Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:31

nine1987 schreef:
Respect? Voor iemand die het dier laat lijden? Nooit..

Respect. .. Door op een andere manier te reageren

Ts wat fijn dat er verbetering is!

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:00

caroline_max schreef:
Dat wilde ik net zeggen Xanne. Vreemd advies van de DA ook.

Hier ervaring met een (jong) paard met verstoppingskliniek. Beetje dezelfde symptomen als bij paard van TO. Wij hebben het van 11 uur tot ongeveer 15 uur aangekeken (met pijnstiller). Toen het niet beterde is er door de dierenarts paraffine ingegeven met een sonde. Hierna leek ze op te knappen, maar de volgende dag nog steeds geen mest (alleen kleine beetjes) en paard ging toch ook wel wat achteruit. Ze is toen met spoed naar Wolvega gegaan. Daar aangekomen was er al snel sprake van een operatie, wat we niet hebben gedaan ivm jonge leeftijd en gevoeligheid voor bepaalde medicatie. De verwachting was dat ze het niet zou redden, maar vanwege haar karakter hebben we haar toch het voordeel van de twijfel gegeven en zijn we de behandeling door gaan zetten. Uiteindelijk heeft ze er 10 dagen gestaan, en op dag alles onder gemest. Nog nooit zo blij geweest.
De rekening van 10 dagen Wolvega inclusief 3x daags sonderen, pijnstilling, meerdere keren daags aan de hand stappen enz was minder (!) dan de 5 visites van onze eigen DA (op 1 km afstand van stal, inclusief sonderen (3x) en medicatie). Volgende keer gaan we dus gelijk naar de kliniek, al hoop ik dat het nooit meer nodig is. Wolvega heeft keurig elke dag ons gebeld met een update, we gingen 1x per dag op bezoek en ze is daar uitstekend opgevangen.

Mijn advies zou ook zijn zsm naar de kliniek te rijden met het paard.

Wat een goed verhaal, fijn dat je paard geheel is opgeknapt. Ik hoop dat de TS ook wat heeft aan dit bericht. Maar echt goed om te weten dat kliniek goedkoper kan zijn dat de DA laten komen.

caroline_max

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:10

Dank je Equilibria. Ze is wel op advies van de eigen DA naar de kliniek gegaan toen overigens. Maar wij dachten ook dat een kliniek wel heel duur zou zijn, maar dat viel dus reuze mee. ( denk totaal iets van 1400 euro voor 10 dagen op en top verzorging)

TS; Fijn dat het beter gaat met het paard! Zou wel voorzichtig zijn met eten geven inderdaad. Wij gaven ons paard de eerste tijd ook kleine porties slobber (voor senioren), en daar zit lijnzaad in. Dat helpt ook om het zand (als dat het is) eruit te krijgen. Misschien is dat nog een idee?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:30

Probiotica doet voor koliek helemaal niets helaas. Zorgt er alleen voor dat de goede bacteriën weer terug komen in de darmen.

Een paard dat een darmontspanner heeft gehad moet je laten vasten totdat het middel is uit gewerkt.
Nadat het is uit gewerkt en het paard heeft geen koliek symptomen meer dan mag je heel langzaam aan weer beginnen met het opbouwen van hooi. Maar dat is echt opbouwen met een plukje/handje.
En niet te snel weer meer gaan gegeven, doe dit echt langzaam aan.
Krachtvoer etc pas weer gaan geven als alles weer goed is en het hooi weer volledig is opgebouwd.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:24

kiki1976 schreef:
Probiotica doet voor koliek helemaal niets helaas. Zorgt er alleen voor dat de goede bacteriën weer terug komen in de darmen.

Helemaal waar. Er zijn zelfs paarden die (lichte) koliek verschijnselen krijgen in het begin na het toedienen van probiotica......

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:42

ik denk dat probiotica juist zeer goed zijn nu omdat dit paard ws koliek(buikpijn) heeft door vergiftiging van paddenstoelen en niet door verstopping
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 02-01-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:47

Gillbo schreef:
ik denk dat probiotica juist zeer goed zijn nu omdat dit paard ws koliek heeft door vergiftiging van paddenstoelen en niet door verstopping

Dat weet je helemaal niet of het kwam door de paddestoelen dus is een hele rare opmerking. Daarnaast is er gezegd dat sommige paarden zelfs door probiotica koliek kunnen krijgen dus is het helemaal niet slim om dit nu te geven. Paardje is net zo'n beetje van de buikpijn af.

Probiotica is natuurlijk wel goed voor een paard, maar ik had het mijn paard in deze situatie echt niet gegeven.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:48

PowerReiner schreef:
Gillbo schreef:
ik denk dat probiotica juist zeer goed zijn nu omdat dit paard ws koliek heeft door vergiftiging van paddenstoelen en niet door verstopping

Dat weet je helemaal niet of het kwam door de paddestoelen dus is een hele rare opmerking. Daarnaast is er gezegd dat sommige paarden zelfs door probiotica koliek kunnen krijgen dus is het helemaal niet slim om dit nu te geven. Paardje is net zo'n beetje van de buikpijn af.

Probiotica is natuurlijk wel goed voor een paard, maar ik had het mijn paard in deze situatie echt niet gegeven.

Je zegt het goed. Sommige krijgen er juist koliek van. Het wil niet gelijk zeggen dat het bij dit paardje ook zo is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:51

En jij bent dierenarts?
TS doet dit in overleg met een dierenarts, dus ik neem aan dat probiotica ook niet zomaar iets is wat ze uit de lucht gegrepen hebben. Als paarden eigenaar zou ik ook eerder het advies van een dierenarts op volgen dan hier de adviezen van bolt lezers
Ze hebben zelf het vermoeden dat het daardoor komt, daarom staat er ook ws, dat is een afkorting voor waarschijnlijk.

Niet iedereen brengt zijn paard naar de kliniek als die buikpijn heeft, het paard heeft ontlasting gehad dus een verstopping is het niet.
De verklaring van een vergiftiging is dus wel logisch, zeker omdat het paard wat moeilijk eet/drinkt, dus misschien ook wat last heeft van irritatie van de slokdarm.
Gelukkig gaat het steeds beter

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:03

Vrienden van mij hadden onlangs net hetzelfde met hun tweejarige. Altijd (lichte) koliekverschijnselen, verbetering en dan terug slechter. Zijn er snel mee naar de kliniek geweest, dier is er een week gebleven. Het enige dat ze ontdekten was een verminderde werking van de dunne darm en enorme maagzweren. Dier een week aan het infuus met antibiotica, dan naar huis met ulcerguard spuiten voor 2 maanden. Terug thuis weer achteruitgang. Dan wel eten, dan niet, veel liggen, ... Terug naar de kliniek en opengemaakt : paard is op de operatietafel ingeslapen geworden : invaginatie van de dikke in de dunne darm. Er was al 4 meter darm aangetast. Kansen op herstel quasi nihil.
Sorry dat ik geen leuker bericht kan plaatsen, maar de symptomen die jij beschrijft lijken er erg op.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:06

Gillbo schreef:
Niet iedereen brengt zijn paard naar de kliniek als die buikpijn heeft, het paard heeft ontlasting gehad dus een verstopping is het niet.
De verklaring van een vergiftiging is dus wel logisch, zeker omdat het paard wat moeilijk eet/drinkt, dus misschien ook wat last heeft van irritatie van de slokdarm.

Dat het dier ontlasting heeft gehad wil niet zeggen dat het niet verstopt is. Er kan nog steeds een verstopping zitten, waar de ontlasting die na de verstopping zit, er alsnog uit komt. Of er komt waterige dunne ontlasting langs de verstopping. De verstopping hoef je ook niet altijd te voelen, als deze hoog in de darmen zit.

Sterkte met het paard TS.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:13

Ja inderdaad, sommigen krijgen er koliek van. Ik zou een paard die dus last heeft van buikpijn niet nog eens wat geven waar hij mogelijk ook nog eens (meer) buikpijn van kan krijgen en ervoor kiezen dit later pas te geven wanneer de koliek echt zeker voorbij is. Niet nu hij er net van hersteld. Lijkt me niet een hele domme keuze toch?
Je gaat een hartpatient ook geen medicijnen geven die hartproblemen als bijwerking heeft?

Nee ik ben zeker geen dierenarts, maar lees bovenstaande nog maar eens.
Daarnaast verkopen een hoop DA's een hoop onzin. Als ze het niet weten dan wordt er maar wat gedaan. Dit gebeurd veel, veel te veel. Ik zeg niet dat dat per definitie hier het geval is.

Maar goed, zoals ik al eerder zei zijn er een hele boel mogelijk oorzaken voor koliek. Dat TS die paddestoelen nu heeft gevonden wil helemaal niet zeggen dat dat de oorzaak is. Sterker nog, die paddestoelen stonden daar waarschijnlijk al heeeeeeeeeel wat langer.

Ik vind zelfs waarschijnlijk dus een nogal groot woord voor jou opmerking. Het is ook niet waarschijnlijk. Het is eerder: heel misschien.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:29

fijn dathet beter lijkt te gaan TS en hopen dat dat zo blijft!!

Mijn vertrouwen in de dierenarts (op gebied van koliek) is erg slecht. Was toen erg blij dat ik naar de kliniek was geweest. Ik was ook zeer verbaast over de kosten. Moest voor 8 dagen kliniek + een echo en alle troep die hij nodig had 800 euro kwijt. Voor 3 avonden dierenarts 550..
Mocht di nogmaals gebeuren dan zou ik eerder naar de kliniek gaan. Had mezelf altijd aangepraat dat een kliniek belachelijk veel geld zou kosten, ben blij dat ik nu anders weet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:42

itsmi schreef:
Gillbo schreef:

Dat het dier ontlasting heeft gehad wil niet zeggen dat het niet verstopt is. Er kan nog steeds een verstopping zitten, waar de ontlasting die na de verstopping zit, er alsnog uit komt. Of er komt waterige dunne ontlasting langs de verstopping. De verstopping hoef je ook niet altijd te voelen, als deze hoog in de darmen zit.

Sterkte met het paard TS.

Ik weet wel hoe een verstopping werkt maar als je leest heeft het paard al meerdere keren ontlasting heeft gehad.
Overloop diarree is heel wat anders en dat zou een dierenarts echt wel herkennen
Maar ja op bokt zijn er vele die het natuurlijk veel beter weten dan een dierenarts.
Zoals je leest gaat het beter met het paard, wat is daar dan de verklaring voor

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:47

IriLover schreef:
Dankje,
Over de dierenarts; de eerste was veearts. De laatste 2 zijn speciale paardenartsen!

dit schreef ts eerder, lijkt me sterk dat die 2 het zo ontzettend fout hebben en we hier op bokt op een afstand kunnen zien dat het allemaal heel anders moet

Dus er is geen enorme reden tot twijfel
En mocht het wel misgaan dan is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen, zie je nou wel
en wanneer het wel goed gaan, dan heb je wel mazzel gehad

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:51

Heel fijn Gillbo dat jij blind afgaat op een dierenarts.

Ik heb gelukkig al genoeg ervaringen gehad om dat niet te doen dus neem me niet kwalijk.
Het zou ook kunnen dat de dierenarts geen idee heeft van die bijwerking van probiotica gezien het geen medisch middel is.
Nogmaals, je geeft een hartpatient toch ook geen medicijn die hartproblemen als mogelijke bijwerking heeft. Is hetzelfde idee.

Da heeft ook niets gezegd over die paddestoel als ik het goed begrijp.
Dit is de enige mogelijke verklaring die TS kan vinden.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:56

Nou in mij geval hielpen de dierenartsen (veeartsen) me zeer goed. Edit:
ze konden mij alleen niet vertellen wat er nu precies gaande was.. waardoor ze maar wat spierverslappers en pijnstillers gaven..ze hebben gewoon niet de faciliteiten die een kliniek wel heeft.
En ik ben er van overtuigd dat TS en haar moeder hun best doen voor hun paardje. En ik hoop ook dat ie gewoon weer opknapt.
Laatst bijgewerkt door G_entle op 02-01-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:56

Heb je weleens de bijsluiter van paracetamol gelezen, paracetamol dat je inneemt tegen hoofdpijn........
Plastabletten, die veel hartpatiënten krijgen, hebben als bijwerking hartkloppingen.....
En in dit geval zijn het 3!!!dierenartsen.
Soms is een bijwerking nl een lichte vorm en wordt dit als bijzaak gezien dus als de probiotica een beetje buikpijn veroorzaakt maar uiteindelijk verbetering geeft dan is het voordeel groter dan het nadeel

Ja er is een kans dat het alsnog mis gaat, dat kan altijd, in een kliniek zijn ze ook niet alleswetend.
Ik vraag me af of de meeste hier uberhaupt ooit nog eens dierenarts bellen want de meeste zijn prutsers als ik de ervaringen hierboven zo lees

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:12

Overdrijven kan ook.

Natuurlijk doet TS alles wat ze kan voor haar paard, dat betwijfel ik ook absoluut niet. Daarnaast zijn er heel erg veel bekwame dierenartsen in Nederland. Maar ook veel die dat niet zijn.
Geloof me, ik ben bij klinieken geweest die hoog warden aangeprezen door bekenden en door internet, waar ik zeer slechte ervaringen bij heb.
Ik moet zeggen dat het vooral misgaat als de DA het niet weet. Dan doen ze maar wat en hopen ze dat het werkt.

Dus nee, niet de meesten zijn prutsers maar mijn huidige DA heb ik well het volste vertrouwen in. Heeft mij nog nooit het gevoel gegeven dat zijn manier niet de juiste is. Denkt met me mee en doet alles wat nodig is voor mijn paard.
Daarnaast vind ik het ook heel erg belangrijk dat hij eerlijk aangeeft als hij iets niet weet. Een vorm van behandeling kiezen bijvoorbeeld. Hij geeft simple de voor en nadelen van iedere behandeling en laat mijzelf beslissen zonder een richting op te duwen welke behandeling het gaat worden.
ALs hij niet weet wat het paard mankeert zegt hij dat eerlijk en gaat vervolgens alles in het werk stellen om erachter te komen wat het is.
Daarnaast is het ook nog eens een DA die niet de hoofdprijs vraagt en geen onzinnige dingen doet om maar omzet te maken, wat ik ook al eens anders heb meegemaakt.
Ook mag ik hem op ieder moment van de dag bellen als er iets aan de hand is. Ooit had ook mijn paard koliek en ben ik bij haar blijven slapen in een aangrenzende stal. Snachts werd ik ergens heel erg onzeker over en heb hem gebeld hierover. Geen probleem en krijg ik geen rekening voor.

Ik mag mij serieus gelukkig prijzen met mijn DA en ga voor geen goud naar een ander. Ik besef mij daarbij ook al te goed dat er daar geen 200 van in Nederland lopen.
Maar ik verbaas mij er weleens over hoe klakkeloos mensen een DA kiezen, o deze zit in de buurt dus dan doen we die maar.
De eerste DA die ik had was dat ook, daar ben ik heel erg snel van terug gekomen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:20

maar dat is toch een algemeen verhaal dat je nu verteld.
TS en haar moeder hebben er 3 dierenartsen erbij gehad, je kan dus niet zeggen dat ze zomaar klakkeloos een da kiezen of wel

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:22

Paddenstoelen in de sneeuw?
Het is veel te koud geweest de afgelopen weken voor die dingen....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:30

jorika1986 schreef:
Paddenstoelen in de sneeuw?
Het is veel te koud geweest de afgelopen weken voor die dingen....

Ligt er echt aan waar je zit in NL. Hier is het nooit wit geweest en heeft het 1 dagje gevroren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:31

PowerReiner schreef:
Het zou ook kunnen dat de dierenarts geen idee heeft van die bijwerking van probiotica gezien het geen medisch middel is.
Nogmaals, je geeft een hartpatient toch ook geen medicijn die hartproblemen als mogelijke bijwerking heeft. Is hetzelfde idee.

Waarom zou probiotica geen medisch middel zijn? Wordt bij mensen toch ook bijna standaard voorgeschreven bij diarree/buikgriep...? In Frankrijk (dacht ik, kan ook een ander land zijn), kan/kon je Dafalgan (paracetamol) kopen in tankstations langs de snelweg, is het daarom geen geneesmiddel meer?

Probiotica hebben trouwens weinig bijwerkingen. Mijn eigen ervaring is echter dat het toch wat verstoppend werkt. Ik zou me meer zorgen maken als ze klassieke medicijnen zouden toedienen aan een paard waarvan de nieren zo te horen niet behoorlijk werken.

Ik zou toch die paddenstoel es verder laten onderzoeken (of het giftige soort is of niet), want lijkt me sterk dat een dier van 500 kg zo ziek zou worden van het sap van 1 paddenstoel.

@TS, is de DA op de hoogte van die gekleurde urine?
Laatst bijgewerkt door hwn op 02-01-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:38

Sorry maar is dit niet een beetje zinloos om hier een discussie over te voeren?
Het gaat nu beter met het paard van TS (ik raad inderdaad wel aan als het weer achteruit gaat om naar een kliniek te gaan)
TS heeft er 3 verschillende dierenartsen bijgehad, je maakt mij niet wijs dat je het beter weet achter een scherm dan de 3 dierenartsen!

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:49

Dankjewel!
Het paard heeft 1 dag pijn gehad, om precies te zijn om nieuwjaarsdag toen we dit sochtends zagen en dat ze lag, gelijk de dierenarts gebeld en haar uit bed getrommeld. Ze is gelijk met spoed gekomen, en was er binnen een half uur, ook al moet ze zo lang ongeveer rijden en ze moest nog aankleden! Toen heeft zo ook pijnstillers gekregen. Nog een keer, verstopping is het niet, Ze is opgevoeld. Probiotica is, wat hier nog iemand zij, over dat er nu slechte bacteriën in de darmen zitten, en probiotica komt aanzetten met goede bacteriën. Gisteren de dierenarts aan de telefoon en zei dat als ze vandaag niet zou eten dat ze langskwamen. Ze at volgens de dierenarts nog niet genoeg, Dus vanmiddag is ze langs geweest om antibiotica te geven. Dat mengen met appelmoes tot een lekker papje, en dat naar binnenspuiten 2x per dag. Gaat nu al veel beter, en al sinds gisteren niet meer gelegen.

Dankjewel allemaal voor hulp en idee's! :)