Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:40

sjattekuh@wat vreselijk...heel veel sterkte!
Kreeg jou paard hooi en voer bijgevoert of alleen gras?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:52

jemig beide dames hier heel erg veel sterkte,

heel eerlijk ik had hier nog nooit van gehad zit toch echt al vanaf mijn 7e in een zadel en heb al 16 jaar hetzelfde fjorden dier...

ik heb sparky dit jaar bewust naar een stal gezet waar die overdag hele dagen lekker buiten staat en de nachten op stal ,

bij de stal lopen er eerst koeien en dan word er gewisseld met de paarden per 2 groepjes...

vind het een enge gedachte je paard op die manier kwijt te moeten geraken, schrik ervan en vind het eerg slecht van mezelf dat ik het niet ken en er nooit eerder van gehoord heb jeetje ...

toch blij dat er een dergelijk paarden forum bestaat

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:01

Jeetje wat een heftig verhaal zeg!
Heel veel sterkte om dit moeilijke verlies te verwerken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:08

geerke schreef:
sjattekuh@wat vreselijk...heel veel sterkte!
Kreeg jou paard hooi en voer bijgevoert of alleen gras?

Veel sterkte sjattukuh25... :(
Hier dezelfde vraag, want juist op die manier kun je misschien andere mensen helpen voorkomen dat het bij hun paarden gebeurd...
Wat kreeg jouw paard precies te eten en stonden er esdoornbomen bij de wei?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:19

super eng allemaal, ga straks heel het weiland controleren.

Ik wil nog wel even een paar opmerkingen plaatsen over esdoornen (hoewel dat het nog steeds niet echt duidelijk is of die er nu wel of niet iets mee te maken hebben, toch maar wat extra info).

Het blad van meeste esdoorns is heel herkenbaar :
Afbeelding
Dit is de acer pseudoplatanus (betekend: lijkt op plataan), deze komt veel voor in Nederland.

En dit is het lastige, want dit is een blad van een plataan (platanus hispanica) en platanen groeien ook erg veel in Nederland
Afbeelding

Het verschil tussen (alles) esdoorns en platanen is vrij simpel als je het eenmaal weet: bij een esdoorn zitten de twijgen tegenovergesteld (zie plaatje 1), bij een plataan zitten ze nooit tegenover elkaar.

En nog een extra info:
Sommige Acers zijn niet gelijk grote bomen, zo wordt de acer campestre ook veel gebruikt als heg (blaadjes zijn ook veeeel kleiner) en de acer palmatum als sierplant (lijkt ook niet op de 'gewone' boom). Ik weet niet of het echt aan de bladeren ligt, of aan de soort esdoorn, maar een beetje extra info is altijd fijn toch?

@Sjatteukuh25, Heel erg veel sterkte, wat een vreselijk manier om je paard te verliezen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:30

Dank jullie wel! Ja, mijn paard kreeg gedurende eigelijk de hele dag Hooi/Voordroog bijgevoerd. Er was altijd voldoende voor alle paarden. daarbij was mijn ruin nou niet bepaald verlegen naar andere paarden dus hij wurmde zich er altijd wel tussen in.

Dat dit een verschrikkelijke manier is om je paard te verliezen mag duidelijk zijn, eigelijk binnen 24 uur flitste alles voorbij, te meer omdat Antaro pas begin juni beleerd is onder het zadel. ik alles nieuw had aangeschaft van zadel en dekjes tot aan hoofdstellen en peeskappen aan toe. Niet, het gaat mij absoluut niet om de spullen maar er waren wel toekomstplannen en ik heb er wel geteld drie keer op mogen stappen na gedurende 3.5 jaar intensieve verzorging. Daarbij hij was echt mijn maatje. Ik was ook de enige waar hij naar luisterde, er was gewoon wederzijds respect. Een zeer groot gemis.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:36

Heel erg veel sterkte!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:38

sjattukuh25 schreef:
Dank jullie wel! Ja, mijn paard kreeg gedurende eigelijk de hele dag Hooi/Voordroog bijgevoerd. Er was altijd voldoende voor alle paarden. daarbij was mijn ruin nou niet bepaald verlegen naar andere paarden dus hij wurmde zich er altijd wel tussen in.

Dat dit een verschrikkelijke manier is om je paard te verliezen mag duidelijk zijn, eigelijk binnen 24 uur flitste alles voorbij, te meer omdat Antaro pas begin juni beleerd is onder het zadel. ik alles nieuw had aangeschaft van zadel en dekjes tot aan hoofdstellen en peeskappen aan toe. Niet, het gaat mij absoluut niet om de spullen maar er waren wel toekomstplannen en ik heb er wel geteld drie keer op mogen stappen na gedurende 3.5 jaar intensieve verzorging. Daarbij hij was echt mijn maatje. Ik was ook de enige waar hij naar luisterde, er was gewoon wederzijds respect. Een zeer groot gemis.

Vergiftiging is altijd heel rottig, dat kan ik me heel goed voorstellen.. :(:)
En je rekent erop dat je een jong paard nog lang zal hebben natuurlijk.
Gaf jij je paard ook vitamines of krachtvoer?
En zijn er ook esdoorns naast jullie wei?
Want de andere paarden lopen dan ook gevaar, of staan die daar nu niet meer?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:46

Alle paarden zijn per direct van de desbetreffende wei gehaald. Nee, ik gaf mijn paard in de zomer periode nooit krachtvoer, voorheen als veulen zijnde wel, maar op den duur volstond gras icm hooi en hier en daar wat muesli, wortels en appels voldoende + een mineralenblok. Het zou goed kunnen dat juist omdat hij dit jaar aan het werk is gezet dat zijn weerstand verlaagd was. Neemt niet weg dat er ook paardjes in de kudde stonden die helaas ook wat mankeren zoals ik begrepen heb maar deze hebben geen last gehad van vermoedelijk am. Ik blijf wel heel realistisch, ook ik wist hier het bestaan niet vanaf en mijn paard is nog nooit ziek geweest, als het mij niet was overkomen had ik er waarschijnlijk ook nooit bij stil gestaan.

Of er esdoorns in de wei staan durf ik niet te zeggen, er komt een expert kijken naar de wei of dit het geval is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

Wat een horror is deze ziekte toch. Paardje wat ik een poosje heb gereden heeft dit ook gehad. Heeft een aantal dagen op het randje van de dood gebalanceerd en heeft het overleefd. Het heeft wel ruim een jaar gekost om hier weer helemaal bovenop te komen.
Ik hoop dat het bij een kleine uitbraak blijft.

Heel veel sterkte sjattukuh!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:56

sjattukuh25 schreef:
Alle paarden zijn per direct van de desbetreffende wei gehaald. Nee, ik gaf mijn paard in de zomer periode nooit krachtvoer, voorheen als veulen zijnde wel, maar op den duur volstond gras icm hooi en hier en daar wat muesli, wortels en appels voldoende + een mineralenblok. Het zou goed kunnen dat juist omdat hij dit jaar aan het werk is gezet dat zijn weerstand verlaagd was. Neemt niet weg dat er ook paardjes in de kudde stonden die helaas ook wat mankeren zoals ik begrepen heb maar deze hebben geen last gehad van vermoedelijk am. Ik blijf wel heel realistisch, ook ik wist hier het bestaan niet vanaf en mijn paard is nog nooit ziek geweest, als het mij niet was overkomen had ik er waarschijnlijk ook nooit bij stil gestaan.

Of er esdoorns in de wei staan durf ik niet te zeggen, er komt een expert kijken naar de wei of dit het geval is.

Ja, je moet er ook bij toeval op stuiten, ik ben er via bokt een paar jaar geleden achtergekomen, maar toen was er helemaal nog geen zekerheid over de esdoorn.
Je kan dat jezelf ook niet kwalijk nemen hoor, het blijft zelfs na onderzoek nog steeds een beetje vaag allemaal..
Ik ben wel heel benieuwd of het bij jullie esdoorns zijn.
Staan de paarden daar al langer 's winters op die wei of stonden daar eerder nooit paarden?
Is die expert via de dierenarts geregeld?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:00

zoals in een eerder bericht vermeld werd zouden er al 15 jaar paarden staan en dit is de eerste keer dat dit gebeurd is.Of de expert via de veearts geregeld is weet ik helaas ook niet. Ik ben de afgelopen dagen alleen maar bezig geweest met als eerste het leven van mijn paard te kunnen redden en daarna te verdrietig geweest om verder nog stil te staan bij wat als dan. we hebben wel meteen alle mensen geinformeerd waarvan wij weten dat ze paarden hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:08

sjattukuh25 schreef:
zoals in een eerder bericht vermeld werd zouden er al 15 jaar paarden staan en dit is de eerste keer dat dit gebeurd is.Of de expert via de veearts geregeld is weet ik helaas ook niet. Ik ben de afgelopen dagen alleen maar bezig geweest met als eerste het leven van mijn paard te kunnen redden en daarna te verdrietig geweest om verder nog stil te staan bij wat als dan. we hebben wel meteen alle mensen geinformeerd waarvan wij weten dat ze paarden hebben.

Dan verwacht je het helemaal niet na 15 jaar!
Heel veel sterkte nogmaals..
Ik hoop niet dat je het vervelend vind al die vragen.. :o

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:12

nee hoor is helemaal niet vervelend. alleen ik moet zelf nog van de nodige info voorzien worden en ben er de laatste dagen niet echt aan toe gekomen. het is toch het verdriet en ongeloof dat overheerst en dan op zulke momenten maakt het even niet uit wat er om je heen gebeurt. De tijd staat letterlijk even stil. maar mocht je nog een vraag hebben dan probeer ik deze natuurlijk te beantwoorden mits ik het antwoord zelf weet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:17

sjattukuh25 schreef:
nee hoor is helemaal niet vervelend. alleen ik moet zelf nog van de nodige info voorzien worden en ben er de laatste dagen niet echt aan toe gekomen. het is toch het verdriet en ongeloof dat overheerst en dan op zulke momenten maakt het even niet uit wat er om je heen gebeurt. De tijd staat letterlijk even stil. maar mocht je nog een vraag hebben dan probeer ik deze natuurlijk te beantwoorden mits ik het antwoord zelf weet.

Dat is wel heel lief van je, ik weet niet of ik dat zelf op zo'n moment zou kunnen...
Ik denk dat ik mijn vragen wel gesteld heb, maar het zou wel fijn zijn als je de dingen die ze nog onderzoeken nog laat weten. :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:44

heel veel sterkte allebei............ik ben altijd huiverig voor deze tijd van het jaar.
Dank jullie wel voor het delen van de informatie in jullie verdriet.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:46

graag gedaan hoor! onze paardjes krijgen we er niet meer mee terug maar ik hoop door het delen van mijn ervaring dat er een hoop leed bespaard kan worden bij anderen paarden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:54

@ sjattukuk, heel veel respect en dank dat je ondanks jouw verdriet de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden.
Nogmaals heel veel sterkte :(:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:14

Sara en Sjattukuh25, heel, héél veel sterkte met dit verschrikkelijke verlies allereerst. En daarnaast uiteraard ook enorm bedankt dat julle de ervaringen willen delen. We kunnen hierdoor iig een stuk alerter zijn met z'n allen.

Van de schimmel op klaver heeft mijn DA gezegd dat dit onschuldig zou zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:34

sjattukuh25 schreef:
graag gedaan hoor! onze paardjes krijgen we er niet meer mee terug maar ik hoop door het delen van mijn ervaring dat er een hoop leed bespaard kan worden bij anderen paarden.

jee...jou paard had dus voldoende kuil en hooi tot zijn beschikking.En ik dacht dat dat hielp tegen die rotziekte.
Niet dus.
Ik lees op amerikaanse sites dat het ontworm schema en enten heel nauw luistert.Dat maakt immers de weerstand ook slecht...als dat niet goed gebeurt.(hoewel ik over vaccineren anders denk ,maar goed)

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:45

Citaat:
Ik ben wel heel benieuwd of het bij jullie esdoorns zijn.
Staan de paarden daar al langer 's winters op die wei of stonden daar eerder nooit paarden?
Is die expert via de dierenarts geregeld?

In het geval van mij en sjattukuh staat er inderdaad een esdoorn in de wei. Toen mijn zus en ik woensdag naar Utrecht zijn gereden voor de medicijnen te halen en het bloed te laten testen, hebben wij op vraag van Utrecht een hele doos met bladeren meegenomen. Zij hebben bevestigd dat het om een esdoorn gaat. Overigens stonden er het hele jaar rond paarden op deze wei.
Zowel het paard van mijn zus als van de zus van sjattukuh zijn tot nog toe zijn deze gelukkig ongedeerd gebleven. Ondanks dat de tijd voor mij met Heidi als voor sjattukuh met Antaro veel en veel te kort was ben ik blij dat het bij deze twee is gebleven.
Laatst bijgewerkt door sarahJB op 04-11-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:45

Ik denk niet het vaccineren bij ons een rol speelde noch het ontwormen. De paarden worden ieder 3 maanden ontwormt en zoals ik begrepen heb 2x per jaar gevaccineerd, tetanus, influenza en rhino.maar goed ik kan me wat dat betreft vergissen ik stond net 4 maanden pas op de nieuwe stalling. voorheen heeft mijn paard altijd op andere plekken gestaan ook met een hoop bomen en dergelijke en toen werd er 1 maal per jaar geent.
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 04-11-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:47

Ze worden inderdaad twee maal per jaar geent. In juni en december.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:17

sjattukuh25 en sarahJB ik heb het hele verhaal wat zich bij jullie de afgelopen week afgespeeld heeft via mijn zusje gehoord ( die staat bij jullie op stal (hamilton). Ik wil jullie heel erg veel sterkte wensen met het verlies van jullie paarden. Wat een nachtmerrie, zo jong nog.

Ook ik had nog nooit van deze ziekte gehoord.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 18:49

Sjattukuh25; erg bedankt voor het delen van jouw verhaal, ik wens je ook heel veel sterkte met je verdriet.

Ik heb de bokt nieuwsredactie gisteren ook gemaild (nadat door dit topic gebleken is dat er al gevallen in NL zijn) ze hebben nu ook iets op de voorpagina gezet, helaas volgens mij als ik de echte verhalen hier lees is het niet correct. Jullie paarden werden namelijk wel degelijk bijgevoerd...

Overigens heb ik ook dr. Votion gemaild om eens een kijkje te nemen in dit topic (vanwege het bijvoeren!) omdat je blijkbaar ten onrechte kunt denken dat je "safe" bent zolang je paarden bijvoert -O- ik heb nog geen reactie gehad. Mocht ik die nog wel krijgen dan plaats ik het in dit topic.