Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:30

Interessant topic zeg!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 01:53

Vanavond nog eens gekeken, maar het is een klein bultje.
Je ziet helemaal niks aan de huid, net alsof het een verstopt talgkliertje is.
En dat zal het ook wel zijn ....

Mischien een centraal bultjes topic aanmaken??

Chesss

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:18

Vandaag gebeld door de DA arts, het gezwel wat ze verwijderd hebben was idd een sarcoicide en gelukkig hebben ze alles verwijderd, de gehele wond was schoon en is van binnen ook gelaserd. Nu natuurlijk wel de plek in de gaten houden en nog een aantal dagen stappen.....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:22

Mijn vorige paard staat ook in de wiki, haar sarcoid is verwijderd omdat deze op een heel erg vervelende plek zat en steeds open brak. Het is dan wel heel belangrijk dat ze ruim verwijderen wat betekent ook een deel gezond weefsel mee nemen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:24

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:32

Zeker interessant om te lezen. Sorry als ik iets vraag wat al gevraagd is:
Is het niet gewoon 'pech' geweest dat het wegsnijden de verandering heeft teweeg gebracht of gebeurt dit bij zoveel procent van de sarcoide?

Mijn paard heeft hoogstwaarschijnlijk ook een sarcoid (op zijn hoofd). Is vorig jaar een bioptje van genomen, maar ondanks dat ze veel cellen had gepakt, was de uitslag onduidelijk.

De laatste tijd valt me op dat het groter begint te worden. In principe had de DA gezegd als dit gebeurt contact op te nemen om het weg te late snijden. Maar dit is dus ten alle tijden streng af te raden?

Wat zijn de kosten van zo'n traject bij de DA van Liverpool?

Iemand advies voor mij, laten zitten, wegsnijden of misschien maar eens denken over zo'n zalfbehandeling?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:36

madelief88 schreef:
Zeker interessant om te lezen. Sorry als ik iets vraag wat al gevraagd is:
Is het niet gewoon 'pech' geweest dat het wegsnijden de verandering heeft teweeg gebracht of gebeurt dit bij zoveel procent van de sarcoide?

Mijn paard heeft hoogstwaarschijnlijk ook een sarcoid (op zijn hoofd). Is vorig jaar een bioptje van genomen, maar ondanks dat ze veel cellen had gepakt, was de uitslag onduidelijk.

De laatste tijd valt me op dat het groter begint te worden. In principe had de DA gezegd als dit gebeurt contact op te nemen om het weg te late snijden. Maar dit is dus ten alle tijden streng af te raden?

Wat zijn de kosten van zo'n traject bij de DA van Liverpool?

Iemand advies voor mij, laten zitten, wegsnijden of misschien maar eens denken over zo'n zalfbehandeling?

Ik heb het dus wel laten weg snijden, dit omdat het haar zeer deed, het ging steeds open door beweging of door het schuren van het halster/hoofdstel of waar ze dan ook langs schraapte.. De beweging van het eten was al voldoende om open te gaan.

Het is ook niet meer terug gekomen, het is dan wel belangrijk dat ze echt al het weefsel weg snijden, dus ook een deel gezond weefsel zodat ze zekerheid hebben.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:45

Balou_k, fijn dat het bij die van jou niet terug is gekomen. Een deel gezond weefsel wegsnijden is bij mijn paard (denk ik) lastig ivm de locatie waar het zit, op dun stuk huid.

Hier nog even foto's van het plekje (niet heel duidelijk maar vond deze toevallig op mijn tel):

Afbeelding

Afbeelding

Zoals valt te zien is het geen hele grote plek en volgens mij die verucose sarcoid.

Ik heb namelijk al meerdere verhalen gehoord over het wegsnijden die goed zijn verlopen. Maar door de verhalen hier over wegsnijden vind ik het een beetje eng. Vandaar dat ik mij afvraag hoe vaak het erger terugkomen eigenlijk voorkomt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:46

daar zou je de aciclovir creme toch op kunnen smeren?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:47

Als het echt een sarcoide is, dan is wegsnijden het stomste wat je kan doen (sorry, spreek uit ervaring). Het is geen toeval geweest dat er bij mijn paard een veel agressievere vorm voor is terug gekomen. Ook niet laten ompraten door je DA, want dit is nou juist de reden dat ik dit topic heb geopend!

Ik ben het dan ook niet eens met Balou hierboven... Het resultaat was bij mij dus niet goed (ondanks ruim wegsnijden)! Het wordt ook echt afgeraden door Dr. Knottenbelt.

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat ik nu precies kwijt was aan kosten, maar dat is me (nog) niet helemaal gelukt. Normaal zou mijn DA 5 keer moeten langskomen om het op te smeren (op advies van Dr. Knottenbelt). Alleen kwamen we er bij de 4e keer achter dat er een klein stukje gemist was met smeren en daarom moest hij in totaal 8 keer komen.
Ben heel erg gematst met die rekening, want die lag rond de 200 euro weet ik nog. En ik weet dat ik de kosten voor de zalf ook vond 'meevallen'. Heb iets van 80,- in m'n hoofd, maar ik weet het niet zeker! Iemand anders die het nog weet?

@Madelief: zo zag de sarcoide van mijn paard er ook precies uit. Vóór het wegsnijden dus. Hoe het er daarna uit zag kun je zien in de OP.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:49

Hmm, bij Jess was het ook wel lastig, het stond zo gespannen dat de wond terug open ging, maar het is wel prachtig genezen! Heb toen een zalf gebruikt die hier op bokt ook erg geprezen word bij wonden ben even de naam kwijt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:51

Eens met Olympia. Dezelfde ervaring.
En zo zag die van Lan er ook uit. Kwam agressiever terug. Niet snijden dus. Eerst met zalf proberen. Echt waar.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:53

Vandaar dat ik het ook vraag :) Ik heb het destijds (inmiddels ca jaar terug) ook aan mijn DA gevraagd welke methodes zij allemaal kent en dat ik er al wat over had gelezen, maar zij kon alleen maar aangeven: laten zitten als het niet veranderd en anders wegsnijden.

Je hebt dus wel medewerking van je (of iig een) DA nodig om deze behandeling te kunnen doen? Hoe gaat zoiets in zijn werk, heb jij zelf gemaild of?
200 euro zou inderdaad heel erg meevallen, vermoed zomaar dat het bij mijn DA een stuk duurder uitvalt (voor gemiddeld bezoekje zonder dat ze echt iets doen ben je al 80 euro kwijt).

Volgende keer als de DA er is maar eens erover hebben. Als ze niet willen meewerken moet ik maar op zoek naar een andere DA voor dit denk ik?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:56

Anya schreef:
Eens met Olympia. Dezelfde ervaring.
En zo zag die van Lan er ook uit. Kwam agressiever terug. Niet snijden dus. Eerst met zalf proberen. Echt waar.

Zalf hielp bij ons helaas niet, verscheidene geprobeerd werd enkel maar groter.. Nu is het zo'n 2 / 2,5 jaar terug en het is nog niet terug gekomen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:57

Wil wel even zeggen dat dat echt per paard heel erg kan verschillen, gewoon goed bespreken met je eigen dierenarts en je gevoel volgen!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:58

Ja gelijk heb je! Beter vragen, dan met de gebakken peren zitten :-).
Mijn DA heeft in eerste instantie gemaild en daarna heb ik de updates/nieuwe vragen aan Dr. Knottenbelt overgenomen. Toen liep het contact dus via mij.

Je zou kunnen vragen aan je DA of hij een speciale prijs wil hanteren. Het is namelijk een klusje van een paar minuten. Zit je alleen nog met de voorrijkosten... Of (en dat kon ik niet) misschien kun je zelf bij de praktijk langsrijden? Dat scheelt vast nog meer dan.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:03

Balou_k, had jij ook die Liverpoolzalf?

Ik vind het maar een eng iets, dat het bij verschillende behandelmethodes kan groeien etc.
Kan helaas niet langs de praktijk inderdaad, anders had dat zeker gescheeld!

Had jouw DA al eerder contact met Dr. Knottenbelt? Of was jij de eerste?
Oja, en hoeveel tijd zat er tussen de behandelingen met de zalf?

Bedankt voor de snelle reacties trouwens +:)+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:06

madelief88 schreef:
Balou_k, had jij ook die Liverpoolzalf?

Ik vind het maar een eng iets, dat het bij verschillende behandelmethodes kan groeien etc.
Kan helaas niet langs de praktijk inderdaad, anders had dat zeker gescheeld!

Bedankt voor de snelle reacties trouwens +:)+

Ik heb twee verschillende zalfjes gehad, een die ik niet zelf niet smeren mocht en een die ik wel zelf smeren mocht. Natuurlijk niet door elkaar gebruikt! Ik kan op rekeningen vast nog wel de namen terug vinden van de zalfjes.
Beide hadden tijdelijk resultaat maar binnen een paar dagen kwam het weer net zo hard terug tot originele grootte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:33

Ik heb het hier ergens in dit topic al eens vermeld, maar ik heb hele goede ervaringen met de Virex creme van Hilton Herbs. Hangt natuurlijk per paard af of het werkt of niet, maar mijn pre had 2 sarcoïden, waarvan eentje toch wel redelijk groot en ik heb 8 maanden gesmeerd, elke dag 1 of 2 x en ze zijn weg en blijven weg tot nu toe !
Niet pijnlijk, geen ontstekingen, zelf te smeren en niet zo gek duur :D

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:07

Ik heb reacties gekregen van kennissen die ook ervaring hadden met sarcoiden. Bij hun hielp de zalf ook niet, paard had veel pijn maar er veranderde niet veel. Ze is toen gestopt en heeft 2 maanden een poeder gegeven en toen waren ze weg. En ze zijn weg gebleven.
Iemand hier ervaring met zoiets? ( want de behandeling vd kliniek kost 1500 euro)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:37

Ik heb een foto gemaakt van het bultje op de rug. Volgens mij is dit een sacroid. Bij gebrek aan een meetlat die ik zo brilliant dacht mee te nemen, gebruik ik maar even mijn hand als referentie. Gelukkig zit dit bultje achter het zadel, dus hij heeft er geen last van.

Afbeelding

Hij heeft ook een bult in zijn mondhoek, die me meer zorgen baart, maar dat zit echt in het vlees en is waarschijnlijk een melanoom, op internet lees ik ook overal terug dat deze vaak voorkomen in mondhoeken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:44

madelief88 schreef:
Balou_k, fijn dat het bij die van jou niet terug is gekomen. Een deel gezond weefsel wegsnijden is bij mijn paard (denk ik) lastig ivm de locatie waar het zit, op dun stuk huid.

Hier nog even foto's van het plekje (niet heel duidelijk maar vond deze toevallig op mijn tel):

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zoals valt te zien is het geen hele grote plek en volgens mij die verucose sarcoid.

Ik heb namelijk al meerdere verhalen gehoord over het wegsnijden die goed zijn verlopen. Maar door de verhalen hier over wegsnijden vind ik het een beetje eng. Vandaar dat ik mij afvraag hoe vaak het erger terugkomen eigenlijk voorkomt.

Op pagina 4 staan fotos van mijn merrie met een sarcoid in de ooghoek. Dit is eruitgesneden en de tumor is ter onderzoeking op gestuurd.
Operatie is onder volnarcose bij mij in de schuur gedaan (zou buiten gebeuren maar het weer was te slecht)
Er waren twee da's bij ik en een vriendin.
Operatie was 238,00 en het onderzoeken van de tumor 39,49

In de beordeling van het onderzoek staat dat het bij mijn pony om een Equines sarcoid gaat

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:48

Die op de foto lijkt idd een sarcoid.
In de gaten houden, actie ondernemen als het groeit of van vorm verandert.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 09:18

madelief88 schreef:

Ik was de eerste. Mijn DA had nog niet met sarcoides te maken gehad en kende deze behandelmethode ook niet. Heb alle info die ik kon vinden uitgeprint en die heeft hij doorgelezen :+ . Vond het echt super dat hij zo wilde meewerken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:38

Tof is dat toch zo'n DA die mee wil werken. Ik heb indertijd zelf contact gezocht met prof Knottenbelt toen Lan's sarcoid terug kwam. De DA de website laten zien en die wilde meewerken. Vond het ook heel interessant. Ik heb het restant van de zalf ook aan de DA gegeven. Het was nog goed en zo kon hij er nog een paard mee behandelen. Er was nog genoeg.