Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:36

Paard werkt 5 dagwn per week

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:40

In principe voer ik geen krachtvoer (daar valt muesli ook onder) zolang het paard niet te mager wordt. Dus ik zou zeggen, per voerbeurt een handje. Ik voer een vitaminekorrel (Marstall Force, 100g) om te voldoen in de vitamine- en mineralenbehoefte van het paard, naast onbeperkt hooi (al dan niet belemmerd).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:55

Cas123 schreef:
Ik ga hem op muesli zetten en hooi. Hoe veel muesli?

Hoe groot, hoe oud en hoe zwaar is je paard? Sorry zit op mijn werk kan niet hele topic door ;-)

In principe 1 schep biks vervangen voor 1 schep mueslie.
Maar ik weet niet zeker hoeveel biks de jouwe nu krijgt!
Laatst bijgewerkt door fargo op 17-03-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:55

2 scheppen biks bedoel ik, muesli is geen optie daar kan hij niet tegen, helemaal geen biks meer vind ik ook niks aangezien hij hard werkt en op Z2/ZZ-licht niveau loopt hij moet toch ergens zijn energie vandaan halen.

Zolang ik merk dat hij nergens last van heeft laat ik het zo hij doet het al 12 jaar en al die tijd zonder klachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:01

Luchtzuigen en/of kribbebijten is een klacht. Minder brok, hogere voedingswaarde? Kleinere porties kan ook helpen. Maar dik twee kilo is voor een paard zonder maagproblemen eigenlijk al teveel. Voor een paard met zeker een probleem.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:17

Hij krijgt nu 1/4 brok en 1 handje muesli. Hij moet niet meer krijgen want dan wordt ie mij te sterk. Hij is helemaal niet mager.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:25

Waarom voer je hem dan krachtvoer? Dan zou ik enkel een handje muesli geven als de andere paarden wat krijgen, maar voor de rest een vitaminekorrel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:29

Oke dankje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:39

Cas123 schreef:
Hij krijgt nu 1/4 brok en 1 handje muesli. Hij moet niet meer krijgen want dan wordt ie mij te sterk. Hij is helemaal niet mager.

Kijk het maar aan, hij moet wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.

Dus eerst alleen een handje mueslie en anders de 1/4 brok die je nu weg gaat laten vervangen door mueslie ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:43

Een beetje dubbel

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:23

Ik heb hem vandaag alleen 1/4 muesli gegeven en veel hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:49

JeDe schreef:
Mijn paard is al sinds de veulentijd een kribbenbijter. Hij is nu 6. Ik heb al van alles geprobeerd om hem van het luchtzuigen af te krijgen, maar niets helpt. Hij doet het echt extreem, dag en nacht. Pas geleden is hij nog (preventief) behandeld voor een maagzweer, in de hoop dat dat iets zou uithalen, maar geen resultaat.
Nu krijg ik toch de indruk dat hij eronder begint te lijden. Hij is niet dik te krijgen, zijn bespiering ontwikkelt zich niet( behalve zijn nek door het kribbenbijten), en ook zijn leverfunctie is niet 100%. Daar krijgt hij ook wel iets voor, en dat doet hem zichtbaar goed. Maar hij blijft kribbenbijten. Ik ben nu zover dat ik overweeg om hem toch die dieronvriendelijke band om te doen omdat niets anders werkt.
Iemand nog diervriendelijke suggesties?

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou juist de stress weghalen, misschien met stressless van primeval oid?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:25

Dat is het nou net, hij heeft geen stress. Het is een gewoonte geworden. En daarbij komt ook nog dat het in de familie zit.
Meerdere broers en zussen vertonen hetzelfde gedrag, zij het in mindere mate.
Ik ben ook niet op zoek naar goedbedoelde adviezen, maar naar een vriendelijke manier om hem het luchtzuigen zo lastig mogelijk te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:35

Dat in de familie zit wijst alleen maar aan dat deze paarden dus snel gevoelig zijn op hun darmen/maag en/of snel stress hebben. Als je kijkt waar 't vandaan komt is het geen onschuldig gedrag. het kan wel een gewoonte zijn geworden, maar dat weet je eigenlijk alleen als je zeker te weten kan zeggen dat hij geen maag/darmklachten heeft (en dat zie je alleen door een onderzoek of door preventief medicatie te geven/voerpatroon aan te passen).

Als je niks wil of kunt doen aan het luchtzuigen dan is het enige dat je nog zou moeten doen is zijn tanden beschermen. Het lastig maken niet doen dus, hij wordt 'gelukkig' van dit gedrag, dus kun je enkel zorgen dat zn tanden niet kapot gaan. Dat is binnen deze keuzerange het meest vriendelijk.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:38

Als je paard absoluut geen stres heeft en de voeding klopt en het zuigen verergert niet waarom wil je het dan stoppen? Je geeft aan geen band te willen gebruiken want dat is zielig, maar elke poging tot het doen stoppen met zuigen kan je dan als zielig ervaren. Het fijnste voor dit paard lijkt mij om op een veilig voorwerp te kunnen zuigen. Dus niet een plek waar hij zijn neus stoot of tanden verslijt. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een rubberen rand, dat is beter voor de tanden. En het randje waar hij tegen aan kan komen is met een bandage ingepakt.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:56

Wanneer lezen jullie de topics een wat beter??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

Wanneer lees je het antwoord eens wat beter..

Het is een complete reactie, dus incl. datgene wat jij het liever niet wil horen. Maar ik (wij) het wel belangrijk vinden om het te benadrukken. Pik eruit wat je wil, maar ik ga niet roepen ja doe dit of dat want dat is het vriendelijkst... Terwijl het meest vriendelijkst is om iets anders te doen. Het meest vriendelijkst is A, krijg je dat niet voor elkaar dan is het B.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:23

JeDe, open anders je eigen topic. Want jouw geval is blijkbaar anders dan die van Cas123 en je wilt geen tips om het over te laten gaan, je wilt alleen symptoombestrijding.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:50

Ik heb zijn voer aangepast in alleen muesli en hooi. Ik ga er elke dag heen voor meer hooi bij te gooien. Ook laat ik de dierenarts komen zodat hij hem kan controleren. Ik hoop dat het voer veranderen al wat gaat helpen zodat ie niet zo een buikpijn krijgt door brokken. :) dankjewel allemaal.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:51

JeDe: zou je meschien je eigen topic willen openen? Jij vraagt tips in mijn topic maar wilt het advies vervolgens niet horen.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:03

Cas123 schreef:
Ik heb zijn voer aangepast in alleen muesli en hooi. Ik ga er elke dag heen voor meer hooi bij te gooien. Ook laat ik de dierenarts komen zodat hij hem kan controleren. Ik hoop dat het voer veranderen al wat gaat helpen zodat ie niet zo een buikpijn krijgt door brokken. :) dankjewel allemaal.

Als het lastig is om eerst hooi te voeren geef dan wat handjes luzerne bij je krachtvoer, calcium/fosfor werk neutraliserend op het maagzuur en hij moet meer kauwen.
Je kan maagzweren alleen dmv gastroscopie zien, is helaas geen andere methode voor. Het kost je ongeveer 230 euro maar hij moet vasten om in de maag te kunnen kijken.. Maar door het niet eten en evt stress kan je paardje juist een zweer krijgen, scopie is dus niet altijd handig..

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:05

Oja en olie kan een deel krachtvoer vervangen dus je kunt ook ipv 1/4 muesli 1/8 muesli en een scheutje olie geven.(graag met luzerne) olie wel langzaam opbouwen en elke plantaardige olie voldoet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:07

Met alle respect, ik heb ( ook mijn ouders ) niet 230 euro liggen. Aub geen reacties over dat ik anders geen pony had moeten nemen. Het is op het moment heel lastig qua geld. Ik heb nu zijn voer aangepast. Ik geef hem na het rijden een bergje hooi en daarna gaat ie de stal in voor te eten. Ik probeer wel alles zo goed mogelijk te doen. Mocht je de hele situatie willen weten graag pb.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:14

Waar kopen jullie dat luzerne? En hoe duur is dat?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:18

een paard bij mij op de manege is ook een luchtzuiger, dus die heeft zo'n band om. maar hij gaat gewoon door