Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

gohya schreef:Geef dit paard een poosje Senioren Slobber van Masters en onbeperkt voordroog.Je ziet hem na 2 weken dikker worden.Deze slobber is speciaal voor paarden die mager zijn,NIET alleen voor oude paarden!
Vivat schreef:Mijn vorige paard bleef twee jaar terug enorm mager, op 4 kg krachtvoer per dag en onbeperkt hooi (op advies en in overleg met de DA, uit mest en bloed onderzoek kwam niets vreemds) bleef hij uiteindelijk nog vermageren, hij bleek maagzweren te hebben
Het is denk ik slim toch nog eens contact met je DA te hebben en zoals hier al gezegd even alles goed op een rijtje te zetten, hoeveel kg krachtvoer en hooi eet hij per dag, waarmee is hij ontwormd en wat voor dekens heeft hij op (door koude kan een paard flink vermageren) succes!
mindy_dukkie schreef:Bedankt voor alle reacties en tips, ben van plan om dierenarts te laten komen, seniores priores te gaan voeren en even niet meer te rijden. Extra deken zal niet helpen want hij voelt gewoon goed warm aan onder zijn deken.
Wipher schreef:TS, het baart me zorgen dat je je paard niet meer brok wilt voeren omdat hij dan druk en vervelend wordt. Het is een vierjarige, die zijn misschien nog niet zo heel erg braaf als wat je graag zou willen. Je kunt je pony niet minder brok gaan voeren omdat ie anders druk word he..
Overigens zeg ik niet dat de pony persé meer brok moet hebben (ik zou hem toch wel wat meer geven, maar goed), ik zeg alleen dat de motivatie waarom níet mij niet helemaal lekker in de oren klinkt.
sevke schreef:Ten eerste : een recreatiepaard zou ik al niet scheren. Dat maakt ze veel drukker en ze hebben extra energie nodig om warm te krijgen. Dat los je met een deken niet zo 1-2-3 op. De natuur is nog altijd beter dan een deken, hoeveel grams het ook is.
ten tweede : bij dit dier een bloed- en maagonderzoek laten doen. Het zou mij niet verbazen moest hij maagzweren hebben. Het is een jong dier, dat recent verhuisd is, staat bij een ander dominant paard, dus allemaal stressfactoren die maagzweren kunnen veroorzaken.
ten derde : 1 kg basisbrok is véél te weinig voor een geschoren pony die zo mager staat. Onbeperkt ruwvoer onder de vorm van goed hooi zou ik geven, verder 2 à 3 kg kuilmais (goede, geanalyseerde kuilmais, niet dat spul dat ze aan koeien geven) en minstens 2 kg kwaliteitsbrok of muesli, en dit verspreid over 3 tot 4 maaltijden.
Zelfs onze niet-geschoren Ijslanders krijgen meer voer dan deze pony, en die staan ook nog niet rotvet !
ten vierde : controle op bloedworm. Dunne mest en niet aankomen zijn ook symptomen voor bloedworm. Dit kun je niet altijd in de mest zien.
Ten vijfde zou ik dit dier isoleren van zijn vriendje voor een tijdje, (draadje tussen ? ) zodat hij rustig en zonder stress kan eten, en zodat je ook kunt zien hoeveel hij precies eet.
Vitaminespuiten zou ik er niet zomaar gaan ingooien. Wel dringend de hoeveelheid voer opbouwen, en dan vooral het ruwvoer en dit ook varieren. Basisbrok zit veel suiker en eiwitten in, maar levert weinig energie en vitamines. Is prima voor manegepony's die van nature vet zijn, maar ik zou voor deze pony zeker een ander voer kiezen.
succes !