nine1987 schreef:Respect? Voor iemand die het dier laat lijden? Nooit..
Respect. .. Door op een andere manier te reageren
Ts wat fijn dat er verbetering is!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
caroline_max schreef:Dat wilde ik net zeggen Xanne. Vreemd advies van de DA ook.
Hier ervaring met een (jong) paard met verstoppingskliniek. Beetje dezelfde symptomen als bij paard van TO. Wij hebben het van 11 uur tot ongeveer 15 uur aangekeken (met pijnstiller). Toen het niet beterde is er door de dierenarts paraffine ingegeven met een sonde. Hierna leek ze op te knappen, maar de volgende dag nog steeds geen mest (alleen kleine beetjes) en paard ging toch ook wel wat achteruit. Ze is toen met spoed naar Wolvega gegaan. Daar aangekomen was er al snel sprake van een operatie, wat we niet hebben gedaan ivm jonge leeftijd en gevoeligheid voor bepaalde medicatie. De verwachting was dat ze het niet zou redden, maar vanwege haar karakter hebben we haar toch het voordeel van de twijfel gegeven en zijn we de behandeling door gaan zetten. Uiteindelijk heeft ze er 10 dagen gestaan, en op dag alles onder gemest. Nog nooit zo blij geweest.
De rekening van 10 dagen Wolvega inclusief 3x daags sonderen, pijnstilling, meerdere keren daags aan de hand stappen enz was minder (!) dan de 5 visites van onze eigen DA (op 1 km afstand van stal, inclusief sonderen (3x) en medicatie). Volgende keer gaan we dus gelijk naar de kliniek, al hoop ik dat het nooit meer nodig is. Wolvega heeft keurig elke dag ons gebeld met een update, we gingen 1x per dag op bezoek en ze is daar uitstekend opgevangen.
Mijn advies zou ook zijn zsm naar de kliniek te rijden met het paard.
Gillbo schreef:ik denk dat probiotica juist zeer goed zijn nu omdat dit paard ws koliek heeft door vergiftiging van paddenstoelen en niet door verstopping
PowerReiner schreef:Gillbo schreef:ik denk dat probiotica juist zeer goed zijn nu omdat dit paard ws koliek heeft door vergiftiging van paddenstoelen en niet door verstopping
Dat weet je helemaal niet of het kwam door de paddestoelen dus is een hele rare opmerking. Daarnaast is er gezegd dat sommige paarden zelfs door probiotica koliek kunnen krijgen dus is het helemaal niet slim om dit nu te geven. Paardje is net zo'n beetje van de buikpijn af.
Probiotica is natuurlijk wel goed voor een paard, maar ik had het mijn paard in deze situatie echt niet gegeven.
Gillbo schreef:Niet iedereen brengt zijn paard naar de kliniek als die buikpijn heeft, het paard heeft ontlasting gehad dus een verstopping is het niet.
De verklaring van een vergiftiging is dus wel logisch, zeker omdat het paard wat moeilijk eet/drinkt, dus misschien ook wat last heeft van irritatie van de slokdarm.
Gelukkig gaat het steeds beter
itsmi schreef:Gillbo schreef:Niet iedereen brengt zijn paard naar de kliniek als die buikpijn heeft, het paard heeft ontlasting gehad dus een verstopping is het niet.
De verklaring van een vergiftiging is dus wel logisch, zeker omdat het paard wat moeilijk eet/drinkt, dus misschien ook wat last heeft van irritatie van de slokdarm.
Gelukkig gaat het steeds beter
Dat het dier ontlasting heeft gehad wil niet zeggen dat het niet verstopt is. Er kan nog steeds een verstopping zitten, waar de ontlasting die na de verstopping zit, er alsnog uit komt. Of er komt waterige dunne ontlasting langs de verstopping. De verstopping hoef je ook niet altijd te voelen, als deze hoog in de darmen zit.
Sterkte met het paard TS.
IriLover schreef:Dankje,
Over de dierenarts; de eerste was veearts. De laatste 2 zijn speciale paardenartsen!
PowerReiner schreef:Het zou ook kunnen dat de dierenarts geen idee heeft van die bijwerking van probiotica gezien het geen medisch middel is.
Nogmaals, je geeft een hartpatient toch ook geen medicijn die hartproblemen als mogelijke bijwerking heeft. Is hetzelfde idee.