paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:18

Jeetje ik kan me maar niet begrijpen dat je hier maar mee blijft aan modderen. Die vage dingen van die zogenaamde kliniek klinken mij niks anders in de oren als kwakzalverij en kost alleen maar geld. Als het zo simpel was liep geen een mens of beest nog met mankementen rond.
Ik hoop echt dat je voor het paard kiest en hem op een normale kliniek laat behandelen. Maar goed, het is jouw paard, jouw geld en jouw keuzes maar ik ben bang dat dit een gebed zonder eind gaat worden en het paard de dupe er van is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:22

Moeilijk verhaal, TS. Het is voor ons natuurlijk achteraf praten wat je goed of fout hebt gedaan, maar op zich, met 3 dierenartsen die hetzelfde zeggen snap ik dat je dat aanneemt.
Wat betreft de huidige behandeling, tja, je kunt het natuurlijk z'n tijd laten lopen, goed is hij al een hele tijd niet, dus wat doen die paar weken extra? Als je resultaten ziet is het mooi, zie je ze niet kun je alsnog naar Moerbeke gaan.
Of je gaat nu naar Moerbeke en kijkt wat er van kunnen zeggen. Kans is inderdaad aanwezig dat ze cortico's willen inspuiten, maar daar kun jij zelf over beslissen. Zou ik persoonlijk niet direct doen, maar heel zorgvuldig over nadenken. Ze hebben soms goed resultaat, maar zijn ook zeer belastend voor het hele systeem.
Laat je in ieder geval niet gek maken en trek je eigen conclusies. Veel reguliere DA's hebben ook niet zo heel veel nuttigs te melden en ook in het alternatieve circuit zit een hoop onzin, maar ook een hoop heel nuchtere kennis. Ik snap je keuze en mijn advies is om vooral naar je paard te blijven kijken.

Aisi, een "normale kliniek" levert soms ook helemaal niets zinvols op.

Saar88

Re: paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:36

TS, waarom doe je niet gewoon even een belletje naar Moerbeke? Twee weten meer dan één zal ik maar zeggen, en dat is ook je eigen ervaring na zoveel bezoeken van 'genezers' (bij gebrek aan een beter woord. Een belletje kan toch geen kwaad? Een consult trouwens ook niet, je bent er zelf bij en de artsen kunnen geen dingen doen waar je het niet mee eens bent. Daarbij kan je ze ook het verhaal van de holistische kliniek voorleggen, misschien komen zij wel tot eenzelfde conclusie..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:59

Joolien schreef:

Die link is hier al een paar keer voorbij gekomen :)

TS, ik snap best dat je het op deze manier wilt proberen, maar je probeert het al zo lang op deze manier en je paard is er al tijden niet mee geholpen.
Ik denk dat iedereen hier vooral flabbergasted is dat je het paard nu niet door een goede kliniek laat doorlichten. Hoe lang moet dit paard je nog duidelijk maken dat het op deze manier niet gaat lukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:06

Cayenne schreef:
Joolien schreef:

Die link is hier al een paar keer voorbij gekomen :)

TS, ik snap best dat je het op deze manier wilt proberen, maar je probeert het al zo lang op deze manier en je paard is er al tijden niet mee geholpen.
Ik denk dat iedereen hier vooral flabbergasted is dat je het paard nu niet door een goede kliniek laat doorlichten. Hoe lang moet dit paard je nog duidelijk maken dat het op deze manier niet gaat lukken?

Weet ik, maar ik kan er gewoon niks andres op zeggen dan dat...

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:07

pff, ik vind het zelf ook lastig, maar ik kan toch niet bijvoorbaat al gaan zeggen of denken dat deze kliniek niet het juiste doet of zegt?

het is dan wel een holistische kliniek maar gewoon op reguliere basis...

als ik naar mijn paard kijk, en er zou echt iets ernstigs aan de hand zijn, dan zou hij er toch niet zo bij lopen?
tenzij jullie vinden dat hij niet goed loopt, en ik ben op recht benieuwd naar jullie meningen over hoe hij loopt enz.

verder wil ik de holistische kliniek een kansgeven, al zegt een ander deel van mij dat ik door moet gaan, maar ik denk dat de holistische kliniek ons echt kan helpen...

en ik luister echt naar mijn paard, eerlijk waar...

en ik denk er ook steeds over na...

naja iig hier het filmpje...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:08

gossa4ever schreef:
ik snap dat jullie dit denken maar ik weet zeer zeker dat dat niet de intentie is van de kliniek!

en wat betreft de knieen, doordat hij last heeft van de wrijving bij zn bekken ontlast hij dat natuurlijk waardoor hij dingen compenseerd en dus ook zn achterhand niet helemaal goed gebruikt dus ook niks opkan bouwen en dus zijn knieen ook niet sterker kunnen worden!

ik ben naar deze kliniek gegaan op advies van een stal waar ik help, en daar zijn enorm goede ervaringen met deze kliniek, dus geloof me, het is geen kwakzalverij en zakkenvullen!

ik wilde eigenlijk filmpjes in het topic zetten over hoe hij soms erbij staat en hoe hij op dit moment beweegt aan de longe en stapt op het harde maar ik weet niet of ik dat nou wel doe..

waarom zou een paard dat niet kunnen krijgen (bekkeninstabiliteit)? dat is waar je het mee kon vergelijken zeiden ze!

Het bekken van mensen kun je niet vergelijken met dat van een paard.
De prijs die mensen moeten betalen voor een groot hoofd en recht op lopen is een bekken wat moet kunnen oprekken tijdens een bevalling.
Dat heeft een paard niet nodig.

Daarnaast instaat bekkeninstabilteit onder invloed van hormonen die de bevalling inleiden. Daar heeft een ruin al helemaal geen last van.

Een verstrekte knie is een knie die uit de kom schiet. Dat komt door slapte van de pezen rondom het kniegewricht en niet door overbelasting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:08

Bekkeninstabiliteit zoals bij mensen is onmogenlijk bij paarden!
Het bekken is namelijk aan elkaar gegroeid waar bij mensen kraakbeen zit. Het enige deel wat problemen kan geven is het SI gedeelte. Als daar de banden slap zijn krijg je ze zogenaamde huntersbump en die is niet te genezen enkel door spieren te ondersteunen.

Ik vind het maar een vaag verhaal. Denk eens na, als jij een slokje melk uit iemands tiet zou drinken wordt je toch ook niet gelijk een heel ander persoon :?

Ik denk dat de kans dat het zijn knieen zijn evt in combinatie met rugproblemen het grootst zijn. Mocht hij atactisch zijn dan speelt deze 'kliniek' het helemaal slim want ze hebben zich nu alvast ingedekt dat hij (tijdelijk) slechter kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:13

Op basis van het filmpje zie ik trouwens gewoon een gezond dier met hakende knieen. Als je SI half uitelkaar ligt kan zeker een Fries niet zo makkelijk draf-galop overgangen maken. Ik denk dus eigenlijk dat de DA gewoon gelijk had. Zou persoonlijk gewoon eens beginnen met binnendoor bekappen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:14

oke, dus daar waar bij mensen kraakbeen zit, is het bij hun gewoon hard bot wat helemaal rondom aan elkaar zit?

sizzle, persoonlijk vind ik hem niet lopen als een paard wat atactie zou kunnen hebben, jij wel?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:15

die overvangen draf-gallop heeft hij gelukkig al zijn hele leven makkelijk gedaan en dat is ook gewoon puur een kwestie van trainen vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:17

Ik vind hem niet kreupel lopen maar wat me wel opvalt en vooral in draf dat ie heel erg zijn balans lijkt te moeten houden. Hij lijkt heel geconcentreerd te draven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:17

Ik zie een gezond paard op het filmpje. Wel een ontzettend slap paard van achteren. Maar dat komt goed door op een juiste manier te trainen. Zou dan ook stoppen met die pilletjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:20

Mij valt op dat ie z'n staart heel niet draagt in draf maar dat kan ook aan het "Fries" zijn liggen. Ik ben gewenst aan paarden die de staart als een vlaggetje dragen.
Denk ook dat ie sterker moet worden.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:20

snappen jullie nou waarom ik niet direct naar moerbeke oid wil?

dat dragen van die staart klopt wel ja! alleen als hij over de zeik gaat zet hij hem erop, verder eigenlijk niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:21

Ik heb zowel een atactisch paard gehad als een merrie met slechte knieen.
Hij toont niet atactisch maar maakt wel die gekke zwaai met draaien.
Met slechte knieen schiet het vaak vast met een krappe wending en van halt naar stap of achterwaarts. Een paard met slechte knieen zal eerder wat drammen op de hand omdat het moeilijk een overgang terug kan maken.

Het is ook nog eens een fries dus slechte knieen is ook nog eens erg veel voorkomend.
Ik zou gewoon eerst eens de hoefsmid vragen om binnendoor te zetten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:23

dus dat zwaaien waar je het over hebt, zou jij een symptoom vinden van atactie?

slechte knieen zouden toch na een jaar redelijk zwaar werk over het zadel moeten verbeteren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:25

gossa4ever schreef:
snappen jullie nou waarom ik niet direct naar moerbeke oid wil?

dat dragen van die staart klopt wel ja! alleen als hij over de zeik gaat zet hij hem erop, verder eigenlijk niet!

Ik ken de kliniek in Moerbeke niet. Maar als jij vind dat ie niet goed is dan ga je toch naar een kliniek?

En dan zonder veulenmelk pillen want echt die helpen niet.

Denk dat Sizzle gelijk heeft. Achter door een goede smid binnendoor laten zetten en sterker laten worden.
Eventueel een x-foto van de achterknieen om zaken uit te sluiten.
Blijft hij er last van houden aan je smid vragen hem op een ijzertje binnendoor te zette.
Uiteraard in overleg met je DA.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:25

Een fries draagt zijn staart niet net als een vlaggetje. Doen die van ons ook niet. Dus daar is niks mis mee. Zolang hij hem maar ontspannen draagt.

Ja, ze doen het wel als ze flink gek worden gemaakt.

@ TS Ik zou ook niet meer naar deze kliniek gaan. Die pilletjes helpen niet bij het sterker worden. Dat zul je zelf moeten doen met de juiste manier van trainen. Dus longeren met touwtjes, longeertouw of pessoa. En onder het zadel ook goed over de rug rijden. Moet jij eens zien over een paar maanden. Dan heb je een heel ander paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:26

gossa4ever schreef:
slechte knieen zouden toch na een jaar redelijk zwaar werk over het zadel moeten verbeteren?

Sommige blijven last houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:27

Niet als ze op de juiste manier worden getraind, NatasjavE

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:30

Nee, je ziet de zwaai ook bij ataxie, maar je ziet bij jouw paard dat hij waarschijnlijk probeert de knie te ontlasten.

Zwaar werk is slecht voor de knieen. Met slechte knieen ga je in het begin zo veel mogenlijk rechtuit naar buiten en rij je zorgvuldige overgangen die rustig een halve lange zijde mogen duren. Zijgangen verslechteren de boel, dat mag pas als ze niet meer op slot gaan. Slaan ze niet meer op slot dan kun je de spieren verder gaan belasten. Dat is een zeer zorgvuldige lange weg.
In het begin moet je er zelfs tekening mee houden dat als het glad is op de wei dat je dan weer rustiger aan moet doen.
Mijn paard is er inmiddels overheen trouwens, alleen in galop-stap is het soms nog te zien en dat doe ik dus enkel op hele goede dagen. Met 1 overbelasting kan je weer 3 maanden terug zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:31

FriesWytske schreef:
Niet als ze op de juiste manier worden getraind, NatasjavE

Ik heb een DA wat anders horen zeggen :)

In die gevallen adviseert hij de paarden op een ijzertje binnendoor te zetten.

Bij ons op stal staat een Tuigpaard(die ook als Tuigpaard in het enkelspan wordt uitgebracht)
Die had het vrij ernstig. Hij is nu al veel sterker maar heel af en toe bij een korte draai in z'n box schiet hij er af en toe nog uit.
Hij kan hem zelf weer terug trekken en heeft er verder weinig last van.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:34

Ik zou toch een gewone dierenarts hier naar laten kijken of het inderdaad te slappe knieën zijn. Dan weet je zeker wat het is. En daar is dus zeker wat aan te doen.

@ NatasjavE Ik heb het ook regelmatig meegemaakt bij kennissen van mij. En die werden op advies van de dierenarts net iets anders bekapt door een hoefsmid. En die kregen een trainingsschema. Daar waren na een dik jaar de problemen van de te slappe kniebanden weg.
Er zullen inderdaad enkelen zijn waarbij dit niet helpt. Maar bij de meesten helpt dit wel.