jillaroo schreef:Wat ontzettend goed dat je iedereen waarschuwt! Mijn merrie kreeg ondanks diverse maatregelen waaronder een graasmasker (met drinkgaatje) twee weken terug ook acute zandkoliek. Ze heeft 5 dagen in Utrecht gestaan en gelukkig was een operatie niet nodig (2 dagen achterelkaar met paraffine gespoeld).
Ik ben nu op zoek naar een gesloten masker, want het is echt een verslaving voor haar. Ze schept het zand door het gaatje heen naar binnen. Ik had vorig jaar al laten checken of ze geen mineralen tekort komt, maar dat blijkt niet het geval. Een zandjunkie dus. En twee keer per jaar zandweg kuurtje was niet voldoende om dit te voorkomen.
De internist van Utrecht heeft mij hele psyllum zaadjes meegegeven, dat moet ik nu nog tien dagen droog door het voer doen. Ze eet het gelukkig makkelijk met de biks en muesli mee. Daarna een week per maand blijven doen, volgens haar is psyllum het beste, beter dan zandweg. Wat ook mocht is lijnzaad koken en door het voer doen. Ik hoor alleen wel dat dat enorm stinkt, dus liever even buiten op een campinggasstel doen!
Iedereen succes met het voorkomen van deze ellende, geloof me - je wilt dit niet!
De hele zaadjes (die zwart/bruine) mag je die droog geven.? En hoeveel gram?