erg gestrest overkomen. Is zijn maag al eens onderzocht? Mijn paard had een maagzweer en ging daardoor heel erg de rug vast zetten. Hierdoor leek het op gegeven moment ook alsof ze een karperrug had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:51

Toydoll schreef:
Nu kunnen wij vanaf foto/film natuurlijk echt niets zinnigs zeggen, dat snap ik, maar krijg gewoon een heel naar gevoel als ik naar hem kijk. Hij is zo ongemakkelijk, arm ding.

Vooral dat ongemakkelijke. Ik vind het ook heel naar om te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:56

Ik heb niet alles gelezen maar hij lijkt wel bevangen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:58

Ergens vind ik het ook zielig, dat het paard nog niet bij de dierenarts is.
De oude eigenaresse of stalhoudster kan toch wel helpen?
Ze zadelen je ook met dit probleem op.
Dan hoef je ook niet te wachten of je vriend ergens volgende maand tijd heeft.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:59

Ik zie een paard met 1 bonk stress.
En beweegt zijn lichaam stijf ongecontroleerd en houterig ook de rug.
Ik vind het heel verstandig om hem inderdaad na te laten kijken.
Het is een mooi paard niet echt in verhouding met een hoop ongemakken.
Verder ben ik geen dierenarts en zou zeggen het kan van alles zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:06

Heeft dit paard een keer een flinke klap/ongeluk gehad? Achterover geklapt o.i.d.? Het lijkt inderdaad een zenuwbeknelling en ik denk dan meer vanuit de schoft. Hij lijkt het stampen met de benen te doen om 'los te stampen'. Ik zou hem inderdaad van hele rug tot aan de nek op de foto zetten en als er inderdaad een trauma is (wat niet verbeterd) in laten slapen want een paard dat eigenlijk dus geen paard kan zijn 9grasmaaier) is geen kwalitatief mooi leven

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:24

Ik heb ooit eerder een paard zo zien staan die had een maagzweer. Als hij krampen had ging hij zo staan. dat zou best ene optie kunnen zijn als hij net zo gek gedaan heeft in de wei. Ik denk wel dat er meer is. Ik zou dan persoonlijk niet veel tegen je dierenarts zeggen en gewoon een algemeen onderzoek laten doen en kijken wat er uit komt.

Mijn persoonlijke mening: Ik denk eerder dat er iets in zn hals zit dan zijn rug. waarom? Hij stapt heel typisch en dat zie je vaak bij hals problemen in de buurt van de schoft.

Ik ben benieuwd wat er uit komt

edit: tics hoeven trouwens niet altijd pijn te zijn. Een zenuwbeklemming kan bijv een irritant gevoel geven waar ze tics op ontwikkelen, denk maar eens aan je vingers die tintelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:36

En toch vind ik mepp geen goede eerste stap. Goed neurologisch onderzoek Door een goede dierenarts zou ik mee beginnen eventueel aangevuld met een bloedonderzoek. Dat de osteopaat er niet gelijk aan wil behandelen kan ik snappen. Dat ze hem niet even wil nakijken niet. Vaak kun je dan al een regio aangeven. Ik had een tijd terug een die vast zat in rug en nek. Advies verder onderzoek Door dierenarts. Lever werkte niet goed en maagzweren. Dat verklaarde ook het vastzitten in de rug en nek. Overigens was dit dier al compleet op de foto geweest en was er niets te vinden. Zonde van de foto s en de kosten.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:51

Ons paard heeft spinale ataxie, is geconstateerd in Utrecht door professor Back. We hadden eerst een filmpje opgestuurd, toen kregen we het advies om een EMG onderzoek te laten doen. Daar kwam de ataxie in de voorhand uit. Voornamelijk de stand van jouw paard zijn voorbenen komt overeen met die van ons paard. Hij heeft overigens geen pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:17

Ik zou hier geen osteopaat aan laten komen voordat hij is nagekeken door een da. Ik blijf die bollende karperrug raar vinden. Dat duidt ook op pijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:23

Joolien schreef:
Ik zou hier geen osteopaat aan laten komen voordat hij is nagekeken door een da. Ik blijf die bollende karperrug raar vinden. Dat duidt ook op pijn.

Hoeft helemaal niet op pijn te duiden. Sommige paarden hebben gewoon zon rug. Ideaal is anders. ben het wle met je eens eerst laten nakijken en daarna pas behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:26

bliver schreef:
Joolien schreef:

Hoeft helemaal niet op pijn te duiden. Sommige paarden hebben gewoon zon rug. Ideaal is anders. ben het wle met je eens eerst laten nakijken en daarna pas behandelen.

Ja klopt, maar kijk maar eens naar het eerste filmpje, hij trekt m daar op als hij met het hoofd omlaag gaat. Of dat is de automatische beweging in de rug, kan natuurlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:44

Collie2008 schreef:
Heeft dit paard een keer een flinke klap/ongeluk gehad? Achterover geklapt o.i.d.? Het lijkt inderdaad een zenuwbeknelling en ik denk dan meer vanuit de schoft. Hij lijkt het stampen met de benen te doen om 'los te stampen'. Ik zou hem inderdaad van hele rug tot aan de nek op de foto zetten en als er inderdaad een trauma is (wat niet verbeterd) in laten slapen want een paard dat eigenlijk dus geen paard kan zijn 9grasmaaier) is geen kwalitatief mooi leven

Daarom ook mijn vraag welke afstamming dit paard heeft. Hij lijkt heel erg op een paard dat ik gekend heb. Ik denk niet dat het hem is, maar als het wel zo is kan ik ook vertellen wat er met hem gebeurt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:47

Ik vind het werkelijk super dat ts zich over dit dier ontfermt, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je niet direct met dit paard naar een kliniek rijdt?

Heb net de filmpjes nog een keer bekeken en ik kan echt niet zeggen of dit dier pijn heeft of niet, maar dat het ergens goed "fout" zit lijkt mij vrij voor de hand liggend.

Misschien ben ik wel zeur, maar ben ik nu de enige die dit denkt?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:50

Bedoel je dat filmpje dat ie als een malle door het land rent? Ik kan daar wienig uit op maken. uit vekreerde hoek gefilmd, paard is lekker gek aan het doen en de ondergrond is ongelijk. Misschien heb je wel gelijk hoor maar ik wil uit zon filmpje niet zulke conclusies trekken dan zou ik hem in een bak willen zien linksom rechtsom, rechtuit enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:52

Nee, dat filmpje bedoel ik niet..... Ik bedoel de 2 filmpjes waar hij zo raar op staat, bijna niet loopt en met zijn hoofd/hals zo apart doet.

Ik trek geen conclusies, weet niet of het dier pijn heeft, maar als mijn paarden zo zouden lopen/staan zou ik direct een dierenarts bellen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:54

[***] schreef:
Nee, dat filmpje bedoel ik niet..... Ik bedoel de 2 filmpjes waar hij zo raar op staat, bijna niet loopt en met zijn hoofd/hals zo apart doet.

Ik trek geen conclusies, weet niet of het dier pijn heeft, maar als mijn paarden zo zouden lopen/staan zou ik direct een dierenarts bellen.

sorry ik reageerde op Jolien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:55

bliver schreef:
[***] schreef:

sorry ik reageerde op Jolien

Oh, :') ik begreep het al niet helemaal. Sorry.