Struikelen en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:09

Thermografie geeft hotspots en zeker ontstekingen op bepaalde plekken aan, ik kan Irma Wensink aanraden, http://www.thermografie-paard.nl , vind ik een goede thermografist en werkt volgens mij samen met Kootwijk kliniek. Kijk maar eens op haar zeer uitgebreide site voor info.
En zo zullen er nog meer goede praktijken zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Freya6

Re: Struikelen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:59

Ik vind zoiets met dat hart wel heel eng. Een van mijn verzorgpaarden is nl. tijdens een buitenrit aan een hartstilstand overleden. De berijder is maar op het nippertje goed gevallen, anders had hij eronder gelegen. Ik bedoel dit niet als doom denken hoor, begrijp me niet verkeerd.
Hou je er in je activiteiten rekening mee? Of kan ze gewoon alles wat een ander paard ook kan?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:05

bigone schreef:
Thermografie geeft hotspots en zeker ontstekingen op bepaalde plekken aan, ik kan Irma Wensink aanraden, http://www.thermografie-paard.nl , vind ik een goede thermografist en werkt volgens mij samen met Kootwijk kliniek. Kijk maar eens op haar zeer uitgebreide site voor info.
En zo zullen er nog meer goede praktijken zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Nou bij mijn paard was niks te zien en toch atrose (dus ontsteking) in z'n bekken.
Netjes binnen gedaan op een goede kliniek...

ts, hoop dat je het snel zal vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:18

Artrose hoeft niet altijd gepaard te gaan met ontsteking, vaak wel maar niet altijd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 17:23

Ik ga even kijken op die site. Zou voor mij erg fijn zijn als er een is die ook aan huis komt (kan dat uberhaupt?). Dit omdat ik namelijk anders een chauffeur én trailer moet regelen elke keer.

Wat zijn hart betreft, ik moet hier zeker rekening mee houden qua inspanning. Daarom dat wij ook nauwelijks in de bak rijden maar altijd in het bos of verharde bospaden. (Geen asfalt maar het zand is dusdanig aangestampt dat het gewoon hard is). Rechtuit op zijn eigen tempo in het bos gaat prima, maar in de bak zijn de oefeningen toch te veel inspanning. Maar voor nu staat hij sowieso een maand stil, daarna eigenlijk alleen stappen omdat ik onder het zadel beter kan voelen of er verbetering is. En voor de rest is het even afwachten of we daarna nog blijven rijden of hij met pensioen gaat..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:25

Als je een goede tochtvrije ruimte (binnenbak) hebt waar de foto's gemaakt kunnen worden dan kan daar zeker een thermografie uitgevoerd worden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 17:41

Tochtvrije ruimte is er wel, het is alleen niet erg groot. Althans, groot is het wel maar de ruimte die we beschikbaar hebben niet. (Ruimte is te zien op de foto's die ik eerder geplaatst heb).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:04

bigone schreef:
Artrose hoeft niet altijd gepaard te gaan met ontsteking, vaak wel maar niet altijd.

Bij mijn paard zeker van wel. De atrose is zelfs heel licht, maar de klachten niet :/

ik raad eerder foto's in de bovenlijf aan. Dan zie je echt wat en kun je dingen uitsluiten. Met thermografie kun je vragen blijven houden en dus alsnog foto's moeten maken....

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:13

Sneeuwpop; waarom zou ik met foto's in de bovenlijn wel echt wat zien? Er is (helaas) geen aanwijzing voor dat het daar zit.

Volgende week gaan we een aanvullend bloedonderzoek doen. Dit om zo dieper in te gaan op zijn spierwaarden(i.v.m veel spierverlies/afvallen) Mogelijk geeft dat nog wat informatie of een richting om in te zoeken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:11

bigone schreef:

Mee eens. Let wel op dat je een gediplomeerd thermograaf laat komen. Fien Brosens is bij mij geweest en heeft een 3 jarige opleiding gedaan. Ze haalde verschillende problemen naar boven (ondersteund door foto's da)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:29

xChantal94 schreef:
Sneeuwpop; waarom zou ik met foto's in de bovenlijn wel echt wat zien? Er is (helaas) geen aanwijzing voor dat het daar zit.

Volgende week gaan we een aanvullend bloedonderzoek doen. Dit om zo dieper in te gaan op zijn spierwaarden(i.v.m veel spierverlies/afvallen) Mogelijk geeft dat nog wat informatie of een richting om in te zoeken.

Je ziet dan of er wel of niet wat zit. Bij thermografie kun je niks uitsluiten als die niks aan geeft. Als die wel wat aan geeft kun je idd gerichter zoeken maar dan moet je meer mazzel hebben dan ik (en mijn paard) heb gehad. En dit was nog wel in een kliniek die zorgen voor de juiste plek zonder luchtstromen.
Wij hadden na het thermo onderzoek ook nog de bovenlijn op de foto gezet - want niet alleen ontstekingen kunnen zorgen voor pijn....
Toen niet wetende dat het bekken via een scan had gemoeten en daar pas bij de volgende kliniek achter kwam en de lichte mate van atrose vond.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:12

Maar op die manier kan ik mijn hele paard binnenste buiten keren of er wel of niet wat zit. :P zijn rug is in ieder geval wel goed. :)

Ik ga maandag nog een ander bloedonderzoek doen met meer nadruk op de spierwaarden ivm het grote verlies aan spieren. Aan de hand van die uitslag even verder kijken. Mocht daar niks uitkomen word het sowieso even aankijken met een maand medicijnen en dan eventueel weer verder onderzoek.. Komt er wel wat uit spreekt dat natuurlijk voor zich. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte met de uitslag van komende maandag en vind het wel erg fijn dat jullie mee denken! Want eerlijk is eerlijk, zelf weet ik het even niet meer zo goed..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:40

Ik had iig meer gehoopt van het thermo onderzoek.
En ja, ik heb ook mijn paard binnenste buiten moeten trekken om te weten waar hij last van heeft.....

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:19

Rontgen kan altijd nog, maar nu is alleen nog het lumbale gedeelte over en de hals, voor alsnog wijst niets erop dat het daar vandaan komt.
Dat is voor nu dus niet mijn keus.

Heb inmiddels al contact gehad met de kliniek in Utrecht voor een eventuele uitgebreide echo van de organen (mocht dat nodig blijken te zijn na het aanvullend bloedonderzoek van komende maandag). Gewoon om vast te informeren. Maar dat gaat sowieso niet op heel kort termijn plaats vinden. I.v.m ik niet te veel stress opstapeling wil vanwege zijn maanblindheid..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:25

Snap ik. Wilde je alleen waarschuwen dat thermo onderzoek, indien niks wordt gevonden dus niet betekend dat er geen ontsteking zit. Verder wens ik je veel sterkte en hoop dat je snel iets vind of- en dat je paard snel op knapt

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:48

Kijk eens op www.equicare-plus.nl, zeer uitgebreide zorg en thermografie wordt gecombineerd met reguliere diergeneeskunde. Adhv uitkomsten onderzoek kan indien nodig altijd nog worden doorverwezen voor echo en röntgen, daar hebben zij speciale samenwerkingen voor. Succes!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:01

Hoop dat ik niet aanvallend over kwam, vind het erg lief dat je mee denkt! Maar vind het vooral erg moeilijk nu. Als je die foto's naast elkaar zet zegt het gewoon genoeg. Er is iets maar ik weet niet waar en ik weet niet wat. En dat frustreert me omdat ik het beste voor m'n paard wil en ergens ook echt had verwacht dat we iig wat op de röntgen zouden zien.

Thermografie heb ik zelf dubbele gedachten bij, om de reden die jij noemt. Ben 'bang' dat ze dingen niet gaan vinden die er wel zijn. Dus hier ga ik nog even over denken.. En eventueel rondbellen met dierenarts(en).

Ik ga nu natuurlijk spoken zien en overal opletten. Vandaag merkte ik dus een bolling aan de onderzijde van de flank op zowel links als rechts. Omdat ik dus denk dat ik dingen ga zien die er misschien niet zijn heb ik nog even iemand anders laten kijken. Diegene zei meteen 'hij vindt het niet prettig als ik er aan zit'.
Maar goed, daar kan ik me enig zins nog in vinden als je daar gaat lopen porren.
Ik heb helaas geen goed vergelijkingsmateriaal in de wei. Alleen twee shetjes waar ik gezondheidtechnisch niet mee kan vergelijken. Iemand die bij zijn/haar paard wil na voelen :') ?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:42

Wat je in je laatste post vertelt herken ik heel erg. Als je paard iets mankeert, of je nu weet wat het is of niet, dan ga je alles met andere ogen bekijken en zie je in het kleinste dingetje een enorme berg. Ik heb dat met de mijne ook. Ze heeft KS op twee wervels, ze heeft er momenteel totaal geen last van, maar als ik iets anders ontdek ( laatst een vochtbult voor haar uier), dan laat ik dat toch gelijk nakijken. In dat stadium ben ij eigenlijk ook, je ziet iets waarvan je denkt dat het afwijkt en wil dat het liefst ook bekeken hebben...

Verder snap ik dat je het voorlopig verder weer aankijkt, maar als je over een maand niets wijzer bent, is de thermografie in de Bilt toch een goede oplossing. Ze hebben er een DA, de thermografie, een osteopaat ( of chiro, daar wil ik af zijn, maar dat kan je vinden op de site die al een aantal keren genoemd is), een goede hoefsmid en de condities om alles te checken zijn daar echt heel goed. De kosten zijn te overzien, van te voren weet je in elk geval waar je aan toe bent als ik het zo lees, dat is ook prettig denk ik en als ze er echt niet uitkomen weten ze vast wel waar je eventueel verder terecht kan.
De enige andere optie die ik zie is de Lingehoeve, daar hebben ze ook allerlei apparatuur om alles na te kijken en die zijn echt heel kundig, maar daar zal ook een kostenplaatje aan zitten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:23

Volg vooral je gevoel!
Jij kent je paard het beste. Schrijf op wat je hebt gemerkt aan veranderingen. Bij de D. A zal je dingen vergeten, terwijl het voor een D. A wel een beeld zou kunnen vormen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:44

Ik wil je iig heel veel sterkte wensen, de verantwoordelijkheid voor een dier kan zwaar vallen als je het even niet meer weet, maar je pakt het goed aan!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 19:59

Dat vind ik echt heel erg lief om te horen! Paard oogt inmiddels wel wat vrolijker (niet dat hij hiervoor erg lusteloos oogde hoor). Maar hij praat nu weer meer :+ . Staat bij het hek te wachten en vervolgens maar kletsen en hinniken. Ook lijkt hij weer wat aan te komen!

Sneeuwpop; ik ga nu inderdaad dingen (beter) opschrijven omdat ik merk dat ik soms toch dingen vergeet te zeggen of te bespreken met de dierenarts. Zo kreeg ik een tip van een bokker. Of de ontstekingscellen niet van de maanblindheid kunnen komen? Is natuurlijk heel logisch. Oog is nu wel gelukkig eindelijk in rust fase.

Jet, dat is het inderdaad. Ik ga overal op letten, alles controleren. Of hij geen oedeem heeft/krijgt, hoe zijn slijmvlies kleur is. Ik voel ineens allerlei rare kleine knobbeltjes.. Moet mezelf niet zo gek maken :+ .
Voor nu wacht ik even af op het bloedonderzoek van komende maandag en neem sowieso volgende week vrijdag weer even contact op met de dierenarts (of eerder, als het bloedonderzoek wat laat zien).
De lingehoeve ben ik zelf niet zo heel tevreden over. Over de kundigheid kan ik niets zeggen maar heb daar destijds ivm zijn hart ook contact mee gehad maar toch bewust voor utrecht gekozen (ondanks de studenten die daar ook zijn).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:10

Even een update.

Laatst ging het niet zo goed. Meneer stond niet aan het hek te wachten zoals hij er nor aal elke dag staat. Begroet me niet, geen hinnik en liep zelfs voor me weg. Nouja, misschien is hij chagrijnig? Normaal hoef ik de schuur maar in te lopen en hij staat bij de deur, te roepen en schooien om het eten. Maar hij stond er niet.
Toen ik ging voeren wilde hij ook niet eten.

Inmiddels eet hij alsof er niks aan de hand is. Heeft er nog een dierenarts naar hem gekeken. Niet omdat ik de ander niet vertrouw: ben en blijf daar in behandeling. Maar omdat ik deze arts al kende en benieuwd was of hij wat zou zien.

Hij kon er zo de vinger niet op leggen maar was niet zo positief.. Over de klachten kon hij zo niks zeggen, wel is zijn hart op kort termijn toch weer wat achter uit gegaan. Daarnaast raadde hij aan op cushing te testen ondanks mijn paard niet direct echte symptomen laat zien. Dierenarts waar we nu bij in behandeling zijn wilde toen evt ook testen maar ik vond hier niet direct aanleiding voor. Nu dus toch maar wel gedaan en in afwachting van de uitslag, die ik volgende hoop te krijgen.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:57

Oh jeetje! Wat balen zeg! Beterschap en sterkte

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:44

Je hebt ook een topic geopend zie ik... volg ik even want ben echt heel benieuwd hoe het met je paardje gaat lopen, of ze iets kunnen vinden...
Hopelijk vinden ze snel iets! :(:)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:24

Apart hoe dingen kunnen lopen.. Oorzaak is nog altijd onbekend maar paard is wel met pensioen nu. Van twee artsen was het advies om nog te rijden negatief (natuurlijk vanwege de samenhang van alles, ook zijn hart). Of we er nog achter gaan komen wat het is weet ik niet, omdat ik dit natuurlijk alleen onder het zadel merkte.. Paard leek overigens weer wat aangekomen. Maar is nu een week van de pijnstillers af en ziet er nu zo ongeveer (weer) uit zoals op de laatste foto's van de vergelijking.

Momenteel weet ik ook even niet wat ik er verder mee moet doen. Paard is gelukkig wel vrolijk en eet over het algemeen goed. Maar we zitten er gewoon nog steeds midden in, alle vragen en onzekerheid.

Voor de geinteresseerde heb ik wel een recente foto, deze kan eventueel per pb verstuurd worden.

Tips zijn nog altijd welkom. Cushing was overigens negatief. Ik kan misschien nog een gewone bloedtest als herhaling doen om dat te vergelijken met de eerdere waarden maar of dat heel zinvol is?

Edit: ook contact gehad met de kliniek in utrecht. Die zouden dan een echo doen en evt een biopt of allerlei aanvullende onderzoeken. Probleem is dat we dan het hele paard op de echo moeten zetten omdat we niet weten waar we moeten zoeken. Daarnaast laten de bloeduitslagen niet direct echt een aanleiding voor een orgaan probleem zien.
Éen dierenarts raad dit ook af. Ivm de vele kosten die er dan gaan volgen (en we al gehad hebben). En hij niet zo heel positief is. Zijn advies is dus ook zolang het paard niet lijkt te lijden gewoon eerst even afwachten hoe het gaat lopen.