Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:16

Ibbel schreef:
Volgens mij is iedereen hier het spoor bijster. De vraag is niet óf, maar wanneer. Paard wordt sowieso geruind, vraag is of dat nu al kan/moet, of dat het wijzer is het dier eerst nog wat te laten uitdijen.

Klopt hoor. Ik persoonlijk denk dat het verstandig is om het paardje nog even hengst te laten, mits het vooruitzicht is dat het geen problemen veroorzaakt. Ruinen geeft toch wel een klap, en als TS haar paard nu iets langer hengst laat, kan hij wellicht wat uitzwaren. Hij zal vast nog wel iets de hoogte in gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:17

essie_blue schreef:
Zolang je ze correct behandeld en de problemen ook niet opzoekt, komt het helemaal goed hoor..

En daar gaat het nu om.
Want hoevaak zoek je de problemen op bij het corrigeren van een paard?

Ik geef meteen toe dat het een ander verhaal wordt bij het omgaan met een hengst die zijn grenzen gewezen heeft gekregen, of een hengst die de grenzen nog moet toegewezen krijgen en deze dan ook opzoekt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:18

Mijn paard is in de zomer geruint, ondanks alle vliegen. Het is supergoed gegaan en gedaan! Hij heeft geen last gehad en weinig meegekregen. Het is dan ook liggend gedaan en heeft een aantal koprollen gedaan van blijdschap na het hele gebeuren :=

Ook wil ik die onzin over hengsten even uit de wereld helpen. Hengsten zijn afhankelijk van hun opvoeding. Wij hebben hier maar liefst 2 volwassen hengsten, beide zijn goed opgevoed en rustig in de buurt van merries. Beide hebben ze nog nooit een ongeluk veroorzaakt. Terwijl meerdere merries op stal dat wel hebben gedaan! Denk daar maar is over na.
De rest van de hengsten op stal zijn jonkies en die hebben wel degelijk wel is een trap uitgedeeld, maar dat is het opvoedingsprobleem en dat moeten die eigenaren lekker voor zichzelf oplossen ;)
Maar een hengst is niet gevaarlijk in het begrip dat het een hengst is. Tuurlijk er zijn risico's, joh. Elk paard heeft een risico.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:19

essie_blue schreef:
Ibbel schreef:
Volgens mij is iedereen hier het spoor bijster. De vraag is niet óf, maar wanneer. Paard wordt sowieso geruind, vraag is of dat nu al kan/moet, of dat het wijzer is het dier eerst nog wat te laten uitdijen.

Klopt hoor. Ik persoonlijk denk dat het verstandig is om het paardje nog even hengst te laten, mits het vooruitzicht is dat het geen problemen veroorzaakt. Ruinen geeft toch wel een klap, en als TS haar paard nu iets langer hengst laat, kan hij wellicht wat uitzwaren. Hij zal vast nog wel iets de hoogte in gaan.

Dus imo kan die klap beter eerder komen (want jongere dieren herstellen sneller) dan later. En een ruin groeit langer door, en zwaart later uit. Maar imo is er geen verschil tussen ruinen en hengsten qua uitzwaren. Met uitzondering van die speknek en die zware kaken, die sommigen als voordeel zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:21

VivaByoux schreef:
Maar een hengst is niet gevaarlijk in het begrip dat het een hengst is. Tuurlijk er zijn risico's, joh. Elk paard heeft een risico.

Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een merrie of een ruin ophouden. Puur door de hormonen. Maar om daar achter te komen zul je daar zelf ervaring mee moeten opdoen. En dat is nu juist wat ik wil voorkomen omdat de gevolgen echt desastreus kunnen zijn.

Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen fouten kunnen maken. Dan dringt het wat dieper door en begrijpen mensen ook wat ik bedoel. Mijn laatste reactie in dit topic. Ik hoop dat voor jullie, als jullie echt een aanvaring hebben met een hengst, de gevolgen beperkt zullen blijven.

Veel wijsheid toegewenst.

essie_blue

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:26

Dat is jouw mening Cassidy. Mijn ruin gaat verder door waar mijn hengst allang ophoudt.
Er zijn nu meerdere bokkers geweest die toegegeven hebben dat bij hen het houden van een hengst geen probleem is geweest en dat het met consequent leiderschap niet snel mis gaat. Maar je zoekt nu overal wat achter..

Daarbij ontwikkelen niet alle hengsten zomaar een dikke plofnek, wel vaak een kap bovenop de nek.
En dat is weldegelijk gewenst in de dressuur.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:27

Cassidy schreef:
VivaByoux schreef:

Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een merrie of een ruin ophouden. Puur door de hormonen. Maar om daar achter te komen zul je daar zelf ervaring mee moeten opdoen. En dat is nu juist wat ik wil voorkomen omdat de gevolgen echt desastreus kunnen zijn.

Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen fouten kunnen maken. Dan dringt het wat dieper door en begrijpen mensen ook wat ik bedoel. Mijn laatste reactie in dit topic. Ik hoop dat voor jullie, als jullie echt een aanvaring hebben met een hengst, de gevolgen beperkt zullen blijven.

Veel wijsheid toegewenst.

Dat eerste stukje heb ik nu vaak genoeg gelezen, dankjewel.
De merries hier op stal gaan verder dan de hengsten. Ze hebben hier de kinderen die ze moesten binnen halen vaak genoeg aangevallen, dat de kinderen het land/bak/paddock uit moesten vluchten of ze echt van zich afmoesten slaan.
Maar er zijn meningen. En ik wil ook echt niet zeggen dat iedere hengst goed is. Want het kan ook in het karakter zitten en dan ben je flink de pineut want dan is het of ruinen of accepteren dat je de pineut bent.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:28

essie_blue schreef:
Dat is jouw mening Cassidy. Mijn ruin gaat verder door waar mijn hengst allang ophoudt.
Er zijn nu meerdere bokkers geweest die toegegeven hebben dat bij hen het houden van een hengst geen probleem is geweest en dat het met consequent leiderschap niet snel mis gaat. Maar je zoekt nu overal wat achter..

Daarbij ontwikkelen niet alle hengsten zomaar een dikke plofnek, wel vaak een kap bovenop de nek.
En dat is weldegelijk gewenst in de dressuur.

Ik ben verliefd op speknekken. Het is dus niet enkel gewenst in de dressuur <3
sorry moest even

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:30

Maar spieren kun je ook trainen, dat vind ik geen goed argument.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:31

mavantos schreef:
Maar spieren kun je ook trainen, dat vind ik geen goed argument.

Maar het is wel moeilijk om een extra flap erop te trainen geloof ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:32

VivaByoux schreef:
quote="Cassidy"]

Dat eerste stukje heb ik nu vaak genoeg gelezen, dankjewel.
De merries hier op stal gaan verder dan de hengsten. Ze hebben hier de kinderen die ze moesten binnen halen vaak genoeg aangevallen, dat de kinderen het land/bak/paddock uit moesten vluchten of ze echt van zich afmoesten slaan.
Maar er zijn meningen. En ik wil ook echt niet zeggen dat iedere hengst goed is. Want het kan ook in het karakter zitten en dan ben je flink de pineut want dan is het of ruinen of accepteren dat je de pineut bent.

Dat vind ik dan slecht opgevoede merries en onverantwoorde eigenaren, dat ze na 1 incident de kinderen nog steeds de merries uit het land laten halen. Ik denk als je paarden standaard al zo hun gang laat gaan, de opvoedcapaciteit voor eender paard dan al niet aanwezig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:34

essie_blue schreef:
Mijn ruin gaat verder door waar mijn hengst allang ophoudt.

@ essie_blue: En misschien is dat de reden dat je ruin inmiddels hengst-af is?

Ik vind het een beetje flauw dat je nu deze reactie open op Bokt neer moet denken te zetten terwijl ik aan heb gegeven dat dit mijn laatste reactie zou zijn.

Nogmaals, de incidentele reacties in dit topic (want ga er maar van uit dat mensen die wel problemen hebben gehad hier wijselijk hun mond over houden of op een zondagavond andere dingen te doen hebben dan hier op Bokt te zitten) zijn niet representatief voor het merendeel van de volwassen hengstbezitters. Hun reactie heb ik gelezen, genoteerd, maar ik ben oud en wijs genoeg en heb voldoende ervaring dat dit niet alles kan zijn. Statistisch gezien is het handjevol reacties ook niet representatief, daar moet ik meer voor hebben.

Maar nogmaals, ik trek me terug uit dit topic. Wie zijn mening kwijt wil kan me via PB bereiken. En mocht dit niet zo zijn en alle reacties in dit topic als ultieme waarheid worden bestempeld (en dan weer, wat is ultieme waarheid) dan hoop ik dat degenen daar hun eigen mening over vormen, in het proces daarvan niet al te veel eigen schade van ondervinden. Ik kan leren van de fouten van een ander, maar niet iedereen zit zo in elkaar. Ik hoop dat de gevolgen beperkt blijven.

Ik wil iedereen een fijn en paardenrijk 2014 toewensen. Zonder grotere brokken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:39

Dankjewel, jij ook.
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Maar ik ben het gewoon simpelweg niet zo met je eens. :)

De liefste twee paarden die wij ooit hebben gehad zijn onze twee hengsten. Morgen ga ik gewoon weer lekker hengst-knuffelen, ik hoef echt niet constant paraat te staan voor gevaarlijke incidenten. Bij de hengsten waar dat wel moet, nogmaals, die moeten gecastreerd worden voor ieders bestwil.

Edit: Ja dat klopt! Die was als hengst waarschijnlijk ontzettend vervelend, die kijkt namelijk niet op van een goed gemikte lel :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:41

Nogmaals, één of twee hengsten, in eigen beheer, niet in contact met anderen die niet zo consequent zijn als jullie, met een paardwaardig bestaan, met maatjes, weidegang en voldoende werk/uitdaging, daar doel ik niet op.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:50

essie_blue schreef:
Dankjewel, jij ook.
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Maar ik ben het gewoon simpelweg niet zo met je eens. :)

De liefste twee paarden die wij ooit hebben gehad zijn onze twee hengsten. Morgen ga ik gewoon weer lekker hengst-knuffelen, ik hoef echt niet constant paraat te staan voor gevaarlijke incidenten. Bij de hengsten waar dat wel moet, nogmaals, die moeten gecastreerd worden voor ieders bestwil.

Edit: Ja dat klopt! Die was als hengst waarschijnlijk ontzettend vervelend, die kijkt namelijk niet op van een goed gemikte lel :D

Maar als je in het algemeen naar gehouden hengsten kijkt en niet alleen eigen hengsten als referentiekader neemt, dan zijn er misschien toch best wel een hoop hengsten die allemaal niet zo lief zijn als de hengsten in dit topic en misschien wel een behoorlijke consequente houder of nog erger nodig hebben om in het gareel te blijven.
Het is ook niet reeel te zeggen dat een hengst houden niet anders is dan elk ander paard. Misschien voor sommigen, zekers niet voor allen. Maar het niet voor iedere houder weg gelegd.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:52

Wow, 10 min weg en zo'n boek aan reacties :p

Er wordt hier gesproken van brede kaken?
Dat hoop ik niet dat bij hem er nog op komt. Hij heeft al zo'n forse kop..
Of zijn dit geen forse kaken? Zijn dit iets anders ? :p
Afbeelding

Afbeelding

Niet de beste fotos..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:54

Dit is nog helemaal niets (qua kaken betreft).

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:55

Oke .. Hoop wel dat daar niets bij op komt. Als je hem frontaal ziet zie je daar echt 2 serieuze bulten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

Dat zeg ik ook niet toch? :)

Natuurlijk moet je een hengst anders houden, ik vind ook dat je een hengst niet moet houden als hij in zijn 'normale' leven dagelijks wordt getreiterd door zijn hormonen, tenzij hij mag dekken. Maar als het gewoon kan en de hengst braaf is, is dat geen probleem, en dat is wat ik ervaren heb en een paar anderen hier, men moet dan alleen niet gaan zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn. Dat is generaliseren.

Ik snap dan ook niet waarom hengsten die wel lastig zijn om te houden, en dan heb ik het niet over het nemen van wat extra simpele maatregelen, nog hengst zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:58

Hengstenkaken:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:59

essie_blue schreef:
Dat zeg ik ook niet toch? :)

Natuurlijk moet je een hengst anders houden, ik vind ook dat je een hengst niet moet houden als hij in zijn 'normale' leven dagelijks wordt getreiterd door zijn hormonen, tenzij hij mag dekken. Maar als het gewoon kan en de hengst braaf is, is dat geen probleem, en dat is wat ik ervaren heb en een paar anderen hier, men moet dan alleen niet gaan zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn. Dat is generaliseren.

Ik snap dan ook niet waarom hengsten die wel lastig zijn om te houden, en dan heb ik het niet over het nemen van wat extra simpele maatregelen, nog hengst zijn.

En dat is een aanname en je gaat daarbij er van uit dat mensen net zo denken en reageren als jij. En dat is toch echt niet: per-ti-nent NIET het geval.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:03

Ik volg je niet helemaal meer. Maar ik denk dat je er vrede mee moet hebben dat onze meningen verschillen en idem dito voor onze ervaringen :)

Daarbij laat je nu een Quarter zien op de foto, die hebben al snel neiging tot extreme kaken.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:06

Ja pfoe, als hij zo'n kop krijgt -O-

RomyPicollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:09

Hengst houden, wat een super mooi paardje. zonde om daar een ruin van te maken !! toppie !! Wauwww ik ben helemaal verlieft !! superrrrr

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:11

RomyPicollo schreef:
Hengst houden, wat een super mooi paardje. zonde om daar een ruin van te maken !! toppie !! Wauwww ik ben helemaal verlieft !! superrrrr

Daar zijn dan weer de 14 jarige... Niet om beledigend te zijn, maar het is echt je leeftijd. Je hebt niets aan een hengst als het geen dekhengst is. En om dekhengst te laten worden kost 1000den euro's en moet het wel een perfect paard zijn.