Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:51

marietje1000 schreef:
Een paard heeft gelukkig geen last van het placebo-effect. Dus als een paard opknapt werkt het. Simpel.

Grappig, want placebo effect is al bewezen bij honden en muizen. Dus jouw argument is te simpel gesteld. Echter is voor het placebo effect bij dieren conditionering mogelijk. Een goede tweede optie in het geval van "placebo effect bij dieren" is placebo by proxy . Zijn meerdere studies gedaan, o.a. een van paardeneigenaren die een placebo of een supplement kregen voor hun paard. Ook de placebogroep zag "grote verschillen", "paarden waren beter te rijden", "beter humeur", "veel soepeler en losser dan gewoon", "kwamen minder stijf de box uit" ... Onderschat het dus zeer zeker niet....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:56

Focussed schreef:
marietje1000 schreef:
Een paard heeft gelukkig geen last van het placebo-effect. Dus als een paard opknapt werkt het. Simpel.

Grappig, want placebo effect is al bewezen bij honden en muizen. Dus jouw argument is te simpel gesteld. Echter is voor het placebo effect bij dieren conditionering mogelijk. Een goede tweede optie in het geval van "placebo effect bij dieren" is placebo by proxy . Zijn meerdere studies gedaan, o.a. een van paardeneigenaren die een placebo of een supplement kregen voor hun paard. Ook de placebogroep zag "grote verschillen", "paarden waren beter te rijden", "beter humeur", "veel soepeler en losser dan gewoon", "kwamen minder stijf de box uit" ... Onderschat het dus zeer zeker niet....

dat is wel heel intressant....dus de eigenaar ziet iets wat er niet is?Of gaat anders met het paard om omdat hij weet/denkt dat hij 'behandelt' wordt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:04

Zouden meerdere verklaringen voor zijn... Voorbeeld

1) Roze bril effect (omdat je verbetering verwacht zie je alles onbewust positiever, dit hebben we allemaal incluis mezelf!)
2) Toeval wordt toegeschreven aan de behandeling (zonder behandeling was wellicht die dag het paard ook al actiever, maar doordat nu er een behandeling heeft plaats gevonden wordt de verbetering meteen aan de behandeling toegeschreven)
3) Aardige behandelaar: Men schetst de situatie iets positiever in naar de behandelaar om deze niet "teleur te stellen" of "omdat deze zoveel moeite deed" (dit kan ook geheel onbewust gebeuren!)
4) Anders om gaan: Soms zie je dat ook met hulpteugels. Met een slofteugel om durft de ruiter veel meer, waardoor het paard braver is. De ruiter zal zeggen: "Mijn paard weet wanneer hij de slofteugel om heeft, dan is hij veel braver!" Echter, niet door de slofteugel, maar doordat de ruiter meer lef heeft gekregen is het paard braver

Er zijn nog meer verklaringen voor het placebo by proxy effect. Maar dit zijn de snelste die me te binnen schieten :j

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 16:09

Dit topic is niet voor een discussie mensen, ga dat asjeblieft ergens anders voeren.
Ik wil hier alleen de vorderingen bij houden

Bo_Cassey schreef:
Ik hoor via pb dat de TS nu boos op mij is? Bij deze maak ik dus nog maar even duidelijk dat mijn post van vandaag 9.28 uur niet tegen TS of bior. gericht was, maar meer dat het mij niet uitmaakt hoe de wetenschappelijke grond ligt voor de methode.
Als Shir maar beter wordt.

Deze topknol verdient een waardige oude dag!

Daar weet TS, ik dus niks van af! :Y)

Bo_Cassey

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:28

We hebben helderzienden op Bokt! Wow!

Haha, terug idd naar het doel van het topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:51

Bo_Cassey schreef:
Geen non-opmerking. Met name het onderzoek bij astmapatiënten is wonderbaarlijk te noemen. Daarbij moesten de artsen een placebo toedienen en een medicijn, waarbij ze wisten welke nep was. Echter, dat wisten ze niet. Ze werden omgewisseld en de arts gaf dus het echte medicijn waarvan hij dacht dat het een placebo was. En andersom. Uiteindelijk werkte het placebo, waarvan de arts dus dacht dat het een echt medicijn was. Dus louter door het zelf te geloven straalde zijn lichaamstaal dit dermate sterk uit dat een vrouw met zeer zware astma ontzettend verbeterde.
Het medicijn (waarvan de arts dus dacht dat het een placebo was) sloeg vrijwel niet aan, enkel en alleen door de geestelijke omstandigheden (aangezien al bewezen was dat de lichamelijke werking aanwezig was, het was een regulier medicijn).

Verder maakt het niet uit of echte medicijnen beter werken als de behandelaar erin gelooft. Dat is de discussie niet. De discussie ging - op zeer onaardige wijze - over het al dan niet werkzaam zijn van de bioresonantie. Mijn punt was dus dat dat niet uitmaakt hier, dat het enige dat telt is dat het voor Shirley uitmaakt. Oók als de behandeling geen wetenschappelijke grond heeft.

Dat zou betekenen dat astma tussen de oren zit? Want door positief denken worden de ontstekingen niet beter hoor.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:35

@ maikeltje...
mijn famillie lijn gaat terug tot 1142, en wat bleek, 1 van mijn voorvaderen, 1568 is 83 geworden, dus helaas gaat niet echt op wat je zegt!!!
(i rest my case)

jammer dat mensen het zo neersabelen, paardje is ermee geholpen, of je er nu in gelooft of niet!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:41

Mindim schreef:
Bo_Cassey schreef:
Geen non-opmerking. Met name het onderzoek bij astmapatiënten is wonderbaarlijk te noemen. Daarbij moesten de artsen een placebo toedienen en een medicijn, waarbij ze wisten welke nep was. Echter, dat wisten ze niet. Ze werden omgewisseld en de arts gaf dus het echte medicijn waarvan hij dacht dat het een placebo was. En andersom. Uiteindelijk werkte het placebo, waarvan de arts dus dacht dat het een echt medicijn was. Dus louter door het zelf te geloven straalde zijn lichaamstaal dit dermate sterk uit dat een vrouw met zeer zware astma ontzettend verbeterde.
Het medicijn (waarvan de arts dus dacht dat het een placebo was) sloeg vrijwel niet aan, enkel en alleen door de geestelijke omstandigheden (aangezien al bewezen was dat de lichamelijke werking aanwezig was, het was een regulier medicijn).

Verder maakt het niet uit of echte medicijnen beter werken als de behandelaar erin gelooft. Dat is de discussie niet. De discussie ging - op zeer onaardige wijze - over het al dan niet werkzaam zijn van de bioresonantie. Mijn punt was dus dat dat niet uitmaakt hier, dat het enige dat telt is dat het voor Shirley uitmaakt. Oók als de behandeling geen wetenschappelijke grond heeft.

Dat zou betekenen dat astma tussen de oren zit? Want door positief denken worden de ontstekingen niet beter hoor.

Nee, echter zijn de klachten wel subjectief en daardoor ook beinvloedbaar. Is vaker onderzoek gedaan met name bij astma. Grappig is dat je daar bij ziet dat mensen wel DENKEN dat ze meer lucht krijgen, maar de longcapaciteit neemt niet toe.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:55

Ook een placebo-effect is een echt effect, daar het lichaam op zo'n manier reageert als de geest verwacht dat het reageert.

Verder heb ik veel ervaring met astma, dus snap ik ook dat de ontstekingen niet weggaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:58

anhighwood schreef:
@ maikeltje...
mijn famillie lijn gaat terug tot 1142, en wat bleek, 1 van mijn voorvaderen, 1568 is 83 geworden, dus helaas gaat niet echt op wat je zegt!!!
(i rest my case)

jammer dat mensen het zo neersabelen, paardje is ermee geholpen, of je er nu in gelooft of niet!

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:05

Goh wat word dit weer een ruzietopic zeg, jammer dat sommige mensen overal tegenin moeten gaan.

Mijn paard is vorig jaar februari dampig geworden. Sindsdien geven wij hem elke dag een schepje foeneknof bij zijn brok. Ik merk zeker verbetering! Nu hoor ik hem gewoon niet meer hoesten en als ik stop met foeneknof begint het weer. Misschien kun je dit eens proberen? Eventueel erbij? Is gewoon te Halen in de ruitershop en is lekker verzachtend voor de luchtwegen.

Succes!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:06

Ja, ik heb ook wel gehoord dat dat kan helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:15

Vind ik ook amber.

Hoewel er in knoflook een stofje zit dat paarden niet goed kunnen afbreken heb ik een tijdje Easy Breathing gebruikt. Daar zit onder andere knoflook in, en wat kruiden. Ik merkte wel wat verbetering, dus het symptoom werd minder. Hij pompte nog wel.

Toen ik erachter kwam dat de oorzaak buiten z'n longen lag ben ik ermee gestopt. Nu pompt en hoest hij niet meer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:36

Amber27 schreef:
Sindsdien geven wij hem elke dag een schepje foeneknof bij zijn brok.

Ik doe dus ook foene, maar zonder knof, omdat op lange termijn paarden dat wat minder goed verwerken en er bloedarmoede van kunnen krijgen. Wist je dat..?

Edit, zie mbt de knof dat Koper dat al had gepost. Ben trouwens wel benieuwd Koper, waar het pompen etc bij jouw paard vandaan kwam.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:38

Sientje schreef:
Amber27 schreef:
Sindsdien geven wij hem elke dag een schepje foeneknof bij zijn brok.

Ik doe dus ook foene, maar zonder knof, omdat op lange termijn paarden dat wat minder goed verwerken en er bloedarmoede van kunnen krijgen. Wist je dat..?

Nee eigenlijk niet :oo bedankt voor het waarschuwen. Gelukkig doen wij zoiezo om de zoveel weken even een pauze, anders vermindert de werking ook. Dan raakt het lichaam eraan gewend en dan werkt het niet zo goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:57

Sientje schreef:
Ben trouwens wel benieuwd Koper, waar het pompen etc bij jouw paard vandaan kwam.

Vanuit z'n lever. Althans: die bleek overbelast en daardoor reageerden er andere organen die afval afvoeren. In zijn geval de organen die zweet en koolmonoxide afvoeren. Hij kreeg eerst heel veel jeuk, en daarna kreeg hij last van z'n longen. Dus bij mijn individuele paard was de volgorde: jeuk aan staart/manen, jeuk aan hals/keel/gezicht, jeuk aan rug/schouders/flanken, bulten in z'n huid, hoesten/pompen. Het werd steeds een beetje erger.

En nu sinds een paar maanden dus gelukkig weer steeds een stukje beter. Het hoesten en pompen was als eerste weg, daar had hij ook nog maar het kortste last van. Hij hoest nu alleen onder omstandigheden waaronder elk normaal paard hoest. Lees: flink rollen op de droge, stoffige grond.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:05

Koper, ben best benieuwd, is er bloed afgenomen en bleken daar afwijkende leverwaarden uit, wie heeft de leverwaarden gemeten en met welke methode, daarbij bedoel ik is dat door een lab gedaan? En maak je het hooi nu nat? Jouw verhaal lijkt op wat mijn paard deed ( IJslander) altijd buiten, maar voor hem is het na een kuur ventopulmin gewoon klaar, plus dat we dus de prikkeling weghalen door hooi even te weken. Eerdaags beginnen we aan de nieuwe partij hooi en proberen het even zonder, er kan namelijk best in de partij van vorig jaar een schimmeltje ingekropen zijn. Wij kopen altijd in voor een heel jaar, mochten we steeds kleine partijtjes kopen dan zal ik altijd even hooi nat maken.
Geen afwijkende leverwaarden trouwens er was geen reden om bloed te onderzoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:13

Ik heb de veearts gevraagd om bloedonderzoek maar dat wilde ze niet laten doen omdat ze vond dat er vocht in de longen zat. Bloedonderzoek was volgens haar niet nodig. .

Hij heeft helemaal geen problemen met z'n longen, z'n longen reageerden alleen op een probleem elders. Ik maak z'n hooi niet nat, waarom zou ik dat doen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:14

wilmatj schreef:
[b][size=24]Dit topic is niet voor een discussie mensen, ga dat asjeblieft ergens anders voeren.
Ik wil hier alleen de vorderingen bij houden

Hmm je topictitel geeft toch aan dat het hopeloos was, en dan mag je er niet over praten? Er staat echt in je titel van uitzichtloos naar hoop dampig en alternatief. Wat wil je dan met het topic als er geen discussie mag?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:17

Koper schreef:
Ik heb de veearts gevraagd om bloedonderzoek maar dat wilde ze niet laten doen omdat ze vond dat er vocht in de longen zat. Bloedonderzoek was volgens haar niet nodig. .

Hij heeft helemaal geen problemen met z'n longen, z'n longen reageerden alleen op een probleem elders. Ik maak z'n hooi niet nat, waarom zou ik dat doen?

Vaak is het een trigger uit omgeving zoals al meer mensen aangaven in dit topic, hooi kan wat stoffig zijn of wat schimmelsporen bevatten waar een paard allergisch op kan reageren.
Maar waarom schrijf je eerst het komt uit de lever en dat belast andere organen en nu is er geen bloedonderzoek nodig geweest volgens de DA? Wie heeft jou verteld dan dat oorzaak in de lever lag?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:19

Esther, hij heeft veel en veel slechter hooi gehad. En daar reageerde hij niet op. Ook niet toen hij dat hooi in een binnenbox kreeg.
Pas nadat de veearts bloedonderzoek had afgewezen kwam ik erachter wat het probleem was.

Verder denk ik dat TS gewoon updates wil plaatsen over de behandeling van haar paard. Begrijp je het verschil tussen een volgtopic en een discussietopic?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:29

Een allergie kan optreden door vaker blootgesteld te worden aan een trigger, meestal weet je gewoon niet wat die trigger is, maar je kunt het best proberen weg te halen, eenvoudig is dus om in ieder geval te proberen schimmels of stof wat voor te zijn.
Je tweede vind ik wel interessant, zodra mensen wat vraagtekens zetten wordt ze vaak verweten niet open minded te zijn. Toevallig had een hele goede paardenarts ( het is wel Engelstalig) deze week er een heel mooie uitleg over http://www.doctorramey.com/keeping-an-open-mind/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:49

Aangezien hij niet meer hoest heb ik geen reden om aan te nemen dat hij een allergie heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:23

Koper schreef:
Aangezien hij niet meer hoest heb ik geen reden om aan te nemen dat hij een allergie heeft.

En een eventueel falende lever is dan weer geen probleem? Wat doe je dan met die diagnose?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:29

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Zou je je vraag willen herformuleren zodat zelfs ik 'm kan begrijpen?