6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:49

Krijgt hij bute? Daar kunnen ze nog wel eens maagzweren van krijgen en dan is krachtvoer niet fijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:03

Heel veel zorgen kan je hebben. Temperatuur hem eens hier de pony die problemen heeft overgehouden had afgelopen zomer ineens 39.9 kwam ik achter omdat hij niet at verder op dat moment niks aparts toch va verzocht te komen. Half uur later had hij 40.1 en nog normaal toen heb ik hem alcast koortsverlager gegeven toen va kwam weer half uur later. Temp 39.8 maar stond hij ineens zeiknat vh zweet en te pompen als een gek. Va dacht virus maar ier staan er 8 en geen van alle problemen gekregen. Komen ook niet in aanraking met andere. Na een week weer ineens temp 39.3 heb hem toen puffers gegeven zeg maar prednison en daarna was hij weer oke.
Pff zou zeker bellen lastig hoor

Wat Marjan zegt kan zeker ook. Hij mest wel normaal en de kleur vd urine ook normaal.
Probeer ook nog eens contact te leggen met de producent vd enting misschien hebben die nog tips.
Zat gisterenavond nog wat te zoeken kwam vertagil klei tegen deze mag je de eerste drie weken na eting niet geven omdat het dan de werking vd enting teniet zou doen. Dat zou dan denk ik betekenen dat het na 3 weken beter moest gaan of ben ik nou blond.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:57

Mmm, niet fijn dat hij nu toch weer inzakt, of zou nu gewoon alle vermoeidheid er uit komen.
Zou idd even overleggen met DA van de kliniek, pff beestenzorgen....

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:41

Heb net met de kliniek gebeld en ik moet 2 weken stoppen met de ontstekingsremmers. Ze krijgen hier op den duur last van hun maag van en daarom eet hij niet. Ik moet hem 2 weken gastrogard gaan geven voor het herstel van zijn maag. Hier zou hij na 3 dagen van moeten opknappen en terug gaan eten. Ik moet hem ook gaan temperaturen iedere dag. Ik had net contact met mijn eigen dierenarts omdat ik daar nu de gastrogard moet gaan halen en die zei hij dat hij 4 soortgelijke gevallen op het moment in behandeling heeft. Heel vreemd en hij was met een professor van Gent erover in contact. Ze kunnen niet thuisbrengen waar het vandaan komt. Hij houdt me in ieder geval op de hoogte.

Gelukkig is er veel begrip op mijn werk want ik functioneer heel slecht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:14

Krijgt hij metacam?
Die van ons heeft ook alle weken in Utrecht metacam gehad, en daar kon je ook steeds meer aan merken dat hij er last van had, hij werd juist agressiever op zijn voer en rond voertijd en hij werd boos als je aan zijn buik zat.
Thuis heel veel ruwvoer gegeven, bietenpulp en lucerne en nu gaat het een stuk beter, maar we zijn alweer een aantal maanden verder.

sterkte ermee!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:22

Pff snap dat je nu niet lekker functioneerd en idd heel fijn dat ze dat snappen, als je in rustiger vaarwater bent even een bedankje of traktatie geven als het dan ooit nog eens voorkomt is er meer begrip ;)
Niet eten is vaak inderdaad een maag probleem en ja daar help gastroguard het beste tegen, heb het hier vorig jaar aan een veulen moeten geven omdat moeders medicatie nodig had, voor de zekerheid. Nu zal alle stress er ook geen goed aan gedaan hebben. Wat ook nog goed is om te geven is lijnzaadolie over zijn voer klein beetje doorheen mengen en zemelenmisschien.
En moet je na 2 weken weer wel ontstekingsremmers gaan geven, en welke? Goed dat ze er in Gent naar aan het kijken zijn, ben heel benieuwd. Heb zelf het veulen nog niet durven laten enten zit steeds in dubio :+ .
Heel veel sterkte, dikke knuf voor jullie

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:12

Jeetje...4 gelijkaardige gevallen ?? Hoop dat ze er in Gent wijs uit geraken. Alle 4 met hetzelfde geent toevallig ?
Ik duim mee dat je paardje er snel weer bovenop is !

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:20

Nee hij krijgt geen metacam. Toen ik vanmiddag rond 13.00 uur de gastrogard ging geven lag hij weer in zijn stal daar schrok ik al van toen ik hem wou temperaturen nog meer want zijn anus was opgezet en er zat mest in die er niet uit kon erg hard. Heb er zelf wat uitgehaald en mijn dierenarts gebeld die kwam na een uur in de tussentijd gewandeld met hem dat doet hij wel graag. Dierenarts heeft hem rectaal leeggemaakt en schrok van de hoeveelheid was allemaal harde mest. Toen een spuit voor de darmwerking te stimuleren. Moet hem 2 keer per dag parafine olie geven en nou hoop ik dat hij weer normaal gaat mesten. Zou ditnook van de medicatie komen?

Erna was hij toch beter en ging niet meer liggen. Heeft zelfs zemelen gegeten die ik met warm water had aanglengd ook hooi at hij weer weliswaar niet heel enthousiast maar hij eet. Die verstopping heeft hem goed dwars gezeten. Nou hoop ik maar dat hij goed gaat eten.

Ijn dat er goede ervaringen met gastrogard zijn. Kan me voorstellen dat je angst hebt om je veulen te laten enten. Hij zou over 2 weken danilon ontstekingsremmers moeten krijgen is volgens mijn eigen dierenarts het beste wat er nu is.

Hopelijk morgen beter nieuws. Ben echt blij met jullie steun.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:23

Pff het zit dus nog niet helemaal mee. Drinkt hij wel goed?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:36

Zit te denjen hij stond in de kliniek op zaagsel en nu thuis ineens weer op stro. Kan hij niet zo blij geweest zijn met zijn stro dat hij erg veel ervan gegeten heeft. Voldoende drinken is dan ook belangrijk en zemelen idd lekker warm en goed vochtig.
Medicijnen die verstopping geven geloof ik niet denk eerder diarree. zit ook nog aan winterpeen te denken werkt iets laxerend en bevat veel vocht.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:44

Hoe moet je de parafine olie geven eten ze dat gewoon? misschien even oppassen met vers stro geven, beter even iets vieze stal. Hier liet ik meestal de parafine rechstreeks met een sonde door de va inbrengen.
Hou hem wel even goed in de gaten of zijn mest normaal wordt want hoe langer het in zijn darm blijft hoe meer dat het indroogd. Als hij morgenochtend nog niet normaal gemest heeft zeker een parafine sonde laten geven hoor.
Denk nog even verder. Sterkte en houd moed he

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:00

kun je wat gekookt lijnzaad door de zemelen doen?Dat werkt ook laxerend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:09

Wat een fijne tips krijg je.
Veel beterschap.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:51

Geerke dat van die lijnzaad ga ik doen dank je.

Jobarama de parafine olie doe ik in een grote spuit en geef ik in zijn mond 50 cc 2x per dag is dit voldoende?
Hij stond in de kliniek op krullen. Ik heb vanmiddag alle stro uit de stal gehaald en hij staat nu ook op krul. Hooi krijgt hij uiteraard wel.ik hoop ook zo dat hij normaal mest. Ben zo bang dat die zenuwstoring nu ook ervoor zorgt dat hij niet meer kan mesten dan heb ikmeen heel groot probleem.
Hij drinkt overigens wel goed en hij heeft ook een liksteen.
Zo fijn dat jullie allemaal meeleven en tips geven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:18

Als ze de parafine rechtstreeks via een sonde zijn maag in doen gaat er vlgs mij 1 fles in = 1 liter. Voordat dat werkt gaat er vaak toch wel 12 tot 24 uur overheen. Misschien durven ze dat nu niet omdat ze bang zijn voor zijn maag.
Zou idd de parafine nog aanvullen met gekookte lijnzaad of lijnzaadolie dan blijft het in ieder geval soepeler om te mesten.
Hmm snap dat je bang bent voor verlammingsverschijnselen. Hoe is het als je zijn staat omhoog tilt heeft hij daar controle over of voelt die slap? En met wandelen was hij wel redelijk normaal toch, gras is natuurlijk ook goed bevat ook weer meer vocht. Dat hij voldoende drinkt is wel een goed teken hoor. Heel raar misschien maar als je met je oor tegen zijn flank aan luisterd hoor je dan darmaktiviteit borrelen, aan beide zijde.
Het plassen gaat nog wel nog steeds kleine beetjes?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:30

longshot, maar wilde het toch even hier neerzetten. Wat voor hooi voer je ? is het hooi (of de wei) getest op B-lolitrem ? deze stof (toegevoegd aan graszaad om het resistent te maken voor schimmels) veroorzaakt atactische verschijnselen bij paarden, bij de een meer als de ander. (moest het vragen vanwege de terugval thuis )

Wellicht is dit eerder ter sprake gekomen, maar voor het geval dat...

heel veel sterkte met je paard !

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:37

Ja soms kleine beetjes soms niks. Zijn staart heeft hij wel controle over tilt hem omhoog als ik hem daar kriebel. Met wandelen wil hij flink vooruit en zelfs draven wat ik niet doe. Toch wankelt hij wel af en toe. Darmen heeft de dierenarts naar geluisterd en die waeen er wel. Hoe zeer kan een mens op poep in de stal hopen :)

Mist dit is nog niet ter sprake geweest het is hooi van verschillende weilanden van de staleigenaar zelf afwisselend kuil en droog. Ik ga het hem vragen dank je.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:41

Als hij kuil gewent is is dat nu ook beter voor de darmen maar weer minder voor zijn maag,lastig
Dat van mist is ook een goede maar is zover ik weet alleen bij graszaadhooi, dus gras wat geteeld wordt om het zaad uit te oogsten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:53

Het is ook geen esdoornvergiftiging?

Ik lees daar de laatste tijd regelmatig wat van.
Zie ook hier: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/pas- ... ing/23822/

Je hoeft niet eens zelf een esdoorn in je tuin te hebben staan. Ik vond een tijd geleden ook de esdoorn"helicoptertjes" op de oprit. Zou niet weten waar zo'n boom staat, maar die zaden vliegen dus ver door de lucht.

Welke DA heb je? (Ik zie dat je in de buurt woont ;))

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:31

Isabonny, er is algemeen bloedonderzoek gedaan denk dat het daarwel uitgekomen had.
maar idd is het oppassen vooral de zaden en de jonge plantjes.

Hoop dat er morgenvroeg heel veel mesthoopjes in zijn stal liggen :(:)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 02:05

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 03:04

Je zou hem ook eens na kunnen laten kijken door Jeannette Kompier van Horsebalance.nl.Zij heeft al verschillende paarden die door verschillende klinieken afgekeurd waren weer terug in de sport gekregen.
Succes met je paard.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:23

Goedemorgen, hoe is het nu met hem. Hoop zoooo op goed nieuws.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:19

Goedemorgen, vannacht weer eens slecht geslapen maar toen ik er om 7.00 uur was, lag er een hoopje mest in de stal weliswaar nog aan de harde kant maar goed. Hij stond ook overeind en begon in mijn jaszakken te friemelen. Heb hem warme zemelen gegeven en wil vandaag nog op zoek gaan naar gekookt lijnzaad. Kun je dit ergens kopen of moet je het zelf koken? Hooi van gisteravond had hij opgegeten en zojuist kreeg ik berichtje van stalvriendin dat hij de helft van zijn hooi van vanochtend ook op heeft gegeten. Vanochtend heeft hij ook nog een appeltje gegeten. Zijn temperatuur was 38 graden dus ook goed. Kon alleen niet met hem wandelen omdat hier sneeuw ligt en ik bang ben dat hij uitglijdt. Al met al schijnt de gastrogard goed te helpen en lijkt zijn verstopping ook opgelost. Vind wel dat hij meer en zachter moet gaan mesten. Dus tips zijn welkom.
Ik ga ook even naar je links kijken Jobamara.Lief dat je zo je best doet om me te helpen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:34

Lijnzaad zal je zelf moeten koken, dit kan je o.a. halen bij de Tuinen:
http://www.detuinen.nl/stoelgang/lijnza ... nzaad.html

Ik deed meestal een half kopje lijnzaad, met veel water en dan al roerend aan de kook brengen. Dan 20 minuten door laten pruttelen.

En hierbij waarom je het moet koken:
Citaat:
Lijnzaad bevat cyanogene glycosiden (linamarine) die, wanneer ze in contact komen met bepaalde enzymen die eveneens in het zaadje zitten, blauwzuurgas vormen. Bij opname blokkeert blauwzuur de stofwisseling van het paard en het kan in kleine hoeveelheden al dodelijk zijn. Bij het gebruik van hele zaadjes wordt vaak aangeraden het lijnzaad minimaal een uur in ruim water (ca. 1 deel lijnzaad op 4 delen water) te koken, om het blauwzuur te laten vervliegen.

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad