Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:27

Heb net weer een bestelling gedaan bij Makana...zaterdag besteld, gister per bankoverschrijving gaan betalen en vandaag bericht dat ze de betaling ontvangen hebben en het pakketje opgestuurd wordt ! :) Ik verwacht het nog deze week...vorige keer ging het ook zo vlot.
Ik maak het ook nog altijd nat omdat ik het vroeger bij Masterhorse bestelde en dat stond zo op die emmer....50 - 100gr vezeltjes met 1/2 liter water een half uurtje laten weken. Ben het dan maar zo blijven doen, maar droog kan dus ook blijkbaar...lees ook veel mensen die het droog geven, maar dan waarschijnlijk iets minder dan 100gr :D

ManonGrr

Re: Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:20

hoi, heb het hele topic gelezen maar het is zo'n warboel, al die opties!
Ik zou graag mijn haflinger psyliumvezels geven daar hij altijd op een zandpaddock staat en daar ook eet. Echter ben ik doordeweeks niet bij mijn paard en moet ik het dus van te voren klaar zetten. Welke vezels kunnen nou ook droog door het voer gemengd worden? (het voer is in mijn geval dan een handje lucerne) en hoe lang/hoe veel geef ik ervan? Alvast bedankt!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:44

Je hebt Psyllium Husk, vezel en zaad.
Het is dus afhankelijk wat je geeft en hoe je het dus moet geven.
Dit kan je gewoon even googlen.

De Psyllium van Agradi daar staat oa op dat je maar één a twee eetlepels hoeft te geven.
Ik heb deze ook maar geef toch echt een maatschep met minstens een halve liter water.
De rest zet zich uit in de buik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:16

Die van mij hebben hun kuurtje Sand-Ex met smaak gegeten, toch handig als ze het zo lekker vinden :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:37

BillyBo schreef:
Je hebt Psyllium Husk, vezel en zaad.
Het is dus afhankelijk wat je geeft en hoe je het dus moet geven.
Dit kan je gewoon even googlen.

De Psyllium van Agradi daar staat oa op dat je maar één a twee eetlepels hoeft te geven.
Ik heb deze ook maar geef toch echt een maatschep met minstens een halve liter water.
De rest zet zich uit in de buik.

Kan je die allemaal droog voeren? Ik lees verschillende aanpakken namelijk!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:57

Het is dus afhankelijk van wat je geeft en hoe.
Van daar dat ik zei; je kan het even googlen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je altijd water moet toevoegen omdat je paard zich anders kan verslikken.
Als je het met slobber geeft is er natuurlijk al water toegevoegd.

Als je dus maar een eetlepel Psyllium geeft per dag kan ik mij niet voorstellen dit voldoende werkt om zand uit een paardendarm te halen.
Een paardendarm van een volwassen paard is 40m.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:02

Probleem is dat paard niets anders dan hooi krijgt wegens niet werken + overgewicht. Ik heb natuurlijk google al geraadpleegd, maar zoals ik al zei zag ik door de bomen het bos niet meer. Andere vraag dan: heeft het ook nut als het paard het maar 5x per week krijgt? (en dan niet 5 dagen aanéén)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:12

Psyllium één keer per 5 dagen geven werkt niet, het zal echt een kuur moeten zijn van 7 dagen
Wat voor jou denk ik het beste is is sand clear te geven, dat zijn brokjes en die kan je klaar zetten voor de hele week.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:14

Mijn paard krijgt 2 x in de week slobber van de subli, ik heb ooit eens gehoord dat deze slobber ook zand verwijderd. weet iemand of dit al dan niet waar is?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:21

Ik heb het net ook besteld, als de paarden over 2 week of zo op stal gaan dan geef ik ze het.
Alleen vind het erg verwarrend, de ene site zegt 2 eetlepels weer en andere 100 gram en ga zo maar door.
Nu heb ik op internet al even rondgeneusd, en las daar dat je het best 5 dagen 100 gram kunt geven per paard/pony. Klopt dat of kan ik beter de 2 eetlepels aanhouden die op de verpakking staan (al vind ik 2 eetlepels in een pony van ruim 400 kilo wel erg weinig).

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:32

Die zwart/bruine psyllium zaadjes, hoelang moeten die weken ,?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:34

laran schreef:
Ik heb het net ook besteld, als de paarden over 2 week of zo op stal gaan dan geef ik ze het.
Alleen vind het erg verwarrend, de ene site zegt 2 eetlepels weer en andere 100 gram en ga zo maar door.
Nu heb ik op internet al even rondgeneusd, en las daar dat je het best 5 dagen 100 gram kunt geven per paard/pony. Klopt dat of kan ik beter de 2 eetlepels aanhouden die op de verpakking staan (al vind ik 2 eetlepels in een pony van ruim 400 kilo wel erg weinig).

ik heb die van agradi altijd voer ze droog volgens verpakking en werken prima en voldoende wel echt 7/ 8 dagen lang 1x per dag
en nooit problemen mee gehad

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:28

Wat ontzettend goed dat je iedereen waarschuwt! Mijn merrie kreeg ondanks diverse maatregelen waaronder een graasmasker (met drinkgaatje) twee weken terug ook acute zandkoliek. Ze heeft 5 dagen in Utrecht gestaan en gelukkig was een operatie niet nodig (2 dagen achterelkaar met paraffine gespoeld).

Ik ben nu op zoek naar een gesloten masker, want het is echt een verslaving voor haar. Ze schept het zand door het gaatje heen naar binnen. Ik had vorig jaar al laten checken of ze geen mineralen tekort komt, maar dat blijkt niet het geval. Een zandjunkie dus. En twee keer per jaar zandweg kuurtje was niet voldoende om dit te voorkomen.

De internist van Utrecht heeft mij hele psyllum zaadjes meegegeven, dat moet ik nu nog tien dagen droog door het voer doen. Ze eet het gelukkig makkelijk met de biks en muesli mee. Daarna een week per maand blijven doen, volgens haar is psyllum het beste, beter dan zandweg. Wat ook mocht is lijnzaad koken en door het voer doen. Ik hoor alleen wel dat dat enorm stinkt, dus liever even buiten op een campinggasstel doen!

Iedereen succes met het voorkomen van deze ellende, geloof me - je wilt dit niet!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:30

Pandora2 schreef:
Heb net weer een bestelling gedaan bij Makana...zaterdag besteld, gister per bankoverschrijving gaan betalen en vandaag bericht dat ze de betaling ontvangen hebben en het pakketje opgestuurd wordt ! :) Ik verwacht het nog deze week...vorige keer ging het ook zo vlot.
Ik maak het ook nog altijd nat omdat ik het vroeger bij Masterhorse bestelde en dat stond zo op die emmer....50 - 100gr vezeltjes met 1/2 liter water een half uurtje laten weken. Ben het dan maar zo blijven doen, maar droog kan dus ook blijkbaar...lees ook veel mensen die het droog geven, maar dan waarschijnlijk iets minder dan 100gr :D

Ik geef gewoon de volle 100 gram en geef het gewoon droog.

Nooit problemen mee gehad.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:01

@Jillaroo: hoeveel gr van die zaadjes moet je dan geven per dag?
En lijnzaad koken stinkt niet hoor, wel rekening houden met een kooktijd van 45min minimaal, dus wel in de gaten houden.
Want als je pan overstroomt ben je wel even bezig met schoonmaken.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:10

jillaroo schreef:
Wat ontzettend goed dat je iedereen waarschuwt! Mijn merrie kreeg ondanks diverse maatregelen waaronder een graasmasker (met drinkgaatje) twee weken terug ook acute zandkoliek. Ze heeft 5 dagen in Utrecht gestaan en gelukkig was een operatie niet nodig (2 dagen achterelkaar met paraffine gespoeld).

Ik ben nu op zoek naar een gesloten masker, want het is echt een verslaving voor haar. Ze schept het zand door het gaatje heen naar binnen. Ik had vorig jaar al laten checken of ze geen mineralen tekort komt, maar dat blijkt niet het geval. Een zandjunkie dus. En twee keer per jaar zandweg kuurtje was niet voldoende om dit te voorkomen.

De internist van Utrecht heeft mij hele psyllum zaadjes meegegeven, dat moet ik nu nog tien dagen droog door het voer doen. Ze eet het gelukkig makkelijk met de biks en muesli mee. Daarna een week per maand blijven doen, volgens haar is psyllum het beste, beter dan zandweg. Wat ook mocht is lijnzaad koken en door het voer doen. Ik hoor alleen wel dat dat enorm stinkt, dus liever even buiten op een campinggasstel doen!

Iedereen succes met het voorkomen van deze ellende, geloof me - je wilt dit niet!

De hele zaadjes (die zwart/bruine) mag je die droog geven.? En hoeveel gram?

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:11

En dus lijnzaad koken zeggen ze in utrecht dat dat ook goed is voor zand?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:59

BillyBo schreef:
@Jillaroo: hoeveel gr van die zaadjes moet je dan geven per dag?
En lijnzaad koken stinkt niet hoor, wel rekening houden met een kooktijd van 45min minimaal, dus wel in de gaten houden.
Want als je pan overstroomt ben je wel even bezig met schoonmaken.

Oeps dan doe ik dat eigenlijk fout. :o Ik kook ze enkel tot ik zie dat het water wat slijmerig wordt.

Verder heb ik eens na een merrie met verstoppingskoliek gehad te hebben door zand (was de eerste keer bij die merrie en ze heeft verder zelden koliek) op aanraden van mijn DA vlozaad gegeven. Eerst kocht ik het via hem maar dat kon enkel in verpakking van 5kg en dat heb ik niet eens nodig in een jaar. Toen ik de latijnse naam zag (Physilium zaad) ben ik daar op gaan googlen en nu bestel ik het via www.gekruid.be. Is goedkoper en ik kan het per zakje van 1 kg bestellen. Verder krijgen ze bij mij 1 keer in de week slobber met in de winter gekookt lijnzaad er in vermengd. Nu gebruik ik een fles lijnzaadolie. Nu lopen ze nog op gras maar in de winter lopen ze altijd een stuk wei kapot en dan krijgen ze ook hooi buiten wanneer ze in de namiddag buiten lopen. Op stal krijgen ze in de voormiddag een plak stro en in de avond een plak stro en voor de rest hooi. Bij mij hebben ze ook standaard een zout en mineralenblok in hun voerbak liggen.
het Vlozaad moest ik van de DA gewoon droog bij hun voer doen. Ik deed er dan wat melasse bij zodat het aan die melasse kleefde en niet kon worden weggeblazen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:12

Ik begrijp iets niet :o ... ik lees hier dat sommige DA aanraden om de volledige zaadjes onder het voer te mengen, dus die donkerbruine kleine dingen zeg maar...Kan dit eigenlijk wel werken ? Volgens mij komen die hele zaadjes er gewoon met de mest weer uit. Kan toch niet zijn dat die in het spijsverteringskanaal '' opengaan '' en de gelei-achtige substantie dan vrijkomt om het zand mee af te voeren ?
Dit vraagje puur uit interesse hoor, misschien kan iemand mij uitleggen hoe of wat :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:26

Door het vocht in de maag en de darmen (water en maagzuur) breekt het omhulsel en worden de zaadjes een slijmerige brij waar het zand in blijft kleven. Geef je teveel van dit zaad heeft je paard diarree en dat is ook niet de bedoeling.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:26

Oh oké, thanks ! Dus worden de zaadjes toch afgebroken door de spijsverteringssappen :j Had er echt helemaal geen idee van...

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:33

Mijn da zegt dat je de zaadjes 3 a 4 uur moet laten weken ,maar mag dus ook droog?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:07

Ik voer zowel de bruine hele psyllium zaadjes als de witte psyllium vezels (husk) droog door het voer. Doe het al jaren, nooit problemen mee gehad en het werkt beide erg laxerend. Van de bruine zaadjes geef ik 2 eetlepels, van de witte vezels 1 eetlepel.

Je moet het wel 7 dagen achter elkaar geven omdat het effect opbouwt. Ik zie meestal na 3-4 dagen echt heel veel extra mest naar buiten komen en dan ga je nog een paar dagen door.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:44

Ik zal deze week ook even die zaadjes bestellen, als ik door de bomen het bos nog kan zien.. :')

Mijn pony moet dagelijks lijnzaadolie krijgen, maar weten jullie ook of zonnebloemolie een goede vervanger van lijnzaadolie is?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:56

Wat ik mij afvraag:

Een paard eet in de natuur ook wortels en kort gras waar behoorlijk wat zand bij meekomt. Een dierenarts vertelde eens dat al die middeltjes tegen zand in de darmen helemaal niet nodig zijn voor gewone gezonde paarden omdat een paard in principe gewoon tegen zand moet kunnen.

Die mestbaltest in een zakje: ik zou me meer zorgen maken bij weinig zand in het zakje dan veel zand in het zakje, dat betekend dus dat je paard z'n zand niet kwijt kan. Wel zand in het zakje = zand kan gewoon door de darmen worden afgevoerd.

En wat ik me dan op de 2e plaats afvraag: als je je paard met lijnzaad/sand clear etc. gaat voeren, maak je de darmen dan juist niet 'lui'? Zodat ze misschien in volgende jaren hun zand juist minder goed kwijt kunnen?

Ik zeg niet dat het zo is, ik vraag het me alleen oprecht af.