Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:16

Cushing wordt ook op getest :-)
Ik heb zelf al vanaf het begin het gevoel gehad dat het een probleem in de baarmoeder of eierstokken is. Maar bij de vorige keer opvoelen en scannen was alles in orde, dus de da geloofde daar niet zo in

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:45

Vandaag is er een echo gemaakt van dr hals. Artrose is uitgesloten.
Op zich hartstikke fijn natuurlijk, maar we weten nog steeds niet wat het dan wel is.
Ze mag morgen gelukkig wel naar huis.
Dierenarts gaat dr rug nog bekijken en overleggen met de internist.

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 07:06

Heb je al een thermo scan laten maken?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 10:02

Vrijdag heb ik Mona weer op kunnen halen gelukkig.
Helaas helaas nog steeds geen duidelijkheid.

Geen artrose in de hals dus, bloeduitslagen waren prima, uitslag Cushingtest was in orde en de buigproef was nog steeds goed. De afwijkende dingen die gevonden zijn: De spieren in de bovenlijn zijn keihard en ze was ontzettend hengstig en erg gevoelig op baarmoeder en eierstokken met opvoelen. Wat nu?!

Ik kreeg van de dierenarts 2 opties en heb er zelf ook nog 1 aangedragen.
1. Een EMG onderzoek in Utrecht. Hierbij meten ze (onder andere) de spierspanning. De dierenarts denkt dat ze verminderde controle heeft over haar spieren in de achterhand.
2. Vitamine E en Myoplast bij geven, om de spieropbouw te ondersteunen.
3. Regumate geven om cyclus plat te leggen, in de hoop dat de gevoeligheid op eierstokken en baarmoeder weg gaat.

Naar Utrecht kan ik niet betalen, dus dat valt af.
De Regumate is 220,- EUR per pot en de vraag is of dat het probleem is en of het wel werkt in december met zoveel follikels. Vind ik enorm veel geld (wat ik eigenlijk niet meer heb) voor zo'n gok.
Optie 2 is waarschijnlijk nog wel te betalen, maar eerlijk gezegd twijfel ik of dat het wel is...

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ze lijkt slechter dan toen ik haar naar de kliniek bracht.
Ik vrees dat het hier op houdt. Ik kan weinig meer voor haar doen en op deze manier is ze absoluut niet happy.

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:18

Jeetje wat naar dat je er niet achterkomt wat het is. Ik weet hoe je je voelt, ik zit ook al maanden te dokteren met de mijne, gelukkig heeft zij geen pijn als ze niet gereden wordt dus sparen voor onderzoek kan ik gewoon doen. Het lijkt me verschrikkelijk als je paardje aldoor pijn heeft en je kan haar niet helpen.

Qua medische kennis kan ik je niet helpen, wilde je alleen even een hart onder de riem steken... Als ik je verhaal zo hoor zou het mij in ieder geval wel heel erg verbazen als optie 2 echt wat gaat doen, volgens mij zijn de klachten daar veel te sterk voor. Aan de andere kant weet je het nooit en als die optie te betalen is is dat misschien de moeite nog wel waard.

Sterkte!

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:41

Al eens aan EMS ( Equine Metabool Syndroom ) gedacht ?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:53

Wel aan gedacht Bassenqua. Ik heb haar ook 2 weken op alleen hooi gezet om te kijken of dat iets zou doen, maar ze werd eigenlijk alleen maar slechter.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:54

jee...nog geen duidelijkheid ;(
Hoe is haar mest?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 14:03

Mest is prima. Bij het opvoelen zijn ook (voor zover mogelijk) dr darmen gecheckt. Geen afwijkingen gevonden.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:48

Zoek het eens in de alternatieve hoek.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:11

Beertje1983 schreef:
Wel aan gedacht Bassenqua. Ik heb haar ook 2 weken op alleen hooi gezet om te kijken of dat iets zou doen, maar ze werd eigenlijk alleen maar slechter.


Met alleen hooi geven ga je daar ook niet achter komen, vitamine e + selenium, pijnstilling en glucobalans en een aangepast dieet zal dan nodig zijn.. Negatief getest op cushing zegt weinig, komt niet altijd uit de test helaas. Helaas is EMS ook niet zomaar duidelijk uit testen te halen.

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:46

Toen ik net het eerste stukje las dacht ik aan Tetanus, ik heb een keer een pony mee gemaakt die dat had. De dierenarts dacht er toen ook niet gelijk aan, die had ook een stijve achterhand en alles werd steeds stijver. Maar toen ik verder las leek het toch ook weer niet moeilijk hoor, succes met alles.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:19

Al eens aan klassieke homeopathie (dus via een goede therapeut en geen zelfhulpmiddeltjes of compositums) gedacht? Als je wilt kan ik je wat uitleg sturen over de homeopathische kijk op ziek zijn en beter worden. Mocht het je wat lijken dan kan ik je eventueel zelf helpen of verwijzen naar mensen bij je in de buurt die dat kunnen. Homeopathisch kan er veel en ook zonder dat je een diagnose moet hebben. Een klassiek homeopaat schrijf voor op 'beeld' dus wat we allemaal wel weten, van de klacht, de 'modaliteiten' (wanneer is het erger, wanneer verbetert het e.d.), van gewoontes en eigenschappen van het dier enz. en ik denk dat je daar zeker resultaat mee kunt halen in't geval van jouw paard.

Oh, en ik heb niet alles helemaal doorgelezen nog, maar heb je al op PSSM laten testen? http://www.pssm.eu/

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:17

Hoe is het inmiddels met je paard?

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:37

het lijkt inderdaad op spierbevangen heel apart allemaal.
ook die ophopingen het lijkt wel vocht ofso? heeft ze geen wondjes gehad? staat ze goed op haar voeten (hoefbevangen) en ik zou stoppen met krachtvoer en over gaan op hooi. verder ook niks lekker of fruit! paarden kunnen ineens heel erg reageren op suikers en eiwit. mijn pony mag ook niks behalve hooi anders gaat het ook niet goed.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:37

Een hele tijd geen zin gehad om er over te praten, maar nu toch een update.
Wel zo netjes na alle opbeurende woorden en alle tips.

Na het weekje op de kliniek heb ik even de tijd genomen om te bedenken wat ik nu moest doen.
Die dagen stond ze er heel slecht bij en ik wist niet waar ik het zoeken moest.
Na overleg met vrienden en nogmaals de dierenarts een plan gemaakt.

De vicieuze cirkel moest doorbroken worden, dus een masseuse gebeld (een osteopaat was al geweest en leek mij op dat moment veel te heftig voor haar lijf) en het stappen aan de hand weer op gepakt.

Nog voordat de masseuse geweest was, ging het opeens beter... Ze stond weer blij in dr stal en aan de hand stappen ging opeens weer. Hartstikke fijn, maar wel opvallend natuurlijk. Op de dag dat ik terug naar de kliniek had gemoeten om op te voelen voor de start van de Regumate, ging het beter.
Ze is gemasseerd, dat hielp. Ze kon niet alles in een keer los maken, maar er zat weer beweging in dr rug tijdens het stappen en ze leek lekkerder in dr vel te zitten. 3 Weken ging het de goede kant op, we konden aan de hand makkelijk 30 minuten stappen en ze stuiterde boven m'n hoofd uit toen ik wat wilde draven aan de longeerlijn.
En toen ging het weer mis. Ze wilde weer niet lopen, stond weer sip op stal en was extreem gevoelig op dr buik met poetsen. Gelukkig bleef de lossigheid van de massage wel.
Na een week was het over en had ik weer een stuiterend paard.
Weer gemasseerd, lossigheid was een stuk verbeterd en daarna hebben we onze eerste buitenrit sinds een half jaar gemaakt! <3
Nu zijn we weer zo'n 3 weken verder en heeft ze weer buikpijn. Ze lijkt minder terug te vallen, dan de vorige keren omdat dr lijf makkelijker zit nu, dat is wel fijn.

Al met al lijkt het met de hengstigheid te maken te hebben. 3 Weken goed en 1 week slecht en die week duidelijk buikpijn.
Ik wil het 3 maanden in kaart brengen, dus nog een maand te gaan, maar voor mij is het wel duidelijk.
Helaas is dit nog geen oplossing (die zijn allemaal heul duur voor dit probleem...) maar dat heb ik nog maar even opzij gezet.
Mocht het volgende maand hetzelfde beeld geven, wil ik denk ik het voorjaar nog even afwachten om te kijken of die hengstigheid weer normaal wordt.
Tja en dan...

In ieder geval heb ik nu een veel blijer paard en ben ik sinds heueueueuel lang weer een soort van heel voorzichtig aan het rijden (lees stappen + 3 rondjes draf, want het heeft er lichamelijk heel hard ingehakt bij haar).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:42

Problemen rond hengstigheid en hormonen zijn homeopathisch zeker te behandelen en waarschijnlijk een stúk minder duur dan de reguliere oplossingen (en een duurzamer/gezondere oplossing ook).
Wat je ook besluit te doen, heel veel succes, ik hoop dat je haar uiteindelijk lekker in d'r vel kunt krijgen zodat jullie samen weer plezier hebben.

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:51

Jeetje, wat vervelend zeg dat het zo schommelt...
Staat ze nu nog op de regumate?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:47

Ik ben inderdaad een beetje aan het rond kijken naar iets homeopatisch. Moeilijk hoor om te bepalen wat of wie betrouwbaar is.
Ze krijgt geen Regumate, dat kan ik simpelweg niet betalen.

kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:03

vraag eens wat Francis voor je kan doen Beertje ;)

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:34

Ze zit nogal uit de buurt :D

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:45

Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar als het duidelijk te maken heeft met haar hengstigheid, kan je ook de varkensregumate geven. Dat is veel goedkoper en precies hetzelfde spul.
Heeft de da het gehad over een knikker plaatsen? Dan heeft de merrie het gevoel van drachtig zijn en wordt ze niet meer hengstig. Ik weet er verder niks vanaf, alleen gehoord van de optie. Misschien iets om aan te dragen bij je da.

Jasmijn159

Berichten: 4438
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:55

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn in zo'n 'dip' haar spierenzymen wel eens bepaald? Het klinkt mij ook een beetje als een chronische, soms opflikkerende spierbevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:08

Beertje1983 schreef:
Ik ben inderdaad een beetje aan het rond kijken naar iets homeopatisch. Moeilijk hoor om te bepalen wat of wie betrouwbaar is.
Ze krijgt geen Regumate, dat kan ik simpelweg niet betalen.


Ik zou eens naar Steffi van der Laarse gaan :j
Zij is regulier dierenarts, maar gebruikt ook volop alternatieve geneeswijzen zoals homeopathie, accupunctuur, osteopathie etc.
Zie http://steffivanderlaarse.nl/behandeling/

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 11:09

De varkensregumate heb ik gevraagd aan de dierenarts. Hij zei dat deze minder sterk is als die paardenvariant. Hij is dus wel goedkoper, maar je moet er meer van geven, dus onderaan de streep zou het qua kosten weinig uitmaken.
Een knikker plaatsen is ook besloten. Dierenarts is geen voorstander, omdat m'n paard al een keer een baarmoederontsteking heeft gehad en je zo'n knikker bijna niet meer kan verwijderen. Het is een optie, maar hij staat er niet echt achter. Sowieso wil hij dan eerst zekerheid dmv de Regumate.

De spierenzymen zijn vorig jaar zomer, toen het net begon bepaald. Ze kon toen bijna niet meer lopen en de dierenarts dacht inderdaad aan spierbevangenheid. Maar zowel in rust als na arbeid waren de enzymen maar een heel klein beetje verhoogd. Dus ook dat is uitgesloten.