Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:25

Het lijkt of hij in dit groeistadium geen raad weet met z'n kont en lange achterbenen, krijgt ze niet goed onder z'n lijf en dan ziet het er wat raar uit.
Hij buigt tijdens het lopen z'n sprong maar weinig, maar misschien heeft ie er zo meer steun aan dat dat ie ze buigt.
Want hij kan ze wel degelijk buigen als je hem ziet bokken en je schrijft dat je achter ook gewoon een buigproef kunt doen.

Zou het kwaad kunnen om wat balkjes op de hoefslag te leggen om overheen te draven?
Gewoon rechte lijnen, maar dat ie misschien net wat bewuster wordt van de achterkant?

Als er geen gewrichten warm of gevoelig zijn of gevuld met vocht, zou ik me er niet al te druk om maken.

Dat ie misschien niet het type is wat bij elke scheet de staart op de rug gooit en wegparadeert, kan ook een stukje karakter zijn.
Hij toont alert, vrolijk, reageert niet overdreven schichtig als je hem opjaagt, komt op een gegeven moment gewoon naar je toe om te kijken.
Hij maakt zich gewoon niet zo druk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:42

Dat filmpje geeft idd een hele andere indruk :j En de foto is van een goed gezond-ogend veulen in mijn ogen! Vind het een groot verschil en snap nu ook dat de fokker er verder niks aan heeft gezien...

terpentijn schreef:
want het veulen "hopst" ipv galoppeert achter

Maar hij komt hier ook vrij fris over en dan "hopsen" ze toch al wel sneller...

TS heeft ie verder wel "droge" benen of zit daar ook een beetje vocht in? En gaat ie beter lopen als ie even heeft gelopen of blijft het gelijk?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:06

Mijn nu 3,5 jarige merrie Bonte Khavanna, als veulentje gekocht, was ontzettend leuk om te zien, qua bouw en tuigpaarderige gangetjes (Fries x KWPN tuiger), maar tijdens de verschillende, onregelmatig op elkaar volgende opgroeifases die volgden dacht ik van tijd tot tijd: goeiehelp wat heb ik voor miskoop gedaan?
Ze raakte helemaal uit "model", kreeg een zielig hertennekje, en waar andere paarden speelden, deed zij als enige niet mee. Ook haar vacht was raar, plukkerig in de winter, ze kreeg krabbelende gangen achter en stekend/maaiend voor....etc. etc.
Na 1 jaar bleek ze achter incidentele hakende knieen te hebben.
Nou ja incidenteel, in bepaalde fases haakten die bij elke stap vanuit stap.
Ze was ook veel te sloom.

Overal (ook op Bokt en bij de hoefsmid etc.) inlichtingen ingewonnen. Inspuiten, doorsnijden,foto's etc. allerlei suggesties en mogelijkheden kwamen voorbij. Waardevolle tips, casussen en informatie! Ik aarzelde... ze was nog zo jong. Ik dacht dat komt niet meer goed....

Ze is eerst eens licht binnendoor bekapt achter en ik heb het al die tijd 24/7 in de wei gegeven, een hele lange tijd.
Soms is die tijd ook gewoon ECHT lang, maar ook echt nodig: ruim half jaar geleden ca. toen ze 3 jaar werd eens begonnen met wat lichte training rechtuit, balkje op de grond er eens bij (geen longeren nog), waarop meteen weer een groeispurt volgde, dus weer even met rust gelaten: maar duidelijk was dat zij inmiddels aan alle kante uitgroeide, ook in de breedte, ze kreeg KONT en volume, hertenhalsje vulde uit, kreeg van boven mooie geronde vorm.... hakende knieen niet meer gezien.
Ze is het afgelopen jaar aanmerkelijk meer paard geworden, en ook steeds drukker levendiger en springeriger geworden: stuitert, bokt en steigert in de wei alle kanten op. Mooi zo, lekker kracht laten krijgen.
Men zou denken : tja maar ze is nu "al" 3,5 jaar.
AL?!?
De ene is gewoon veel later "werk" of "beleer" rijp dan de ander. Zij was ook heel lang zo'n slappe hap.

Achteraf ben ik blij dat ik haar toch alle tijd heb gegeven, om eens echt door en uit te groeien, en in de tussentijd lekker paard te mogen zijn, en volgend jaar als ze 4 wordt hopen we dat ze de belering in kan.

Maar toen ze 1-2 jaar was had ik er ook geen zielige cent meer voor gegeven.....

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:22

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb er wel echt wat aan gehad :) N.a.v sommige reacties ben ik toch wat onzeker geworden en bel ik morgen toch de DA, kan nooit kwaad. Veel vinden het filmpje van gister veel minder erg dan die in de OP. Daar ben ik erg blij om maar het maakt z'n loopje in het eerste filmpje toch niet beter? Dat blijf een beetje apart ...

Rianneke schreef:
Dat filmpje geeft idd een hele andere indruk :j En de foto is van een goed gezond-ogend veulen in mijn ogen! Vind het een groot verschil en snap nu ook dat de fokker er verder niks aan heeft gezien...
TS heeft ie verder wel "droge" benen of zit daar ook een beetje vocht in? En gaat ie beter lopen als ie even heeft gelopen of blijft het gelijk?

Welke foto bedoel je? Die draf foto? Toen was hij al van mij, dat is ongeveer 3 weken geleden. Ik vind zn benen niet echt droog maargoed, ik heb er niet zoveel verstand van dus dat ga ik nog even aan de DA vragen. Fokker zag ook niets aan het eerste filmpje, dat is imo toch vreemd. Maargoed, als je denk een gezond veulen verkocht te hebben snap ik dat ookwel weer.

LBLGypsyCobs schreef:
Zou het kwaad kunnen om wat balkjes op de hoefslag te leggen om overheen te draven?
Gewoon rechte lijnen, maar dat ie misschien net wat bewuster wordt van de achterkant?.

Mm ik weet niet, het is natuurlijk wel gewoon een baby. Ik wandel buiten wel over de weg met hem en door het bos.

Ben net bij hem geweest, hij is zo vol vertrouwen en lief <3 Ik hoop zo dat het goedkomt!
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:29

och...echte liefde als jij zo in de natte zooi gaat liggen voor je veulen! <3
Laat gewoon even bloedafnemen,een uitgebreid onderzoek.
Verder zal de tijd het leren denk ik. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:30

Wat een lieve foto <3

switt schreef:
Fokker zag ook niets aan het eerste filmpje, dat is imo toch vreemd. Maargoed, als je denk een gezond veulen verkocht te hebben snap ik dat ookwel weer.

Dat blijft vreemd...

switt schreef:
Welke foto bedoel je? Die draf foto? Toen was hij al van mij, dat is ongeveer 3 weken geleden

Ik bedoelde idd die draffoto! Daar zie ik een normaal goed bewegend veulen :j

De vraag is nu hoe kan het dat ie in 3 weken tijd zo is gaan lopen? Is zijn rantsoen verandert?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:40

Rianneke schreef:
Ik bedoelde idd die draffoto! Daar zie ik een normaal goed bewegend veulen :j

De vraag is nu hoe kan het dat ie in 3 weken tijd zo is gaan lopen? Is zijn rantsoen verandert?

Misschien is het trouwens wel langer dan 3 weken..Maar feit is inderdaad wel dat hij daar beter loopt. Al blijft zo een foto een moment opname. Ik had hem daar net die blauwe bal gegeven die je in het filmpje ziet liggen; daar ging hij hij toen enorm van lopen :Y) Ik weet nog dat ik toen vol verbazing naar hem heb staan kijken, zo had ik hem nog nooit gezien! Zoals in mijn OP staat; ik heb hem altijg stijvig gevonden.

edit: Nee er is verder niets veranderd in zijn rantsoen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:49

switt schreef:
Ik weet nog dat ik toen vol verbazing naar hem heb staan kijken, zo had ik hem nog nooit gezien! Zoals in mijn OP staat; ik heb hem altijg stijvig gevonden.

Ik ben ontzettend benieuwd wat ze in de kliniek zeggen!
Maar hij kan dus wel gewoon goed lopen, dat is wel weer erg positief vind ik :j

switt

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:05

Ik bedenk me net; ik mn telefoon staat een filmpje van toen hij liep toen ik hem net had! Ik ga even kijken of ik dat op een of andere manier op mn pc kan krijgen :)

Ik zal wel even laten weten wat de DA zegt morgen!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 00:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:48

Hij is constant aardig overbouwd, kan dat niet een reden zijn dat hij zo loopt van achteren. Dat hij het gevoel heeft wanneer hij zijn achterhand verder onder het lijf schuift dat ie dat voor niet bij kan benen?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:18

switt schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=PJkn075U ... e=youtu.be
Dit is het filmpje van mn telefoon, ik schat dat hij hier ongeveer 5,5 maand oud was.

Daar ziet ie er toch lekker uit. Ws groeit hij nu erg hard, is daarom wat stijvig en mager.
Maar vind hem er niet ongelukkig ofzo uitzien. Dat ie er last van heeft.
Die foto van hem op jouw schoot <3
Hij komt er wel. Zorg dat ie goed ontwormd wordt, goed voer en lekker zijn benen kan strekken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:20

Vind het in deze video ook veel beter uitzien als in je OP. We kunnen zeker niet oordelen hoe hij later gaat lopen, want het is nog een veulen en het kan nog volledig in zijn plooi vallen. Ik zou voor de zekerheid wel op foto laten zetten en hem dan eventueel als er niets te zien is naar een opfok brengen waar hij spieren kan kweken en mooi opdrogen. Wens je alvast veel suc6 met hem

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:41

Wat ik op de filmpjes zie muv de jongste is dat hij het rechter achterbeen onder de massa slingert
en daardoor rechtsom soms kruislings gaat om weer weg te kunnen komen. Linksom zie je dit niet.
Nu is inderdaad de vraag waarom hij dat doet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 11:18

betadine schreef:
Vind het in deze video ook veel beter uitzien als in je OP. We kunnen zeker niet oordelen hoe hij later gaat lopen, want het is nog een veulen en het kan nog volledig in zijn plooi vallen. Ik zou voor de zekerheid wel op foto laten zetten en hem dan eventueel als er niets te zien is naar een opfok brengen waar hij spieren kan kweken en mooi opdrogen. Wens je alvast veel suc6 met hem

Het maakt me niet uit hoe hij gaat lopen, als hij er maar geen last van heeft. Als ik er nooit op kan rijden heb ik daar ook vrede mee, jammer maar helaas. Ik vindt hem er niet minder om. Ik ben blij dat je hem eerder beter vond lopen; als het aangeboren zou zijn was de prognose slechter. Als er gewoon iets beschadigd is, komt dat met de tijd hopelijk goed. Ik belde net de DA maar kreeg gelijk de spoedlijn, bel na de kerst wel weer. Hoewel ik nu echt wil weten wat het nou is maken die paar dagen voor Muis niet uit denk ik.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:30

ik vind het ook best meevallen..denk eerlijk dat het ook gewoon een kwestie van tijd is..wordt volgens mij wel een mooi paard.. :)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:38

Wat n beauty en een fijn karakter! Lekker genieten van je mooie paard meid en probeer je niet teveel zorgen te maken. Je kunt ook met een volkomen gezond paard in de hindernis belanden en een been breken. Als je begrijpt wat ik bedoel. Je kunt niet alles voorkomen. Zolang er niets warm en dik wordt en hij eet en is vrolijk, gewoon lekker genieten !

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:27

Dankjewel PLK. Je hebt helemaal gelijk, ik moet gewoon van hem genieten! Ik was zo bang dat hij zich rot voelde maar vanmorgen trof ik een totaal ander paard aan. Heel vrolijk, wilde alleen maar spelen. Zo heb ik hem nog nooit gezien *\o/* Over zn benen maak ik me nog wel zorgen maar iig niet meer of hij wel zich wel goed voelt. Hij was opeens actief, liep rond, stond niet meer een beetje in een hoekje te kijken. Ik ben blij :)

http://www.youtube.com/watch?v=dXzA7SOE ... e=youtu.be

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:11

Zet hem eens een keer met een leeftijd genoot in de bak, in plaats van met zo'n dooie diender.

Rechts achter zie ik iets wat niet goed is.

Maar veel bewegen doet zijn achterhand sterker maken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:42

Ariebren schreef:
Zet hem eens een keer met een leeftijd genoot in de bak, in plaats van met zo'n dooie diender.

Die heb ik niet.. In het voorjaar gaat hij de opfok in. Ik ben allang blij dat deze pony z'n gestoei en gespring tolereert maar waar nodig wel corrigeert.
Helemaal rad is hij idd zeker niet maar in elk geval staat hij niet meer zielig in een hoekje....

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:32

Gewoon de tijd geven ts. Ik kreeg ooit van een oude paardenman deze les toen ik zijn mening over een jaarling vroeg die van superbeweger als veulen ineens heel miserabel liep als jaarling: "Bekijk een veulen met de 3 weken en de 3 maanden (dan zijn ze in de goede verhouding) dan wegzetten en niet meer naar kijken tot hij 3 is!" Hij kreeg gelijk; toen hij 3 werd, was hij goed in verhouding en liep als een zonnetje!
Gewoon goed voeren en denk eraan dat te veel/te rijk voer slechter is dan karig voeren; een paardje in de groei hoeft geen spekjes te hebben, die komen wel als hij uitgegroeid is!

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:46

Leuk paardje hoor, echt gave foto zo op schoot, mag je best trots op zijn hoor!

Lees ergens dat de ostheopaat die je erbij hebt van oorsprong vee arts is, ik heb de ervaring dat die wat symptomatisch kijken, gaan meer uit van symptoom bestrijding. Eentje die alleen maar ostheopaat is, heeft een ruimer blikveld en gaat meer uit van het oorspronkelijke holistischere idee.
Ze kijken gewoon ieder anders. Soms is de ene en soms de andere beter.

Heb dr een beetje moeite mee om de woorden te vinden die uitleggen wat ik bedoel, ik hoop dat t correct overkomt.
Kan t wel duidelijker uitleggen, dan krijg je alleen zo'n enorm verhaal, mocht iemand daar behoefte aan hebben .... pb

edit:
@Gitje: kreeg ook ooit zo'n soort advies, met 2 weken, 2 maanden en 2 jaar vooral niet kijken

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:50

Hoi Switt, van jou filmpjes te zien lijkt het er niet op dat je veulen pijn heeft of ongelukkig is dus daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Heb je nog gebeld met de dierenarts? Van al die verschillende meningen en adviezen wordt je niet veel wijzer denk ik.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:03

asterid schreef:
Hoi Switt, van jou filmpjes te zien lijkt het er niet op dat je veulen pijn heeft of ongelukkig is dus daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Heb je nog gebeld met de dierenarts? Van al die verschillende meningen en adviezen wordt je niet veel wijzer denk ik.

Ik had de gebeld maar de dierenarts die hem vorige keer gezien heeft had geen dienst, woensdag pas weer. Ik maak me er ontzettend zorgen over maar volgens mij heeft hij geen pijn dus dan wacht ik wel even tot woensdag...Ik ben wel al een beetje met hem aan het oefenen mocht hij mee moeten naar de kliniek (buigproeven, stilstaan, voetjes geven, mee draven), dat doet hij ontzettend goed :)

Ik vind het ook erg dat hij maar met één ander paard staat... Overdag zet ik wel vaak twee speelse ruinen erbij voor een paar uurtjes, daar speelt hij dan wel mee gelukkig. Hopelijk valt het allemaal mee en kan hij in het voorjaar gewoon lekker het land op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:16

Leeftijdsgenoten doen veel hoor, daar kunnen ze mee spelen. Die van mij stond er vroeger wel tussen, nu is de jongste 16 en je ziet dat hij daar toch niet echt mee speelt. Dus hij rent zijn eigen rondjes.