Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:33

Dyonne schreef:
Voor mij voegde de thermografie weinig toe. Hele pony was te warm. En haar problemen zaten te diep, dat zie je niet op thermografie.
Ene kant is het een mooi middel, maar je weet erna nog maar zeer beperkt wat. Dus bij de dierenarts zijn weer opnieuw begonnen bij de benen om uiteindelijk een zwaar rugprobleem te ontdekken.

Wat bedoel je met te diep? Bij mijn paard konden ze ks constateren met de thermo.

Cemlys

Re: Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:38

Ik denk dat thermografie vooral handig is om een specifieke regio of gewricht aan te duiden, een acute ontsteking zal idd warmte afgeven, maar een gebied wat bv al maanden of jaren vastzit in de rug, daar zal die doorbloeding een stuk minder zijn lijkt mij, want geen drrobloeding is minder warmte. Dan mis je zo n gebied al. Als ik over een rug voel kan ik zo de probleemgebieden aanduiden, vnl door spanning, dus thermografie lijkt mij enkel betrouwbaar als iemand ook goed een rug en spieren handmatig kan onderzoeken. In bepaalde gevallen kan thermografie fijn zijn maar of dit zo is n geval van ts durf ik niet zeggen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:56

Tabaluga12 schreef:
Dyonne schreef:
Voor mij voegde de thermografie weinig toe. Hele pony was te warm. En haar problemen zaten te diep, dat zie je niet op thermografie.
Ene kant is het een mooi middel, maar je weet erna nog maar zeer beperkt wat. Dus bij de dierenarts zijn weer opnieuw begonnen bij de benen om uiteindelijk een zwaar rugprobleem te ontdekken.

Wat bedoel je met te diep? Bij mijn paard konden ze ks constateren met de thermo.

Mijn merrie had spondylose op vijf wervels. Dat kwam op de thermografie niet naar voren. Ligt dieper in de rug.
Maar ook osteopaten etc. hebben nooit wat opgemerkt over de rug.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:06

Dyonne, spondylose ligt idd dieper, en zoals ik hierboven al reageerde, geen ontstekingsreactie = geen pijn of warmte, thermografie zal toch voor meer oppervlakkige dingen zijn, als je de spierlagen ziet die hier nog boven de wervels liggen, dan lijkt het me sterk dat ze iets van warmte uit de diepte opvangen. Kissing spines liggen wel meer oppervlakkig, in een vroeg stadium zullen zeker ontstekingsreacties zijn tussen die spinaaluitsteeksels en die zullen dat dus mooi weergeven op thermo.
spondylose hoeft ook niet altijd pijnlijk te zijn, het is vaak zelfs een toevalsbevinding, in d vergroeiingsperiode zelf kan dat gebied wel gevoelig zijn omdat er dan nog meer beweging is, en dus ontstekingsreacties kunnen ontstaan, maar mooi vergroeide wervels, daar heb je vnl verminderde beweging bij naar mijn idee, verder geen hele grote klachten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:17

Rubber_Duck schreef:
Sta helaas niet op een pensionstal.. Kan natuurlijk eens een topic openen of er mensen in de buurt willen laten doen ;)

Maar alleen rug? Niet hele paard? Wil dan ook graag de benen (vooral voor) er op hebben.

De benen kan je dan natuurlijk ook laten doen, maar da's dan bij te betalen. Mocht je genoeg mensen bijeen hebben op 1 locatie, kan je altijd es horen hoeveel ie dan extra rekent. Maar ik moet wel zeggen: ik heb hier eentje die behoorlijk kreupel was op moment van thermografie, maar de benen kwamen er perfect uit. Ik had van haar alleen de voorbenen gevraagd, maar dan toch rug laten meenemen omdat die benen niets aangaven, en die was duidelijk niet goed.

Ik ga me ook niet uitspreken over zin of onzin van thermografie, heb er niet verder op laten onderzoeken bij mijn paarden omdat de problemen inmiddels zichzelf oplosten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:56

Cemlys schreef:
Dyonne, spondylose ligt idd dieper, en zoals ik hierboven al reageerde, geen ontstekingsreactie = geen pijn of warmte, thermografie zal toch voor meer oppervlakkige dingen zijn, als je de spierlagen ziet die hier nog boven de wervels liggen, dan lijkt het me sterk dat ze iets van warmte uit de diepte opvangen. Kissing spines liggen wel meer oppervlakkig, in een vroeg stadium zullen zeker ontstekingsreacties zijn tussen die spinaaluitsteeksels en die zullen dat dus mooi weergeven op thermo.
spondylose hoeft ook niet altijd pijnlijk te zijn, het is vaak zelfs een toevalsbevinding, in d vergroeiingsperiode zelf kan dat gebied wel gevoelig zijn omdat er dan nog meer beweging is, en dus ontstekingsreacties kunnen ontstaan, maar mooi vergroeide wervels, daar heb je vnl verminderde beweging bij naar mijn idee, verder geen hele grote klachten.

Ook langer bestaande klachten geven meer warmte af. Er is in een gebied met een afwijking als KS continu extra activiteit,waardoor zeker meer warmte. Het kan dus prima zo zijn dat je langer bestaande KS ook op warme kunt detecteren. Maar wat al eerder genoemd werd; het laat alleen de plaats zien waar een eventueel probleem zit. Als je dan weet dat het probleem in de rug zit, moet je alsnog verder zoeken, want eigenlijk weet je nog niks...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:10

Ikzelf heb met rugproblemen bij m'n paarden goede ervaringen met een osteopaat. Mijn pony liep niet lekker doordat hij vast zat in z'n bekken. M'n andere paard had ook problemen in de rug, die kon helaas niet meer geholpen worden was dusdanig erg (en ik had er al de nodige da's, fysio etc. etc. bij gehad) dat ik haar heb moeten laten gaan (maar daar is hier natuurlijk geen sprake van). Maar bij mijn osteopaat was controle niet zo veel als behandeling. En ze moest m'n ene pony behandelen (€75) en de ander niet en die heeft ze toen alleen gratis gewoon gecheckt. Anders was het geloof ik in totaal €25. Dus is nog te overzien qua kosten en kan heel goed helpen, ze werken toch heel anders dan bijv. DA's etc. en osteo kan meteen behandelen als dat nodig is. Nooit geschoten altijd mis.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:59

Wilde jullie deze foto even laten zien :oo

Afbeelding

Afgelopen dinsdag is meneer weer geweest, over 2 weken moet ze 'klaar' zijn. Nou, geloof er dus geen zak van := Hij zei ook dat we dan weer mochten gaan stappen op haar, zonder zadel. Terwijl hij eerst bij de 2e of 3e behandeling zei dat ik gewoon mocht rijden, maar toen heb ík dat niet gedaan omdat ik dat niet verstandig vond. Dus vind het een beetje vreemd.. Vandaag in de wei liep ze nog gewoon echt kreupel dus ben aan het kijken naar een osteopaat die ik dan op mijn kosten maar laat komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:04

Pff wat een gedoe ts... Dit paard moet gewoon door een da nagekeken worden. Thermografie raad ik echt af. Is gewoon niet voldoende op te zien en je weet nu ook niet goed waar je het moet zoeken. Ik stel voor om een kreupheidsonderzoek te laten doen door de da. Maar ik snap dat de eigenaar dat nog niet wilt...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:19

Heb alleen jou berichten gelezen.
Ik heb pas minneke van Duijn laten komen. Ik vond haar een hele fijne vrouw.
Zij is zelf ook dierenarts en kijkt naar het paard. Als zij vermoed dat er meer aan de hand is, krijg je het advies om foto's te laten maken of bloed te laten prikken of iets dergelijks. Mijn paard is pas behandeld en ik merkte heel goed verschil. Dus wie weet kan zij ook wat voor je betekenen.
Mijn paard had steeds dat hij net wat onregelmatig was en dan weer gewoon rad. Dan weer wat erger onregelmatig dan weer wat minder. Ik heb toen in afwachting van mijn afspraak eerst veel met de longeerhulp gelongeerd en daarna weer gaan rijden en hij loopt als een zonnetje op het moment.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:26

Hmm we zitten natuurlijk wel in een uithoek hier (Winterswijk) maar zij komt uit Woudenberg, dik 1 uur en een kwartier rijden. Kreeg ook al een pb over Equicare-Plus maar die zitten in Utrecht.

Ik denk dat er ook vast goede oplossingen dichter bij ons zullen zijn, eventueel in Duitsland. Daar zoek ik liever even naar en anders gewoon de DA hier uit de buurt..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:02

Mag er ondertussen een da komen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:06

De beste behandelaar is over 2 weken waarschijnlijk voor de laatste keer, daarna ga ik haar longeren en als ik ook maar iets zie ga ik de eigenaar proberen te vertellen dat er écht een DA moet komen. Desnoods op mijn eigen kosten. Als ik maar toestemming heb.
Eigenaar wilde deze behandelaar afwachten en dat is dus over 2 weken. Dan dus verder nieuws..