Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:01

Ik denk dat er nog wel mogelijkehden zijn om meer geld bij de handelaar te eisen. Paard heeft gebreken die het ongeschikt maken voor je doel en jij hebt consumentenrecht!
Dat je een emotionele binding hebt gekregen met het paard komt hem natuurlijk erg goed uit.
Wat dat betreft meer op je strepen gaan staan en anders even juridische hulp inschakelen. Paard is momenteel slachtprijs waard

Operatie is het overwegen waard, vind het dapper dat je hem een kans geeft! Achteraf kan je zeggen of het een juiste keuze geweest is. Dat de straalbenen op de foto's niet top zijn hoeft niet per definitie te zeggen dat hij er snel last van krijgt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:08

TS, ik begrijp dat je de afspraak al hebt staan voor de operatie. Misschien ga je naar Parmentier in Schilde? Als je daar idd heen gaat, dan kan ik zeggen dat we daar al meerdere paarden hebben laten opereren, en tot nu toe is dat altijd super gegaan. Je moet je wel heel precies aan de regels van de revalidatie houden. Waar je het paard ook zet, rust is het belangrijkste. Dus afleiding is niet zo erg, maar wel op een wijze waar hij niet onrustig van wordt. Je hebt niets aan onverwachte bewegingen/sprongen. En in de box kan dat natuurlijk ook. Mocht het eenmaal zo ver zijn dat je kan gaan stappen, waarschijnlijk 5 minuten per dag, dan is de kans er dat je een bom aan de hand hebt. Wij deden de paarden dan altijd een paar streepjes tranquigel geven. Voor de veiligheid van het paard, maar ook zeer zeker voor jou.
De boxrust, nou ja, dat is nu eenmaal niet anders. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze het niet accepteerden. Daar moet je hoe dan ook overheen stappen, soms is het gewoon niet anders. Wat is dat aantal weken nu in verhouding met een heel paardenleven. Voor de afleiding deed ik elke dag ook een paar handjes brokjes of stukjes wortel door de box gooien, dan hebben ze wat te zoeken. Kunnen ze zich ook weer even mee bezighouden. Zo moet je gewoon het een en ander verzinnen.
Ik begrijp trouwens ook dat het paard nu nog niet kreupel loopt, dat is ook wel gunstig.
Al met al is het jouw keuze dat je het dier laat opereren, en alle respect daarvoor. Jij moet zelf tenslotte achter jouw keuze staan. In ieder geval wens ik je heel veel succes met de operatie, en ik hoop natuurlijk ook met goed resultaat.

Mousmous

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:12

@xSlvna

Het is onzin om te zeggen dat een paard dat geopereerd is aan zijn benen ook daadwerkelijk dan op 3 benen staat. De paarden die bij ons aan een chip geopereerd zijn stonden gewoon op 4 benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:18

ik snap niet waarom velen boxrust zielig vinden. Het betreft hier slechts 3 weken voor een jong paard wat de kans krijgt. Ik heb er langer op boxrust gezien, puur om het een kans te geven, waarvan niemand de uitslag kon voorspellen. Een kans geven is altijd goed, daarna kun je verder beslissen. Natuurlijk zal het niet fijn zijn om drie weken boxrust te hebben, maar hoeveel sportpaarden worden niet opgesloten in hun stal in de winter, om blessures te voorkomen. DAT is zielig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:24

Mara2000 schreef:
Nogmaals de vraag...
Jullie vergeten bijna allemaal de vraag van TS. En dat is de enige vraag die er toe doet.

Zij laat opereren en vraagt zich af welke stal voor boxrust het best geschikt is.
Geef daar antwoord op of hou je mond.
Snap niet dat modjes hier niet ingrijpen, gaat volledig offtopic hier.

Ik zou kiezen voor de kleinere stal met het sociale contact. En onbeperkt ruwvoer.
Succes.

Off-topic?
Jij wilt dus niet dat we de TS advies geven over de andere opties die ze heeft?
Mooie boel als de mods hiervoor in zouden grijpen.
Ik vind juist dat hier heel veel goede adviezen gegeven worden waar de TS zeker wat aan heeft.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:26

Wat zijn er veel die meteen zeggen slacht...
Als je het geld, geduld, liefde hebt voor dat paard een kans te geven ? DOEN !
Het paard zal nooit hoog in de dressuur gaan lopen, dat moet je echt niet verwachten maar er is nadien veel mogelijk.
En dat mensen niet willen omwille van stress, ellende, zielig opgesloten op stal staan dit dat vind ik persoonlijk beetje overdreven :')
Betreft de handelaar, daar spreek ik me niet over uit want daar heb ik geen ervaring mee :)

Ik zou het paard wel nog wat sociaal contact laten houden :) Dat doet meer dan een grotere stal en geen tot amper contact.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:30

Welke Belgische kliniek laat je hem opereren? Mijn paard is een half jaar geleden aan zijn knie bij Equitom in meldert (lummen) geopereerd. Succes! Als jij dit over hebt voor je paard, Doen!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:35

xSlvna schreef:
Nammie schreef:
Dat verschil is makkelijk uit te leggen
Een hond is een jager , een paard is een prooidier.
Verdiep je eens in dit verschil...

Daarbij komt een hond vaak op pijnstillers, hoeft die geen 9 weken weg van soortgenootjes en hebben ze manieren om de pijn wat minder te maken (liggen bijvoorbeeld).

Een paard met een operatie aan de benen staat (in geval van TS) 9 weken (!!!) op 3 benen op stal. Fijn, hartstikke fijn is dat. -O-

Ik liet hem persoonlijk inslapen/slachten (gna, ik kocht hem niet eens).

Een hond geopereerd aan bv zijn knie, moet ook in een bench ook op rust en met zekerheid niet bij soortgenoten. De hond moet ook op rust! Krijgt zelfs nog zo'n kap om zodat hij van de wond afblijft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:39

Dan nog kan een hond op 3 poten leven en een paard niet,, dieren weten trouwens niet hoe lang ze geleefd hebben alleen beseffen ze op het moment hoe het leven is, wil je een dier echt deze lijdensweg geven, of hem nu terwijl hij gelukkig is laten gaan

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:44

Mara2000 schreef:
Nogmaals de vraag...
Jullie vergeten bijna allemaal de vraag van TS. En dat is de enige vraag die er toe doet.

Zij laat opereren en vraagt zich af welke stal voor boxrust het best geschikt is.

Ik zou kiezen voor de kleinere stal met het sociale contact. En onbeperkt ruwvoer.
Succes.

Ik denk dat die lekker aan het buiten rijden zijn :D . Je hebt gelijk dat het ongelofelijk off-topic is. Denk dat ts er net zo overdenkt.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:48

Storm schreef:
Mara2000 schreef:
Nogmaals de vraag...

Succes.

Off-topic?
Jij wilt dus niet dat we de TS advies geven over de andere opties die ze heeft?
Mooie boel als de mods hiervoor in zouden grijpen.
Ik vind juist dat hier heel veel goede adviezen gegeven worden waar de TS zeker wat aan heeft.

Ts vraagt geen advies over opereren of laten gaan ze vraagt advies over wat de beste manier is om het dier de boxrust door te laten komen. Dus ja het gaat behoorlijk offtopic.

Ts ik heb respect voor je. Mensen zeggen altijd zo snel en makkelijk dat je een paard maar af moet laten maken en dit brengen ze dan ook nog op de meest ongenuanceerde manieren ook.
Persoonlijk kan ik jouw gedachtengang em gevoel heel goed begrijpen je hebt immers voor het beestje gekozen dan dan moet je ook 1000% voor het diertje gaan. Dier krijgt een kans en mocht dat niet baten is er altijd nog de keuze om hem te laten gaan.
Wat betreft de boxrust denk ik dat je er het verstandigste aan doet om dat met de artsen in de kliniek te bespreken.

Succes

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:50

Echwel schreef:
,, dieren weten trouwens niet hoe lang ze geleefd hebben alleen beseffen ze op het moment hoe het leven is

Ik vraag me altijd af waar mensen dat uit op maken.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:53

Als je het financieel gewoon kan betallen zou ik het dier een kans geven.
Dat heb je het immers geprobeert! :)

en zou voor een ruimere stal gaan met redelijk sociaal contact zodat hij rustig kan herstellen en dergelijken
succes met de beslissing
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 23-02-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:53

Echwel schreef:
Dan nog kan een hond op 3 poten leven en een paard niet,, dieren weten trouwens niet hoe lang ze geleefd hebben alleen beseffen ze op het moment hoe het leven is, wil je een dier echt deze lijdensweg geven, of hem nu terwijl hij gelukkig is laten gaan

Zoooo je zal het vast niet zo bot en harteloos bedoelen maar zo komt het wel over. Het is een levend wezen geen wegwerp artikel.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:54

JJane schreef:
Echwel schreef:

Zoooo je zal het vast niet zo bot en harteloos bedoelen maar zo komt het wel over. Het is een levend wezen geen wegwerp artikel.

Nou idd zeg

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:55

Ik heb het twee keer meegemaakt. 1 keer bij een paard met een klein onschuldig chipje en de andere keer had het paard wel wat meer aan de hand. DA schudde toen ook bij heel veel gewrichten het hoofd en inderdaad ook de knie die hij gewoon een puinhoop noemde.
Toch geopereerd, iets later ingereden en paard loopt nu niet onverdienstelijk dressuurwedstrijden.

Het paard heeft helemaal niet geleden onder de boxrust, maar ik ben ook van mening dat je een paard niet van iedere negatieve emotie moet ontzien. Wat zijn drie weken op een heel leven?
Misschien hoort dit niet thuis in dit topic, maar ik vind dat bokt gemiddeld zeer zeer snel voor inslapen kiest. Een paard puur op foto laten inslapen? Dus zonder dat er sprake is van overvulde gewrichten, artrose, kreupelheid en dergelijke dingen. Gewoon puur op foto beslissen 'dag paardje, ga jij maar slapen'. Ik vind het helemaal van de zotte.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:57

@Echwel
En hoe beweer je dat alle honden dat kunnen?
Denk dat dus echt niet, sommige grootte honden kan je dat écht niet aandoen dat is gewoon veel te zwaar.
En ik vind als jij dan een hond zonodig een diervriendelijke leven laat lijden laat je hem ook gaan, of dat jij het dan ook voor jezelf?
Ze kan het dan toch immers ook proberen met het paard?? je geeft de honds ook een kans om op 3 poten te leven terwel , dat van nature toch ook niet gaat?

(En ik bedoel dit niet als een aanval :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:57

Ik zou van te voren even kijken en oefenen met diverse situaties op welke basis jou paard het rustigste is.
Je hebt er nog even de tijd voor.
Maak dan je keus, kunt het nog altijd snel genoeg om gooien.
Ik hoop dat je er goed aan doet, vind het een gecompliceerd geval.
Als het draagbaar is voor het paard op 1 dan zou ik het misschien ook wel proberen maar ik twijfel toch wel.
Maar ieder zijn keus !

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:59

Ik ga een dier niet onnodig laten lijden omdat ik denk dat het zielig is, zielig zit tussen onze oren en ja dieren beseffen dat niet
Dan zou er geen dier in het wild nog onder de bomen vandaan durven komen uit angst te worden gegeten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:00

DDara schreef:
Ik kan het paard in een normale stal zetten dan zal die eigenlijk 9 weken lang geen sociaal contact hebben hij zal wel paarden zien maar niet meer dan dat. Of ik kan hem in een kleinere stal zetten waar geen lopend water is dan moet en dus een waterton op de grond, maar dan staat hij in de stal in de paddock van mijn merrie. Ze kunnen dan nog wel een beetje sociaal contact hebben want hij kan dan met zijn hoofd naar buiten haar paddock in en zij kan dan helemaal tegen zijn stal aan lopen en dus ook gewoon met haar hoofd zijn stal in.......

Wat is de meest diervriendelijke keuze?

Ik zou zeggen, lees je zelfgeschreven bovenstaande stukje nog eens door en als je toch die operatie aan gaat, Ik denk dat je zelf wel weet wat je het beste kunt kiezen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:00

Ik ga mee met wat Schoentje zegt. Ik vind dat je een heel moedige keuze hebt gemaakt de meeste zouden dit paardje geen kans gegeven hebben en dat zou ik ook begrepen hebben.
Ik hoop dat de operatie lukt en de revalidatie voorspoedig verloopt.
Laat ons natuurlijk wel weten of de operatie gelukt is en houd ons op de hoogte van de revalidatie als je dat zou willen natuurlijk?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:04

Echwel schreef:
Ik ga een dier niet onnodig laten lijden omdat ik denk dat het zielig is, zielig zit tussen onze oren en ja dieren beseffen dat niet
Dan zou er geen dier in het wild nog onder de bomen vandaan durven komen uit angst te worden gegeten

En waar baseer je dan op dat dieren dat besef niet hebben? Vroeg het al eerder overigens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:10

Ik begrijp er niets van....TS vraagt iets betreft een stalling en de adviezen van laten slachten vliegen haar om de oren?
Dat vraagt ze toch niet?
Ik zou het paard in de stal met de aangrenzende paddock zetten,zodat de merrie nog eens langs kan komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:12

geerke schreef:
Ik begrijp er niets van....TS vraagt iets betreft een stalling en de adviezen van laten slachten vliegen haar om de oren?
Dat vraagt ze toch niet?
Ik zou het paard in de stal met de aangrenzende paddock zetten,zodat de merrie nog eens langs kan komen.

En dat begreep ik dus ook niet. Ik las de openingspost en poste een reactie daarop. Toen zag ik ineens dat er al 5 pagina's geschreven waren. Blader ik die door,
is er een discussie gaande over inslapen/laten leven? B-) :o?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:15

TS, kun je niet de afmetingen even doorgeven van de beide stallen?
Als je met een normale stal 3x3 bedoelt, dan zou ik toch die nemen ook al heeft die dan geen sociaal contact. Maar een kleinere stal is nefast voor het herstel. Ze draaien dan veel te kort en belasten het gewricht te veel.
Persoonlijk zou ik even nagaan of je geen idealere omstandigheden kan creëren. Dus een ruime stal van minstens 4 op 5 en mogelijkheid tot het aanraken of op zijn minst neuzen met andere paarden.
De situatie is sowieso niet ideaal, dus ik zou geen verdere compromissen maken. Het moet en en, niet of of in dit geval.