Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:55

Samen met ander, bomproof, paard gaan wandelen. Dat geeft het meeste zekerheid bij zo'n jonkie. Verder als hij gewend is aan een touwhalster kan dat nooit kwaad. Ik zou trouwens wel een leadrope of longeer touw gebruiken ipv normaal halstertouw, dat is nog behoorlijk kort en kan je makkelijker verliezen als er een klein sprintje getrokken wordt.

cobyg

Re: Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:03

ik wens je heel veel succes met de revalidatie.
respect voor je moedige beslissing

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:06

cobyg schreef:
ik wens je heel veel succes met de revalidatie.
respect voor je moedige beslissing

Dit sowieso inderdaad!
Ik vind het nog steeds super van je dat je dit gedaan hebt voor je paardje!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:16

DDDara schreef:
Weer advies gevraagd......

Morgen is het precies 3 weken terug dat hij op de operatie tafel lag....... Ik mag morgen dus voor het eerst gaan stappen. Nu moet ik bekennen dat ik het best spannend vind (niet dat in hem eng vind) maar hoop gewoon dat alles goed is en dat ik niet te vroeg ben met stappen....
Ik zat al allemaal reden te bedenken waarom ik hem nog even op stal zou laten staan hem net wat meer hersteltijd geven...... na het weekend bijvoorbeeld.....

MAAR DAT IS NIET FAIR tegen over me maatje..... hij geeft geen enkele aanleiding hem nog langer te laten staan! (het is alleen mijn angst om te snel te zijn)

Het is morgen mooi weer dus goede kans op een "relaxt" paard, dus timing kan eigenlijk niet beter.

Maar nu de vraag....
Hij staat al op de muisjes en het is mooi weer, maar hebben jullie nog adviezen hem rustig te houden bij zijn eerste wandeling......
Zal ik hoofdstel, halster of touwhalster gebruiken?

Op zich lijkt hij heel relaxt hoor, maar ik heb geen ervaring met boxrust (ben er geen fan van) en zeker niet met 3 weken boxrust bij een 3 jarige.
Dus wat kan ik ondernemen om hem heel te houden tijdens zijn eerste wandelingen? :+

Voor dit soort situaties zou een concord leader de ideale oplossing zijn, maar die moet je maar net in je kast hebben hangen...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:19

Nadat mijn paard geopereerd was, moest hij een maand op boxrust en daarna moest ik ook flink lang stappen. Het was ook een jonger paard (6 jaar oud).

Ik heb hem niets gegeven tegen druk zijn. Maar met lopen ontplofte hij wel af en toe. Ik heb hem aan het begin altijd met hoofdstel, hengstenketting en daaraan longeerlijn en natuurlijk handschoenen gelopen. Dat gaf mij het meest zekere gevoel en doordat ik zekerder was voelde mijn paard dat denk ik ook en is het allemaal goed gegaan.

Heel veel succes met de revalidatie!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:23

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:30

He, wat leuk, een nieuw topic van jullie! Met verbazing heb ik in je vorige topic de adviezen van al die paardenliefhebbers gelezen die vonden dat je je paard naar de slager moest brengen. Top dat je niet voor je portemonnee maar voor het paard hebt gekozen.

Wat fijn te lezen dat je paard ondertussen geopereerd is en dat het tot nu toe allemaal goed gaat. Ik ga jullie volgen. Heel veel succes met het eerste wandelingetje morgen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:24

Paard krijgt misshien juist door een bit extra spanning omdat hij nog niet helemaal beleerd is. Gewoon een goed halster met eventueel een hengstenketting die je over zijn neus zou kunnen doen in geval van nood of een touwhalster met een leadrope.

Maar probeer zelf vooral rustig en ontspannen te zijn. Haal eerst even goed adem en ga er vanuit dat er niet teveel gekke dingen gebeuren. Als je zelf ontspannen bent pakt je paard dat ook wel op.
Neem anders iemand mee waar je ontspannen mee kunt praten :)

Succes met de eerste keer stappen!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:49

Ik zeg met een touwhalster. Goede ervaring mee met jonge paarden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:07

Hoe heb je voorheen met hem gewandeld? Ik neem aan dat je er niet meteen opgesprongen bent toen je hem kocht :P

Gewoon daarmee nu ook gaan wandelen samen met een stalgenoot met rustig paard, en zelf ook allemaal uitstralen dat je gewoon relaxed een rondje gaat wandelen in alle rust.

Je hebt een flinke kans dat de boel juist escaleert als je met 2 man sterk met bitten en hengstenkettingen peentjes gaat lopen zweten alsof je een stampende en bijna vuurspugende bizon uit de stal laat, terwijl het toch blijkbaar om een lief dier gaat die nu geen tekenen geeft van direct ontploffingsgevaar :P

Probeer die gemoedstoestand vast te houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:11

Heel veel succes vandaag! Ik kan me voorstellen dat je het heel spannend vindt. Ik hoop dat hij rustig blijft. :)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:16

Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan. Mijn paard wordt binnen 2 of 3 weken geopereerd aan fragmenten in zijn hoefgewricht. De prognose is slecht, maar ik wil hem toch ook die kans geven. Hopelijk kan hij na de operatie door het leven als recreatiepaard.

Nog heel veel succes!!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:21

fransje23 schreef:
Paard krijgt misshien juist door een bit extra spanning omdat hij nog niet helemaal beleerd is. Gewoon een goed halster met eventueel een hengstenketting die je over zijn neus zou kunnen doen in geval van nood of een touwhalster met een leadrope.

Maar probeer zelf vooral rustig en ontspannen te zijn. Haal eerst even goed adem en ga er vanuit dat er niet teveel gekke dingen gebeuren. Als je zelf ontspannen bent pakt je paard dat ook wel op.
Neem anders iemand mee waar je ontspannen mee kunt praten :)

Succes met de eerste keer stappen!

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat hoe meer "franje" je er aan geeft hoe specialer en spannender. En weet je als hij gaat, gaat hij toch wel wat je er ook om/in heb hangen.
idd een rustig paard als maatje mee(jou merrie met een stal genoot b.v.) en raak niet meteen in "paniek" als hij wat dribbelig is, hem gewoon rustig kalmeren en door stappen. maar hij moet zich natuurlijk wel volgens jou regels gedragen hihi.
Ik denk dat hoe spannender jij het maakt hoe spannender het voor hem ook is.

Dus rustig aan en heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe het gaat vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:29

Ik zou wat sedalin geven, dan is hij maar sloom, het gaat om de beweging......voorzichtig zijn.....het is voorjaar, hier zijn ze druk en vrolijk.....

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:32

Hij staat ook al op muisjes he russel kan dat dan wel? ook nog sedalin??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:37

O, ok, nee, muisjes zijn toch verboden? Zou daar mee oppassen...ze zijn dan slap en bij eten mag niet...want ik weet niet hoe lang de werking van muisjes ie..

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:47

Super dat je hebt doorgezet en dat alles goed is gegaan! Wbt je laatste vraag ik zou zeker een hoofdstel aan doen. Stappen op een plek met zo min mogelijk afleiding en wat snoepjes meenemen om hem te belonen bij rustig gedrag.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg en hoop dat hij goed gaat herstellen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:50

Heel paardafhankelijk.

Persoonlijk zou ik met een halster gaan en een berg snoepjes/wortels. Lekker stappen en om de zoveel meter wat lekkers geven.

En ach, als hij gek wil doen doet hij dat toch wel. Met of zonder hoofdstel...Zolang hij bij je blijft zou ik er niet teveel waarde aan hechten..

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:37

Ik zou hem met hoofdstel en hengstenketting stappen, met een lange lijn of longeerlijn. Wees je zelf bewust van je eigen stresslevel, ik moest altijd even diep in en uit ademen als ik ging wandelen, zodat ik zelf een beetje 'zen' was, dan was mijn paard ook braaf. Anders stuiterde hij lekker om mij heen. Persoonlijk zou ik dat concord koor niet gebruiken, zeker niet bij een jong paard.

Succes en geniet ervan.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:28

PaulinBijoux schreef:
Heel paardafhankelijk.

Persoonlijk zou ik met een halster gaan en een berg snoepjes/wortels. Lekker stappen en om de zoveel meter wat lekkers geven.

En ach, als hij gek wil doen doet hij dat toch wel. Met of zonder hoofdstel...Zolang hij bij je blijft zou ik er niet teveel waarde aan hechten..

Bij gebleken rustig gedrag kan ze natuurlijk makkelijk naar het halster overstappen. Maar ze kent het paard nog niet goed dus zou zeker eerst met hoofdstel beginnen. Er hangt nogal wat vanaf om hem rustig te houden dus hier moet je geen risico's in nemen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:31

tenzij hij het bit nog niet heel erg goed gewend is natuurlijk. En anders een correctiehalster, zodat je wel in kunt komen als het nodig is, maar bij goed gedrag niets aan de hand?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:04

Ik vraag me af hoe jullie een 3 jarig paard met teveel energie rustig willen houden met een hoofdstel. Als je het paard bij je kan houden kan het alsnog behoorlijk uit zijn dak gaan op de plaats, dan kan je ook niks met je hoofdstel.

Heb toevallig vorige maand een paard wat al 2 maanden (!!) op boksrust stond eruit gehaald en begonnen met wandelen (eigenaar durfde het niet, meisje is 15) het paard was super makkelijk bij me te houden maar de benen gingen alle kanten op. Paard trok niet, paard had alleen energie over en er moesten een paar bokken uit. Heb het paard met een halster gewandeld. Als ik een hoofdstel in had gehad had ik echt niet veel meer kunnen doen. Het paard was toch wel uit zijn dak gegaan en was waarschijnlijk op dezelfde manier uit zijn plaat gegaan.

Ik zou juist hopen dat het paard zich rustig houdt (zeer waarschijnlijk wel door de muisjes) en veel afleiden met snoepjes en wortels. Het hoofdstel heeft alleen een toevoeging als het paard echt bij je weg wil rennen. Maar als het paard wil rennen heb ik liever een halster vast dan een hoofdstel, zeker een 3 jarige..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:09

Wat een geweldig nieuws! en de prijs van de operatie valt me reuze mee :j

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:26

ik wens je het liefste leukste en beste paard toe, want dat verdien je !

doe lekker rustig aan en kun je niet met iemand je merrie mee laten stappen, die kent ie tenslotte.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:03

ik liep na boxrust met hoofdstel en hengstenketting en zelf handschoentjes aan.