Beschadigde meniscus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:08

Hoop ik ook ja. Zijn knie kraakt ook als een gek. Heel apart. Vandaag kon ik geen afspraak maken voor de foto's, want de assistente had cursus. Morgenochtend word ik terug gebeld. Hoop dat het snel kan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:07

Het bekappen werd niks, zaterdag. Met moeite 2 voeten half. Vandaag was hij weer goed. Gelukkig kan ik zelf ook bekappen ( ik vind het alleen nogal zwaar werk, dus de laatste 2 jaar heb ik het aan de hoegsmid over gelaten), dus even geprobeerd. 2 voeten goed en 1 voet half. Maar zijn goede achterbeen wou hij ook wel even optillen, dus dat biedt hoop. Elke dag een milimeter, wordt dat, maar goed, beter dan niks.

As woensdag pas de foto's. Ben wel benieuwd.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:25

Fijn dat je het ook zelf kan. Dan kun je het zo rustig aan doen als nodig. Maar kan me inderdaad wel voorstellen dat hij erg zwaar is, hij heeft een paar flinke benen met dito hoeven :j

Spannend hoor hoe het woensdag zal gaan. Ik duim voor jullie op een hoopgevende uitslag!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:51

Ja, en die hoeven zijn n ook knetterhard van de droogte. Ik wist ineens weer wasrom ik het aan de hoefsmid had over gelaten <<)

Ja woensdag. Ik ben ook heel benieuwd. Masr stiekem weet ik al dat hij gewoon blijft. Het gaat nu weer goed en hij staat er lekker bij. Hoop maar dat het zo blijft. Ben nu met groene leem bezig. We zullen zien wat het wordt.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:44

Sterkte morgen Fabster!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:37

Dank je. Ik ben heel benieuwd. Ik was nog wel benieuwd naar het verliop bij jou. Je hebt hem uiteindelijk
Laten opereren, een kans gegeven, ondanks dat het slechtet was dan verwacht. Wanneer/waarom kwam het besluit im hem toch in te laten slapen?

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:39

Succes morgen!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:20

Na de operatie leek het in eerste instantie goed te zijn gegaan. Tijdens de operatie heeft de chirurg overleg gehad met de dierenarts of hij niet beter ingeslapen kon worden, omdat het er zoveel slechter uit zag dan verwacht. Vanwege het doorzettingsvermogen van mijn paardje en het feit dat wij zo gek met hem waren hebben ze besloten om de gok te wagen (dat overigens pas na de operatie gehoord). Het lopen ging best redelijk na 2 weken. Zijn been bleef echter wel aan de dikke kant. We moesten toen ook het stappen gaan opbouwen. Maar dat stappen was echt een drama met hem. Hij had nog pijnstillers (ook omdat dat ontstekingsremmend werkt en zijn knie nog zo dik was). Hij flipte iedere keer ineens compleet, ging dan steigeren en rondjes om me heen rennen. Was echt bizar want van het ene moment zat hij met zijn neus in het gras en het volgende moment stond hij met zijn voorbenen in de lucht. Toen in overleg met de dierenarts besloten om hem op een klein stukje wei te zetten. Daar heb ik hem 3 keer op kunnen zetten en daarna was hij er met geen mogelijkheid meer op te zetten. Flipte compleet. Toen maar met zijn vriendje op een groter stuk gezet. Maarja hij is zo vaak uit zijn stekker gegaan met dat pas geopereerde been. Het bleef erg dik en hij ging weer wat slechter lopen.
Dierenarts heeft er toen nog een cortisonenspuit in gezet en dat was meteen het laatste wat hij nog kon dien voor hem.
De knie was 2 dagen minder dik, maar werd toch weer dikker. Hij ging moeilijker lopen. Toen de dierenarts er weer bij gehaald en hij zei dat het beter was om hem in te laten slapen, maar dat we even moesten kijken wanneer we eraan toe waren.
Dat was het moment waarop mijn paardje het opgaf. De volgende dag wilde hij ineens zijn stal niet meteen uit. Uiteindelijk ging hij wel, maar moeizaam. Meteen afspraak gemaakt voor 2 dagen later. Vreselijk die 2 dagen. Hij kwam 's ochtends zo moeilijk zijn stal uit. Maar op de wei oogde hij toch wel tevreden. Draafde nog geregeld een rondje of liever een galopje met zijn vriendje. Je kon aan hem zien dat hij zo graag wilde, een echte vechter. Maar hij was ook moe aan het worden van al dat vechten en ik zag dat het hem frustreerde dat zijn lijf niet meer kon.
Hij is op de wei ingeslapen, met zijn vriendje erbij. Heel kalm en vol vertrouwen. Voor mij een teken dat hij echt moegestreden was. Ondanks dat een vreselijk besluit om te hebben moeten nemen. Ik had hem zo graag een langdurig vroegpensioen gegund.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:02

Vreselijk. Ik vrees daar ook steeds voor. Maar goed, we wachten morgen eerst maar af.

Beau loopt vanaf zatetdag ook weer kreupel. Het ging vrijdagavond niet met opstaan en zaterdag dus weer kreupel. Het duurt meestal maar een paar dagen, maar nu vind ik het wel lang duren. Zijn been blijft ook dik.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:17

Vandaag maar gewoon afwachten. Ik hoop dat het voor jullie allemaal veel beter uitpakt. Je hebt je paarden op je eigen grond staan toch? Dat alleen is al een wereld van verschil. Dan heb je in ieder geval zijn huisvesting in de hand.

Ik was afhankelijk van de eigenaren van de pensionstallen (paar keer gewisseld, steeds op zoek naar beter). Dat was echt waardeloos en heeft zijn blessure zeker geen goed gedaan.

Daarbij geloof ik dat hoeveel een paard ervan laat zien dat hij last heeft afhankelijk is van zijn mentaliteit. Mijn paard was daar uitzonderlijk in. De dierenarts zei ook dat hij echt op karakter was doorgegaan (nadat hij wist wat er allemaal binnenin de knie mis bleek te zijn). Daarmee wil ik zeggen dat hoe het met hem ging en wat hij nog "kon" zeker geen graadmeter hoeft te zijn voor het met Beau gaat :(:)

Mijn andere paardje is wat dat betreft goed vergelijkingsmateriaal. Als hij een iniminie wondje heeft dan wil hij al niet hebben dat ik eraan zit (het kan wel, maar hij laat duidelijk merken dat hij het heel pijnlijk vind). Het ander paardje heeft zich een keer flink opengehaald (moest gehecht worden) en die liet uiterlijk nauwelijks wat merken.

Ik hoop dat Beau meer typetje is zoals mijn andere paardje en ook alles wat meer toont.

Nogmaals heel veel sterkte vandaag en ik ga hard voor jullie duimen!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:30

Op de foto's niks te zien. Botcyste kan volgens de DA dan uitgesloten worden (maar op internet las ik weer dat het niet altijd op de foto te zien is) en ook geen artrose te zien.

Blijven in ieder geval over; kraakbeenschade in de lichte gradaties, of toch een infectie (dat geloof ik eigenlijk niet, want hij knapt steeds weer op en hij heeft geen koorts).

Dus het blijft een puzzel. De DA's weten het eigenlijk ook niet (en er zijn er inmiddels 4 die er naar gekeken hebben).

Na het weekend ga ik een week op vakantie. Dus ik doe nu even niks. Maar daarna moeten we maar weer zien wat dan de volgende actie is.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:54

Hmm dat is dus zo'n uitslag waar je precies niets aan hebt.

Heb je nog wel info van de dierenarts gekregen over hoe nu verder (na je vakantie)?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:12

mijn paard daar laat ik over drie weken weer een scan voor maken, die komen aan huis. Is nu ongeveer 8 weken geleden en ik stap erop en ik kan erop draven, het was een lichte scheur waarvan de dierenarts zegt dat het nog goed moet komen. ik vind haar nog wel wat stijf met dat been, maar eerst stond ze stok kreupel.Loopt hele dagen in de paddock en heeft nu ook stukje in de wei wat afgezet is.
Het is nogal lastig voor haar om haar gemak te houden, ik word daar weleens gek van, ze kan zo tekeer gaan , maar goed als ik ze op sluit binnen word ze nog gekker

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:38

@DenB: ik heb met de holistisch dierenarts gesproken en die denkt nog dat mss de meniscus klem komt te zitten. Dus heb nu een goede (iig op aanraden van de holistisch dierenarts) benaderd, om haar te laten voelen of alles op zijn plaats zit.

Verder schuiven we de botcyste nog niet helemaal af en gaat zij nog kijken wat we daar nog mee kunnen.

De DA die de foto's had genomen (aan huis inderdaad) dacht mss toch een infectie. Die wil vocht laten prikken uit de knie om ontstekingscellen te zoeken en laten onderzoeken in het lab. Daar zouden ze dan gericht kunnen kijken welke bacterie en waarmee je dat het best kunt bestrijden (maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Hij heeft geen koorts en bij een infectie verwacht je een beeld wat steeds slechter wordt en niet iets wat heeln en weer schiet als een stuiterbal. Zó loopt hij prima en zo is hij stokkreupel).

Dan heb ik vanmiddag nog overleg met de behandelend DA, als zij ook de foto's heeft gezien. Maar het bot zag er netjes uit. Misschien een aandachtspuntje op de rolkam (voor de knieschijf). Daar was misschien iets te zien, maar niet met zekerheid te zeggen. De foto's waren niet van super-kwaliteit. Het is al een enorm been, maar aangezien die knie weer behoorlijk dik is, is niet álles even duidelijk te zien.

Verder kan het dus nog kraakbeenschade zijn. Wel in lichte gradatie (wat eigenlijk minder gunstig is), want dat is niet te zien op de foto.

Als we het kraakbeen willen zien, moet er dus een kijkoperatie komen, of een CT scan. Voor beide moeten ze onder zeil én vervoerd. Dat vervoeren gaat nu niet en een operatie met een groot paard als dit brengt behoorlijk wat risico met zich mee. En dan heb ik het nog niet over de kosten....

Dus tja. Ik ga eerst maar eens op vakantie en de boel laten bezinken.

@fanta2; bedoel je met een scan een röntgenfoto of echo? Als er andere soorten mobiele scannen zijn, dan hoor ik dat graag. Biedt misschien voor mij ook mogelijkheden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:00

Wat vervelend dat de knie ook zo dik blijft dat heeft mijn paard gelukkig niet Wij krijgen maandag weer een echo van E digit heb er van de week 2 rondjes op gedraafd En volgens mij liep ze goed dus ik ben benieuwd naar het herstel

Ze is zo braaf onder het zadel lang teugeltje door het bos Met slecht weer in de bak En verder zo veel mogelijk in de paddock Nu zijn deze week de weides open gegaan Ik heb wel even getwijfeld of ik haar op de paddock zou houden Maar ja ze moet toch een x de wei op Ze heeft echt wel even gespeeld en gebokt Zijn grote weides !!! Maar ze liep gelukkig nog goed s middags Is toch de eerste paar x dat ze zo blij zijn Daarna staat ze altijd gwn rustig

@ fanta 2 Toch maar erop gaan stappen ? Is veel makkelijker ook Blijft ze braaf ? Ik hoop op goed nieuws voor je

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:41

ha ha braaf is een groot woord, ik zet ze niet op de grote wei dan gaat ze helemaal los, ze staat zo en zo al weinig op de wei want op een of andere manier vind ze ouwehoeren toch leuker als gras eten, dus ik doe ze dan keer of twee drie een half uurtje op de wei, klein stukje. zodra ze weer gaat rennen gaat ze in de paddock, dan heb ze pech.
Ik heb ze denk ik twee weken laten staan voor haar rust, en dan wel in de paddock hele dag, maar ze ging iedere dag zo hard rennen en afremmen dat ik had gebeld of ik erop mocht gaat zitten.

De dierenarts zei dat het goed was en ik ook mocht draven zolang ik ze maar niet teveel op de achterhand rijd. Het is gewoon je hart vast houden want ze kan gewoon niet normaal rust pakken. Het is al een enorme heet hoofd, en ja ik kan wel gaan lopen betuttelen, of binnen houden maar dan word erger. Heb vorige week zelfs nog in het bos geweest, ging wel aardig moet ik zeggen, ik ben wel voorzichtig want met dat heen en weer gespring moet je wel oppassen

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:43

Eigenlijk wel balen dat je nu eigenlijk nog geen duidelijk antwoord hebt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:32

@ fanta2 Heb je wel het idee dat ze goed loopt in draf ? Hoeveel draaf je dan ongeveer ?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:39

ja dat wel, ik voel eigenlijk niks maar als ze in de wei draaft of zo op de harde ondergrond vind ik ze beetje stijf maar goed ik zie dan ook echt alles

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:28

@starbreeze; ja, inderdaad balen dat ik nu nog niks weet. Ik begin ook uit de opties te raken. Nu hij weer zo kreupel is, vind ik dat echt erg. Een week geleden ging het echt prima met hem. De DA's vinden het ook echt heel bizar. Zijn knie is ook echt heel warm, dus er is echt ieys wat daar aan het irriteren is.

Mss laat ik m toch nog een x aanprikken om te kijken of er een bacterie zit. Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in, maar dan is dat ook maar uitgesloten. Alhoewel je het met het prikken wel alsnog kan infecteren, natuurlijk. Ook daar is een risico.

En tja, wat anders? Toch op de operatietafel leggen? Met zo n zwaar paard is het een aardig risico. Hij moet een uur of 4 op zijn rug liggen. Dat is niet best voor zijn organen. Is straks zijn knie goed, maar zijn longen kapot :(

Ik vind het moeilijk, hoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:34

@fanta2: ik heb ook zo n heethoofd in de wei staan. Behalve een kras of een schaafwond heeft hij echt nooit wat! En als je ziet wat die voor kapriolen uithaald! Zal je net zien.

Maar gelukkig gaat die van jou al goed. En die van jou ook, Dresjoepie

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:34

En toch voor een CT scan gaan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:38

Dan moet hij ook vevoerd en liggend. Maar dat zal niet zo lang zijn, waarschijnlijk.

Mijn eigen DA vond dat zonde vh geld. Ze zegt; het is net zo duur als een operatie bijna en dan heb je alleen een diagnose (als je geluk hebt). Op de operatietafel zie je alles en kun je er meteen iets aan doen. Heeft ze natuurlijk wel een punt. Maar ik zal morgen de Lingenhoeve eens bellen. Eens kijken wat zij adviseren. Maar nu kan ik niet met hem reizen.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:39

Ja dat is ook waar, dat je dan weer een hoop geld kwijt bent. Moeilijk hoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:08

Dat geld is vervelend, maar als het 'well spend' is, is het niet zo erg.

Met een operatie weet ik niet hoe ik m terug krijg. En dan heb ik zo n CT gemaakt voor 800 euro en dan blijkt dat hij geopereerd moet worden. Pffff.... Dilemma's, dilemma's. De jackpot in de staatsloterij brengt wel meer opties :D