Speknek weg trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxxnawelxxx

Re: Speknek weg trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:54

Wat voor dieet moet ik haar nu doen dan

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:59

xxxnawelxxx schreef:
Moet ik er dan graskorf om doen ?

Nee, eerst een DA laten komen. Of haar tijdelijk van het gras afzetten totdat de DA is geweest.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:00

xxxnawelxxx schreef:

Als je een DA laat komen kan je met de DA bespreken hoe en wat je haar moet voeren.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:00

Ik snap dat het ernstig is alleen de DA heeft er nog nooit wat van gezegd alleen dat ze niet zwaarder mah worden maar de DA kan pas volgende week komen als de eigenaren weer terug zijn ..

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:01

Maar zijn alleen maar weilanden das het probleem ik kan haar niet zomaar van het gras afzetten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:02

xxxnawelxxx schreef:

Stoppen met elke vorm van brokken, muesli enz kun je gelijk doen. Enne het beste is van het gras af, of het gras moet niet veel meer voorstellen of terug brengen naar 1 à 2 uur per dag want de beweging is wel weer goed.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-06-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:03

xxxnawelxxx schreef:
Ik snap dat het ernstig is alleen de DA heeft er nog nooit wat van gezegd alleen dat ze niet zwaarder mah worden maar de DA kan pas volgende week komen als de eigenaren weer terug zijn ..

Dan zal ik maar snel een andere DA laten komen want als een DA hier niks van zegt dan weet ik het ook niet meer. Je moet een paard ook laten testen op insuline resistentie. Maar haal haar dan totdat de DA langs komt van het gras af. Of doe haar desnoods een grasmasker om.

MarliesV

Dan zou ik overleggen of je een graasmasker om mag doen.

Afzetten op een klein stukje en hooi bijvoeren zou mooier zijn. Maar als dat niet kan per direct ransoeneren en vooral geen krachtvoer.

Dit ziet er uit als een paard met IR en hier moet een DA bij komen. Snap dat je als verzorgster aan handen en voeten bent gebonden en dus moet wachten tot volgende week. Daar kan je helaas niets aan doen.

Sardis

xxxnawelxxx schreef:
Maar zijn alleen maar weilanden das het probleem ik kan haar niet zomaar van het gras afzetten

Kan je haar niet apart zetten en met strook begrazing gaan werken, totdat de DA is langs gekomen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:06

Strook begrazing vind ik ook een goed idee als dat mogelijk is. En laat paardje regelmatig bewegen.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:08

Ze staat al op een niet zo heel groot stuk gras ik zal er morgen meteen meer hooi bij doen
Laatst bijgewerkt door xxxnawelxxx op 16-06-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:08

We gaan 2x op les bij de manege en dan nog veel wandelen buitenritjes dat soort dingen

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:10

xxxnawelxxx schreef:
Ze staat al op een niet zo heel groot stuk gras ik zal er morgen meteen meer hooi bij doen

Hoezo ga je er hooi bijdoen?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:10

xxxnawelxxx schreef:
We gaan 2x op les bij de manege en dan nog veel wandelen buitenritjes dat soort dingen

Heel veel stappen en draven laat een paard goed afvallen en zorgt tevens voor een goede conditie

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:27

Als je paard op het gras blijft staan dan heeft hooi erbij geven geen zin. Dan knabbelt hij toch wel de hele dag door.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:35

Pandora2 schreef:
Ik viel hier bijna van mijn stoel, Marcella ! :D Ik heb hier ook zandgrond...de echte, onvervalste :+ Maar zonder strikte strookbegrazing ( lees 10cm per dag ) hou ik ze echt niet zoals jouwe op foto 3.
2 paarden van de 3 mogen hier 4 of 5x per week flink aan de bak, maar toch moet ik die strookbegrazing blijven doen of het wordt weer tonnetje rond :Y)
Dus...ik ben echt jaloers op jouw foto3 met 24/7 zonder strookbegrazing ! :')

Die van mij staat dus het hele jaar door buiten op het gras (ook in de winter). Heb lang moeten zoeken naar het ideale plekje voor mijn fjord en ben dan ook super blij met het behaalde resultaat. En rij maar zo'n 5x in de week of zo afhankelijk van hoe ik me voel en soms minder. :j *\o/*

Hij heeft trouwens ook op gewone zandgrond gestaan, maar daar bleef hij ook te dik op. :?

Maar het mooiste is gewoon dat ik eigenlijk nog maar zelden problemen heb betreffende spierbevangenheid (hoofd probleem) en hoefbevangenheid (heel lichtjes geweest voor de 1ste foto). Alleen vorig jaar een hoefzweer gehad.

TS de haflinger is zeer zeker heel gevaarlijk dik met alle daarbij hoorden risico's van hoefbevangenheid. :j ;)

Op een hoog actief tempo stappen is voor het verbranden van vet. :j

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:04

pien_2010 schreef:
Strook begrazing vind ik ook een goed idee als dat mogelijk is. En laat paardje regelmatig bewegen.

Ik zou een paard met mogelijke hoefbevangenheid toch niet echt laten bewegen. Doet enkel pijn en als het op harde ondergrond is, wordt het nog verergerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:44

Hij is nog niet hoef bevangen Oliiviia want dan zou hij niet kunnen bewegen en beweging is ter voorkoming van! Hij staat ook niet in de hoefbevangen stand, dat ziet er totaal anders uit. Dus hoefbeen is (nog) niet aan het kantelen. Er moet ook niet als een gek met hem getraind gaan worden. Zoals eerder al beschreven werd, kwiek laten stappen, drafje maar zeker niet tot het gaatje gaan want dat is ook niet goed. Regelmatig elke dag laten bewegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:06

Nog als aanvulling. Niet alle (spek) vette paarden worden ook hoef bevangen. Hier hebben we ook een fjord, paar KM verder weg staan en ik weet echt niet wie de eigenaar is. Paardje staat altijd in de wei en is onderhand vierkant (nog erger dan de haf hierboven) maar loopt gewoon nog rond. Uiteraard is dat heel ongezond, maar paardje is nog niet hoef bevangen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:19

Ik vraag me ook af hoe lang deze haflinger al zo'n nek heeft. Dit lijkt me niet iets wat in een paar weken zo gekomen is. Vaak komen die echte vetplakkaten na lange tijd pas.
Daarom zou ik gewoon eerst met de dierenarts overleggen, ook over de beweging.
Ts zegt ook dat hij stijf loopt, de een vind stijf een spierpijntje en bij de ander is stokkreupel een beetje stijf. Een DA kan dit het best beoordelen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:25

pien_2010 schreef:
Hij is nog niet hoef bevangen Oliiviia want dan zou hij niet kunnen bewegen en beweging is ter voorkoming van! Hij staat ook niet in de hoefbevangen stand, dat ziet er totaal anders uit. Dus hoefbeen is (nog) niet aan het kantelen. Er moet ook niet als een gek met hem getraind gaan worden. Zoals eerder al beschreven werd, kwiek laten stappen, drafje maar zeker niet tot het gaatje gaan want dat is ook niet goed. Regelmatig elke dag laten bewegen.

Dus een paard is pas hoefbevangen als hij niet meer kan lopen? -O-
Als het hoefbeen al aan het kantelen is, ben je echt te laat.
Een paard dat eenmaal hard hoefbevangen is geweest, wordt nooit meer echt de oude.
Daarom is het uiteraard best om te voorkomen en voorzichtig te zijn.
Bij het minste dat een dik paard wat stijf loopt, moeten er toch alarmbellen afgaan.
Daarbij heeft het ene paard een hogere pijngrens als de andere en sommige zullen nog dapper doorstappen, terwijl ze eigenlijk pijn lijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:37

Wat je met dit paard kunt doen binnen je mogelijkheden:
- van krachtvoer (biks, muesli) afhalen.
- beweging geven. Mijn veearts gaf als advies minimaal 1, maximaal 2 uur buiten stappen op vlot tempo en dat 3 weken, daarna eens een drafje doen. Dus niet op het tempo van je paard, maar net daarboven. Doorstappen.
- als het mogelijk is een grasmasker of strookbegrazing.

Staat ze 24/7 op het land? Zo niet, als ze 's ochtends pas naar buiten gaat, voor ze naar buiten gaat hooi geven. Dan zit de maag al vol en zal ze niet als een gek gras gaan snaaien.
Maar het allerbeste is op een paddock zetten met stengelig hooi en geen gras.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 11:21

Ik verzorg haar nog maar 1 maand en ik denk ook dat die nek datvze die al veel langer heeft

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 11:22

En ze staat 24/7 op t land

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:24

Dan kun je daar weinig aan doen, behalve grasmasker of paaltjes neerzetten voor strookbegrazing. Maar dat moet je maar even met de eigenaren overleggen :j