[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:48

Allegra schreef:
We hebben hem schraal gekocht 3 maanden geleden ongeveer en hij komt wel bij maar het gaat langzaam. We willen hem graag wat meer aan het werk zetten en zien hem ook graag wat voller de winter in gaan. Apart zetten is erg onhandig in ons geval en verder maken we al van alle mogelijkheden gebruik om hooi bij te voeren, tijdens poetsen bijvoorbeeld of als ik ons andere paard rij en hij op de poetsplaats staat. Ik voer al mineralen en een kruidenmengsel bij. Ik zoek dus niet iets algemeens om bij te voeren maar iets waardoor hij wat sneller/extra aanzet. Bietenpulp, seniorenbrokken, er is vanalles om dat te bewerkstelligen, ik vraag me alleen af wat nou goed is om te gebruiken bij een eczeempaard.


Ik heb ook zwaar verwaarloosd paard gekocht. War dus veel bij moest komen. Dap eerste advies is meestal merrie brok. Echter mijn eczemer kreeg er meer jeuk van. Heb zelf van alles geprobeerd. Van vit korrel tot allen hooi. Maar wat voor mijn eczemer het beste heeft gewerkt is brok op olie basis en suiker arme luzerne. En een emmer pulp op een dag. Verder zo veel mogelijk hooi en gras. Er zijn personen die adviseren om in begin alleen hooi gras te doen omdat lichaam niet gewend zou zijn aan meer. En geduld het heeft bij mijn paard 2 jaar geduurd. Hij ziet er nu goed uit.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:59

ellepel schreef:
Allegra schreef:
We hebben hem schraal gekocht 3 maanden geleden ongeveer en hij komt wel bij maar het gaat langzaam. We willen hem graag wat meer aan het werk zetten en zien hem ook graag wat voller de winter in gaan. Apart zetten is erg onhandig in ons geval en verder maken we al van alle mogelijkheden gebruik om hooi bij te voeren, tijdens poetsen bijvoorbeeld of als ik ons andere paard rij en hij op de poetsplaats staat. Ik voer al mineralen en een kruidenmengsel bij. Ik zoek dus niet iets algemeens om bij te voeren maar iets waardoor hij wat sneller/extra aanzet. Bietenpulp, seniorenbrokken, er is vanalles om dat te bewerkstelligen, ik vraag me alleen af wat nou goed is om te gebruiken bij een eczeempaard.



neem de tijd, een paard zo snel mogelijk laten aankomen is niet goed.
het heeft gewoon tijd nodig en dus geduld....3 maanden is nog zo kort!
op zich voer je al genoeg en ga je er nu allerlei zaken in stoppen die niet nodig zijn dan zou ik dat echt niet gaan doen.
eczemers reageren vaak heftig op teveel extraatjes en dat geeft weer een verstoring in het lijf waar ze weer jeuk van krijgen.
zou het dus laten zoals het is,enige wat je kunt doen is inderdaad meer hooi..
verder zou ik gewoon afwachten...en het dier is goed ontwormt?


Het punt is, wat ze straks gaan missen is het gras. En natuurlijk krijgen ze dan meer hooi maar dat zet toch minder aan dan gras. Ik weet dat ze op vanalles gevoelig reageren dus vandaar ook de vraag, is er iets waarbij dat meevalt.

Ik heb geen foto van zijn conditie nu. Hij is tussen de 1.40 en 1.45, gewicht is een gok, zal tussen de 300 en 400kg zijn. Het is een IJslander.

Ik geef lijnzaadolie bij, soms appelazijn, met die kruiden wissel ik af, verder vitalbix of happyhorse sensitive.

Uiteraard is hij goed ontwormd.

Ik waardeer overigens jullie reacties hoor, maar ik ben niet echt opzoek naar voeradvies :) Maar wel naar of er dus zoiets is waar eczemers het wel goed op doen :)

Norton wat voor pulp? Bietenpulp?

Celine_Famke

Berichten: 6741
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:04

Een paar jaar geleden toen ik mijn paard ging verzorgen (bij de oude eigenaar nog) was ze heel erg mager vanwege verwaarlozing.
Dit hebben we opgelost met het voeren van Senioren Priores van Subli en Maismeel. Ook kreeg ze allemaal kruiden, maar wat dat allemaal was weet ik niet meer. Ik weet alleen dat het goed werkte.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:22

Onze eczeempony heeft sinds een paar dagen de kap af. Gaat nog goed! Als dat zo blijft mag ook de deken af binnenkort. Wel heeft ze nog een winterdeken. Helemaal dekenloos gaat 'm dus helaas niet worden dit jaar.

Wat ik qua voer fijn vind voor eczemers is de Dieetmix van Subli (volgens mij is dat een vrij hypoallergeen voer) en kruiden voor de afvoer van afvalstoffen. Verder voor vacht en extra energie nog Omega olie (werkt ook om aan te komen) en evt nog wat Lucerne zonder melasse (ook van Subli).
De Seniores Priores heb ik zelf nog nooit geprobeerd, gewone pulp wel en daar reageerde eczemer ook goed op, wel voerde ik dat toen icm pure granen ivm het rechttrekken van de Ca/P verhouding.
Mijn mening over voer bij eczemers is dat je het het beste zo puur mogelijk kunt houden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:48

Ik vrees ook dat ze met deze relatief warme temperaturen nog lang onder die deken moeten blijven staan,helaas... :(

babssaartje
Berichten: 146
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: voor mij een weet voor jou een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:55

mijn pony schuurt ook helaas! ze heeft geen manen en bovenstuk van de staart.. zelfs met de deken blijft ze schuren dus binnenkort de dierenarts bellen en kijken wat we kunnen doen!

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:57

Ja gewone bietenpulp. En dan even zoeken naar pulp wat weinig suiker bevat. Ook daar zit per merk nog vrrschil in.

Maïs is voor bepaalde paarden ook niet goed. magere paarden zouden het verkeerd opnemen volgens voer adviseur die ik laatst sprake waardoor het dus averechts zou werken en moet zeggen sinds de mijne geen maïs meer krijgt ziet hij er beter uit je ziet net rib. Zou iets dikker fijn vinden met oog op winter maar dat is niet zijn bouw.

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:34

Ik baal ook, mijn grote vriend heeft last van de beestjes die er smorgens en savonds rond vliegen. Heel de zomer geen last van gehad en sinds dat hij bij mij thuis staat is het feest begonnen...

Nu heeft hij een lange hals waardoor geen deken tot zijn oren komt. Ik geloof ook niet dat een Rambo dat gaat halen. Helaas schuurt hij wel sinds vanavond weer alles kapot. Dus nu heb ik hem weer gewassen en dan gaat straks zijn vliegendeken maar weer op..

Iemand dat ook gehad dat de locatie waar het paard staat zo erg kan verschillen??

Sorry dat ik trouwens zo kom binnen vallen :o

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:30

Ja ze heeft een vliegendeken op gehad. En heb gesmeerd met zweet itch. En haar zo en dan gewassen met teer shampo.

tjady schreef:
Chrisje, waarom denk je dat het voor haar leeftijd heel zeldzaam is om ZE te hebben?
Zo als je het beschrijft lijkt het wel om ZE. Smeer je haar ook in tegen de jeuk? In een omgeving met bomen, heb je veel meer last van knutten en bij water helemaal. Komt op mij logisch over dat ze in die nieuwe weide, dan weer last kreeg.
Ik zou het behandelen als ZE. Met een deken en smeren en kijken hoe het ontwikkeld. Van het voorjaar op tijd de deken op en kijken hoe het dan gaat.

Maarten: ik heb de deken ook nog steeds op en daarover heen een regendeken. Doe hem pas af
als de temperatuur onder de 10 graden gaat. Dag en nacht.

tiwi1969

Berichten: 7688
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:47

Fresley, gaat het om de schimmel in jouw profiel?
Dan denk ik dat een Rambo prima gaat passen, dit is de enige deken die bij mijn lang gelijnde Groninger voldoende lang is. Zij kan met de oren door de gaten nog prima grazen.
Het gaat om een Groninger merrie, zwaar type en lange zwaar bespierde hals. 1.65 groot en maat 215 voor de RSIH, dat is een maat groter dan voor de normale dekens. Daar heeft zij mt. 205 XL (extra wijd)

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:01

Mijn paardje gisteren exzeemdeken afgedaan en nachtje op de wei, met schuurwonden tot gevolg.
Exzeemdeken terug op dus

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:03

Ja, maar die schimmel heeft echt een grote hals wat in mijn profiel niet echt terug te zien is..
Bestaat er ook een grotere maat dan 215 van RSIH? Want dan heb ik die wel nodig...

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:09

Ik ga me ook melden. en zeker volgen. Mijne stond afgelopen week zonder. sinds gister zijn rsih weer opgedaan + regedeken.

Shanice94

Berichten: 46
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:37

Ik meld me ook aan. Ik heb sinds een jaar een verzorghaflinger van 3 die al erg last heeft van zomereczeem.

Deze zomer heeft ze voor het eerst een eczeemdeken opgehad, de bruine van Pagony, maar deze gaan zo snel kapot.. Heb er nu al 2 opgehad en ze zitten allebei vol met scheuren.
Ik heb nu een beetje zitten rondkijken naar andere dekens voor volgend jaar. Nu lees ik eigenlijk alleen maar positieve dingen over de Rambo sweet itch hoody, maar die vind ik nogal prijzig, aangezien ik niet weet hoelang ze ermee gaat doen.. Bij epplejeck heb ik nog 2 andere gezien die me ook wel wat leken, namelijk die van Shires: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _4489.html en van EJ zelf: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2301.html
Iemand die ervaringen heeft met die van een van deze dekens?

tiwi1969

Berichten: 7688
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:46

Volgens mij is er ook nog een maat 225

Ik doe jaren met mijn rsih-'s maar heb er meerdere per paard.
Cherise heeft er twee en een nieuwe als reserve maar nog niet nodig gehad. De twee oudjes zitten nu in hun 4e en 5e draagseizoen maar worden nu minder, scheuren sneller.

Blacky heeft er ook 2 maar ook 2 neppers van EJ, de originele zijn beslist sterker gaan ca 4 jaar mee, de EJ 2 jaar.
Dit alles wel met zo nu en dan een reparatie.

Vandaag was het weer vreselijk met de knutten, ik werd er zelf gek van, ben helemaal lek gestoken. Blacky liep al een paar dagen zonder deken, stijf in de derfen, maar heeft hem nu weer even op.
Cherise heet een regendeken met daaraan een hals van een oude rsih en een oude buikflap.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:48

manege0303 schreef:
Kinke schreef:
begin maar eens met alle topics op Bokt over eczeem te lezen. Dit is nr. 5, dus je hebt nog veel info te gaan |o

Oh sorry. Bedankt voor de tip!

Kun je wat meer vertellen over je paard/pony en de jeuk?
Hoe is de stalling, wat voert je, etc. :)

MerelG

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:49

Shanice94 schreef:
Ik meld me ook aan. Ik heb sinds een jaar een verzorghaflinger van 3 die al erg last heeft van zomereczeem.

Deze zomer heeft ze voor het eerst een eczeemdeken opgehad, de bruine van Pagony, maar deze gaan zo snel kapot.. Heb er nu al 2 opgehad en ze zitten allebei vol met scheuren.
Ik heb nu een beetje zitten rondkijken naar andere dekens voor volgend jaar. Nu lees ik eigenlijk alleen maar positieve dingen over de Rambo sweet itch hoody, maar die vind ik nogal prijzig, aangezien ik niet weet hoelang ze ermee gaat doen.. Bij epplejeck heb ik nog 2 andere gezien die me ook wel wat leken, namelijk die van Shires: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _4489.html en van EJ zelf: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2301.html
Iemand die ervaringen heeft met die van een van deze dekens?


Waarom wacht je niet op een actie van EJ? Ze hebben af en toe een kortingsactie van 25 % dat scheelt enorm veel op een Rambo! Ik heb zelf de namaak RSIH van Epplejeck gaat idd met reparaties tussendoor zo´n 2 jaar mee maar dan moet je zelf wel handig zijn op de naaimachine :) Al je een hufterproof deken zoekt zou je de Harry´s Horse fly protection kunnen proberen. Deze is voor mijn paard wel te hard om 24 uur per dag te dragen maar ja, zij heeft ook bijna geen vacht...

stvieee

Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-11

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:23

Bij agradi heb je ook vaak kortingscodes. Zo heb ik die van mijn RSIH voor 90 euro nieuw kunnen kopen.
(vandaag nog 25% en je kunt kortingscode KL75MG volgens mij gebruiken voor 7,50 korting)

Heb ook eerst 3 van die bruine pyjama eczeemdekens gehad, maar de RSIH is z'n geld echt waard!

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:59

De mijne heeft kale plekken op z'n schoft vd rsih denk ik, hebben jullie die ervaring ook? Wat is wijsheid im te doen, andere deken misschien.

Shanice94

Berichten: 46
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:03

Hmm okee, bedankt voor de reacties! Ze hebben tot morgen bij EJ idd een kortingsactie, maar alsnog vind ik het dan veel geld.. Maar ik denk wel dat het zeker het proberen waard is! Die van Harry's horse lijkt me ook wel goed, alleen lees ik dan weer reviews bij divoza dat ie niet echt geschikt is als eczeemdeken omdat de mugjes er doorheen gaan..

Maar bedankt, dan ga ik toch gewoon voor de RSIH, ben heel benieuwd of die wat is voor mn paardje..

YPT

Berichten: 65
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:56

Derfen of Skicalmin ?!

Mijn Andalusiër heeft ook nog jeuk, met name in zijn manen en op zijn schoft. Van zijn manen is nog maar een anderhalf handbreedte over. |( Het gaat op en neer met zijn eczeem.

Behandelde hem eerst met Derfen. Dacht dat het niks (meer) deed en ben, vanwege de positieve recensies, overgestapt naar Skicalmin. Om dan te ontdekken dat de klachten erger werden .. huh ?! Rap weer gaan smeren met Derfen. Zo blijf je zoeken naar oplossingen ...

Junior2019
Berichten: 2279
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:54

Shanice94 schreef:
Ik meld me ook aan. Ik heb sinds een jaar een verzorghaflinger van 3 die al erg last heeft van zomereczeem.

Deze zomer heeft ze voor het eerst een eczeemdeken opgehad, de bruine van Pagony, maar deze gaan zo snel kapot.. Heb er nu al 2 opgehad en ze zitten allebei vol met scheuren.
Ik heb nu een beetje zitten rondkijken naar andere dekens voor volgend jaar. Nu lees ik eigenlijk alleen maar positieve dingen over de Rambo sweet itch hoody, maar die vind ik nogal prijzig, aangezien ik niet weet hoelang ze ermee gaat doen.. Bij epplejeck heb ik nog 2 andere gezien die me ook wel wat leken, namelijk die van Shires: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _4489.html en van EJ zelf: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2301.html
Iemand die ervaringen heeft met die van een van deze dekens?

nadeel van de RJ vind ik en dat ik denk ik ook bij de Rambo dat is dat de manen precies kapot gaan op het punt dat het lijfdeel met het halsdeel aan elkaar genaaid zijn.Volgend jaar wil ik die van Shires gaan proberen omdat dat halsdeel uit 1 stuk bestaat

amie1965
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:39

Tinkermuts schreef:
De mijne heeft kale plekken op z'n schoft vd rsih denk ik, hebben jullie die ervaring ook? Wat is wijsheid im te doen, andere deken misschien.

Hier ook sinds een paar weken. Daarvoor bijna 6 maand nergens last van gehad.
Ik heb er nu een borstbeschermer onder zitten, de plekken worden weer behaard. Warme dagen doe ik de beschermer er weer onder uit. Kortom, gedoe.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:37

Hebde deken ook even af gehad.... Enorme spijt van, had weinig schade dit jaar, alleen de voorpluk. Nu ook stuk manen geschuurd. Dus derfen gesmeerd en weer onder de deken......

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 06:35

bij mij idd hetzelfde amie, is iets vd laatste maand, thanks vd tip, ga een borstbeschermer proberen.