Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:07

Succes morgen op wedstrijd & ben benieuwd hoe t was op de kliniek!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:35

Oke, dus hier nog even geduld hebben. Veel plezier op de wedstrijd en we wachten nog af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:50

Hoi allemaal

Over het onderzoek bij de paardenkliniek gisteren: in eerste instantie leek het de DA allemaal wel mee te vallen. Ze zag en voelde inderdaad de ontstekingen, die op de groeischijven zaten. Dat baarde haar niet direct zorgen. Ze vond het veulen lekker aan de maat en dacht dat de ontstekingen misschien veroorzaakt zouden worden door de snelle groei die veulens doormaken.

De stand vond ze echter wel zorgwekkend. Met name de achterbenen waren gisteren heel duidelijk zichtbaar in een verkeerde vreemde stand. Met name de achterbenen bleven steeds weer overkoot gaan of op het randje daartoe. De DA heeft me fijn alles uitgelegd over de normale stand en wat dan percies het verschil is met dat van mijn veulen. Ik wist hier uiteraard al wel iets vanaf maar ik vind die uitleg toch heel erg fijn. Zo weet ik ook zeker dat ik goed interpreteer wat ze verteld dat ze ziet.
Maar goed, het was dus (zoals hier ook al gezegd) eigenlijk te laat voor het spoelen van de gewrichten en ook een spuitje om de pezen plat te leggen zou niet meer goed werken waarschijnlijk, omdat ze daar eigenlijk al 'te oud' voor is.

De DA wilde wel graag (op haar kosten! voor haar eigen onderzoek zei ze) een paar röntgenfoto's maken. Dat heeft ze gedaan van het rechterachterbeen, die zag er gisteren ook het ergste uit. Uit die foto's bleek dat er nog een probleem was, wat van de buitenkant niet erg zichtbaar is geweest. Het pijpbeen, wat normaal gewoon in een mooie verticale lijn naar boven loopt, vertoonde bij ons veulentje een vreemde bocht. Eigenlijk net boven het gewricht maakte het bot daar een wending. Daar was waarschijnlijk niet veel meer aan te doen. Ze verwachtte ook dat het in alle benen hetzelfde geval zou zijn.

De mogelijke oplossing die gegeven werd, was een fysiotherapeut inschakelen. Zij was toevallig in de buurt dus ze is meteen langsgeweest om eens naar haar te kijken en om te bekijken of zij hierin zou kunnen helpen. In feite is het nu zaak om de pezen in de achterbenen ietwat op te rekken, zodat de koot de mogelijkheid krijgt om wat te gaan zakken. Zo zou ze fijner kunnen gaan doortreden. Nu blijven de pezen steeds heel strak staan, waardoor er altijd spanning op staat. Ze heeft dan natuurlijk ook geen 'schokdempers' in haar pootjes, waardoor kreupel worden weer gauwer om de hoek zal komen kijken.
De fysio is dus meteen gekomen en zij ontdekte dat de bespiering van haar eigenlijk ook al vreemd is. Waarschijnlijk heeft de bespiering zich aangepast aan de vreemde stand. De spieren in de rechterkant van de hals stonden te strak en waren eigenlijk te kort. Daardoor moesten de bil spieren dat te korte deel opheffen en dat zou dan ook weer samen hangen met het strak staan van de pezen in de achterbenen. Dit allemaal leek haar een goed begin om door middel van massage te proberen te verhelpen. En verder gaat ze mij oefeningen leren, zodat ik dagelijks zelf wat kan gaan stretchen met haar benen en ze heeft uitgelegd hoe ik zachtjes de groeischijven kan masseren. Verder iedere dag 2x 10 minuten over de harde stappen.

Voor de hoefsmid zijn er ook andere instructies dan we voorheen hebben aangehouden: we moeten nu juist de teen laten groeien en de achterkant van de hoef kort proberen te houden. Daarmee kunnen we hopelijk het voetje wat meer kantelen zodat de koot weer wat lager komt te staan en het achterbeen wat minder steil word. Dus wanneer ik over de weg ga stappen en de hoeven te veel gaan slijten, gaan we waarschijnlijk over naar het plaatsen van die hoefschoentjes, zodat de hoefjes niet zo kunnen slijten en ik wel over de weg kan lopen.

Volgende week komt de fysiotherapeute waarschijnlijk bij ons thuis en ik hoop dat we dan gauw met haar aan de slag kunnen gaan!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:29

Jeetje dat is heel wat maar super dat je nu weet wat er kan en moet gebeuren zodat je mooie veulen weer goed op de beentjes komt. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:03

Wat fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Maar even heel cru hé, heeft het nog wel zin om met haar te gaan dokteren?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:12

Joolien schreef:
Wat fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Maar even heel cru hé, heeft het nog wel zin om met haar te gaan dokteren?

Dat vraag ik mezelf dus ook een beetje af..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:13

Joolien schreef:

Ook mijn vraag! Wat is de prognose? Je geeft aan dat het pijpbeen vervormd is, dan heeft al dat gedokter toch weinig zin want dan zal je altijd moeten blijven corrigeren

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:16

Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Maar net als mijn voorgangers denk ik dat het weinig zin heeft om door te gaan dokteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:55

Wat ik me nu afvraag: 4 pagina's lang wordt er gezegd dat ik actie moet ondernemen en nu nog kan zorgen dat dit veulen hier later geen last meer van gaat krijgen. En nu heb ik actie ondernemen en moet ik me afvragen 'of ik wel met haar moet gaan dokteren'. Serieus?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:56

wat eeuwig zonde dat hier niets aan is gedaan toen ze net geboren was....Dat verwijt ik jou niet TS,maar die geweldige da die het heeft gezien en vond dat het wel bij ging trekken. ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:07

Ts, ik denk dat de bokkers die zeggen dat je actie moet ondernemen hiermee bedoelen dat je weet wat er aan de hand is. Heb jij een prognose gevraagd wat betreft levenswaarde voor je paard als je haar zover krijgt dat ze redelijk goed kan lopen?? Je kunt nu inderdaad twee dingen doen, heel veel uren en geld er in gaan stoppen, prima. Maar ga nu eerst bij jezelf eens na of je dit je paard aan wil doen en jezelf. Dit is inderdaad een aandoening die op veulenleeftijd nog gecorrigeerd kan worden, inmiddels zijn door de verkeerde stand haar botten ook al vergroeit, dit is niet meer te corrigeren en de vraag rijst dan of je deze weg wil gaan. Hoe moeilijk het ook is om jezelf deze vraag te moeten stellen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:27

Citaat:
Wat ik me nu afvraag: 4 pagina's lang wordt er gezegd dat ik actie moet ondernemen en nu nog kan zorgen dat dit veulen hier later geen last meer van gaat krijgen. En nu heb ik actie ondernemen en moet ik me afvragen 'of ik wel met haar moet gaan dokteren'. Serieus?

Ja zeer zeker serieus ts. Dat ben je als paardeneigenaar eenmaal verplicht. Welzijn van het paard staat bovenaan.
Goed dat jet dit nader hebt laten onderzoeken. Hoe is de prognose?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:30

Goed dat je bent gegaan! Ik hoop voor je dat je met fysiotherapie kunt bereiken dat ze fijner in haar lijf komt.
Ik begrijp overigens heel goed waarom mensen zich afvragen of je wel moet gaan dokteren met zo een veulen. Ik zou het persoonlijk ook niet gedaan hebben.
Mijn doel is sportgericht trainen en als ik dit zo hoor, staat het mijn doel dusdanig in de weg. Zoals ik het zie, zou je er misschien nog een recreatie paard van maken maar meer niet.
Wil je haar verkopen, steek je er nu veel tijd en geld in om er vervolgens weinig voor terug te krijgen. En zo een jong dier als weidemaatje aan te houden zou ik voor beide niet fijn vinden. Voor jou omdat je toch met een paard zit waar je niks mee kunt en voor het dier omdat het uitzichtloos op de wei staat en af en toe een buitenritje kan maken. Ik gok dat zo een jong dier je daar geen plezier mee doet.
Maar nogmaals, ik hoop voor jouw dat je eruit kan halen wat je met haar wilt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:40

Citaat:

ik weet niet wat je plannen zijn...wil je er echt op gaan rijden of is het gewoon je maatje?
Ik denk dat je bij alles wat je gaat doen moet incalculeren dat je er misschien niet op kan rijden.Als je dat geen probleem vind is het prima.
En het slechtste geval gaat ze er meer last van krijgen en echt pijn...tja. ;(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:42

Fijn dat je bent gegaan! Je weet nu in ieder geval wat er aan de hand is.
Belangrijk is wat de prognose is. Hebben ze daar nog wat over gezegd?
Anders zou je dat aan de fysiotherapeut kunnen vragen.

Jij bent de enige die kan bepalen of het het waar is voor jou en niet te belastend is voor je veulen. Ik wens je veel succes! Laat je horen hoe het gaat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:50

Om eerlijk te zijn......... nu het bekend is met dat de pijpbenen niet goed zijn..........zie ik het somber in.
Dat gaat nooit meer goed rechtgroeien.

Ik vind het nogal wat en dat al op een zeer jonge leeftijd, met de andere klachten erbij.

Het zal een zeer blessuregevoelig paard worden in de toekomst denk ik zo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:55

Citaat:

Je weet nu wat er aan de hand is met dit veulen. Nu moet je de keus maken of dit nog de moeite waard is om verder te gaan dokteren.

Hier zou dan de beslissing zijn om dat dus niet te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:57

Citaat:

Ja dat meen ik serieus, en dat bedoel ik niet lelijk. Wat zijn de prognoses? Kan het uberhaupt wel goedkomen? Lijdt ze nu? Heb je dat allemaal nagevraagd?
Nogmaals ik wil je niet afbranden maar ik heb het idee dat je niet inziet hoe erg dit klinkt. Een gebogen pijpbeen komt niet meer goed, ik vraag me oprecht af of het nog wel nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:57

Citaat:

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik me dat na deze uitslag wel afvragen ja. Waarmee ik niet bedoel dat ik vind dat je moet stoppen.

Kan je nu nog zorgen dat het veulen er later geen last mee heeft? Wat hebben ze daar over gezegd op de kliniek? En hoe denk jij over de prognose? Hoe zie je de toekomst met dit paard?

En waar ligt voor jou de grens? Waar ga je nog door en wanneer houdt het op?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:02

oh ja en geloof je DA dus echt niet meer, ik vind het echt heel rot dat ik daarin gelijk heb gehad.
Daar kan hij wel aardig om zijn, maar niet goed genoeg in dit soort diagnoses.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:06

Arm dier... Ik mis inderdaad ook even de prognose in dit verhaal. Wel heel fijn om in elk geval een diagnose te hebben, maar wat voor een toekomst staat dit paardje te wachten. Ik kan me voorstellen dat te strakke pezen en gewrichtsontstekingen veel pijn doen. Is dat blijvend? Is ze straks wel pijnvrij als de fysiotherapie en speciale manier van bekappen aanslaan?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:06

Ts iedereen vind het denk ik juist goed dat je gegaan ben! Het was geen verwijt!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:08

Ach jeetje wat een heftige diagnose bij zo'n jong ding.. Dat is een vieze tegenvaller.. Is ze wel pijnvrij? Dat zou voor mij het belangrijkste zijn. Het is iig goed dat je bent gegaan, nu kun je wel eerlijk alle opties in overweging nemen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:08

bliver schreef:
Ts iedereen vind het denk ik juist goed dat je gegaan ben! Het was geen verwijt!

Ja, het is goed dat je bent gegaan.

Want je bent zo'n 6 maanden aan het aanmodderen zonder dat er serieus wat aan gedaan wordt.
Nu weet je tenminste hoe en wat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:10

Heel goed dat je gegaan bent en nu beter weet hoe het ervoor staat. Ik zou inderdaad wel nog goed navragen hoe de prognose is en afwegen of je inderdaad nog 20 jaar verder wil met een paard waar je misschien niet op kan rijden. Dit dus als hij geen pijn heeft of gaat krijgen. Ik ben er ook bang voor dat een krom pijpbeen niet meer recht komt op deze leeftijd, maar wie weet kan het met de hulp van de fysio nog een eind goed komen.
Vreselijk eigenlijk dat je eigen DA dit helemaal verkeerd heeft gezien en jou ermee heeft laten zitten, dikke :(:) hoor.