Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 07:38

aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk verklaar je mij voor gek, maar stap eens over op biks.

Zie mijn laatste bericht. :)

Anoniem

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:43

Ik geef seniorpriores bij in de koude periode. Werkt hetzelfde als bietenpulp, maar wat meer voedingswaarde. En dan niet een beetje maar een volle emmer (geweekt) per dag.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:48

Corn is altijd leverbaar bij Frits Jansen in Akersloot. Daarnaast ben ik juist minder gaan voeren sinds ik Marstall voer. Met ander voer heeft ze minimaal de dubbele hoeveelheid nodig en dan is goedkoper voer juist duurder. (o.a. ook horsefood)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 08:11

gr_roos schreef:
Corn is altijd leverbaar bij Frits Jansen in Akersloot. Daarnaast ben ik juist minder gaan voeren sinds ik Marstall voer. Met ander voer heeft ze minimaal de dubbele hoeveelheid nodig en dan is goedkoper voer juist duurder. (o.a. ook horsefood)

Bedankt voor je tip! Het voer wordt bij ons op stal geleverd, dat is voor mij een stuk handiger (dat bedoel ik qua verkrijgbaarheid :) ).
Ik heb de Cornmuesli vergeleken met de Pavo Energycontrol en ze komen aardig overeen, behalve de prijs, de pavo is een heel stuk goedkoper. Dus eerst maar overstappen daarop :D .

edit: beide voeren vergeleken: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... y-control/

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:23

aerdenhout1 schreef:

Ik verklaar je niet voor gek hoor. Heb ook lang lopen zoeken. Tot ik op een echte sportstal kwam te staan. De eigenaar zei maak je over dat voer maar niet druk deze winter. Gewoon 1e klas hooi en sportbrok. Mijn paard zag er net zo super uit als de rest die er stonden. Zelfs nu hij met pensioen is krijgt hij nog een kilo sportbrok per dag in de winter. Hij is nooit meer zo schraal geweest.

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:29

toch hele goede resultaten gezien van de corn musli van marstall.Echt super veel mensen zijn overtuigd na het te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:36

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:38

Jennyj01 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik verklaar je niet voor gek hoor. Heb ook lang lopen zoeken. Tot ik op een echte sportstal kwam te staan. De eigenaar zei maak je over dat voer maar niet druk deze winter. Gewoon 1e klas hooi en sportbrok. Mijn paard zag er net zo super uit als de rest die er stonden. Zelfs nu hij met pensioen is krijgt hij nog een kilo sportbrok per dag in de winter. Hij is nooit meer zo schraal geweest.

Bij ons op stal niet anders. Alle paarden krijgen dezelfde brok (de een iets meer dan de ander) en topkwaliteit hooi, nagenoeg onbeperkt. Ik denk dat je vooral ook moet zorgen dat je paard het niet koud krijgt. Het op temperatuur houden van het lichaam kost zoveel energie. Regelmatig even je (warme) hand onder de deken houden om te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:45

Ik las trouwens in de Hoefslag (special over de stal) iets over rijstzemelen als dikmaker. Goed verteerbaar, de energie komt langzaam vrij, hoogwaardige eiwitten. Dat is zo ongeveer wat me is bijgebleven. Misschien de moeite waard om eens uit te zoeken...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:59

Ik vind de energy control totaal niet vergelijkbaar met de cornmuesli. En dan vooral wb het effect dat het had op de paarden. Wellicht is dat de samenstelling of de opneembaarheid? Ik heb het geven ook 2 jaar uitgesteld ivm de prijs maar toen ik het uiteindelijk na zoveel proberen toch maar besteld heb.. Gewoon het beste.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:03

Is er geen mogelijkheid dat ze weer op het gras kunnen lopen? Omdat je paard zomers niet te mager werd en regelijk op gewicht blijft?

Ik heb zelf mijn oude paard wel altijd maismeel gegeven dit werkte voorhem goed. Maar is wel per paard verschillend,
ik gaf ook vaak geplette mais door bijv musli of gekookte lijnzaad werkte ook goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:22

@ Jennyj01: Ik denk dat Aerdenhout mij een beetje kent en weet dat ik liever muesli geef ipv brok :+ . Maar zo ben ik ook geen voorstander van veel krachtvoer en dikke dekens. Maar met deze merrie moet ik daar helaas op terug komen :') . Mijn andere merrie en vorige paard doen/deden het goed op een halve muesli per dag of luzerne met vitaminebrok. Stuk goedkoper kan ik je zeggen haha.

Ik merk wel dat bijv. de brokken die standaard door stallen gegeven worden, niet toereikend genoeg zijn voor mijn merrie. Zeker als je de waardes vergelijkt.

@ Hoipiepeloii: Misschien niet, maar kan het zeker proberen. Vergeleken met mijn huidige voer gaat het zeker ruimschoots omhoog qua energie. Het is jammer dat niet alle waardes voor de cornmuesli bekend is. En mocht het toch niet werken, dan zal ik zeker terugkomen op dit voer. Dan zal ik dat ook gerust toegeven hihi :D .

edit: Ik heb aan de hand van Marstall uitgerekend hoeveel een paard van 600 kg per dag ongeveer zou moeten krijgen. met middelzware training: 2,7 - 3,8 kg. Wat betekent dat ik 7 tot 5 dagen met een zak doe. := Dat wordt wel heel prijzig allemaal.

@ Jennifer: het gras heeft in de winter minder voedingsstoffen, dus helaas niet te vergelijken met het gras van het voorjaar/zomer.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 09-12-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:26

Ik snap dat er minder in zit , maar als je dan het hooi wat ze nu krijgen daar laat eten....

Word er op een speciale manier hooi gevoerd ivm zand binnen krijgen? Of sta je niet op zand?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:32

JenniferU schreef:
Ik snap dat er minder in zit , maar als je dan het hooi wat ze nu krijgen daar laat eten....

Word er op een speciale manier hooi gevoerd ivm zand binnen krijgen? Of sta je niet op zand?

Ze staat in de paddock met een hele grote bak welke gevuld wordt met hooi. Dus gelukkig geen hooi in het zand :D .

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:36

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil je toch mijn ervaring delen. Mijn paard heeft het ook snel koud, ik stop hem ook heel dik in de dekens, scheer hem ook zodat daar geen energie in zit. Hij staat nu onder 450 grams bijvoorbeeld.

Qua eten geef ik hem nu niet veel biks omdat hij daar druk van wordt, ik geef hem totaal 1 kilo biks en 3/4 muslie van Hippostar zonder haver. Daarnaast een lekkere bak slobber, en 4 keer per dag kuil van goede kwaliteit. Hij krijgt dus 4 keer per dag kuil en een klein beetje krachtvoer, ik denk dat dit ook goed de organen bezighoud en hij steeds genoeg brandstof heeft om warm te blijven. Hij staat op stal en 3,5 uur per dag in de paddock, ik heb hem wel net naar een binnenstal verhuisd omdat ik de buitenstal voor hem toch te koud vond, ook dit helpt altijd goed.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:41

Xpinoxx schreef:
Mijn paard heeft het ook snel koud, ik stop hem ook heel dik in de dekens, scheer hem ook zodat daar geen energie in zit. Hij staat nu onder 450 grams bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat dit een typefout is? Je scheert je paard toch NIET mag ik hopen?

Krijgt hij elke dag een bak slobber, naast de brok en de muesli? Ik bedoel dit niet aanvallend hoor, maar ik vind dat echt VEEL krachtvoer.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:44

@ [***]: Haar paard staat zelfs op minder krachtvoer dan de mijne := . (behalve de "bak" slobber, zoveel krijgt die van mij niet)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:45

ik scheer hem juist wel, het kost hem veel energie een wintervacht aan te maken, daarnaast red hij het niet om zon dikke vacht aan te maken als bijv. een fjord. ook kost het hem veel energie die vacht weer kwijt te raken dus ik help hem daar juist mee.

ja vind je dat veel? paar jaar terug stond hij op 3 kilo biks en een kilo muslie, ik ben juist heel veel verminderd omdat ik alleen maar een fris paard had. En de slobber is gewoon extra :) hij wordt 6 dagen in de week gereden (dressuuur) dus heeft wel wat nodig aan krachtvoer.

edit: de ''bak slobber'' is ong. een halve schep (ik heb gewoon een bakje en geen voerschep ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:52

Ah oke, ik rijd mijn paard ook 5/6 per week en die krijgt helemaal geen krachtvoer(meer). Is een rillerige merrie. Sinds ze geen krachtvoer meer krijgt is ze zelfs dikker geworden....

Ik heb begrepen dat de spijsvertering van een paard bedoeld is om continu kleine beetjes (kwalitatief goed) ruwvoer te eten. Krachtvoer is volgens mij alleen maar een aanslag op het spijsverteringssysteem. De spijsvertering moet dan veel energie besteden aan het verteren van krachtvoer en haalt daarmee niet alle voedingsstoffen uit het ruwvoer en kan dan ook niet doen waarvoor het bedoeld is; nl warmte afgeven door het verteren van ruwvoer.

Wat het scheren betreft begrijp ik de redenering niet helemaal. Is er dan niet iets anders mis met je paard zijn spijsvertering als hij geen wintervacht kan aanmaken? Of is je paard al ouder? Niet elk paard hoeft een fjordenvacht aan te maken. Doet mijn kwpn merrie ook niet hoor.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:54

Ik heb juist mijn merrie zeer vroeg onder de dekens gezet, zodat ze helemaal geen wintervacht hoeft aan te maken. Ik ben inderdaad bang dat als ik haar wel zou moeten scheren, ze nog meer energie kwijt raakt (en dus magerder wordt) om zich warm te houden.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:01

ik heb hem ook een tijd heel weinig krachtvoer gegeven maar dat voelde niet goed, nu heb ik wel de juiste balans gevonden.

sinds hij op deze stal staat waar hij ipv. 2 keer per dag 4 keer per dag kuil krijg gaat het echt veel beter, hij krijgt meer dan voorheen en eet alles op, dat deed hij met die 2 keer per dag niet terwijl hij in vehouding veel meer krijgt.

hij komt uit spanje, heeft daar tot zijn 7e gewoond, tuurlijk is daar ook winter maar toch is het anders. hij is 10 bijna 11 dus ligt niet aan de leeftijd, het is gewoon hoe hij is. hij maakt wel een wintervacht aan, maar wordt hier heel sloom van, is binnen 5 minuten bezweet met rijden en is echt blij als die vacht er weer af is.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:02

Cardy schreef:
Ik heb juist mijn merrie zeer vroeg onder de dekens gezet, zodat ze helemaal geen wintervacht hoeft aan te maken. Ik ben inderdaad bang dat als ik haar wel zou moeten scheren, ze nog meer energie kwijt raakt (en dus magerder wordt) om zich warm te houden.

als je het zo kan doen is het alleen maar beter! elk paard is verschillend dat is wel mooi om te zien in jou topic :) .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:02

Ik vind als ik naar je voer schema kijk wel heel erg veel verschillende losse dingen er in gaan. Hierdoor kan je ook dingen opheffen of versterken waardoor ze wisselen in gewicht. Gras is de beste voeding;) maar in najaar minder voedzaam;)

Wat bij mijn paard geholpen heeft en nu goed op gewicht is..en nog moet zien dat hij dat vooral in het voorjaar gaat blijven in verhaar is: Darmen eerst een goede kuur geven met pro/prebiotica. Hij heeft ook een hele reiniging gehad 1x omdat dan al het afval uit zijn lijf en darmen is.

Hij had al onbeperkt hooi dus daar is niets veranderd alleen dat ik meer op de kwaliteit let. Hij krijgt nu Bodybuilder van http://www.jepaardgezondenfit.nl en dit werkt echt super goed! Hij is echt zeker op de bovenlijn erg mooi begetrokken! Ziet er super uit zonder deken. Hij is nog wel iets wat feller in mijn ogen nu. Is dat geen optie? Daar zit alles in! En hoef je ook geen losse supplementen voor vitaminen E enz meer te geven. SPaart je een hoop geld uit in alles. IS een complete korrel waar je per dag 1 kilo van geeft. Ik doe dit in 2 porties per dag verdelen en dan veel hooi verder krijgt hij niets. Het werkt echt top! En het lijkt duur maar tel jij alles wat je nu uitgeeft maar eens op:) Dat is ook veel geld;)

Je kan haar ook vragen of ze een schema samensteld want ze is voedingsdeskundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:30

Xpinoxx schreef:
Cardy schreef:

als je het zo kan doen is het alleen maar beter! elk paard is verschillend dat is wel mooi om te zien in jou topic :) .

Ja, dat is waar, het verschilt per paard. Bij mijn paard maakt het geen moer uit als ik haar bijv vroeg in de dekens zet. Mijn paard lijkt een zeer goed gevoel voor het daglicht :D te hebben en begint zo ongeveer na de langste dag (21 juni) al heel voorzichtig te verharen, hetzelfde geldt voor de kortste dag (21 dec?), daarna begint ze ook te verharen.

Voorheen schoor ik haar ook nog wel eens, maar ze staan bij ons in de winter van 6:00 's ochtends tot een uur of 17:00 buiten en vaak haalde ik haar dan rillend van de kou binnen terwijl ze super dik in de dekens stond. Nu scheer ik niet meer, maar gaat ze wel met een lekkere deken op naar buiten. In het begin van de herfst had ze het af en toe wel een beetje warm, met haar wintervacht en de hoge temperaturen, maar daar pas ik mijn rijden dan gewoon even op aan. Nu is het heerlijk dat ze lekker een vachtje heeft. Ze zweet niet overdreven ook niet als ik in de binnenmanege rijd.

Maar het is inderdaad per paard verschillend. Ik schrik alleen een beetje van de hoeveelheden krachtvoer :D . Dat ben ik gewoon niet gewend.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:53

Ik heb zo goed als mogelijk alles doorgelezen. Ik mis een beetje de aanvullende info over t paard. Is het er eentje die ook wat heter is en dus snel verbrand of is het sec alleen door de kou? Is ze al eens gecheckt op maagzweren? Vaak hebben paarden daar in de winter meer last van omdat weidegang over t algemeen minder is en dus de voerverdeling over de dag minder goed.(minder geleidelijk) Met deze hoeveelheden krachtvoer is het risico ook wat groter omdat er door t krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij komt.