Mais slecht?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:30

dierenarts neemt bloed daarvoor af... zoek maar eens op google en op bokt zijn er ook topics over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:12

tylando schreef:
dierenarts neemt bloed daarvoor af... zoek maar eens op google en op bokt zijn er ook topics over

Dierenartsen meten geen "IR-waarde" in bloed. Geen idee waar je dat woord vandaan tovert . Dierenartsen meten bij vermoeden op insulineresistentie meerdere parameters in het bloed en in combinatie met andere informatie uit de anamnese diagnosticeren ze.

Als jij meent dat er iets is veranderd in bloeduitslagen van je paard, dan wil ik wel eens weten: welke waarde dan?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:17

Ik denk dat ze doelt op de parameters; o.a. bloedglucose

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:34

Ik denk dat ik het toch ga proberen de Subli dieet mix. En dan meer hooi voeren en gewoon een paar handjes sublidieet mix. Waarschijnlijk komt het daar toch op neer ..gewoon proberen en dan kijken hoe ze het daar op doet...Bij de subli dieet mix zitten in ieder geval geen granen, of veel suikers/zetmeel dat is al wat waard. Behoord mais eigenlijk tot de graanproducten?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:39

Ik zag net trouwens dat in de Marstall Islander die ik voer geen eiwitten zaten..ik dacht dat dat juist een pluspunt was maar na alle verhalen hier...mischien dat ze daarom zo arm in de bespiering blijft omdat ze eiwitten mist????? En ook van de knoflook in de Islander ben ik niet zo'n fan eigenlijk..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:42

Mais is inderdaad een graanproduct, ondanks dat wij het als groente eten.

Er zitten trouwens wel eiwitten in Islander, alleen minder. Namelijk 10% ruw eiwit en 6.8% VREp (verteerbaar eiwitten, simpel gezegd).

Het kan inderdaad dat dat er invloed op heeft.

Let er wel op dat als je van de subli enkele handjes gaat voeren, dat je niet te weinig voert. Dieetmix is een heel licht voer, even wegen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:47

Tes22 schreef:
Ik denk dat ze doelt op de parameters; o.a. bloedglucose

Ja, dat zou kunnen. Maar als dat zo is, dan zou ze dát zeggen, toch? Als je enigszins snapt hoe het werkt met voer en glucosewaarden, dan kom je toch niet met een vaag (verzonnen?) begrip als "IR-waarde"? :?

En dan ook: schommelingen in glucose kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben. Je kunt niet zonder meer concluderen dat er dan dus "verborgen suikers" in je krachtvoer zitten.

Daarom denk ik dan: als je zulke stellige uitspraken doet, onderbouw ze dan concreet. Vertel wat er precies gemeten is en wanneer.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:53

MMmm dus er zit geen mais in de Subli dieet mix? Waarom zie ik dan op de foto mais? Zal eens een telefoontje wagen naar de Subli.....en idd meten is weten...dus wegen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:40

tylando schreef:

Nog even in aanvulling op mezelf :+ :

Als men IR wil diagnosticeren, worden glucosewaarden volgens mij gemeten bij een *nuchter* paard. Juist omdat voeding tot schommelingen kan leiden.

Dus hoe kan je dan op basis van bloedonderzoek naar IR een uitspraak doen over "verborgen suikers in krachtvoer."?

Even in het algemeen:

Dit soort dingen vind ik zo jammer met die topics over voer hier. Mensen roepen vanalles, maar het is volslagen onduidelijk waar het op is gebaseerd. Of zelfs zonder dat het überhaupt ergens op gebaseerd is. Zo komen de sandwich-monkey-stories de wereld in. En dat is jammer, want we hebben het wel over de voeding van onze paarden. Onze dieren, die van ons afhankelijk zijn als het gaat om hun eten. En wiens gezondheid dus in onze handen ligt.

En ik vind daarom dat we verplicht zijn aan onze dieren om ten aanzien van voeding goede, weloverwogen keuzes in te maken. Feiten van fictie te onderscheiden. Niet zomaar iets roepen zonder rekenschap te geven en uit te leggen waar je het op baseert. En door het ter discussie te stellen en door te vragen als we vermoeden dat mensen zomaar iets roepen of iets niet duidelijk is.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als iemand hier roept "ik geef mijn pony's al 20 jaar een emmer ingekuilde mais" dan hoop ik heel hard dat mensen niet hersenloos dat voorbeeld gaan volgen. En als iemand het gerucht de wereld in slingert dat Pavo en Subli "verborgen suikers" of "bacteriën" bevatten, dan hoop ik niet dat mensen, enkel op basis van zo'n vaag verhaal, overschakelen naar wat anders.

En natuurlijk lukt het niet om alles over voeding te weten. Ik heb ook het gevoel dat er nog heel veel is wat ik niet weet en ik zal daar heus de enige niet in zijn. Maar hé, we kunnen wel ons best doen en iets kritischer zijn over de informatie die we hier soms voorgeschoteld krijgen. Het gaat wel om onze dieren hè. :Y)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:48

Safina..je slaat de spijker op z'n kop!!! En zo is het vaak met meerder dingen niet alleen voeding!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:47

Eens hoor safina, is niet alleen in de paardenvoedingswereld zo. Sterker, in de mensenvoedingswereld is dit nog 10000x erger.

Er wordt gefocust op de verkeerde dingen, waardoor veel paarden aan de ene kant tekorten krijgen van diverse nutriënten en anderzijds eenzijdig overgesuppleerd worden op andere nutriënten (lees; onbalans tussen nutriënten). Tel daar grote hoeveelheden zetmeel uit krachtvoer bij op, tegenover te weinig ruwvoer, en je hebt een hoop gezondheidsaandoeningen van dezer tijd.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:18

juist en heel fijn dat je mij blijft aanvallen terwijl ik alleen probeer te helpen en niemand mijn mening opdring!
ik kan hier geen heel verhaal met van alles opzetten. .ben afhankelijk van mijn mobieltje en die werkt niet echt mee soms.
vandaar mijn snelle en wat kortere antwoorden.
maar weer typisch bokt om mensen gelijk aan te vallen.
ik praat over mijn ervaringen en dring verder niemand wat op..dus mag er best wat vriendelijker gereageerd worden.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:34

Mijn reacties waren niet aanvallend bedoeld richting jou, mocht je ook op mij doelen. :) was alleen ter verduidelijking van hetgeen jij bedoelde.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:04

was ook niet naar jou gericht. ..thx :)
maar voel me hier gewoon niet prettig bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:05

tylando schreef:
juist en heel fijn dat je mij blijft aanvallen terwijl ik alleen probeer te helpen en niemand mijn mening opdring!
ik kan hier geen heel verhaal met van alles opzetten. .ben afhankelijk van mijn mobieltje en die werkt niet echt mee soms.
vandaar mijn snelle en wat kortere antwoorden.
maar weer typisch bokt om mensen gelijk aan te vallen.
ik praat over mijn ervaringen en dring verder niemand wat op..dus mag er best wat vriendelijker gereageerd worden.

Het is vanuit mij ook niet aanvallend bedoeld richting jou als persoon. Wel als het kritisch onder de loep nemen van wat je hier beweert. Ik ken je niet, maar je bent ongetwijfeld een aardig en sympathiek mens en ik ben er helemaal niet op uit om je een rotgevoel te bezorgen. Maar ik heb wel sterke bedenkingen bij wat je schrijft. En dat laat ik merken. Door vragen aan je te stellen en mijn bedenkingen op te schrijven.

En dat je afhankelijk bent van je mobieltje vind ik erg vervelend voor je. Maar het is wel je eigen keuze om vrij pittige beweringen te doen over bepaalde merken voer, zonder gedegen onderbouwing. ;) Ik hoop dat je eerdaags een keer in staat bent om achter een PC te kruipen en goed uit te leggen op basis waarvan je zoiets beweert. :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:16

dat begrijp ik zeker.
ik ben eenmaal ook heel moeilijk in dingen uitleggen en probeer t zo goed mogelijk te doen.
en soms is goede onderbouwing nodig.
vanuit dit punt kijk ik alleen naar mijn pony....en van daaruit geef ik mijn ervaring.
ik heb gelukkig mijn heil in ander voer gevonden waar hij t heel goed op doet...
maar dat is voor ieder paard verschillend.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:39

mamendt schreef:
Ik denk dat ik het toch ga proberen de Subli dieet mix. En dan meer hooi voeren en gewoon een paar handjes sublidieet mix. Waarschijnlijk komt het daar toch op neer ..gewoon proberen en dan kijken hoe ze het daar op doet...Bij de subli dieet mix zitten in ieder geval geen granen, of veel suikers/zetmeel dat is al wat waard. Behoord mais eigenlijk tot de graanproducten?

Ik heb deze reactie over het hoofd gezien, maar met een paar handjes dieetmix kom je hoogstwaarschijnlijk niet aan de behoefte voedingsstoffen. Ik zou dan zeker een vitamine korrel bijvoeren. Hoe oud is je paard, wat is de stokmaat, het ras, het gewicht en hoe wordt hij getraind?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:45

mamendt schreef:
Ik zag net trouwens dat in de Marstall Islander die ik voer geen eiwitten zaten..ik dacht dat dat juist een pluspunt was maar na alle verhalen hier...mischien dat ze daarom zo arm in de bespiering blijft omdat ze eiwitten mist????? En ook van de knoflook in de Islander ben ik niet zo'n fan eigenlijk..

Te weinig eiwitten is inderdaad iets dat kan leiden tot spierverlies of te weinig spieropbouw. Volgens mij heb ik daar in een van mijn eerste reacties iets over uitgelegd. MAAR niet alleen eiwitten, ook bijvoorbeeld vitamine D en magnesium zijn erg belangrijk voor de spieren en spieropbouw. En dat is onder andere hetgeen waarom voldoende nutriënten in de dagelijkse voeding zo belangrijk zijn. Tekorten aan o.a. magnesium en vit. D komen veel voor bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:57

@tylando Fijn dat je het begrijpt. Nogmaals: het gaat me niet om jou, maar om wat je schrijft. Maar ik zal proberen wat meer rekening te houden met dat je het moeilijk vindt om dingen uit te leggen en dat je je best doet. :o Ik kan inderdaad best wat aardiger doen. :oo ;)

Even terug naar de mais:
Ik las dit artikel wat wat meer vertelt over de voors en tegens van mais. Ik vond het wel interessant. Het vat aardig samen wat ik er eerder over gelezen heb: http://www.extension.org/pages/62022/i- ... OSUt_mG_1U

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:10

Tes22 zoals ik al eerder schreef het gaat over een haflingermerrie van bijna 15 jaar oud, 1.50 hoog....wordt 4 maal per week dressuurmatig getraind op L/M niveau....daarnaast nog een stevige buitenrit. Dus staat vol in het werk....blijft wat arm in de bespiering en heeft veel moeite met de achterhand onder te brengen...hier wordt natuurlijk op getraind maar de bespiering blijft zwak..

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:12

ojaTes22 waar het omgaat ze heeft de neiging gauw wat dikker te worden....en reageert soms met gas in de buik op krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:23

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:50

Oke, sorry heb ik overheen gelezen. Nouja dan zijn veel vezels(ruwvoer), weinig zetmeel, voldoende eiwitten, en voldoende nutriënten (vitamines en mineralen) belangrijk.

Ik zou zeggen de Pure Balancer of een vitamine korrel zoals Marstall Force, in combi met Havens mix, scheutje lijnzaadolie en voldoende hooi.