Een liggende operatie aan huis na enorme hoofdwond. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kally

Re: Een liggende operatie aan huis na enorme hoofdwond. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:08

Misschien met nat was handje los weken...maar als je er niet aan mag komen word dat lastig....succes ermee...
Wel fijn dat hij alweer zo is opgeknapt....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:22

Wat fijn dat de wond goed geneest, beetje jammer van die voorpluk die nu in de wond vast zit. Zou je die kunnen losknippen, zo dicht mogelijk op wond, zodat je het laaste stukje vast laat zitten? Dat vastzittende stukje groeit er dan vast wel uit als de wond verder heelt.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:01

Wij hebben ook een jaarling gehad met een grote wond op het voorhoofd. Beestje dacht de bak uit te springen en kwam precies tegen een pin aan waarmee je de deur kan vergrendelen. DA heeft het gehecht en botsplinters verwijderd. Daarna een dikke laag van alluminiumspray erop. Verder hebben we niks aan de wond hoeven doen. Vliegen konden er niet bij en het genas heel snel.
In de buurt komen met je hand kon niet, maar als ik met zo'n zachte glansborstel aankwam ging het wel! Vond ze heerlijk en daarna ging het steeds beter!

Succes met je paardje! Ik zou ook de voorpluk afknippen en niet uit de wond willen weken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:10

Wat een fijne update TS!!
Ik zou zelf idd proberen de haren zo dicht mogelijk bij de wond af te knippen. Denk dat het er dan met het helen vd wond/ de korst(?) er vanzelf uitgroeid.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:32

Ik krijg de pluk er toch niet zelf uit en vind hem te diep zitten. De dierenarts komt morgen even langs om te kijken.
Over een week mogen de hechtingen er al weer uit. Het moet nog wel wat meer samen komen. Foto wederom niet geslaagd grrr. Steeds als ik hem pak, loopt hij weg. En ik wil ook niks afdwingen. MIsschien morgen met de DA.

De franse Mersitran komt ook morgen binnen dus dan kan ik gaan smeren als hij het goed vind.

Vandaag wilde ik toch eens echt dressuren om te kijken hoe hij zou voelen. Hij voelde eigenlijk super alleen zat er een hik in voor mijn gevoel. Iets wat ik aan de longe meende te zien maar niemand anders zag voelde ik vandaag. Met 4 man aan de kant die meekeken en toen ik klaar was zei ik, hij voelt niet niet helemaal 100% links. Niet kreupel, gewoon alsof er iets niet lekker zit. En hun zeiden hetzelfde. Dus osteo komt als het goed is deze week nog voor hem dan weet ik ook zeker dat dat goed zit.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:47

Je kunt ook nog een cranio sacraal therapeut laten kijken. Mijn pony heeft door een klap of val zn bekken verkeerd gekanteld gehad, en dat is nu vele malen beter !
Beterschap met m, wel fijn dat het zo goed geneest!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:45

Het is hier in frankrijk al een redelijk zoektocht geweest naar een geschikte osteo dus craniosacraal laat ik even achterwege :P

Ik heb een foto van 7-8 kwam ik net achter(niet heel scherp maar hij loopt steeds weg als je foto wil maken):
Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

De dierenarts was heel tevreden en de pluk ligt op de hechtingen, daarom vind hij het niet zo een probleem. Met rust laten en zalf gaan smeren nu. Hopelijk knapt hij dan nog sneller op!

Ik blijf proberen een scherpe foto te maken, maar hij is echt GRRRRR. Ik mag er nu helemaal aankomen, tot ik iets wil doen, foto maken dus inbegrepen. Echt heel frustrerend. De zalf gaat nog leuk worden dus. Ik weet nu iig zeker dat ik hem geen pijn meer doe, dus hij gaat echt mee moeten werken of hij nu wil of niet :Y)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:47

cranio sacraal betekent ook niks meer dan van kop tot staart

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:48

Ja Bliver maar het is een soort therapie, ik heb het zelf al jaren en ik geloof ook best dat het kan werken voor een paard, maar ik ga er nu even niet naar lopen zoeken :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:19

Ik vind het al knap Lenoie dat je een osteopaat voor je paard gevonden hebt hier. Wist niet eens dat ze dit ook kennen hier. Snap goed dat je echt niet verder gaat zoeken. Fijn dat je paard goed op aan hetknappen is. Jammer van het kunnen proef rijden.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:55

Ik had er even overheen gelezen dat je in Frankrijk zit Leonie :+

miszmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:09

Jeetje, beste wond! Knap werk van de dierenarts!

Wag tip betreft tegen vliegen: jodium (tinktuur) schijnen vliegen een hekel aan te hebben! Zelf wel handschoenen aan is namelijk niet goed voor je schildklier!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:05

Afbeelding

Een scherpe foto deze keer. Je ziet niet echt diepte, maar het geeft wel een redelijke indicatie.
Volgende week mogen de hechtingen er uit!

Vandaag de eerste keer zalf gesmeerd en na wat moeilijk doen liet hij het goed toe en dus zit het er goed op voor vandaag. Morgen weer...
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 20-08-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:06

zo zeg dat is mooi geheeld

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:16

Ziet er goed uit Leonie! Weet je inmiddels wat er gebeurd is?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:30

Dat gaat goed!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:30

Ja ik heb een vermoeden! Ik heb een verdachte plek gevonden waar een paal uit de grond was gelopen en er haren aan de boom zaten onder een scherp uitstekende tak... Er lag ook een scherpe steen op de grond die de wond op het been kan verklaren. Dus ik denk dat het hier is gebeurd.
Om zeker te zijn heb ik overigens wel de betonnen lage deuropening voorzien van een zachte rand.

Ik smeer nu pecribaum dus hopelijk geneest het hier nog sneller en mooier mee!

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:30

Super netjes gehecht

Ik heb zelf ooit een ongeluk gehad en een flinke hoofdwond aan overgehouden
Mijn plastisch chirurg kan nog iets leren van je da :j

107240

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:38

Heeft de dierenarts netjes gedaan zeg! Sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:33

leonie87 schreef:
.
Om zeker te zijn heb ik overigens wel de betonnen lage deuropening voorzien van een zachte rand.

+:)+ goed gedaan, want daar kreeg ik helemaal de kriebels van toen ik bij je was iets wat ik gelukkig toen ook aangegeven heb. Moest daar namelijk zelf ook gelijk aan denken toen ik las van de blessure. Ben benieuwd of het helpt het smeren met nieuw smeersel. Wat zit er in ? Is het alternatief of regulier?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:14

Zo Leonie, dat ziet er al heel goed uit !

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:09

Het ziet er al heel netjes uit.Een paard met een ritsluiting ;-).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:25

Oei selyna dat is toch niet de bedoeling :P.

Vandaag de pluk losgekomen maar wel met een stuk huid... Hierdoor staat de wond een stukje open nu aan die kant. De huid van beide kanten raakt niet meer. Weinig aan te doen vrees ik. We smeren gewoon braaf dagelijks. Ging vandaag al wat beter als gisteren.

Ik zag er nooit echt gevaar in Pien omdat ik dacht, ze weten hoe hoog is het is en lopen er wel onderdoor. Denk ook nog altijd niet dat het daar gebeurd is, maar liever zeker zijn in geval he. De hele stal, alles was eventueel gevaarlijk kan zijn, is of word aangepast deze week. Ik dacht dat ik dat al gedaan had, maar ik ga nu wat extremer. Dit nooit meer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:41

Snap goed Leonie dat je nu extremer gaat aanpassen. Ik vond het al goed bij je op die verlaging na bij de stal en dat hoogte verschil bij de plek waar geloof ik de molen heeft gestaan. Maar volgens mij had je dat toen ook al aangepast. Succes met aanpassen en hopelijk kan het geen kwaad dat wond weer wat openstaat. Als de binnenste laagjes maar door het hechten goed dicht zijn. Dat lijkt me het belangrijkste.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 17:18

Vandaag is de osteo geweest!
Osteo was denk ik 1m55, super grappig met Emp als reus er naast. Toch inderdaad wat problemen rondom zijn heup en wat kleine andere dingen, maar verder is hij weer helemaal APK proof. Nu een weekje rust en zaterdag mag ik weer gaan stappen...