Help...vagina kapot, paardenbeul?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:50

TS, ik denk dat diverse reactie het meest komen omdat je aangaf geen geld te hebben voor een da.
En ergens kan ik me die reactie's dan ook wel voorstellen.
En ja ik weet hoe het is om een paar flinke rekeningen te krijgen van de da.
Maar indien nodig bel ik dan toch de da, want met iedere kliniek is eigenlijk wel wat te regelen.

Ik zou zelf wel de da vandaag laten komen.
Als eerst om de wond en eventueel verdere verwondingen te controleren.
Maar ook omdat je een verslag ervan nodig hebt bij aangifte.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:51

Hoi ts ik heb je hele topic gelezen.
Wat naar om je paardje zo aan te treffen.mijn advies is luister naar wat je gevoel zegt. Jij kent jouwn paartje bet beste. Hoe gaat het inmiddels met haar?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:57

Voor de dader, als deze er is, zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, deze is toch allang weer opweg naar de volgende ergens anders in het land.
Nederland is maar een klein landje maar om zo iemand te zoeken is het toch weer best groot.

Verder over je merrie, om te hechten is het nu toch al te laat en zullen ze moeten snijden om gezonde huid te hebben om te kunnen hechten. De foto is nogal onduidelijk maar kans op "wild vlees" heb je wel als je er niets aan doet. Je merrie zal hier geen last van hebben gok ik, maar het ziet er niet zo mooi uit ;)

Voor nu idd gewoon goed schoon houden en eventueel koelen als het warm en dik begint te worden. Zou ook d'r temperatuur even in de gaten houden.

PenP2014

Re: Help...vagina kapot, paardenbeul?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:00

Sorry ik heb geen 5 paginas doorgelezen. Maar afgezien van de DA bel aub ook de politie voor een melding. Al is het maar zodat ze extra kunnen controleren en misschien eindelijk eens die **** te pakken krijgen!!!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:04

Staat ze samen los met die andere merries? Die van mij had ook een flinke plek gehad. Ook een scheur en veel bloed. Maar zij had een trap gehad van m'n andere paard

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:13

Hmm ik weet niet waar ik meer medelijden voor moet hebben. Het paard wat geen pijn aangeeft of ts die hier achterlijk de grond in word gestampt.

Mensen als je niets te doen hebt ga dan naar je paard toe ofzo, want van al dat azijngepis hier word niemand beter.

Ts het bloed komt er niet uit gelopen dus dat is dus ook geen spoed nodig. Jij kent je paard het beste, zorg dat het goed schoon blijft. Zoek eens op honing zalf/olie. Heeft hier goed geholpen nadat een merrie hier wat uitgescheurd was toen een hoef bleef hangen..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:10

Ik zie hier niemand achterlijk de grond ingestampt worden, overdrijven is ook een vak...

Zoals eerder ook al is genoemd, er zijn twee redenen om de DA erbij te halen. Eerste is om te kijken of de wond goed geneest, tweede is om te kijken wat de oorzaak is, zeker als je vermoed dat het door een derde is gebeurd.
Mocht de DA vermoeden dat het door een mens is gedaan, heb je die verklaring nodig voor een aangifte.

TS geeft aan dat ze het om medische redenen niet nodig vindt om de DA erbij te halen, dat kan, maar dan sluit ze de tweede optie ook uit. Als je dat uit geldgebrek doet begrijp ik de reacties van een bokkers wel, je wilt immers geen risico lopen dat zo iemand nog een keer terug komt...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:54

pinto_1 schreef:
Ik zie hier niemand achterlijk de grond ingestampt worden, overdrijven is ook een vak...

De reacties waren niet heel vriendelijk ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:04

Aan de hand van de foto's kan ik niet zien hoe diep de wond is. Ik had sowieso alles uitgesloten, kan het gekomen zijn door een ander paard, door een tak, door draad, door een muur of paal waar ze aan geschuurd heeft. De wei en stal gecontroleerd of er niks op de grond ligt. Is het een oppervlakkige wond, dan had ik de DA niet gebeld, even wat Betadine erop gedaan en klaar. Met oppervlakkige wond had ik verder ook niemand gebeld.
Is het meer een snee, dan had ik in ieder geval de DA gebeld voor advies. Daarnaast had ik bij een snee (in samenwerking met alle overige dingen uitgesloten te hebben), de dierenpolitie gebeld. Volgens mij las ik dat je merrie niet makkelijk benaderbaar is (of was dat iemands andere merrie). Dit zou dan (even van uit gaand dat het de dierenbeul is geweest) de mazzel kunnen zijn geweest.

Zoals ik al zei, kan ik aan de foto niet echt zien of het oppervlakkig of diep is. Mijn advies, als je niks kan vinden waardoor het gebeurt is. Bel dan in ieder geval de dierenpolitie, maar geef erbij aan dat je het niet zeker weet. En voor de rest blijf de wond (oppervlakkig of niet) goed controleren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:54

Wat een negatieve reacties zeg, het is wel erg makkelijk oordelen vanaf een computer zo. Bellen jullie daadwerkelijk voor ieder wissewasje een dierenarts? We pamperen paarden teveel, ze zijn niet van suiker. Als de wond te oud is, heeft hechten geen zin meer en zolang de plek niet warm, opgezwollen en ontstoken is bel ik ook geen dierenarts. Gewoon schoonhouden en eventueel een keer goed ontsmetten, maar over het algemeen is schoonmaken met water nog altijd de beste remedie.

Succes ermee ts, hopelijk heeft ze zichzelf gewoon open gehaald en is het geen paardenbeul geweest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:12

Ik haal ook echt niet voor elk wondje de DA erbij. Ze zien mij aankomen ;) En ik heb ook wel eens twee tegelijk met een open muts gehad, die hadden staan trappen in een hoek en hadden elkaars muts kapot getrapt (ik zag de hoefadrukken zitten). Dat is ook rustig genezen, maar wel een plek dat echt ECHT schoon gehouden moet worden paar keer per dag en goed in de gaten moet worden gehouden. Mensen die gillen dat dit verwaarlozing en onthouding van zorg is sta ik niet achter :n

Maar het feit dat er wordt gedacht aan opzet, vind ik het raar dat er nog niemand is bij geweest dat te verifiëren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:26

En vervolgens zijn we 2 dagen verder en TS reageert niet meer....

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:54

Ik denk dat ze moe is van alle negatieve reacties?

TS, hoe is het nu met je paard?

Ik zou net als meerderen hier in het topic toch adviseren om de dierenarts erbij te halen, ik zou zeggen ga je opties even na om te kijken waar je geld vandaan kunt halen/lenen hiervoor. De dierenarts kan je meestal zelfs vertellen hoe een wond mogelijk is ontstaan. Mijn merrie heeft het ook gehad en de dierenarts heeft toen aan de wond kunnen zien dat deze waarschijnlijk was toegebracht met een scherp voorwerp van buitenaf. Dit heeft ertoe geleid dat ik toen aangifte heb gedaan, daarvóór dacht ik namelijk dat ze het zelf in de trailer had opgelopen en zou ik geen aangifte hebben gedaan. Dus los van wat het oplevert voor je paard, kan de dierenarts jou ook rust geven door duidelijker te kunnen zeggen hoe je paard mogelijk aan deze wond komt.

Ik veroordeel je niet, omdat je geen geld hebt. Dat kan gebeuren, zeker als je paard meerdere koliekaanvallen heeft gehad. Dat gun je niemand en is bovendien inderdaad erg prijzig. Misschien is het een idee om je paard te verzekeren, zodat je in de toekomst niet meer om financiële redenen de DA niet kunt bellen.

Verder enkele tips:
* reinigen met schoon water en betadine en vervolgens een milde wondzalf erop, minstens 1x per dag
* dagelijks temperaturen, bij verhoging écht onmiddelijk de dierenarts bellen - dit kan duiden op een ontsteking (die mogelijk inwendig kan zitten!)
* doe het rustig aan met beweging, veel beweging kan ertoe leiden dat de wond open scheurt (ik mocht destijds 2 weken niet rijden)
* kijk (zoals al eerder genoemd) de weide/stal etc. na op plekken waar ze zich mogelijk zelf kan hebben opengehaald

Succes ermee en veel beterschap voor je paard. Mijn pony is inmiddels volledig hersteld en heeft maar een piepklein littekentje, dat je alleen ziet als je weet dat het er zit. Ik hoop dat het met jouw paard ook allemaal goed afloopt. Voor vragen kun je gerust een PB sturen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:32

paintedblack schreef:
En vervolgens zijn we 2 dagen verder en TS reageert niet meer....

Vind je dat erg vreemd? Ik niet hoor. :(

bpv4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:35

wat erg het zal je maar overkomen , erg veel sterkte

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:59

Wat een reacties zeg, TS heeft iig geleerd om nooit meer om advies te vragen op bokt. Waarom kunnen sommige mensen hun mening niet als volwassenen overbrengen? Moet de TS uitgemaakt worden voor weet ik wat, terwijl ze aangeeft dat ze er morgen een DA bijhaalt als dit nodig blijkt?

Persoonlijk zou ik er even een belletje aan wagen (kan dat zo laat nog bij jullie?). Gewoon bellen en melden wat je ziet. Het lijkt, zover ik van de foto's op kan maken, een schone wond van al een paar dagen oud. Ik kan niet oordelen of het erg diep is, wellicht is dit in het echt beter te zien. Een wond van een paar dagen oud kan sowieso niet meer gehecht worden, dus het enige wat de DA vanavond nog voor je zou kunnen doen is het schoonmaken. Iets wat je zelf met betadine en uitgekookt (en afgekoeld) water ook prima zelf kan. Ik geloof namelijk niet dat het zo verschrikkelijk heftig is dat ze alla minute naar de kliniek gesleurd moet worden voor nachtelijke foto's en operaties, maar dat is mijn mening, en ik ben geen dierenarts.

Ik heb alle topics en foto's voorbij zien komen van de mishandelingen afgelopen maanden. Imo (nogmaals, ik ben GEEN dierenarts) ziet dit er niet uit alsof het door mensenhanden is aangebracht, als je de foto's bekijkt van eerdere mishandelingen (meerdere messteken naast elkaar). Het lijkt meer alsof ze een soort ergens achter is blijven haken. Mocht er een DA bijkomen en hij twijfelt hieraan zou ik de (dieren?)politie inschakelen.

Succes iig, laat morgen even weten hoe nu verder!

EDIT: zie net dat het topic al 2 dagen oud is, nu ben ik wel heel erg benieuwd wat er afgelopen dagen is gebeurd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:38

TS hoe is het nu?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:55

Even over dat veearts verhaal....
Op de stal waar ik stond kwam bijna nooit de dierenarts, misschien 2 keer per jaar en dan was dat 1 keer om te enten.
Als de paarden wat hadden, een wondje, een warm been een kuchje keken we dat altijd even aan en 9 van de 10 keer ging dat vanzelf weer over.
Bij een andere pension stal in de buurt was dat heel anders, daar belde de dames al de veearts als hun paard een keer struikelde of een schrammetje had.
De eigenaar van de stal waar ik stond vroeg aan die veearts wat hij er nou van vond dat hij voor elk wisse wasje werd gebeld en hij zei:" het is lekker verdienen voor mij en ik schrijf die paarden wel wat voor hoor, dat willen ze toch graag?"

Net als vele andere al in dit topic genoemd hebben, je gaat ook niet zelf voor ieder klein dingetje naar de dokter.
Het lichaam van een paard heeft ook gewoon een zelf herstellend vermogen hoor.
Als je zorgt dat wondjes schoon blijven, uitspoelt en eventueel wat desinfecterend middel gebruikt (wij gebruikte blauwspray maar dat is voor een vulva niet goed) komt het vaak gewoon goed.

Nog een tipje voor de kling van je merrie, ik zou het lekker even dagelijks afspoelen en verder niet te veel op smeren want het is een plek die snel gaat broeien, als je er iets opsmeert dan duurt het langer voor dat er een korstje opkomt en dat is denk ik het beste.

Sterkte!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Ts hoe gaat het nu??

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:20

Arrabel schreef:
Even over dat veearts verhaal....
Op de stal waar ik stond kwam bijna nooit de dierenarts, misschien 2 keer per jaar en dan was dat 1 keer om te enten.
Als de paarden wat hadden, een wondje, een warm been een kuchje keken we dat altijd even aan en 9 van de 10 keer ging dat vanzelf weer over.
Bij een andere pension stal in de buurt was dat heel anders, daar belde de dames al de veearts als hun paard een keer struikelde of een schrammetje had.
De eigenaar van de stal waar ik stond vroeg aan die veearts wat hij er nou van vond dat hij voor elk wisse wasje werd gebeld en hij zei:" het is lekker verdienen voor mij en ik schrijf die paarden wel wat voor hoor, dat willen ze toch graag?"

Net als vele andere al in dit topic genoemd hebben, je gaat ook niet zelf voor ieder klein dingetje naar de dokter.
Het lichaam van een paard heeft ook gewoon een zelf herstellend vermogen hoor.
Als je zorgt dat wondjes schoon blijven, uitspoelt en eventueel wat desinfecterend middel gebruikt (wij gebruikte blauwspray maar dat is voor een vulva niet goed) komt het vaak gewoon goed.

Nog een tipje voor de kling van je merrie, ik zou het lekker even dagelijks afspoelen en verder niet te veel op smeren want het is een plek die snel gaat broeien, als je er iets opsmeert dan duurt het langer voor dat er een korstje opkomt en dat is denk ik het beste.

Sterkte!!

Ook ik bel niet voor elk wissewasje de da maar aan de schaamdelen vind ik echt een ander verhaal en zeker als er opzet vermoed word, en ik vond deze wond voor zover ik zag er nou niet mooi uitzien. Dus er kan altijd geïnformeed worden met 1 belletje en niet te vergeten de schaamdelen bij een dier is ook extra gevoelig!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:01

Ik zou het gewoon goed schoonmaken en evt. insmeren met honingzalf, evt. overleggen met de dierenarts, bv een foto laten zien, dat kost niets.
En melding maken bij de politie. Dan is het tenminste bekend, hoeft niet dat het mishandeling is natuurlijk, maar ze nemen dat soort dingen heel serieus.
Ik had een keer de politie gebeld omdat er allemaal uien in mijn wei lagen en de paarden daar al van gegeten hadden, niet echt goed voor ze natuurlijk. Ze namen het meteen heel serieus op en zouden in overleg de wijkagent sturen. Later bleek dat ze de uien zelf van het schuurtje van de buurman af hadden getrokken. Die was op dat moment nergens te bekennen, en ik was best kwaad, dus vandaar dat ik meteen de politie had gebeld. Ik heb uiteraard wel even terug gebeld dat het vals alarm was. Nu alleen wel een boze buurman.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:34

Hoe gaat het met je paard, al opgeknapt?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:08

TS is elders op bokt actief maar hier dus niet (meer). Kan ik me van alles bij voorstellen trouwens.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:32

TS, hoe is het nu met je merrie? Ik heb iets vergelijkbaars gehad, geen kapotte vulva maar wel een merrie die bloed lekte. Ze liep voor me uit en ik zag ineens vegen bloed op haar billen, en bloed in haar staart. Wat er dan door je heen gaat... :n Vulva leek niet kapot, merrie schranste haar eten fanatiek op en het stroomde er niet uit. Even aangezien (was zaterdagmiddag) maar om vijf uur toch de DA gebeld om te overleggen. Uitgelegd dat er geen verwondingen leken te zijn, maar dat het bloeden ook niet gestopt was. DA is gekomen en heeft haar opgevoeld. Geen schade, waarschijnlijk een geknapte spatader omdat ze ook hengstig was. Uiteindelijk was ik €85 verder... Inslapen van mijn hamster was duurder :+

Mocht je nou weer zoiets hebben en niet direct de DA op het erf willen hebben, neem dan wel telefonisch contact op met de DA. Zorg voor goede foto's die je eventueel op kan sturen. Een beetje DA staat in het weekend niet zomaar op de stoep, die hebben vaak wel wat beters te doen, of iets met meer spoed. Door te overleggen voorkom je een onnodige rekening, maar mocht de DA wel echt willen komen dan kun je direct overleggen over de betaalmogelijkheden.

Ik hoop in ieder geval dat alles netjes dicht is gegaan en je merrie fit is gebleven! Blijft enorm schrikken, dit soort verwondingen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:40

Ik kon eventjes niet vinden of ergens staat of ze buiten gestaan heeft of niet, maar mijn eerste gedachte was dat ze mischien jeuk had en geschuurd heeft en zeg meer haar schuur paaltje miste en haarzelf beschadigden ? Ik denk dat als er kwaad spel was toch minstens haar deken ook kapot had moeten zijn ?