prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:45

Dat is nog een flink dik been.....
Komt dat nog helemaal goed??
Afschuwelijk hebben die verwondingen er uit gezien, niet alleen bij jou paard maar ook van andere op het forum.
De draad zou eigenlijk verboden moeten worden.
Een van mijn honden is er vroeger eens doorheen gerend....
Pezen door en zwaar kreupel, ook voor een windhond niet fijn......

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:03

Wat een verbetering al van de wond! Wel een heftig beeld op de middelste foto's, fijn dat het met de nieuwe zalf zo veel (en redelijk snel) verbeterd is!

Mijn paard is 3 weken geleden ook door het prikkeldraad gegaan, en heeft hier op alle vier de benen wondjes aan over gehouden, gelukkig wel allemaal oppervlakkig. Ik heb gelukkig vanaf het begin al mesitran aangeraden gekregen door de dierenarts, dus de wonden zijn al bijna helemaal dicht! Maar het was dan ook niet zo erg als bij jou paard.

Dit is het proces van de 2 grootste wonden:
Rechtsachter:
Net gebeurd: http://oi62.tinypic.com/29ffdih.jpg
Na ruim een week: http://oi59.tinypic.com/t8l14w.jpg
Nu: http://www.bokt.nl/img/yZIsho.jpg

Rechtsvoor:
Net gebeurd: http://oi61.tinypic.com/2u6hb0g.jpg
Na ruim een week: http://oi60.tinypic.com/2zt9jcp.jpg (niet een hele duidelijke foto)
Nu: http://www.bokt.nl/img/W5R8cZ.jpg

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 18:34

RaafSmits schreef:
Dat is nog een flink dik been.....
Komt dat nog helemaal goed??
Afschuwelijk hebben die verwondingen er uit gezien, niet alleen bij jou paard maar ook van andere op het forum.
De draad zou eigenlijk verboden moeten worden.
Een van mijn honden is er vroeger eens doorheen gerend....
Pezen door en zwaar kreupel, ook voor een windhond niet fijn......

Klopt de een zegt het blijft zo de ander zegt het komt goed dus we zullen zien het is ondertussen al lang geleden vorig jaar augustus, ondertussen dus als een half jaar ermee aan het klote en ben ik blij als het voorbij is en haar weer onder het zadel kan pakken.

xLIESSSx

Re: prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:43

Ik kreeg zojuist jou foto's doorgestuurd per mail van Alex Brander om duidelijk te maken dat het mijn de wonde van mijn merrie ook wel goed komt :Y)

Ziet er wel al netjes uit NatalieLot ! *\o/*
En er is niks van wildvlees weggesneden uit die wond ??
Been staat inderdaad nog erg dik, maar ook dat zal wel beteren als de wond eenmaal volledig gesloten is en ze weer volop kan bewegen en je gericht kan werken aan vochtafdrijving :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:01

Haha, heeft mijn paard tocg nog een voorbeeld functie gekregen haha,
ik heb inderdaad helemaal niks laten wegsnijden. En het komt toch helemaal goed! Al had iedereen inclusief dierenartsen haar al opgegeven.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:09

Pff wat een schokkende foto´s, de laatste zie je al dat het mooi geneest. Het paard van mijn zus heeft het ook gehad, deze is uit zijn eigen weide uitgebroken en in door het prikkeldraad van de buren gegaan. Hij had 4 benen kapot tot op het bot toe en een grote jaap in zijn borst. De wond op zijn borst moest een hoofdader word gesloten. De rest van de wonden konden net zoals bij jou niet worden gehecht. Met heel veel verzorging elke dag dierenarts is het weer goed gekomen. Ze ging er zelfs midden in de nacht heen.
Ze gebruikte veel calendulan zalf. Dit zorgt voor een beter heling van de wond. Er is dus echt wel hoop. Ik wens je heel veel sterkte en veel succes met de behandeling, het vergt veel van je maar het is het dubbel en dwars waard. Je bent op de goede weg.

Als ik nu nog langs het prikkeldraad moet stappen met mijn paard, zoals soms in het bos gebeurt dan staan mijn nek haren overeind. Voor mij mag dat hele prikkeldraad wel weg worden gehaald.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:14

Klopt daar heb ik ook vaker last van, maarjh ik kan niet verwachten dat ze voor mij het prikkeldraad weghalen. Maar ik denk eigenlijk dat ze hier wel van geleert heeft, ze heeft namelijk echt heel erg slecht erbij gestaan

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:25

Prikkeldraad is nu eenmaal de omheining bij verschillende dieren, voornamelijk koeien... En ja, bij die beesten is dat wel degelijk nodig.

Prikkeldraad zou moeten gebannen worden uit openbare plaatsen (zoals een draad in het bos om aan te duiden dat je niet kan passeren), dat wel !!

Mijn merrie is op de een of andere mysterieuze wijze uit haar eigen wei geraakt. Deze was omheind met gewone ronde draad. Ze stond toen in de wei van de koeien en is daar door de prikkeldraad gegaan. Mijn schoonmoeder (boerin) is er het hart van is, maar ik verwijt haar niks. Het is gewoon dikke pech.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:32

ja, wij hebben het paard het uit het draad moeten knippen, we waren er bij toen het gebeurde, het paard vloog ook nog met prikkeldraad en al over 2 stilstaande auto´s heen. het rottigste aan prikkeldraad is dat het opkrult om de benen en je het er met geen mogelijkheid er vanaf krijgt. We hebben het paard er echt uit moeten knippen, hij hing er helemaal in vast. Elke beweging zag je het dieper in zijn vlees gaan. Ik vergeet het nooit meer, je voelt je zo machteloos, je wil zo snel mogelijk werken als je kan om hem te bevrijden maar zoveel draden en je kreeg het niet zo snel kapot. Als ik nu nog en paard gewoon lekker hard zie galopperen in het land, dan schieten bij mij de beelden al weer door het hoofd.

De schade wat het paard heeft aangericht was boven de 10. 000 euro, gelukkig dekte de verzekering van onze ouders dat. Ze hebben nooit het totaal bedrag genoemd. Waarschijnlijk heel hoog omdat 2 auto´s totaal los zijn verklaard. De kosten die mijn zus aan het paard heeft betaald waren boven de 3000 euro, hoeveel weet ik niet precies. Het is nu al een hele poos geleden. Maar blijft in je geheugen gegriefd.

Ik kan iedereen alleen maar waarschuwen zet een paard niet achter prikkeldraad en in ieder geval niet in de buurt ervan. Dit was het draad van de buren en dat zit natuurlijk ook dicht bij de weide. Ik weet in ieder geval dat ik liever nog de buurman geld zou geven om het draad weg te halen dan dat ik mijn paard er neer zet. Een ongelukje zit in een klein hoekje, en een paard kan schikken en daardoor door het draad gaan door bijv een vos of een hond in zijn weide of simpel op onderzoek uit gaan omdat het gras groener lijkt bij de buren. Je hebt van die draakjes die zich goed weten te ontsnappen ondanks het stroom en als ze dan prikkeldraad tegen komen wat los schiet en om de benen krullen wil je de gevolgen er niet van in zien.

Helaas kan ik niet zo snel de foto´s meer vinden van het paard van mijn zus, als ik ze vind dan deel ik ze.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:37

ik weet niet veel van koeien, maar kunnen koeien niet achter een stroom draadje staan? Het is idd gewoon dikke pech, ik verwijt TS ook niet. Maar hoop wel dat mensen er over na gaan denken. Ik vind dat TS de wond goed verzorgt en ook al mooi resultaten heeft behaald en vind het knap dat ze dit deelt met ons.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:46

Ik heb ook een keer een beenwond bij mijn merrie behandeld met mesitran. Dat spul werk zooooo goed. Ik ben echt blij dat ik toen tegen het advies van de Da ben in gegaan en vrijwel gelijk met mesitran ben gestart.

Mijn merrie heeft nu (de wond zat ook het pijpbeen vooraan. Dus lekker weinig doorbloed) alleen nog een litteken. Het laatste sluiten duurd heel erg lang weet ik uit ervaring. Maar dat gaat echt gebeuren.

Dat de zwelling helemaal uit het been gaat ben ik niet zo van overtuigd. Het been zal wel zeker nog een stuk slanker worden, dat wel. En als ze er geen last van heeft, zou ik er niks aan laten doen, mits ze goed loopt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:50

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:52

Jemig, wat een wond zeg! Ik wist dat het schokkend was, maar zo erg had ik het niet verwacht. Ben ik even blij dat wij geen prikkeldraad hebben in de wei. Komt het ooit nog goed? Ziet er nog steeds uit als een vreselijke wond. Wat erg! Maar je ziet wel echt verbetering van de wond.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:01

Neen koeien kunnen daar niet achter staan. Melkkoeien misschien wel, maar dikbillen zelden. :)
De stroom schrikt hen wel af, zoals elk ander dier. Maar een simpel draadje wat hen enkel een stroomstoot bezorgd belemmert hen niet om uit te breken helaas.
Hier zijn al verschillende koeien terecht gekomen in de wei van mijn paard :') Gewoon door de draad heen gekropen, ondanks dat er evenveel stroom opzit als bij de prikkeldraad op hun wei (zelfde circuit). Ze hebben precies net die ene extra pijnprikkel nodig om hen te belemmeren van uit te breken.

Het is hier 3 jaar goed gegaan, mijn merrie is hoegenaamd geen uitbreker.
Maar ze had ontdekt dat er geen stroom meer op de wei stond de dag voordien en volgens mij is ze die nacht dan over de draad van haar wei heen gesprongen... (er was immers niks stuk aan haar wei)

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:10

LIES: dat wist ik niet, ik dacht al waarom staan die koeien toch altijd achter dat gevaarlijke draad. Kijk weer wat geleerd. Dan staan onze paardjes wel veilig achter een draadje maar als er elke keer een koe van de buren bij hun in de wei staat word het ook zo'n gezellig boel. En ik weet niet of ik de wei nog in durf als er zo'n dikbil stier voor me staat..

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:50

Op mijn opleiding heb ik geleerd dat dit de moeilijkste geneesbare wonden zijn, in het begin van de foto's dacht ik het gaat wel goed, wond maakt mooi bindweefsel maar bij de foto's verder schrok ik toch wel.. maar het is goed genezen! echt lang duurt dat he :( maar als het uiteindelijke resultaat maar goed is!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:27

Zou ik ook niet zo snel proberen Evitaali :P

Hoe dan ook, ongelukken zitten in kleine hoekjes... Zo kan je paard evengoed verstrikt raken in weidelint of ronde draad en hierdoor een wond oplopen. En het is niet gezegd dat die wonden dan sneller genezen of minder erg zijn... Ken zelfs een paard dat zijn hoofd heeft gestoten aan een balk van de staldeur en hierdoor zijn hele voorhoofd heeft opengehaald. Er hing een lelijke flap te begelen tussen zijn ogen...

Prikkeldraad bij paarden vermijden is natuurlijk de beste oplossing ! Maar paarden hebben zich dus al aan mindere 'bdreigende' zaken even ernstig bezeerd...

Enorm gracieuze dieren als je ze ziet, maar die van mij kan toch ooo zo lomp zijn O:)

Hoe dan ook, het had natuurlijk bij TS, bij mij en bij alle anderen met gelijkaardige wonden veel erger kunnen aflopen... Het herstel gaat goed, dus kunnen we er nog ietwat om lachen :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:32

Jullie hebben geluk gehad. Mn vriendin heeft dr merrie moeten laten inslapen omdat het te erg WaS, het stierf af en viel van het geen af. Kortom ondanks de poging heeft het niet zo mogen zijn

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:02

Het komt zeker helemaal goed en ik heb het volste vertrouwen erin! Iedereen inclusief alle dierenartsen hadden haar al opgegeven. Maar omdat de liefde toch voorwaardelijk is wilde ik alles proberen. En ze dartelt nu alweer gelukkig rond.

mijn merrie heeft meer dan een half jaar gewoon bij die draad gestaan, het probleem kwam echter toen het zo warm was begin augustus, ze stonden onder de bomen en waren elkaar wat aan het klote. Ze waren nota bene bij de andere weides de draad aan het weghalen. Maar mevrouw moest toch uithalen waardoor ze in de bovenste draad is blijven hangen, ze heeft 19 meter draad en palen uitgetrokken en ook de hoekpaal, had ze die niet mee uitgetrokken dan was het ook gelijk afgelopen. Ze heeft dus echt geluk gehad, de dierenartsen hebben steeds tegen mij gezegt als het niks meer word kun je het jezelf ook echt niet verwijten want je hebt alles voor haar gedaan. Ondanks alles zal ik met dierenartskosten en verband en zalf ook al richting de 3000,- lopen. Het is veel geld voor een paardje die ik heb overgenomen voor 500,- dit is wel het laatste als ze ooit nog zo iets extreems krijgt aan dat been weet ik niet of ik haar nog langer bij me houdt en haar dit nog een keer aan moet doen

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:51

Ik heb mijn merrie voor €400 euro gekocht als jaarling, ze is nu ondertussen bijna 4. Al 3 jaar mijn grootste schat en we hebben een super goede band. Zij doet alles voor mij, ik doe alles voor haar :)

De dierenartskosten de eerste maand waren €590.69. (incl de verbanden die hij plaatste) Had ze geen koliekaanval gekregen, had de prijs onder de €500 gebleven, maar hij heeft haar meteen grondig en goed tegen de koliek behandeld. Beetje overbodig misschien, maar hij wou dat ze er écht zo snel mogelijk vanaf was om het been niet teveel te belasten.
Volgende DA facturen zullen wel minder zijn :D

Maar mijn paard, dat normaal gezien altijd achter het huis op de wei staat (geen stalgeld), heeft nu boxrust nodig. Dus mevrouwtje staat heel haar herstelperiode op een pensionstal... :$
Gisteren nog €240 euro betaald voor stalling vanaf 11 januari + wondzorg. Als ze daar een complete maand staat, dan ga ik normaal gezien om en bij de €300 moeten betalen.
Beetje jammer als je weet dat ze "gratis" thuis kan staan... Maar ze hebben daar veel betere mogelijkheden om te revalideren; een mooie grote stal, goede wondzorg, poetsplaats, buitenpiste,...
Dus van zodra ze weer aan het werk mag, kan ik het rustig oppakken in hun binnenpiste :)

En jha, dan natuurlijk nog de verbanden en andere spullen die ik ga kopen... Maar daar hou ik geen rekening meer van bij :))

Ik zou het allemaal opnieuw doen voor haar, zolang ze niet naar de kliniek moet. Dat is iets waarover is sterk zou twijfelen, want eenmaal ze daarheen moeten voor zo'n wond is het wel erg serieus. De kans op een goed herstel is dan ook vaak klein.
Ikzelf zou eigenlijk meteen "Ja, naar de kliniek" zeggen. Maar voor mijn merrie zou het een helse lijdensweg zijn... En waarom ? Om uiteindelijk toch ingeslapen te moeten worden ??
Want in mijn geval was de wond in contact gekomen met grachtwater, niet meteen het properste stromende beekje... Als het gewricht was geraakt had de kans erg miniem geweest dat ze gered kon worden, ook na een spoeling in de kliniek, omdat er dus vies water aan/in het gewricht zou zijn geweest (zei mijn DA).

---

Overigens...
Mijn merrie bijt haar verband af... >;)
Hebben jullie een (voor het paard aangename!) oplossing hiervoor ?? De anti-bijtspray van Sectolin heb ik nu, maar die vind ze lekker :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:57

Cribbox?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:28

Dat kan komen omdat het begint te jeuken die van mij beet altijd op de wond als het verband eraf was. Het is niet slecht voor het been als ze afentoe even zonder verband staat, ik zou dat eigenlijk even aankijken als je daar bent zo heb ik het ook gedaan, wonden helen nog steeds het beste aan de open lucht :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:02

Hier nog even een update van mijn kant :)
Sorry TS, dat ik jou topic ook gebruik... Maar gezien hier al een topic over bestaat denk ik niet dat ik er eentje mag openen voor mijn eigen...

Zelda's wond na 3 dagen onder het verband, waarvan de laatste dag afgebeten...
http://i57.tinypic.com/2rr5ch5.jpg

Zelda's wond na 1 dag onder verband met Mesitran :D
http://i57.tinypic.com/2z3p4l4.jpg

Moet eerlijk toegeven, blij met het verschil op 1 dag tijd !! *\o/* Tis duidelijk dat het verband een grote must is momenteel. Maar de wond is wel rondomrond dicht. Je kan dus geen vinger meer steken tussen vel en vlees, zoals in het begin.

---

En hoe staat het met het been van jou paardje TS ?? :D

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:22

Haha maakt niks uit hoor! Even makkelijk 2 dingen in 1 topic volgen haha.

met de wond gaat het prima, heb alleen momenteel geen foto's helaas sinds paar dagen loopt ze niet helemaal lekker op haar andere been en dat was vandaag wel heel extreem! Ik heb echt een dom probleemgeval gekocht :( ben weer helemaal sipjes. Normaal wacht ze tot het ene voorbij is voordat ze weer wat nieuws krijgt. Hopelijk gaat het met koelen al stukken beter. Ze liep nu net ook ietsjes beter dan vanmiddag maar ben er niet helemaal gerust op. 3 dagen geleden is ze best wel hard op haar gezicht gegaan in de wei waarbij ze in eerste instantie nie t wilde opstaan, maar uiteindelijk weer door de wei vloog heb haar toen gepakt en heb een half uur met haar gestapt voordat ik haar weee binnen had gezet en de kont goed warm gehouden. Ik hoop dat ze ooit eens niks heeft zou voor haar ook veel plezieriger zijn

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:40

Hoop niet dat dit hetzelfde voorteken is als mijn paard had.
Die kreeg door ontlasting van haar draadbeen, spat in haar andere been.
Dat leverde een slecht einde op.
Hoop voor je dat het bij jouw paard anders gaat.