Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:59

nee dat nog niet...

volgens mij is het wel mee op de foto geweest en osteopaat loopt altijd alles na...
maar geen idee of je daar alles uit kunt halen hoor...

vorig jaar was ze heel erg kreupel aan de kogel, dus ik denk eerder dat daar mogelijk nog een sluipend iets zit, of dat ze door die heftige kreupelheid verkeerd is gaan belasten waardoor ergens pijn is ontstaan, en als ze eenmaal ergens pijn gehad heeft is het voor haar vaak even wennen dat het niet meer pijn doet in het werk...

daarnaast heeft ze 2 jaar geleden ook een ongeluk gehad waarbij ze een grote wond rechts onder de buik en aan haar zij heeft gehad waarbij ook spieren helemaal doorgescheurd zijn geweest, dus daar kan ook nog iets van belemmering vandaan komen...
ook de rechterachterknie was toen beschadigd...

dus ja, waar zit het, waar komt het vandaan...

eigenlijk is ze al een wandelend medisch wonder... :D

chikohaa

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:01

Het Si kan niet op de foto, dat moet dmv echografisch onderzoek, uitverdoven en het liefst scintigrafie.

Ja moeilijk verhaal! Heb je er weleens over nagedacht om haar een jaar op het land te zetten? Ik heb persoonlijk daar hele goede ervaringen mee met blessures.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:51

dat heeft gestaan na haar ongeluk, en daar haalde ik haar na 2 maanden doodongelukkig, broodmager en bevangen vanaf...
dus dat gaat niet meer gebeuren... -O-

ze staat sinds deze winter op een superfijne kleine pensionstal waar ze mag zijn wie ze is, met al haar spanningen en andere problemen, ze is hier op haar gemak en lijkt weer meer te gaan ontspannen, ik doe wat nog kan en probeer haar waar mogelijk nog wat te verbeteren en verder mag ze hier blijven zolang ze gezond genoeg is, niet teveel stress heeft en geen pijn...

Ze staat hier de hele winter dagelijks in de paddock en nu ochtend in de paddock en middag in de wei (hele dag wei durf ik niet aan ivm bevangenheid), en dat gaat goed, ze is erg eenkennig en aan ons gehecht, dus ik durf eigenlijk niks anders meer aan...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:08

Moeilijk verhaal Nouvel, in ieder geval veel succes en sterkte!

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:33

Bij mijn paard is 2 jaar geleden op 5 jarige leeftijd kissing spines vastgesteld en daarbij een twijfelachtig si gewricht.
Dit paard had een groot staakverleden maar werd door diverse dierenartsen gezond bevonden.
Op de foto's had hij 8 wervels dicht tegen elkaar aan zitten met hier en daar wat woekering en oplossing.
Het gedrag van het paard was heftig. Zodra je ging zitten bolde hij zijn rug en stijgerde en bokte voortdurend.
Hij is veel afgevallen en kwam niet aan.
Na maanden op de wei, daarna weken aan de longe en heel veel training hebben we m2 mogen en kunnen rijden. Wel met de nodige ups en downs moet ik zeggen. Hij zag er weer mooi uit en was weer aangekomen.
Ik heb vooral de eerste maanden van training laag en naar mijn hand toe getraind, hierbij ook de zijgangen en langsaam opgebouwd omhem iets hoger in te stellen. Eenmaal verder heb ik hem leren passageren waardoor de galoponderdelen en wissels enorm vooruit gegaan zijn.
Helemaal m2 waardig was het niet, hij liep te laag met het hoofd, en duwde in de zijgangen en in de galop zijn achterhand omhoog.
Hij heeft toen wegens omstandigheden 2 maanden op de wei gestaan en hebben niet getraind.
Daarna heb ik hem nooit meer op kunnen pakken. Na die 2 maanden was het staakgedrag volledig terug en viel hij weer enorm af. Achteruit lopen ging haast niet en uit zichzelf zou hij geen sprintje trekken.
Volgens de dierenartsen was de kissing spines niet zo slecht dat hij niet gereden kon worden maar het gedrag van het paard vertelde iets heel anders. Vermoedelijk zit er een groot deel van zijn gedrag tussen zijn oren. Na 5 jaar staken is het de vraag of je dat er nog uit gaat krijgen.
Daarbij was zijn gedrag op de wei ook niet echt wat je zou verwachten van een jong paard.
Na heel veel nadenken uiteindelijk de moeilijke keus gemaakt om hem op 7 jarige leeftijd rust te geven.

Een verschrikkelijke keuze zeker omdat er qua kissing spines mogelijk nog wat winst te behaald zou kunnen worden. Echter zag ik mijn paardje achteruit gaan ondanks dat hij al 5 maanden met pensioen stond.
Altijd was hij stijf en stond hij verkrampt. En niks leek hem nog plezier te doen.

Voor degene die een paard met ks hebben, heel veel succes! Het valt niet mee maar je leert er wel enorm veel van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:20

chikohaa schreef:
Heb je er weleens over nagedacht om haar een jaar op het land te zetten? Ik heb persoonlijk daar hele goede ervaringen mee met blessures.

Een paard met KS enkel op de wei zetten, is echt funest.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:12

noortjjj, krijg er kippenvel van. Wat blijft het ook een rottige aandoening. Je moet maar zo denken: hij heeft zijn pijn aangegeven. Ik denk inmiddels door wat ik in de afgelopen tijd gezien, gelezen en gehoord heb dat er heel veel paarden zijn die (misschien wel letterlijk) op hun kiezen bijten en maar doorgaan op karakter. Dat maakt paardrijden ineens een stuk minder leuk omdat je natuurlijk niet zo goed kan meten of en hoeveel pijn hij heeft. Ook nu zou ik heel graag willen dat ie kon praten. Hij gaat er beter uitzien, lijkt zich beter te voelen, maar is de pijn minder of zelfs helemaal weg? En ALS hij straks weer gek gaat doen met een zadel (na veel grond- en langeteugelwerk) is dat dan omdat hij pijn heeft of omdat hij bang is dat die gaat komen? Pfff schiet mij maar lek!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:00

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik erg slechte gevoelens heb bij KS en er voor mijzelf eigenlijk wel van overtuigd ben dat het niet te verhelpen is, tenzij het paard wordt geopereerd.
Er zijn paarden die je kan leren om minder te reageren, of eventueel de pijn tijdelijk te verminderen. Maar over gaat het nooit en beter wordt het vaak niet.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:11

Mister, ik hoop het tegendeel te gaan bewijzen straks :) Ik ben het ermee eens dat het nooit overgaat, maar in het geval van mijn paard zijn er nog geen vergroeiingen en is er weinig botafbraak. Ik hoop echt dat we het voorlopig uit kunnen zingen. Hij zal misschien geen 20 worden ermee, maar 4 is wel erg jong om het niet te proberen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:14

Het verbaast me ook dat de reacties op KS zo per paard verschillen. Die van Danoesje gaf al verzet bij een lichte vorm zonder vergroeiingen en botoplossing en er zijn ook paarden die gewoon doorlopen met zeer ernstige vormen van KS.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:19

Misschien heb ik wel gewoon een erg zelfbewust peerd :) Hij is een Voice x UB40 dus zou zomaar kunnen, aangezien ik me heb laten vertellen dat UB40's nog wel eens lastpakken zijn:)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:32

Aimee schreef:
chikohaa schreef:
Heb je er weleens over nagedacht om haar een jaar op het land te zetten? Ik heb persoonlijk daar hele goede ervaringen mee met blessures.

Een paard met KS enkel op de wei zetten, is echt funest.

Wetenschappelijk gezien, snap ik die opmerking. Echter in de praktijk heb ik er een aantal flink van zien opknappen. Die na een tijdje rust op het land weer volledig in de sport ingezet konden worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:21

chikohaa schreef:
Wetenschappelijk gezien, snap ik die opmerking. Echter in de praktijk heb ik er een aantal flink van zien opknappen. Die na een tijdje rust op het land weer volledig in de sport ingezet konden worden.

Misschien als er blessures waren dat die dan genezen waren? Maar ik snap ook wel dat alleen de KS er niet beter van wordt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:03

ik durf het in ieder geval niet aan om hem stil te zetten, al was dat voor mijn bankrekening wel even fijn geweest. Ben echt helemaal failliet inmiddels door alle trainingskosten dus een paar maanden alleen wei betalen was echt wel heeeeeel erg fijn geweest. Mij is zelfs ingepeperd dat ook een week stilzetten voor vakantie niet meer tot de mogelijkheden behoort..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:28

danoesje schreef:
ik durf het in ieder geval niet aan om hem stil te zetten, al was dat voor mijn bankrekening wel even fijn geweest. Ben echt helemaal failliet inmiddels door alle trainingskosten dus een paar maanden alleen wei betalen was echt wel heeeeeel erg fijn geweest. Mij is zelfs ingepeperd dat ook een week stilzetten voor vakantie niet meer tot de mogelijkheden behoort..

Als een paard door KS gekomen blessures aan de benen heeft, heb je weinig andere keuze natuurlijk. Die moeten dan toch eerst genezen.
Maar dat is gelukkig niet het geval bij die van jou.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:30

Klopt, dat snap ik. kennis van me heeft ook een blessure bij dr paard EN kissing, die moet eerst 3 maanden op rust. Ze heeft wel een lichte vorm dus dat scheelt ook natuurlijk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:38

die van mij heeft vorig jaar ook een paar maanden verplichte rust gehad vanwege een zware kreupelheid aan een achterbeen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:56

Pffff ik kom er gister heel toevallig achter via via, dat Eagle al zadelmak te koop is aangeboden op 2,5 jarige leeftijd. Hij is dus al met 2 jaar en een paar maanden onder het zadel gegaan :S Ik kwam er na koop al achter via een filmpje dat hij erg jong zadelmak gemaakt was, maar dit slaat wel echt alles. Had ik dat geweten, dan had ik hem laten staan. Dit kan dus heel goed verklaren waar zijn kissing vandaan komt in mijn ogen. Arm paard!
Ook niet onbelangrijk: een vorige koper is afgehaakt omdat ze eraf werd gebokt, terwijl mij werd verteld dat hij nooit ook maar een stap verkeerd heeft gedaan. Bij mij heeft hij dat overigens ook niet, tot hij ging rennen, maar hij is dus NIET braaf geweest!
Ben er best naar van :S

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:40

danoesje schreef:
Pffff ik kom er gister heel toevallig achter via via, dat Eagle al zadelmak te koop is aangeboden op 2,5 jarige leeftijd. Hij is dus al met 2 jaar en een paar maanden onder het zadel gegaan :S Ik kwam er na koop al achter via een filmpje dat hij erg jong zadelmak gemaakt was, maar dit slaat wel echt alles. Had ik dat geweten, dan had ik hem laten staan. Dit kan dus heel goed verklaren waar zijn kissing vandaan komt in mijn ogen. Arm paard!
Ook niet onbelangrijk: een vorige koper is afgehaakt omdat ze eraf werd gebokt, terwijl mij werd verteld dat hij nooit ook maar een stap verkeerd heeft gedaan. Bij mij heeft hij dat overigens ook niet, tot hij ging rennen, maar hij is dus NIET braaf geweest!
Ben er best naar van :S

Jeetje, wat een naar verhaal. Eigenlijk had je hem meteen terug moeten brengen of zat je toen net over de 3 maanden heen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:43

Jeetje danoesje dat is ook wat om achter te komen! Inderdaad, arm paard.

Ik herinner me opeens een artikel dat ik ergens gelezen heb (nav dat jullie terecht opmerken dat sommige paarden met lichte KS reageren en sommige met zware KS niks laten merken). Een DA meen ik, die zei dat eigenlijk alle paarden tegenwoordig KS hadden maar dat ze er geen van allen last van hebben... dat paarden die reageerden een andere blessure hebben en dat de KS dan toevallig op de foto komt en onterecht als oorzaak wordt aangewezen. Kan het artikel helaas niet meer vinden.

An sich een interessante visie waar weinig klinisch onderzoek naar gedaan is. Aan de andere kant geloof ik niet dat KS geen last veroorzaakt. Mensen met vergroeide wervels hebben daar toch ook wel degelijk last van!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:45

Safiera schreef:
Jeetje danoesje dat is ook wat om achter te komen! Inderdaad, arm paard.

Ik herinner me opeens een artikel dat ik ergens gelezen heb (nav dat jullie terecht opmerken dat sommige paarden met lichte KS reageren en sommige met zware KS niks laten merken). Een DA meen ik, die zei dat eigenlijk alle paarden tegenwoordig KS hadden maar dat ze er geen van allen last van hebben... dat paarden die reageerden een andere blessure hebben en dat de KS dan toevallig op de foto komt en onterecht als oorzaak wordt aangewezen. Kan het artikel helaas niet meer vinden.

An sich een interessante visie waar weinig klinisch onderzoek naar gedaan is. Aan de andere kant geloof ik niet dat KS geen last veroorzaakt. Mensen met vergroeide wervels hebben daar toch ook wel degelijk last van!

Eens, maar als ze er kreupel van worden dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Ik geloof best dat KS alleen nog geen extreme ramp hoeft te zijn mits het paard goed gereden wordt.
Maar dat dit de balans in het lichaam verstoort en er blessures aan de benen ontstaan is wel ernstiger.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:50

Zat net over de 3 maanden heen toen hij voor t eerst ging rennen. Heb m bij aankoop laten castreren (via de lies) en rustig de tijd gegeven om te herstellen...Hoorde dus gister dat hij zooo jong al aan t werk moest...En dierenartsen kunnen zeggen wat ze willen, hij reageerde gericht op druk in het zadel op een bepaalde plek door weg te schieten (hebben ze in training uitgeprobeerd) dus je kunt mij niet vertellen dat hij daar geen last van had.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:55

danoesje schreef:
Zat net over de 3 maanden heen toen hij voor t eerst ging rennen. Heb m bij aankoop laten castreren (via de lies) en rustig de tijd gegeven om te herstellen...Hoorde dus gister dat hij zooo jong al aan t werk moest...En dierenartsen kunnen zeggen wat ze willen, hij reageerde gericht op druk in het zadel op een bepaalde plek door weg te schieten (hebben ze in training uitgeprobeerd) dus je kunt mij niet vertellen dat hij daar geen last van had.

En op de klinische keuring kwam dat er toen niet uit?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:59

Nee. Hij was wel wat strak in de hals en broekspieren merkte ik zelf, maar tijdens de keuring geen opmerkingen over gehad. Röntgen kwam hij toen dus ook goed uit, al was er achteraf wel te zien dat er iets een beetje rommelde maar dat was geen opmerking zei ook mijn huidige DA. Als je dan ook nog bedenkt dat hij van half december tot en met eind maart stil heeft gestaan, op wandelen, losgooien en wat longe- en grondwerk na, dan is het wel hard gegaan..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:07

danoesje schreef:

Ik wilde ook niet stellen dat ze geen last hebben of kunnen hebben van KS. Gezond verstand zegt me dat een wervelprobleem wel degelijk pijn oplevert. Alleen het idee dat het net zo goed een andere (rug)blessure dan KS kan zijn intrigeert me wel. Wie zegt dat de KS een probleem is, en er niet iets anders de onderliggende oorzaak is? Zoals jouw paardje die dus al voordat er echt wat zichtbaar was op de foto's bokte...