Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:32

vuurneon en ts ik denk er heel anders over.....

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 00:33

Dat mag! :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:33

R.X. schreef:
vuurneon en ts ik denk er heel anders over.....


Prima toch? :j

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:38

Ik hoop dat er gedaan word wat het beste voor de pony is.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:43

@tossielove:
Hoe weet jouw hoefsmid zo zeker dat het hoefbeen gekanteld is? Zijn er röntgenfoto's genomen dan?
Want er is helemaal niemand die door die hoefwand heen kan kijken he?
Alleen een X-ray kan uitsluitsel geven!

En dan nog.... is het hoogstwaarschijnlijk op te lossen met een goede bekapping.
Alleen bij 'n langdurige kanteling/rotatie van de hoornschoen kan je degeneratie van het hoefbeen krijgen, de z.g. hoedenrand.
Kan... maar het hoeft niet. Ook alleen maar te zien met een X-ray.

Wat hier door ervaren mensen ook al geschreven is: terugnemen tot eventueel IN de witte lijn, zodat ze gemakkelijk over haar tenen rolt en die hielen verlagen zodat het hoefbeen grondparallel komt te staan.
Op die manier verlicht je haar pijn. Sneeuw is prima, omdat het de pijn zal verdoven.
Op de weide, als daar maar 1 sprietje gras staat, wat in dit jaargetijde stijf staat van de fructaan: niet doen.
Absolute afrader!

Gewoon hooi geven, water en een liksteen. Geen brok, geen weidekoekjes of wat ook. Paarden/pony's maken ALLE vitamines zelf aan, behalve Vit. E. Dat halen ze uit vers gras. Die Vit.E kan voor ongeveer 3 - 6 maanden opgeslagen worden IN haar lichaam, ze heeft dus reserves.
Pas ná die periode zou er een tekort kunnen ontstaan aan Vit. E... PaardNatuurlijk heeft een prima Vit.E supplement in het assortiment, Chevivit.
Verder heeft je pony echt helemaal niets nodig en kun je verder niet zoveel doen.
Behalve haar te laten bewegen op het verharde, dus zeg: 2 x 10 min. per dag of zo... zodat de doorbloeding gestimuleerd wordt en afvalstoffen worden afgevoerd. Kost je helemaal niets, je slijt hooguit je eigen schoenzolen.
Kan ze zelfs niet goed op het verharde lopen... overweeg dan de aanschaf (of lenen???) van een paar hoefschoentjes.

Ik zie verder geen enkele reden waarom jouw pony, met een aangepast voer- bekappings- en bewegingsbeleid niet geheel zou kunnen herstellen.

Ik wens je succes ermee en hoop dat ze snel pijnvrij kan lopen.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:49

tossielove schreef:
Kiki1976 Ik heb nu inderdaad geen enkele reden de pony in te laten slapen, dat ga ik ook niet doen. Ik geef toe dat ik de dierenarts beter vandaag al kon laten komen. Maar ik heb eerst alles op een rijtje gezet, opgeschreven en iedereen die meewerkt aan de paarden ingelicht. Geen excuus, weet ik.
Nu mag je nog 1 x duidelijk lezen: Ik trek een grens en de kosten, wij jij daar van vindt mag je zelf weten. In het wild had de pony waarschijnlijk allang dood geweest. Ik hoef ook geen reacties meer op financiëel gedoe, daar gaat het in dit topic ook niet om. Je weet trouwens helemaaaal niet, hoever ik kosten wil trekken voor de pony, dus ik vind je echt overdreven doet. Verder vind ik wel dat jullie erg goed geholpen heb en adviezen hebben gegeven waar ik echt wat aan had! :) Dankjulliewel!

Ik denk dat je dat zelf een beetje hebt afgeroepen dat er een hoop erover vallen. Lees je eigen berichten eens goed terug.
Misschien bedoelde je het niet zo..... Maar iemand noemt een bedrag van €500.- en je hebt het gelijk over wegdoen of inslapen.......
Ik bedoel mijn paardje had laatst koliek. Spoed visite, onderzoek, pijnstlling, darm ontspanner, opgieten met vloeibare parafine, nou alleen dat was al ruim €350,- en nog geen 2 weken later had ze weer koliek. Weer een visite, onderzoek, darm ontspanner en pijnstiller, hoppa weer €150,-
Ik bedoel eigenlijk het kost al snel veel geld.
En door bepaalde dingen die je gezegd hebt is het net alsof je dat niet kan (of wil, omdat het een gezelschaps shet is) betalen.

Tuurlijk heeft iedereen een grens en dat is iedereen z'n goed recht. Want het moet wel haalbaar en eerlijk tegenover het dier wezen.

Maar je pony maakt een goede kans om hiervan te herstellen....

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 01:05

Countrygirl: Ik weet niet hoe de hoefsmid dat weet, maar dat zei hij := Ik vertrouw er dus wel op dat hij gelijk heeft. Verder leg in de manier van bekappen hoe jullie het noemen de volgende keer aan hem voor. Ik heb vandaag een paddock gemaakt op een stuk wei waar geen gras stond. Nu staat ze dus lekker de hele dag in de sneeuw met een schuilstal, regelmatig een beetje hooi, water en een liksteen. Beestje komt niks meer te kort behalve nog 'medicijnen', dierenarts regel ik morgen.

Is het juist goed om ze op het verharde te laten lopen? Dacht juist van niet, maar dan zit ik misschien fout? Als ik buiten een rondje wil stappen, moet ik een klein stukje over de weg. Ze loopt dan niet snel, maar het gaat nog redelijk, zie daarvoor ook mijn filmpjes. Ik hoop ook dat ze weer pijn vrij kan gaan lopen en zich weer helemaal lekker gaat voelen :) Ik doe er hard mijn best voor. Bedankt.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:08

Mocht ze erg moeilijk lopen op het verharde zou je eventueel hoefschoenen aan kunnen doen.
Op het harde lopen (kleine stukjes en niet te gek lang) is juist goed voor de doorbloeding.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:12

vuurneon schreef:
Je kan het hooi overigens ook vermengen met stro :)

Of weken in water (zodra het weer dooit), dat haalt de suikers wat extra uit het hooi.

Hoefschoenen gaven bij mijn Fjordenman verlichting met wandelen. (meerdere keren hoefbevangen geweest, nu 22 jr en met zijn 2e jeugd bezig).

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 01:12

Oke, het gaat opzich wel redelijk op blote voeten en nu ze niet meer gevoerd wordt hopelijk nog beter. Anders zijn hoefschoenen goede oplossing, maar ik probeer het eerst nog even zonder.
Offtopic, maar je hebt echt een stoere, mooie tinker zeg! :*

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:16

Dank je wel, hem heb ik helaas 1 1/2 jr geleden moeten laten inslapen, heb nog wel zijn echtgenote en 2 dochters.
De Fjord in mijn profiel is degene die meerdere keren hoefbevangen is geweest. Hoefbevangenheid is niet direct einde verhaal, als je de eerste tijd maar goed voor pijnstilling/verlichting zorgt, en alle suikers uit het voedingspatroon gooit.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 01:20

KootMiraDrum, sorry was eigenlijk voor Kiki bedoeld := Lieve Fjord heb je!

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:31

tossielove schreef:
Countrygirl: Ik weet niet hoe de hoefsmid dat weet, maar dat zei hij := Ik vertrouw er dus wel op dat hij gelijk heeft. Verder leg in de manier van bekappen hoe jullie het noemen de volgende keer aan hem voor. Ik heb vandaag een paddock gemaakt op een stuk wei waar geen gras stond. Nu staat ze dus lekker de hele dag in de sneeuw met een schuilstal, regelmatig een beetje hooi, water en een liksteen. Beestje komt niks meer te kort behalve nog 'medicijnen', dierenarts regel ik morgen.

Is het juist goed om ze op het verharde te laten lopen? Dacht juist van niet, maar dan zit ik misschien fout? Als ik buiten een rondje wil stappen, moet ik een klein stukje over de weg. Ze loopt dan niet snel, maar het gaat nog redelijk, zie daarvoor ook mijn filmpjes. Ik hoop ook dat ze weer pijn vrij kan gaan lopen en zich weer helemaal lekker gaat voelen :) Ik doe er hard mijn best voor. Bedankt.


Jouw hoefsmid kan gewoon niet erin kijken... dus vraag hem eens hoe hij dat zo zeker weet?
Het gebeurd nl. heel vaak, ja, helaas ervaring, dat paarden/pony's hoefbevangen zijn, maar zonder kanteling van het hoefbeen, of zonder rotatie van de hoornschoen, wat in feite precies hetzelfde is. Soms zie je gewoon helemaal niets aan x-ray's maar is het dier toch goed bevangen, snap je? Vandaar mijn vraag. Alleen een x-ray kan uitsluitsel geven over het wel of niet gekanteld zijn van een hoefbeen. Of jij dit wilt gaan doen... is jouw keuze. Enne, misschien moet je hier eventjes over nadenken... er is helemaal niemand die zomaar gelijk heeft ;-)) Jij bent verantwoordelijk. Je mag er van uitgaan dat iemand ervaring heeft, maar zonder foto's.... kan hij/zij het niet beoordelen.

Buiten paddock met een schuilstal is natuurlijk prima. En ja, ik zou haar zeker beweging geven over het verharde. Natuurlijk niet overdrijven, doen wat ze aankan want reken er op dat zo'n verbrede witte lijn behoorlijk zeer doet. Door de druk van de ontsteking wordt in feite de hoornschoen (de hoefwand) naar buiten/voren gedrukt. Als je nu weet dat er 2 sterke mannen voor nodig zijn om het laminae, de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen los te trekken? Dan kun je ongeveer raden hoe ontzettend veel druk er op die hoefwand komt te staan.
Voordat je gaat bewegen met deze pony.... laat dan alsjeblieft een juiste bekapping uitvoeren, zodat het diertje gemakkelijker kan lopen.
Anders heeft ze echt onnodig veel pijn. Traditioneel bekappen is gewoon niet OK in dit geval.

Eh, op de filmpjes vind ik haar vrij stijf bewegen. Ze loopt idd. typisch hoefbevangen, alsof ze op eieren loopt. Helaas zal ze nog eventjes gevoelig blijven, daar kun je nu niets meer aan doen. Een hoefje groeit gemiddeld 1 cm per maand... misschien jouw pony nu sneller omdat het lichaam beschadigd weefsel sneller wil herstellen... maar je kunt zelf dan wel uitrekenen hoelang het duurt voordat een nieuwe hoefwand weer tot beneden toe aangegroeid is, het laminea (witte lijn) verbinding weer OK is... en ze dus pijnvrij kan lopen. Als ze licht bevangen is.... kan ze met een paar maanden misschien weer goed lopen, maar dat is gewoon een wilde gok nu.

Wel goed en regelmatig blijven bekappen en ervoor zorgen dat ze nergens suikers (fructaan) binnenkrijgt.
Juist door de combinatie vorst en dan zonlicht gaat de fructaan in het gras nu skyhigh, gevaarlijk voor jouw pony.

Lees anders eens op paardnatuurlijk, daar staat ook zat fotomateriaal en adviezen hoe te handelen bij HB paarden/pony's.

Het kan, mits je de kennis hebt, echt prima genezen hoor ;-))

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:54

Ik ben zelf pas met mijn shet gaan lopen toen ze zelf makkelijker begon te lopen en gewoon in de wei. Waarom een dier met pijn nog meer kwellen door op het harde te gaan lopen? Het gaat er om dat ze bewegen, dat kan net zo goed op een zachtere bodem.

Paardnatuurlijk staat veel info op maar vergeet niet dat het vanuit een bepaalde overtuiging is geschreven. Niets mis mee, maar het hoeft niet voor ieder paard de oplossing te zijn. Ik zou ook info uit de regulieren hoek kijken voor een plaatje van beide kanten en dan kijken wat bij je paard past. Bijvoorbeeld op hoofcare.nl staat ook geschreven over hb.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:09

Nee capopjekop... ik ben het niet met je eens. Een zachte bodem houdt die zolen week en soft en dat is nu precies niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat de stralen, die de groeisensor naar de hersenen zijn, juist goed bodemcontact maken waardoor je a) de hoefgroei bevordert..... b) een betere doorbloeding krijgt waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd gaan worden. De zolen moeten juist wennen aan het lopen over hardere ondergronden. Juist om hevige gevoeligheden te vermijden doe je zo'n diertje dan tijdelijk hoefschoenen aan. En het allermooiste zijn nog hoefschoenen met wisselende hardheden inlegzooltjes.

Het heeft niets met een bepaalde overtuiging te maken. Ik schrijf omdat ik voor het dier het allerbeste wens. Niet om een bepaalde methode aan te hangen. En omdat ik de ervaring heb dat deze methode bij tientallen HB paarden, waaronder 1 van mijn eigen (opgegeven door hoefsmeden en da's!) paarden, prima geholpen heeft.

Natuurlijk schrijf ik er wel bij dat je kunt bekappen wat je wilt... hoefschoenen kunt gebruiken, wandelen... maar als je niet het voerbeleid aanpast, zal dit dier problemen blijven houden.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:17

Tjah dat kan prima zo zijn, maar ik vind het niet kunnen dat een dier met pijnlijke voeten over de harde straat moet lopen. Hoefschoenen kunnen helpen (maar ook niet altijd), maar dan heb je alsnog een zachte ondergrond? En een zachte bodem hoeft niet meteen nat en soppig zijn hoor, hier geen last gehad van weke voeten. Ik heb dus juist wel ervaring met gewoon door de wei lopen en dat ging bij die van mij prima. Pas toen ze zonder medicijnen weer pijnvrij kon lopen zijn we op de straat gaan wandelen.

Overigens zeg ik niet dat jij een bepaalde overtuiging hebt, maar pn is wel vanuit een bepaalde overtuiging opgezet en zo zijn de teksten ook. Er leiden meer wegen naar Rome, je moet kijken wat bij je paard past. Al moet ik zeggen dat ik de teksten van pn over fructaan wel zeer helder vind.

Met die laatste opmerking sla je de spijker op zijn kop. Een goed dieet is voor een hb pony van levensbelang. Die van mij zitten sinds hun nieuwe voerbeleid ontzettend goed in hun vel, beter dan voor de hb.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:14

Ik zit op internet rond te kijken voor hoefschoenen. Ik kom er tegen van 4-12 euro maar ook van boven de 100. Welke moet ik dan hebben? En welke maat heeft ze ongeveer nodig?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:21

Mijn ex-bevangen pony's doen het heel goed op de equine fusion boots. Zijn wel alleen voor de wat grotere shetten, vanaf ong 100 cm afhankelijk van de grootte van hun voeten.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:32

Mijn shet heeft tijdens haar bevangenheid op soft rides gelopen. Maar hier kun je niet echt serieus mee rijden. Het is echt een comfortschoen. Ik ken ook iemand die goede ervaring had met de cavello's, maar die zijn weer niet in hele kleine maatjes. Dus je moet eerst de hoef even opmeten, op internet kun je wel tabellen vinden hoe je moet meten bij welk merk.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:39

tossielove schreef:
Ik zit op internet rond te kijken voor hoefschoenen. Ik kom er tegen van 4-12 euro maar ook van boven de 100. Welke moet ik dan hebben? En welke maat heeft ze ongeveer nodig?


Als ze net goed bekapt is... plaats je haar voeten op een papiertje en dan trek je de omtrek na.
Je meet de lengte en de breedte... en je weet exact welke maat schoenen je nodig hebt.

yv_on

Berichten: 387
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: peize

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:42

Verhaal van country sluit ik mij bij aan.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:46


kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:54

Ik heb 3 ir / hb ponys, bij de oudste gaat t met ups en downs.

Zolang ze veel beweegt gaat t t beste.
Bij pijn geef ik haar pijnstillers
Anders alleen glucobalance met marstal vito en daarnaast gewoon haar hooi

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 18:59

Heb vandaag weer 10 minuten op het verharde gelopen, viel niet tegen. Morgen belt de dierenarts hoelaat hij morgen komt.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:00

Ik ga sowieso om pijnstillers vragen, zijn hoefschoenen dan nog wel nodig? Verder heeft ze gewoon harde hoeven.