Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:20

Anya schreef:
Ehm, daar sta je toch zelf bij? Ik ga op een buitenrit niet wildvreemde meisjes mijn paard laten aaien zomaar. Als ik het al wel toesta heb ik aan de moeder gevraagd of ze bij andere paarden in de buurt zijn geweest.

Jij! Ja, maar jij weet even goed dat niet iedereen zo is. Als iedere paardenhouder op de hoogte en voorzichtig zou zijn dan geen probleem, maar zolang mensen oa nog aardappelschillen aan hun paard geven en 24/7 op stal houden niet erg vinden, vertrouw ik niet al te erg in het gezonde verstand van ALLE paardenhouders.

Wendy, ik snap dat dat heel ongemakkelijk is. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden. Maar ik zou dus een gesprek aangaan met de pensionhouder. Ik leg mijn argumenten op tafel, de pensionhouder de zijne/hare en dan komen we er wel uit. Ik kan me ook voorstellen dat het alleen stallen zijn in de ruime omgeving die dit doen?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:23

Hier ook een stal die is gesloten. Paarden mogen niet meer mee naar buiten worden genomen en wij mogen niet eens meer op andere stallen komen. Er zit nog een vrij groot gebied tussen (+/- 25 km). Ook mogen er geen mensen van buitenaf komen.

Net als vorig jaar was er geen sprake van een epidemie in een gebied maar meerdere afzonderlijke plekken waar het uitbrak.

Of ik het nu overdreven vind of niet, helaas moeten wij ons maar schikken naar de wensen van de stal waar de paarden geplaatst staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:26

Wendy schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik heb het dan ook niet over dat het oploopt door buiten te rijden maar je komt paarden uit de omgeving tegen en alles en niet alle stallen zijn open en eerlijk over als het er heerst en dan heb je zo een besmetting te pakken door de paarden die elkaar tegen te komen tijdens een buitenrit. Het is hoe dan ook wel mogelijk.

Alleen als je de paarden laat neuzen. Dus als je dat gewoon niet doet (en wie doet dat trouwens met onbekende paarden), dan is er niets aan de hand. Geen enkele reden om niet op buitenrit te gaan.

Ja ik laat nooit vreemden aan elkaar neuzen maar het gebeurd wel............. zelf gezien en heel dom vind ik ook maar ja mensen ............he.

Ook zoiets: pappie en of mammie neemt kleintjes mee naar een manege ff soort van paardjes kijken en aaien en gaat dan ff lekker wandelen in de omgeving en komt ook paarden tegen en vraagt dan mag ik aaien? ook zoiets ................ het is gewoon zo.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-03-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:27

mss ben ik te bezorgd maar in deze maanden geef ik altijd L-lysine & Vitamine B6 van de groene os door zijn voer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:28

In Haarlem schijnt Rhino weer actief te zijn helaas...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:30

En dat is dus zo'n paniekgeval.. Een stal sluiten als er 25 km verderop rhino wordt geroepen. Dat is echt gekkigheid van de laatste 2 jaar.

En ja ik heb wel geprobeerd te praten met de betreffende pensionhouder. Mét uitdraai van het rhino-bericht van de faculteit van Utrecht. Maar er viel niet mee te praten. Hij was veel te bang dat dan weer andere stalgenoten iets zouden gaan zeggen. En stel dat die dan weggaan.... Dus de stal ging op slot. En de paarden mochten niet meer op buitenrit.

Het ging niet meer om feiten maar om angst.

Wat ben ik blij dat ik die onzin dit jaar niet hoef mee te maken.

Anya

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:31

Het zijn de stalgenoten die papa's en mama's meenemen en andere paarden laten aaien.Voedt je stalgenoten op, laat ze hun handen wassen als ze binnenkomen. Probleem opgelost.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:32

Echt VERSCHIKKELIJK!!
Ik haat het Rhino virus!!
Ik hoop echt dat het zich niet weer uitbereid!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:33

wortelsussie schreef:
In Haarlem schijnt Rhino weer actief te zijn helaas...

Yes een rhino gerucht. Ik stel voor alle stallen in een omtrek van 50 km van Haarlem o.b.v. dit bericht op slot, geen paarden meer in de wei, naar buiten, of vervoerd naar de kliniek. Want je weet maar nooit.
Ik hoor ze al roepen in Groningen..

Het R-woord }> }> }> |(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:46

Vorig jaar is onze stal ook op (beperkt) slot gegaan omdat er hier in de regio bevestigde gevallen bekend waren.
Dus even niet meer op wedstrijd en even niet onnodig een da of smid en instructrice van buitenaf.
Maar een rondje over de dijk was geen probleem.

Zo heb ik ook in op advies van de da (vlak voordat we "beperkt" op slot gingen) de enting van mijn paardje even uitgesteld. Maar dit was meer uit voorzorg omdat een enting toch de weerstand iets omlaag haalt, net een flinke schimmel had gehad. Dus meer uit voorzorg.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:47

Ik heb op dit moment een snotterig paard....trouwens er staan er veel te snotteren en te hoesten. Maar hee.......wat wil je met dit weer? Ook wij mensen proesten en snotteren wat af op dit moment.
Gewoon rationeel nadenken en handelen, dat voorkomt alle paniek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:21

Dat lijkt me heel redelijk aan maatregelen kiki. Behalve die instructie van buitenaf. Juist van instructie mag je verwachten dat ze hun kleding wisselen en de handen wassen. Dat kun je gewoon afspreken. Maar jullie konden tenminste nog een rondje over de dijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:28

Anya schreef:
Dat lijkt me heel redelijk aan maatregelen kiki. Behalve die instructie van buitenaf. Juist van instructie mag je verwachten dat ze hun kleding wisselen en de handen wassen. Dat kun je gewoon afspreken. Maar jullie konden tenminste nog een rondje over de dijk.

Tja ze moesten ergens een lijn trekken. En de meeste instructice´s rijden vaak toch van stal naar stal (niet allemaal natuurlijk) vandaar die regel.
Zoals ik al eerder zei, gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Bijrijders mochten gewoon langskomen, zolang ze maar wel verstandig bezig waren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:31

Anya: jij met je handen wassen, wat dacht je van je kleding en schoeisel wat je draagt...
Daarmee kan je het ook mee nemen, maar daar hoor ik je niet over. Daar helpt alleen handen wassen niet tegen hoor.
Als een paard briest, komt dit op meer delen terecht dan je handen, als een paard zn neus aan je jas afveegt, heb je niets aan handen wassen. Een besmetting zit in een klein hoekje, wil je het zeker weten dat je niets mee neemt naar een andere stal, zul je je moeten douchen en schone kleding aan moeten doen, zo ook ander schoeisel of de vorige ontsmetten.

Jij bent op de hoogte van besmettings gevaren, maar niet iedereen.
Ik snap dat niet alle stallen continue toezicht kunnen houden wie op stal komt en gewoon uit voorzoorg sluiten.
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 24-03-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:32

Anya schreef:
. Juist van instructie mag je verwachten dat ze hun kleding wisselen en de handen wassen. .

Dat komt omdat je niet alle woordjes gelezen hebt denk ik ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:35

Toen ji jdat berichtje plaatste was ik nog op mn foon aan het typen.
Oke een x heb je het over kleding, maar als je het over handenwassen hebt, kan je het beter hebben over algheel douchen en schone kleding en schoeisel aan, wil het enigzins effect hebben

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:37

Nou zeker.. met je schoenen kom je echt regelmatig bij de neus van een paard.. Mensen dat virus overleeft niet zo lang. Het is een zwaar virus (in gewicht). Het vliegt dus niet zomaar door de lucht. Het overleeft erg kort zonder gastheer. Jullie laten je allemaal hartstikke gek maken.

Ik herhaal nog maar eens:
in plaats van je gek laten maken over rhino, dat er al jaren en jaren is. Waar maar een heel klein percentage aan paarden jaarlijks overlijdt. Waarbij mensen met een drachtige merrie beter dan gemiddeld op moeten letten...

Ent voor WNV, als dat Nederland bereikt en dat duurt niet zo lang.. Dan heb je pas reden om paniek te trappen. Want daar kun je helemaal niets tegen doen als het er is en je niet geent hebt. Want zie jij je paard / stal maar eens mugvrij te houden.

En verder mag je dankbaar zijn dat Nederland nog niet getroffen is door Afrikaanse paardenpest. Want heeft iemand het draaiboek gelezen dat bij het ministerie klaar ligt voor deze ziekte? dat is niet een zaak van je stal overbodig op slot doen. Dat is een zaak van alle paarden in een straal van pakweg 100 km standstil en in de directe straal eromheen geruimd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:40

Ik verwijs voor alle echt goede informatie en adviezen naar het door mij in dit topic gekopieerde stuk tekst van de sectorraad. Ik ga niet in alle posts hier zo'n heel uitgebreide zin neerzetten. Als iedereen nu eens dat stukje tekst van de sectorraad echt heel goed zou lezen, dan zou er een hoop onzin niet worden opgeschreven en een hoop paarden niet geheel overbodig niet in de wei mogen, of niet op een buitenritje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:56

Als ik me niet vergis is het virus dat bv in snot op je kleding achterblijft toch maar iets van max een uur actief

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:56

Anya schreef:
Nou zeker.. met je schoenen kom je echt regelmatig bij de neus van een paard.. Mensen dat virus overleeft niet zo lang. Het is een zwaar virus (in gewicht). Het vliegt dus niet zomaar door de lucht. Het overleeft erg kort zonder gastheer. Jullie laten je allemaal hartstikke gek maken.

Ik herhaal nog maar eens:
in plaats van je gek laten maken over rhino, dat er al jaren en jaren is. Waar maar een heel klein percentage aan paarden jaarlijks overlijdt. Waarbij mensen met een drachtige merrie beter dan gemiddeld op moeten letten...

Ent voor WNV, als dat Nederland bereikt en dat duurt niet zo lang.. Dan heb je pas reden om paniek te trappen. Want daar kun je helemaal niets tegen doen als het er is en je niet geent hebt. Want zie jij je paard / stal maar eens mugvrij te houden.

En verder mag je dankbaar zijn dat Nederland nog niet getroffen is door Afrikaanse paardenpest. Want heeft iemand het draaiboek gelezen dat bij het ministerie klaar ligt voor deze ziekte? dat is niet een zaak van je stal overbodig op slot doen. Dat is een zaak van alle paarden in een straal van pakweg 100 km standstil en in de directe straal eromheen geruimd.

Je propagandeert geen paniek te zaaien over Rhino, maar hier doe je precies hetzelfde, dan wel over andere ziekte? Of het nu Rhino is of de Afrikaanse paardenpest, het zaaien van paniek is nooit ergens goed voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:14

Ik zaai geen paniek hoor. Ik duid onwetendheid aan en relatief onzinnige angst voor een ziekte die al jaren en jaren in Nederland rondgaat. Dat i.t.t. bv paardenpest.

Het enige dat je hoeft te doen is even goed lezen wat er aan nare paardenziekten zo rondgaat. Dan bedenken hoe groot het risico is op basis van echte informatie i.p.v. angst of horen zeggen en dan een besluit nemen wat je wel of niet doet.

Ik ent bijvoorbeeld wel tegen WNV. Ik ent niet tegen rhino. De stal ent niet, dan heeft voor mij enten geen zin. Ik heb geen drachtige merries. Dus enten is ook minder relevant. Tegen de neurologische vorm valt ook niet te enten. Dus enten heeft relatief weinig zin, ook niet als je veel op wedstrijd gaat of op een stal staat waar mensen veel op wedstrijd gaan of veel kleine penny-manegemeisjes rond lopen.

Tegen paardenpest kun je niet enten. En ruimen kun je niet tegenhouden door er met een riek voor te gaan staan (al zou ik dat wel willen) dus het heeft geen zin je er druk over te maken.

Equine Virale artritis is wel besmettelijk maar komt in Nederland relatief weinig voor. En er valt niet echt tegen te enten.

En verder moet je je wei als er esdoorns omheen staan heel goed in de gaten houden of er schimmel op de bladen zit. Daar kunnen ze ziek van worden/dood van gaan.

Teken kun je voorkomen door wat frontline in de oksels te spuiten. Lyme is ook geen pretje voor je paard.

Er zijn kortom zoveel dingen die kun gewoon kunt doen als je een beetje de moeite neemt om echt informatie te zoeken en die dan ook echt te lezen.

Deze rhino gekte is van de laatste 2 jaar. Ik kan me niet herinneren dat er vroeger als er ergens rhino heerste stallen op slot gingen o.i.d. En het aantal rhino gevallen met de neurologische vorm is echt niet toegenomen of afgenomen sinds er wat mensen paniek gingen zaaien.

En inderdaad. Ik ben ruim boven de 50 jaar oud dus ik heb al heel wat jaartjes rhino meegemaakt ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:24

Niet op buitenrit is misschien overdreven, maar ik zie hier regelmatig mensen hun paard neuzen met paarden in een wei (staan kuddes jonge paarden hier die dat wel leuk vinden)), en mensen hun paard laten aaien onderweg. Mijn drachtige merrie komt niet van het erf, maar mijn jonge paarden wel. Die worden niet geaaid (kan erg boos kijken haha), en ze komen ook niet in contact met andere paarden.

Daarnaast is het denk ik inderdaad zo dat je wel verstandig moet zijn (en dus schone kleding/handen voor ja aan een paard zit), en in gevallen als dit even niet teveel bezoekers in de stallen. Na mijn rijles (manege, en op manegepaard) ga ik altijd (hele jaar door) eerst douchen voor ik bij mijn eigen paarden kom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:27

En dus moet je de paardeneigenaren gewoon goed voorlichten wat verstandig gedrag is.
En dan met name in het voorjaar als verkoudheidjes de kop opsteken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:38

Anya, ik ben het volledig met je eens.
Vorig jaar een standstil. Het jaar ervoor gingen er hier vlakbij een aantal dood aan de neurologische variant. Stal ging direct op slot en alleen mensen die er wat te zoeken hadden waren welkom. Verder geen enkele besmetting in de buurt geweest.
25 jaar geleden op 800 meter afstand. zelfde aanpak. Stal op slot tot het virus uitgeraast was. Geen enkel paard in de buurt verder de neurologische vorm gekregen.

En paarden laat je gewoon niet neuzen aan vreemde paarden. Nooit.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:43

Stomme vraag,
Mijn paardje heeft nu 39graden koorts.
Wanneer is het verstandig om een dierenarts te bellen ivm de rhino?
Acht de kans niet groot, maar toch.. haha..