Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline95enile

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:27

Ik wilde even zeggen dat ik het echt top vind wat je doet en hoe je op alles reageert! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:31

Scala is gewoon een toppertje en dat is ook de reden dat we met haar mee denken en proberen te helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:36

Ik blijf maar lezen dat er eerst om advies van de smid gevraagd wordt voordat er contact word gezocht met een dierenarts.

Dan vraag ik me af of je bij problemen met bijv. een auto ook eerst contact zoekt met een slager voordat je een garage opzoekt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:40

Cassidy dan lees je dus niet goed want TS heeft contact met dierenarts en vandaag drollen weggebracht voor wormen onderzoek op advies van die dierenarts. Omdat de hoeven zo slecht waren (ernstige rotstraal) lijkt het alsof accent erg op de smid ligt, maar die was dan ook heel hard nodig en paardjes lopen al een stuk beter als toen ze aankwamen doordat de smid gelijk de paardjes behandeld heeft. Dus TS heeft dat goed gedaan en doet beiden en laat zich goed informeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:47

Mestonderzoek om wormbesmetting te diagnosticeren is niet 100% foolproof. En ik hou helemaal niet van diagnose op afstand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:50

Cassidy dat is allemaal al gepasseerd en bekend maar TS moet nu eenmaal de lijn van de dierenarts volgen. Het zijn verantwoordelijkheid om wel of niet langs te komen en daar gaan wij nu eenmaal niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:58

Godallemachtig Cassidy, soms ben je net echt een spuit 11 hoor...

Wil je ook mijn complimenten overbrengen TS, vind het echt helemaal geweldig wat jij en je vader voor de 2 kleintjes doen en vind je zelfs wijzer dan veel van de "altijd wat te zemelen hebbende bokkers" hier, petje af meid en als je de goedbedoelde tips ter harte blijft nemen, komt het vast helemaal goed... _/-\o_

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:19

Ook ik vind het super wat je doet, ga vooral zo door!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:51

Wat ze ook al eens achteruit kan zetten, is jij die plots jumping jacks gaat doen! Heb je door dat een vande shetjes te dicht in je buurt wil komen, ga dan lekker springen en eis je ruimte op :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:25

Welke methode je gebruikt maakt niet uit het belangrijkste is dat jij een manier vind die bij jou en de paardjes goed af gaat.
Het feit dat ze in slechte conditie zijn zou je niet tegen moetten houden om ze mentaal uit te dagen.

Het voeren uit de hand zou ik niet doen, gooi het in een emmer oid.
Op deze manier word jij een bron van voer en kan slecht gedrag in de hand helpen gezien ze nog geen grenzen/ manieren hebben.

Het springen wat hierboven beschreven word zou ik ook niet doen gezien ze daar schuw en of kop schuw van kunnen worden.
Dit kan heel erg averechts werken.
Ruimte claimen zijn veel meer andere manieren voor die beter werken en minder ander gedrag in de hand helpen.

Verder ga zo door !

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:44

Wat ben je goed bezig met je pony's! Hun onbeleefde gedrag is iets om snel in de kiem te smoren. Belangrijk is dat jij heeeeeel consequent bent. Dus iedere keer als ze ook maar aanstalten maken tot duwen, steigeren, lomp gedoe etc, geef jij een reactie: terug op hun plek, ze een stap naar achter zetten etc. Echt iedere keer, zo vaak als nodig. Ook al word je er zelf gek van, echt elke keer reageren, het zal je echt helpen. Succes!!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:47

Ook wij doen met onze tinkermerrie nog regelmatig landjepik, we zetten haar los, maar op het moment dat zij ergens stil staat eisen wij die plek op. dit kun je dus ook gemakkelijk in de wei of waar dan ook doen. Dat werkt echt. Zij heeft het af en toe ook echt nodig om weer even op haar plaats gezet te worden. Zweep hebben we alleen in de hand, voor als ze vervelend mocht gaan doen.
Verder supergoed bezig hoor, je vraagt advies, luistert en handeld! TOP!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:57

Top dat jullie de pony's opvangen en de nodige zorg geven.

Ik zou alleen niet uit de hand gaan voeren. Dieren zijn vaak al erg gericht op eten en als je ze uit de hand gaat voeren kun je happen in de hand werken. Dat is ook wel weer af te leren als je heel consequent en duidelijk bent, maar waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan het is?

Als ze bijten zou ik onmiddelijk een tik geven. Vaak zeggen mensen dat ze kopschuw worden, maar als je goed timed dan weten ze dondersgoed dat het voor het bijten is. Die van mij hebben allemaal weleens een tik op de neus gehad en zijn knuffelbeesten eerste klas. Idem met vroegere verzorgpony's. Al is het natuurlijk beter om het voor te zijn. Ik ken die van mij zo goed dat ik weet wanneer ze speels willen happen. Ik zet ze dan uit mijn ruimte en dan hebben ze geen kans om te klieren. Je moet proberen ze voor te zijn en als dat eens niet gelukt is consquent op slecht gedrag reageren.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:02

Kun je proberen of het paardje in ieder geval op zijn andere zijde wil gaan liggen en zo ja dit dan om de paar uur voor de doorbloeding ? of een beentje pakken en dit een beetje bewegen en buigen om de spieren in beweging te houden ?

succes !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:25

TS, super dat jullie de diertjes helpen maar ik vind het wel klinken alsof het helemaal fout dreigt te gaan... probeer ze niet te veel te betuttelen want je eerste schop is erg dichtbij zo te horen en dat zou zonde zijn :=

Echt niet meer uit de hand voeren zolang de verhoudingen nog niet duidelijk zijn, je merkt nu immers al dat ze dreigend op je af komen om dat voer uit je te willen kloppen.

Ook niet te zacht tegen ze zijn, je ziet dat heel vaak dat mensen niet durven te corrigeren omdat het bvb. zogezegd kleine, zielige ponies zijn die veel meegemaakt hebben.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :)*

Gewoon heel duidelijk en consequent zijn en die knolletjes buiten je plofcirkeltje houden, JIJ bepaalt of ze naar je toe mogen komen en niet zij.

Ze horen altijd afstand van je te houden en als er een kont naar je toe gedraaid wordt: gelijk een brul en een hollepeuter geven!

Direct afleren zulke streken, voordat je happen en trappen gaat krijgen en ondersteboven gelopen gaat worden want dat gaat echt geen week meer duren zo te horen :=

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:26

Wauw, echt top van jij en je vader!
Hoe is het met de pony's?

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:47

Bedankt voor jullie reactie's!

Uit de hand voeren zal ik niet meer doen, ik denk dat dat opdringerige vervelende gedrag daar inderdaad van komt. Maar ik denk ook dat dit komt omdat ze nu alleen maar eten, gepoetst worden en een beetje op weiland staan. Ze krijgen natuurlijk weer wat meer energie en die kunnen ze moeilijk kwijt in het weiland.
Ik vraag me af of wandelen wel goed is voor Odi. Odi lijkt pijn te hebben en loopt best moeizaam. Ook lijken zijn benen raar te staan, als x-benen. Kan dit komen omdat hij zo lang heeft gelegen en gestaan op zijn ongelijke lange hoeven? En dat dit met beweging langzaam bijtrekt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:50

Weet je zeker dat het geen bevangenheid is? De hoeven waren ook veel te lang toch? Heeft de smid er veel in een keer afgehaald? Dan is de stand erg veranderd en daar kunnen ze ook even last van hebben.

Alleen voeren en poetsen is niet perse een probleem. Zo ziet het leven van die van mij er ook uit. Energie rennen ze er zelf wel uit. Wandelen is overigens altijd wel goed, maar als de pony echt pijn heeft zou ik hem niet gaan dwingen. Even wachten tot hij uit zichzelf gaat lopen in de wei en weer redelijk goed loopt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:51

Pony kan ook gewoon krom gebouwd zijn.
Heeft de smid je hier niks over kunnen vertellen ?

Als Odi pijn heeft zal ik hem niet dwingen om te lopen.

Ze lopen vast en zeker zelf wel door het weiland heen te banjeren en als ze echt energie te veel hebben en het kunnen zullen ze vast ook wel een sprintje trekken.

Overigens hoe veel energie ze ook hebben , ze hebben natuurlijk altijd gewoon te luisteren en respect voor je te hebben.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:59

Heb je ook een foto van de pony's?
Ik ben erg benieuwd hoe ze er nu uit zien.
(ik ben niet nieuwsgierig hoor... ik wil alleen altijd alles weten :D )

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:31

Ze hebben geen hoefbevangenheid, heeft de hoefsmid naar gekeken.
Maar ze draven wat door het weiland heen af en toe en dat lukt dan wel voor Odi. En normaal lopen ook.
Dit is op het gras, dus ik vroeg me af of het eraan ligt dat dat gras is en waar ik nu op loop stenen?

Ik zal even naar foto's zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:34

Gras is altijd zachter voor de hoeven, dus dat ze daar wel op draaft is dan niet zo gek.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:39

Odi:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8249_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1564_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1578_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2819_n.jpg

Winnethou:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2820_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8771_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8304_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 5479_n.jpg

Samen:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6947_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8104_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7736_n.jpg

Ik heb de manen geknipt in plaats van getrokken. De staarten waren al zo kort toen ze bij ons kwamen.
Er zitten effecten overheen. Bij de foto's van bovenaf kun je beter zien hoe dun ze zijn.
Op de foto's schijnt het trouwens mee te vallen, maar van mijn twee vriendinnen en mijn vriend die ze ook in het echt hebben gezien heb ik begrepen dat ze er totaal anders uit zien. Veel slechter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:40

De vacht vertekend idd behoorlijk. Maar je kunt wel zien dat ze te dun zijn bij die foto van samen. Daar heeft die bonte zijn ruggegraat erop liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:41

Leuke paardjes Scala!!