Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Re: Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:57

Wat triest TS, dat het voor jou paard zo is afgelopen. Vind het dan ook ontzettend knap, dat je dit met ons wilt delen.

Helder verslag met voor zover mogelijk, duidelijke foto's. Een topic waar ik weer iets van leer.

Mijn ruin is ook gevoelig voor zandkoliek, daarom krijgt hij dagelijks een papje van geweekte zemelen. En eens in de zoveel tijd, krijgt hij daarin ook psylliumzaad. Geen probleem, hij vret het slijmerige goedje zo op! :j

Hierbij nog een link naar een adresje voor goedkoper psylliumzaad: http://www.diergezond.nl/online/108-vlo ... -kopen.php

TS heel veel sterkte nog met het een plekje te geven. Ik vind het dapper dat je er zo over verteld en tips geeft.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:21

Al een tijdje niks meer laten horen, sorry !
Bedankt allemaal voor de fijne woorden, ik ben inmiddels benaderd door een mod of de foto's gebruikt mogen worden. :)
Heel erg fijn, het voelt nog altijd vreselijk maar mijn doel was informeren en ik had niet verwacht dat het zo goed uit zou pakken !

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:31

Jeetje echt heftig om te zien..
maar wel appart zeg.. ben zo blij dat ik na het weideseizoen weer een emmertje seandclear heb gegeven ;)
Vind het heel erg goed van je dat je dit op bokt hebt gezet. Weer even een eyeopener voor veel mensen, word ook vaak vergeten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:09

jesuisRooos schreef:
Al een tijdje niks meer laten horen, sorry !
Bedankt allemaal voor de fijne woorden, ik ben inmiddels benaderd door een mod of de foto's gebruikt mogen worden. :)
Heel erg fijn, het voelt nog altijd vreselijk maar mijn doel was informeren en ik had niet verwacht dat het zo goed uit zou pakken !

Prachtig doel... en het werkt zeker goed! Hier ook direct een pot sandclear gehaald en paardlief begint vandaag met z'n kuurtje.
Zandkoliek vond ik altijd al een eng idee maar ik wist niet dat het ook nog maanden erna kon gebeuren. Mijn paard heeft helaas op de vorige stalling van april t'm eind augustus op min of meer zand gestaan (stond eigenlijk geen gras in de wei en door het kleine formaat van de wei groeide het ook niet bij maar ze deden wel hun best om te eten, honger natuurlijk). Hij had regelmatig een zanderig bekkie dus hij zal genoeg zand binnengekregen hebben. Het verbaasde mij ook dat daar geen paarden met zandkoliek waren. (maakt zwart zand/grond/aarde nog weer verschil met wit zand/bakzand?) Maar in jou verhaal las ik dat het dus ook nog maanden later tot uiting kan komen. Dus ik hoop dat mocht er zand in m'n kanjer zitten dat dat er dan ook met deze kuur nu uitkomt. En twee keer per jaar bij het wisselen van weide/paddock seizoen een kuurtje, lijkt me niet gek.

Heel veel sterkte met het verlies en bedankt voor de informatie! Wie weet had mijn paard zonder dit kuurtje nog wel ooit zandkoliek gekregen, dan heb je toch maar mooi weer een leven gered door het delen van je informatie +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:23

Wat ontzettend erg dat je je maatje toch nog moest laten gaan !
Maar super goed dat je de mensen hier eens met de neus op de feiten drukt en ze wijst op de gevaren .
Zandkoliek is ernstig .
Dank je wel voor het delen van de info

Carmelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:34

Sterke met het verlies!

Maar SUPER dat je dit wil laten zien, kan iedereen veel van leren. Ik had zelf afgelopen week ook het idee dat onze pony zandkoliek had, heb gelijk mest gecontroleerd en gelukkig was er niets aan de hand. De volgende dag was alles weer OK. Mijn paarden staan in de wintermaanden altijd in het zand dus ben er wel van de gevaren bewust.
De foto's zijn goed bij het verhaal, wel jammer dat ze jou paard niet meer konden redden.

Iedereen opletten dus!

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:36

woooow dan heb ik gelukk gehad.
mijn pony kreeg in 3 weken tijd 4 keer heftige koliek
uit eindelijk dus zandkoliek
pony is geparafineerd (slang door de neus naar de maag en 1 liter parafine en water erin) en daarna 4 kuren zandweg is het probleem opgelost
mij werd geadviseerd om dit (zandweg kuur )elk jaar tegen het najaar te gaan voeren,tot aan de lente.
heftige fotos!!!
ik was zeg maar optijd aan de bel gaan trekken toen ik zag dat mijn pony ziek werd.
hij is er gelukkig helemaal bovenop gekomen!!

heel veel sterkte

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:48

@Ilsemarie: Leuk, je hebt een paard van Terschelling ! Ik heb hem nog op de veulenkeuring zien lopen. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:50

Ilsemarie, het maakt niet uit wat voor zand, leem of klei je paard eet, het blijft allemaal onderin de dikke darm liggen. ( Wat ze tenminste van de grond eten).

Carmelina, het testen op zand moet je een aantal dagen achter elkaar doen, want zand komt er vaak in golfjes uit. Zomaar een paar dagen niet en dan ineens weer een paar dagen wel...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:57

Carmelina schreef:
Sterke met het verlies!

Maar SUPER dat je dit wil laten zien, kan iedereen veel van leren. Ik had zelf afgelopen week ook het idee dat onze pony zandkoliek had, heb gelijk mest gecontroleerd en gelukkig was er niets aan de hand. De volgende dag was alles weer OK. Mijn paarden staan in de wintermaanden altijd in het zand dus ben er wel van de gevaren bewust.
De foto's zijn goed bij het verhaal, wel jammer dat ze jou paard niet meer konden redden.

Iedereen opletten dus!

Dat er geen zand uit komt heeft niks te betekenen. Zandkoliek ontstaat doordat het zand niet de darmen uit kan komen. Dus dat er geen zand in de mest zit hoeft niet te beteken dat er geen zand zit, maar dat de darmen het zand er niet uit krijgt bijvoorbeeld.

FenneBecidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:30

Roos! Goed van je dat je dit gepost hebt, ik wist niet dat je ook echt aanwezig was geweest tijdens de operatie.

Mylou_milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:30

Heftig! Sterkte.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:53

Sterkte met het verlies!.

Wat wij voeren na een aantal keren zandkoliek hier te hebben gehad, is gekookte lijnzaad en dan niet te zuinig.

Het word zo dik als snot je mengt het door het voer heen. en neemt alle troep mee naar buiten, sinds wij dat doen hebben wij nooit geen zandkoliek meer gehad.

Dus een tip voor de mensen om er voor aan te wezen.

Gewone olie is lang niet zo dik als gekookte lijnzaad olie.

Groetjes

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:15

Mijn paard is destijds in Wolvega geopereerd en daar raadden ze echt lijnzaadolie aan en geen gekookte lijnzaad. Maar iedere kliniek heeft weer zijn eigen ideeën erover, het kan best zo zijn dat ze bij andere klinieken weer andere dingen aanraden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:49

jet: waarom geen gekookte als ik vragen mag?.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:59

Ik geef regelmatig een psyliumkuur, omdat ik hier erg bang voor ben. Ik koop het bij paardnatuurlijk.nl. Mijn inziens de goedkoopste optie.
Maar wat ik graag zou willen weten is of dit paard wel normaal mestte ?
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 12-09-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:08

dorientjuh schreef:
Mijn paard eet het psylliumpoeder van Paard Natuurlijk NIET. -:(-
Ik heb het droog geprobeerd met muesli en brokjes, ik heb geprobeerd met water en muesli (slobber), ik heb geprobeerd met lijnzaadolie, ik heb geprobeerd met water en muesli en lijnzaadolie.. Geen interesse. Zucht.

Dorientjuh, mijn paard had er eerst ook wat moeite mee, maar ik doe het nu zo:
Ik neem wat luzerne en een beetje slobber, maak er met warm water een slobber van. Vlak voordat ik het geef doe ik de psylium erdoorheen zodat het nog niet gezwollen is. Dan eet hij het goed op. Als het een dikke brij is geworden, lust hij het niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:26

Daphne, ik denk dat de lijnzaadolie beter tussen het zand komt en het daarom beter afvoert dan de dikkere brij van gekookte lijnzaad. Ik heb er destijds expliciet naar gevraagd, omdat ik al jaren in de wintertijd twee keer per week gekookte lijnzaad gaf, door totaal andere omstandigheden de laatste paar jaar voor de operatie dan niet, maar kennelijk deed dat niet voldoende. Bij de mijne heeft het zo'n negen jaar geduurd voordat ze er zoveel last van kreeg dat de operatie noodzakelijk was, eerder waren er voor mij geen symptomen om aan zand te denken. Achteraf dus wel, maar niet op dat moment.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:30

jeetje zeg wat een verhaal sterkte

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:42

bertine37 schreef:
Ik geef regelmatig een psyliumkuur, omdat ik hier erg bang voor ben. Ik koop het bij paardnatuurlijk.nl. Mijn inziens de goedkoopste optie.

Hij heeft 1-2 dagen voor de koliek dunnere mest gehad maar niet schrikbarend dun.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:09

jesuisRooos schreef:
bertine37 schreef:

Hij heeft 1-2 dagen voor de koliek dunnere mest gehad maar niet schrikbarend dun.

Jeetje, als ik die foto's zie met die hoeveelheden zand kan ik me nauwelijks voorstellen dat hij normaal mestte. Vind 2 dage dunne mest best eng. Die kun je missen.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:20

soms lees je een topic en denk dan aan de TS wat ze allemaal mee heeft gemaakt. ,ik denk dat ik ook de mest maar eens moet nakijken want dit is erg leerzaam .
dus ook hier staat een emmer met mest en water te weken.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:33

Hier is het inmiddels een jaar geleden dat mijn shet zandkoliek heeft gehad.
Nu weer het najaar in, al staan ze nu nog veel op het gras, maar wel opletten (het hele jaar al gedaan trouwens, het blijft eng..)
Ik controleer goed op dik/dun mest, want mijn shet was wel aan de diarree vorig jaar.
Zodra ik vermoed dat er zand is > dunne mest, ga ik een kuurtje doen, anders niet nodig.
Heb nu alles zo onder controle dat ze in principe geen zand meer binnen krijgt.
Hooi in slowfeednet, in een speziekuip, die weer staat op een stuk tegels.
Met hooi voeren, dat in het zand terecht kwam was het vorig jaar misgegaan,
in combinatie met het compleet kaal eten van een stukje grond.
Ze komt in de zomer 's nachts niet meer op het gras, omdat ze dan dag/nacht door knabbelt.
Werk nu met strookbegrazing, dus elke keer vers gras zonder dat het te kort wordt en
's nachts weer op de paddock.

Hier voer ik in de zomer muesli met wat lijnzaad en af en toe zemelen/pavo slobbermash en lijnzaad. In herfst/winter vaker zemelen/slobber/lijnzaad.

Het is mij ook opgevallen dat paarden die geen beschikking hebben tot een zoutblok, zand gaan likken, omdat dit naar zout smaakt na regen ed.
Dus misschien een tip!
Ik heb een rechthoekige en een himilaya steen, hebben ze ook nog keus! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:38

Wat erg dat je dit hebt moeten mee maken. Je hebt geprobeerd hem te redden, je gedaan wat je kon.

Veel sterkte met verwerken

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:43

Super dat je zoveel mensen inspireerd om actie te ondernemen , mest te onderzoeken en zo nu en dan een kuurtje te geven.

Zo heb ik 1 van de merries gecontroleerd en zat wel iets zand in. Had nog wel sand-ex en daar wat van gegeven. Maar ook zak besteld bij agradi , die hebben korting momenteel! 30% op de zak geloof ik en nog 21% btw sticker korting! Deze zouden ze ook beter eten doordat er niks aan toegevoegd was.