Hele moeilijke beslissing, maar als hij inderdaad zelf aangeeft er klaar mee te zijn, dat zou ook mijn teken zijn om.ermee te stoppen. Heel veel sterkte ermee!
Barcelano
Geplaatst: 11-04-13 17:44
zoutenootjes schreef:
Wat erg, Barcelano. 7 jaar oud nog maar. Ben even sprakeloos.
Sterkte, TS, het is de moeilijkste beslissing die je moet maken.
Tja helaas de dood kent geen leeftijd.... Heb bij hem een scinitgrafie scan laten doen en toen bleek hij overal door zijn lichaam artrose te hebben..
Het blijft ten allen tijde een moeilijke beslissing...dit zal altijd blijven...maar zo nu en dan is het wel de verstandigste....
Als zoveel vraagtekens en zo'n zoektocht uitkomen op zo'n overtuigde "dit was het" kan het niet anders of je hebt de eerlijkste keuze gemaakt. Niet de gemakkelijkste, maar voor het paard de eerlijkste.
Veel sterkte.
EstherGO
Geplaatst: 11-04-13 21:20
De laatste dagen heb ik dit topic gevolgd. Reden: mijn lieve paard Goldy loopt de laatste 2 maanden te tobben met diarree. Daarvoor ook zo nu en dan last. Dierenarts erbij: antiboticum en speciaal voer. Goldy reageerde heel snel en binnen no time ouderwetse mest...helaas van korte duur. Na het weekend was het voor mij genoeg. Goldy is in een paar weken flink afgevallen met ook het gevolgd dat zijn energielevel naar beneden kelderde. Maandag dierenarts gebeld en situatie uitgelegd. Vanmiddag bezoek van de dierenarts gekregen. Bij gebit controle bleek er achterin een enorme haak te zitten en een kies los. Ook nog rechtsboven achterin "trapeze" tanden. Voor de zekerheid wel direct mest direct getest op zand, geen zand erin. Nu wachten op uitgebreide mest en bloedtest. Dierenarts zei: de voedselverwerking begint in de mond en als door problemen niet goed het eten kan worden vermalen e.d. dan gaat het eten snel door het lijf met zo verlies aan voedingsstoffen en verder.
Direct de paardentandarts gebeld. en die stond een uur later op de stoep. Twee blikken in de mond en hij wist genoeg. Hij is een uur bezig geweest en Goldy liet het braaf toe. Haak eraf geknipt (wat een groot stuk!), losse kies eruit en de rest weer mooi gevijld. Reactie van de paardentandarts: ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden van de diarree... Ik ga nog niet een enorme sprong in de lucht maken, doch er gloort hoop. In overleg met de dierenarts nu morgens speciale brok met wat lucerne en avonds dezelfde brok met anderhalve schep slobber en wat lijnzaadolie. Vanavond de eerste portie op en het ging met smaak erin!
TS: na jouw verhaal had ik deze week echt het idee dat het voor Goldy ook een moeilijke weg zou worden. Tijd zal leren of we de oorzaak van de diarree hebben gevonden door het aanpakken van het gebit.
@EstherGo: Wacht niet te lang en ook voor jou: Volg je gevoel.. Als je gevoel zegt: naar de kliniek, DOEN.. Veel dingen heb ik op gevoel gedaan. Iedere stap, ieder dingetje wat ik als tip van iemand mee kreeg, wat ik vond op internet of in boeken, wat andere dierenartsen zeiden, wat niet-paardenmensen zeiden, heb ik doorgegeven aan de arts om te overleggen of we gingen samen opzoek naar wat kon werken... De dierenarts heeft ook heel veel rondgebeld en de behandelend arts in Utrecht zei ook bij aankomst vorige week: Nu kan ik tenminste zien waar we over gesproken hebben aan de tel. In het begin dacht ik ook: wormen... hup ontwormmiddel besteld, er ingedaan en afwachten.. 2 dagen later geen verbetering, tanden laten nakijken... Tandarts erbij, niks aan de hand, had een keurig gebit... Heb veel gewandeld in de winter, omdat de bak niet te rijden was, en het eerste wat hij deed was gras eten... okee, ik had al een wei die ik huurde, dus dan maar de wei in... toen begon het in eerste instantie wel beter te worden, maar uiteindelijk heeft ook dit niet geholpen, dus dierenarts gebeld en sindsdien zijn we bezig gegaan met wat in de OP staat.... En inderdaad wat Barcelano al aangeeft: Leeftijd zegt niets... Hij had net zo goed, tijdens zijn dolle 5 minuten, z'n been kunnen breken... Dat is dan niet gebeurd, maar dat had ook gekund...
Vanmiddag heb ik nog gebeld met Utrecht.. Ik ben blij voor hem dat het morgen over is... Hij is echt op, ligt constant, eet alleen zijn brokjes en wortels, hooi/voordroog/kuil enz wilt ie niet meer en ik was vanmiddag zelfs aan het twijfelen om al die kant op te gaan.... Morgen doe ik nog even zijn staart wassen, het gezelschap wat meekomt kan hem nog even lekker vertroetelen, we stoppen hem helemaal vol met wortels en ik ga nog even genieten van het laatste momentje saampjes (slik...) Gevoelsmatig is het KL*TE maar ik wéét dat dit het JUISTE besluit is voor hem... Ik zie het dan ook als een eer dat ik zo'n grappig, lief en vooral liefdevol dier heb mogen hebben, al was het van 'korte' duur...
als jouw gevoel er goed bij is dan moet je dat doen, wat iemand anders ook tegen je mocht zeggen, jij weet in je hart dat het goed is. en jij zelf bent de enige waartegenover jij je hoeft te verantwoorden.
ik vind dat je goed en verantwoordelijk bezig bent geweest! je hebt alle mogelijkheden aangegrepen en onderzocht, en helaas tot een conclusie gekomen dat het hem niet werd. maar onthoud heel goed dat je je paard heel veel lijden hebt kunnen besparen hiermee.
ga je nog een autopsie laten doen en wil je er nog bij zijn?
Gini
Geplaatst: 12-04-13 08:05
Sterkte vandaag! Je hebt gedaan wat je kon, maar je moet beslissen met het welzijn van het paard voor ogen. En dat doe jij nu, hoe moeilijk het ook is.
Ooh jeetje heb je net pb gestuurd en nu lees ik dat je je alles laat gaan. Heel veel sterkte!!! Als je erover wilt praten mijn pb staat altijd open aangezien mijn merrie hiervoor behandeld is.
Heel veel sterkte TS.. Ik heb er heel veel bewondering voor dat je hebt gedaan wat het eerlijkst is het voor het paard, maar natuurlijk niet het gemakkelijkst. Nogmaals, veel sterkte de komende tijd..