[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:16

Ja, hij at meer dan voldoende en zijn bloedbeeld was ook prima in orde. Alleen kon je er zoveel instoppen als je wilde, maar dikker werd hij niet.
Maar goed, vraag was meer wat voor tandarts je erbij had gehad ;) want een gebitsverzorger zonder verdoving is maar half werk. Die kan niet goed bij alle kiezen komen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:38

Heb het even nagezocht want hij werkt inderdaad zonder verdoving en noemt zichzelf gebitsverzorger. Echter bij zijn werkwijze beschrijft hij dat hij wel de achterste kiezen ook vijlt:

"Ik begin met het vijlen van de eerste 3 kiezen boven, aan beide kanten, waardoor het paard went aan het geluid. Daarna wordt het gehele ondergebit met behulp van de klem gevijld. Hierna worden de achterste kiezen gevijld."

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:48

Dat kan dus niet :n zonder verdoving ontspannen de spieren achterin niet en kan hij niet bij de achterste kiezen.
Zou eens een goede dierenarts met tandarts opleiding bij je paard laten komen. Waarschijnlijk kan je precies voelen tot waar je gebitsverzorger is gekomen.

Dacht bij mijn merrie dat degene die bij mij kwam ook voldoende was. Tot dat ik haar om bepaalde redenen onder verdoving door een dierenarts liet doen....... kon precies voelen tot waar die ander was gekomen.... tot de helft. Op de achterste kiezen zaten nog flinke haken, héle grote haken. Zo sneu

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:52

DromenLies schreef:
Zal het eens navragen. Volgens mij krijgen ze sportbrok.

Dierenarts zelf zegt dat voor spieropbouw training nodig is. Paard is niet mager. Als je zadel oplegt zie je nog een stuk buik als je ervoor staat.

Spieropbouw is inderdaad deels training, maar als de spieren niet de juiste bouwstoffen krijgen ( zoals o.a. eiwitten ) kun je trainen wat je wilt zonder het beoogde resultaat.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:08

Handmatig kan tandarts gewoon overal bij hoor.
Denk dat je het gewoon tijd moet geven. Is een jong paard, en groot dus duurt ongeveer 2 jaar langer. Paard voelt zich ook goed, dus zie t probleem niet zo. Ze kunnen zo wei weer op, gaat t sneller. Denk dat je met maagsupport goed hebt gedaan. Missen veel als t daar niet goed zit, neemt nu waarschijnlijk meer op.
Zou gewoon even wat rustiger aan doen, rust is immers ook training (na arbeid).
Succes

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Handmatig kan een tandarts niet bij de achterste kiezen. Ik heb het zelf gezien als het paard niet verdoofd is zit er nog niet eens een vinger speling tussen de achterste kiezen. Daar kan nooit een vijl bij. Verdoofd dan ontspant een paard en dan komt er ruimte.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:20

Ik denk zelf niet dat het aan de tanden ligt omdat paard totaal niet mager is en echt alleen bespiering mist. Als ze niet goed zou kunnen eten zou ze over-all magerder moeten zijn en dat is niet zo. Halsbespiering is bijvoorbeeld heel mooi. Als ik hier een foto van de voorste helft van mijn paard neer zou zetten zouden jullie denk ik zeggen 'waar maak je je druk op'. Schoftgebied is ook vrij aardig, geen vetpot maar heeft geen alarmerend beeld. Dat beeld rijmt dus niet met een paard wat niet goed zou kunnen eten en verteren door gebitsproblemen. De discussie of gebitsverzorger wel of niet overal bij kan laat ik daarom ook even voor wat hij is omdat ik niet denk dat daar de oplossing zit. Bij de volgende jaarlijkse controle zal ik er een 'echte' tandarts bij halen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:22

Nee ik denk ook niet dat het aan de tanden ligt. Dan gaan ze toch vaak proppen maken of je merkt het met rijden. Dit was meer gewoon algemeen bedoeld

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:24

Sommige paarden blijven gewoon altijd "mager" lijken hé. Dan kan je voeren wat je wilt. Ik geloof dat het wel goed komt met jou paard. Hij is gewoon nog jong, geef het de tijd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:24

Ok :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:44

Stiekem dan toch benieuwd naar een standfoto van je paard zodat we meer zien dan alleen de achterhand van achteren. Geeft ook een completer beeld, uiteraard zonder zadel erop.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:02

Geef je na het rijden ook iets van muesli of slobber? Dat hebben sommige paarden ook nodig om te herstellen en spieren te kweken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:09

Na het rijden krijgt ze slobber, seniores priores met schepje muscle build erdoor.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:48

Sommige paarden kunnen juist helemaal niet zo goed tegen de eiwitten die in luzerne, bietenpulp senior priores etc zitten. Ik heb een reus van 1.85 staan die hier een groot voorbeeld van is. Ik heb het eten door iemand bij hem uit laten meten en hij krijgt nu het minimale aan eiwitten wat ze nodig hebben, en is substantieel in spieren en massa toegenomen. je moet er namelijk wel erg veel in proppen aan voer om haar überhaupt al zo te krijgen laat staan met wat meer body! succes. Als je advies wilt wie PB maar

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:55

Korte update maar weer even... uit het mineralenonderzoek is ook niks gekomen. Ben sinds vorige week overgestapt naar een andere instructrice. In de eerste les lag nadruk gelijk op reactie op het been en weer terugrijden en ook overgangen maken, oftewel het activeren van de achterhand. Ben benieuwd wat het ons gaat brengen. Los van de (ontbrekende) bespiering denk ik dat mijn paard en ik hier sowieso veel baat bij zullen hebben.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:09

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van het complete paard, voor de beeldvorming. Overgangen en schakelen is idd sowieso goed voor je paard, voor welk paard dan ook.

Ik wil zelf binnenkort weer eens een start maken met balkjes draven en van daaruit in-uitjes springen. Gewoon spelenderwijs. Die van mij is ook nog arm bespierd in de achterhand.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:19

Het goede weer komt er weer aan Heb je een mogelijkheid om je paard 4 mnd op de wei te zetten ? Niet trainen gwn op de wei Denk dat die daar zo van gaat op knappen en misschien nog wel verder groeien Ben bang dat je nu met de training alleen maar achter de feiten aan blijft voeren!

Ik denk echt dat je sneller resultaat zal hebben van 4 mnd of langer op de wei dan wanneer je nog een jaar door traint

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 18:21

De dierenarts heeft mij geadviseerd om juist wel te trainen maar uiteraard passende arbeid omdat er anders geen spieren opgebouwd kunnen worden. Paard gaat sowieso tijdens het weideseizoen hele dagen de wei op. Ben heel benieuwd wat dat ons zal gaan brengen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:38

Ik ben het wel met dresjoepie eens. Je bent naar allerlei oorzaken aan het zoeken waardoor je paard schraal blijft of achter blijft in zijn ontwikkeling. Er is je al heel vaak aangeraden om niet te veel en te zwaar te werken met zo'n jong dier dat ook nog eens in de groei is maar dat lijkt niet aan te komen.
Ik snap wel dat je graag wilt en je fanatiek bent maar je paard kan het duidelijk nog niet aan.
Meer dan 3x per week langer dan 20 minuten rustig werk is voor dit paard wss meer dan genoeg anders verbruikt hij al zijn energie die hij nodig heeft om te groeien met alle blessures die hierdoor kunnen ontstaan op de koop toe. Als een paard niet de tijd krijgt om te groeien heeft hij zeker niet de tijd om te herstellen van schade opgelopen door (te veel) werk.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 09:35

Hoi bokkers,

Het werd weer eens tijd voor een update. In januari werd mij aangeraden om mijn paard meer krachtvoer te geven. Ze ging plassen na het rijden, werd niet heter en fysiek waren er verder ook weinig veranderingen dus ik heb haar weer teruggezet. Bovendien ben ik zelf van mening dat voldoende ruwvoer van goede kwaliteit het verschil zou moeten maken en niet krachtvoer.

Gister is ze doorgemeten en daar kwam wel het eea uit. Met name de blinde darm had het zwaar wat doorwerkte in het hele lichaam en het afbreken van afvalstoffen bemoeilijkte en ook veel energie vrat. Ook is haar rug los gemaakt. Ik heb nu verschillende soorten druppels gekregen waaronder ook een detox van groene os. Verder gaat ze vanaf mei lekker 24/7 het land op in een groep dus ik heb voorzichtige hoop. Mocht er fysiek verandering optreden dan zal ik jullie weer op de hoogte brengen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk dat het gewoon echt geduld hebben is.
Ze is waarschijnlijk gewoon een echter laadbloeier.
Dat was mijne ook.
Hij wordt dit jaar 8 en is echt pas het laatste 1,5 jaar paard geworden.
Terwijl hij verder super monter altijd was, at goed, deed zijn ding. Alleen had het allemaal wat meer tijd nodig.

(kijk maar in mijn profiel, zie je de verschillen, enigzins heb foto's waar je het nog beter op ziet dat het een echte puppy was)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:45

Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad als die van jou. Ook van alles met voer geprobeerd. Dierenarts en happy atlete fysio erbij gehad, maar niets hielp. Vervolgens een osteopaat laten komen en volgens haar zaten er spieren bij de darmen vast, waardoor die niet voldoende goed konden werken. Binnen 2 weken werd ze voller en kreeg ze meer spieren.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:01

Paard is dus geen laatbloeier, is gister gebleken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:05

ah sorry, ik heb net je laatste bericht gemist.
Ben je naar Dierenartsenpraktijk Den Hoek geweest? Ik lees doormetingen? Zelf hele goede ervaring ermee.
Ik hoop dat ze nu snel opknapt!!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:06

Dat was het plan maar dat duurde me te lang dus ik heb natuurgeneeskundige laten komen die in de buurt haar praktijk heeft. Ben heel benieuwd of dit gaat aanslaan.