Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puur

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:01

Mijn tinker heeft dus wel heel erg die verdikkngen en knobbels en ribbels, en dat heb ik eigenlijk nooit verder gehoord bij andere tinkers, behalve nu bij jou ;)

en dierenartsen herkennen het idd amper, mijne iig niet.. zelf de conclusie moeten trekken, in het begin toen we het ontdekte raden ze aan om de sokken in te pakken met bandages zodat er geen modder bij komt, want mok komt door modder.. alleen was dit geen mok maar cpl en zou dit alleen maar verergend werken, gelukkig dacht ik zelf ook na… helaas heb je mensen die hun dierenarts blindelings volgen..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:07

Ik geloof niet dat dat iets uitmaakt.. nou ja.. een tinker is een gebruikspaard een belg bij de meeste een aanwinst voor de wei. De meeste mensen met een Tink zijn particulieren.. een belg koop je niet als rijpaard (meeste tenminste niet) dus is een wei vuller of een trekbeest. de weivuller krijgt t slecht. Van de gene die gebruikt worden krijgen de baasjes het slecht als je het treft.
Maar ik blijf bij mn statement dat er meer rommel zit op harige benen dan men denkt. Wie voelt mams en paps benen bij de aanschaf van een veulen.. welke fokker (al dan niet hobbymatig) meld ergens dat zijn paardje jeuk aan zn poten heeft?? Maar dat geld ook voor friezen en andere sokkemamsen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:44

Ik had het idd ook nog niet veel bij tinkers gehoord.

Mijn VA had er vaag eens van gehoord maar nooit gezien, gelijk uitleg gegeven dus.

Hier ook de vraag gehad het in te pakken. Ik heb uitgelegd dat er juist lucht bij moest komen om het leefbaar te houden.
Woensdag moet ik nog een keer de benen in de Neocidol zetten, daarna zal ik eens kijken wat er gebeurd als ik niet meer was. Ben benieuwd.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 08:15

Ik hou de benen goed in het oog en was wanneer nodig. Sinds meneer graag in de modder ploetert moet ik er vaak de slang opzetten ;)
Nu heeft ie weer jeuk , dus dat is weer sarnacuran gebruiken ..

En of ik terug een sokkenpaard zou kopen .. Goh , ik heb ook een oude tinkermerrie staan met chronische hoefbevangenheid. Maar mok of cpl heeft ze niet , en sinds ik echt verliefd ben op het karakter van mijn trekpaard denk ik ook al hebben ze gezondheidsproblemen , dat er toch nog eentje komt :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:43

Ik meld me ook! Sinds dat ik zelf trekpaarden heb helaas ook bekend met CPL. Zelfs 1 paard had hierdoor sZomers maden in. Haar hebben we vrij snel in laten slapen daardoor. Andere paard is inmiddels 20 en heeft het redelijk gered. Benen zagen er zo ongeveer uit als eerdere foto's in dit topic, aanraken vd benen kon ik niet. Maar door behandeling met Cydectin kon ik er wat mee. Littekens en plooien zijn gebleven, maar veel minder gezwollen. En belangrijk, geen jeuk en open plekken. Omdat mijn hart toch bij de trekpaarden ligt, zijn we in 2009 op zoek gegaan naar een trekpaard veulen. Zo goed mogelijk gekeken naar afstammeling etc. Ze heeft dan ook heel droog beenwerk, alleen sinds haar 3e levensjaar krijgt ze aan het eind vh weide seizoen schilfers en wat kloofjes in haar achterbenen. Dat heeft mijn inziens te maken met de samenstelling van het gras op dat moment. Heel goed bij te houden gelukkig! Opzich ben ik erg blij dat ze zo droog en schoon is verder, echter heeft ze een ander kwaaltje wat schijnbaar vaak voorkomt bij trekpaarden...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:09

Wat is dat andere kwaaltje dan ?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:09

hihi jij bent net zo nieuwsgierig als ik...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:34

Hier nog 1, haha.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:11

Kraakbeen verbening :(

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:27

Zucht! Vandaag een nieuwe smid geweest omdat we verhuisd zijn, wil die ons "CPL paard" niet bekappen ivm besmetting.
Andere smid gebeld (die altidj om werk verlegen zit) die komt gelukkig deze week.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 07:10

Meen je dat nu ? Wat een idiote smid seg !!! Cpl is niet besmettelijk , het zijn de chiorptesmijten die besmettelijk zijn... En dan nog .. Jeetje !! Die gaf ik wel eventjes mijn gedacht hoor

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:17

Kitsu schreef:
Meen je dat nu ? Wat een idiote smid seg !!! Cpl is niet besmettelijk , het zijn de chiorptesmijten die besmettelijk zijn... En dan nog .. Jeetje !! Die gaf ik wel eventjes mijn gedacht hoor

Helaas was ik er niet bij maar mijn vriend. Maar ik was behoorlijk pissed!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 07:24

Dat kan ik best geloven. Pff sommige mensen zijn toch echt niet te geloven.. Niets van aan trekken , gewoon lomp noemen wij dat :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:33

Ik zou m een brief schrijven en uitleg vragen en geven. Welke idioot zegt nu zoiets? Paarden die er gezond uitzien zitten ook onder de luis of kan mij het schelen, droes of iets dergelijks.. Je heb er 1 met smetvrees te pakken!! Hygiëne prima , moet zelfs, maar dit is ronduit belachelijk!!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:37

pipo schreef:
Ik zou m een brief schrijven en uitleg vragen en geven. Welke idioot zegt nu zoiets? Paarden die er gezond uitzien zitten ook onder de luis of kan mij het schelen, droes of iets dergelijks.. Je heb er 1 met smetvrees te pakken!! Hygiëne prima , moet zelfs, maar dit is ronduit belachelijk!!

Ga me er verder niet druk over maken, hij is gewoon een klant kwijt!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:14

Wat een rare Hoefsmid.

hebben jullie foto's van hoe jullie paardjes hun benen er (geschoren/geknipt) uit zien met cpl?
zoveel foto's zie ik niet terug op internet, vaak dezelfde eigenlijk.

ben erg benieuwd!
Laatst bijgewerkt door puur op 03-06-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:27

friesam schreef:
Zucht! Vandaag een nieuwe smid geweest omdat we verhuisd zijn, wil die ons "CPL paard" niet bekappen ivm besmetting.
Andere smid gebeld (die altidj om werk verlegen zit) die komt gelukkig deze week.

hier in frankrijk is een wet dat de hoefsmid inderdaad geen paard mag doen die beenschurft heeft.
Nu heeft niet ieder CPL paard altijd schurft maar schurft komt daar wel vaak bij voor.Omdat de huid beschadigt is door de CPL,dus veel vatbaarder voor ectoparasieten.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:46

puur schreef:
Wat een rare Hoefsmid.

hebben jullie foto's van hoe jullie paardjes hun benen er (geschoren/geknipt) uit zien met cpl?
zoveel foto's zie ik niet terug op internet, vaak dezelfde eigenlijk.

ben erg benieuwd!

Ik zal binnenkort even een foto maken voor je, de benen van mijn paard zijn vorige week zondag geschoren (al zit er nu al wel weer heel veel haar aan :roll: )

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 06:52

Ik probeer ze te knippen , scheren veroorzaakt nog meer irritatie , nu van mij mogen ze teruggroeien want zo zonder beharing vindik em een pak minder knap

pas geknipt , en na de eerste behandeling :
Afbeelding
Afbeelding

na een maand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:39

Afbeelding

Dit is van 4 jaar terug. Ik ben gestopt met het bijhouden van het maken van foto's, veel te deprimerend.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:57

Zooooo nou Kitsu ziet er echt een heeeeel stuk beter uit!!!
De foto's staan alleen op z'n kop haha :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:04

Ik zie de foto's van Kitsu gewoon recht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:07

Jullie hebben vooral plooien, onze merrie heeft echt eieren in haar sok hangen. soort pingpongballen weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Helaas is ze nu pas 7 maanden bij ons en daarvoor waarschijnlijk nooit behandeld (en niet verzorgt) dus weet niet hoe lang het al speelt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:26

Wat ik me altijd afvraag, zou ze echt pijn hebben?

Merrie is niet en nooit kreupel en ik mag het been verzorgen maar er niet hard op drukken.

Ze kijkt een beetje zielig maar dat kan ook wel omdat ze flink ondervoed bij ons kwam en veel geleden heeft/vroeg oud geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:14

LovingTweety schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is van 4 jaar terug. Ik ben gestopt met het bijhouden van het maken van foto's, veel te deprimerend.

jee...het is nooit beter dan dit?
De bulten blijven maar de huid moet wel rustig worden na behandeling tegen mijten?