Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Marion71 schreef:Het jonge dier op de foto van Babootje vind ik een dikkiedik: heeft flink vet achter de schouder en spek naast de staartwortel. Manenkam kan ik vanaf de foto niet beoordelen maar daar zit vast een paar cm tussen halswervel en manenkam (hengstennek heet dat dan maar het is natuurlijk gewoon een opslag van vet). Zonde van een 2,5 jarige en nog veel erger dat dit als gezond gewicht wordt beoordeeld.
Cemlys schreef:Wwijk23 schreef:maar jongens waarom zijn jullie allemaal voor eiwitten bij voeren? dit is een jong paard en net aan het werk. zijn onderbespiering is dus logisch en niks mis mee. je kan ook gewoon aan het werk gaan en dan ziet hij er vanzelf met een half jaar al een stuk beter uit. paarden maken op een natuurlijke manier spieren aan dus waarom dit proces versnellen door eiwitten te voeren? muscleforte vind ik helemaal onzin voor zon jong paard dat onderbespierd door dat hij zen hele leven nog niks gedaan heeft. zoiets geef je na mijn idee aan paarden die al wat verder zijn maar ben er zowiso geen voorstander van want je kweekt iets dat inzakt zodra je stopt met voeren. daarbij reageren ook niet alle paarden even goed op eiwitten. geduld is een schone zaak zeggen ze dan altijd. ik zou een simpele suikerarme brok of muesli bij voeren maar dit gebeurd al dus dan zou ik zeggen, onbeperkt hooi en ga zo door. gewoon even in de gaten houden. er is verder niks mis met hoe dit paard er uit ziet want buiten het feit om dat je iets zijn ribbetjes ziet, zit hij goed in zijn vacht en oogt hij op de foto's ook niet ongezond of zwak. dus ik zou dat hele bijvoeren van eiwitten echt afraden. vaak doe je er met jonge paarden die net aan het werk zijn niks goeds mee. spier opbouw moet gewoon vanzelf gaan door te werken. als je in deze periode eiwitten of muscleforte gaat voeren kan je ook niet over een half jaar zien of hij lichamelijke vooruitgang boekt van zichzelf en dus ook niet eerlijk beoordelen of alles gezond werkt.
Als je hem niets wil bijvoeren dan moet je er ook niet op gaan zitten, je kunt niet verwachten van een dier dat volop in het de groei is, niets bijgevoerd wordt (eiwitten zijn nu eenmaal een belangrijk element in de voeding) en dan ook nog eens aan het werk moet. Dan zie je bij die paarden dat ze hun reserves opgebruiken en vervolgens hun spieren.
1/4 muesli vind ik erg weinig voor een jong groeiend paard in training. Geef hem gewoon de goede mueslisoort, haver heeft hij blijkbaar niet nodig, zat mueslisoorten zonder haver. Lucerne bevat veel eiwit en is ook nog eens goed opneembaar.
Babootje schreef:Marion71 schreef:Het jonge dier op de foto van Babootje vind ik een dikkiedik: heeft flink vet achter de schouder en spek naast de staartwortel. Manenkam kan ik vanaf de foto niet beoordelen maar daar zit vast een paar cm tussen halswervel en manenkam (hengstennek heet dat dan maar het is natuurlijk gewoon een opslag van vet). Zonde van een 2,5 jarige en nog veel erger dat dit als gezond gewicht wordt beoordeeld.
Goh, dat je dat van die foto goed kunt beoordelen zeg. Zelf een IR paard gehad en ik kan je verzekeren dat de vetjes die jij nu denkt te zien er niet zitten. Is gewoon de lichtinval op de foto. Heb nog een paar andere foto's maar dan gaan wel wel erg off topic. Het gaat niet over mijn paard natuurlijk
Jadybabe schreef:MarjanB schreef:Nee niet volgooien met krachtvoer. Daar komen ze echt niet van aan. Ruwvoer van goede kwaliteit en veel.. Verder niks. Mijn merrie krijgt een schep per dag aan basisbrok verder veel hooi en een handje luzerne. En die werkt 6 keer in de week en is 174.
Ik mis hier vaak de like knop.
Jeroenschot schreef:Ik snap wel wat jullie bedoelen met 'dikke paarden eigenaren' . Juist van de mensen die zelf ze liever wat dikker willen vinden hem te dun. Maargoed dat is met mensen ook zo, wat de een mooi vind vind de ander vet!
Ik heb in overleg met mijn instructeur en instructrice overlegd hem ietsjes aan te laten komen, met iets slobber en luzerne erbij per dag!
[ [url=m/4JIIfg.jpg]Afbeelding[/url] ]
en ik vind hem echt niet te dun!