Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:52

Vala schreef:
Ik zou haar niet meer dag en nacht op de wei gooien, normaal ben ik daar altijd heel erg voor maar deze gedijt daar dus helemaal niet op. Gewoon overdag op de wei zodat ze s'ochtends en s'avonds ruim de tijd heeft om te eten. Zeker nu de nachten alweer wat frisser worden moet ze geen energie verspillen aan warm blijven etc maar s'nachts idd ruim de beschikking hebben over goed hooi. Of een berg hooi op de wei geven maar dan krijgen ze wrs ruzie met elkaar?

Hele topic doorgespit maar dat is idd wat ik ook wilde zeggen, ik vind haar op die foto overigens niet mager.

Wat leverbot betreft, ik heb er 1 die dat heeft gehad en de bloedwaardes waren toen echt heel extreem hoog, aangezien Tooske zegt dat de waardes niet heel extreem waren lijkt me dit idd ook uitgesloten.

En de opmerking over G. Mensen daar moet ik alleen maar hard om lachen! :D

Succes Tita.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:55

Een waarde hoeft niet heel hoog te zijn, sommige dieren kunnen bij een lage waarde al last hebben.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:57

Gewoon super goed van de TS dat ze eerst bloed heeft laten prikken !! Ik zou met een flinke ontsteking wel gelijk goed doorpakken en haar evt naar de kliniek brengen om te behandelen .
Ik wens je ook heel veel sterkte en succes met Door !!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:39

Wat moet die kliniek dan doen wat TS niet zelf op eigen stal kan doen?
Ik ben trouwens benieuwd naar de mening van de DA vanmiddag over die bloedwaardes en het algemene beeld.

Tita, heb je enig idee of het hooi/kuil van eigen land is van de stal of dat het van elders wordt ingekocht? Want daar het erger lijkt te zijn geworden met de weidegang zou ik het gras (en dus ook hooi van dat gras) van die wei niet vertrouwen.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:44

zou mest ook ff laten controleren op wormen.
Het beeld dat je beschrijft past ook bij bloedworm.
Hoop dat je gauw de oorzaak vind en weer lekker samen aan de slag kunnen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:45

Even lezen Waratje, zadeldrukmeting.

Tooske

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:49

Waratje bedoeld denk ik over de reactie van Ellis waarom die in de kliniek behandeld zou moeten worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:12

Inderdaad, Tooske. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:21

petitparis schreef:
tita schreef:
Niet nodig na 2.5 uur had ze haar berg kuil nog niet op gister deed ze meer dan 3 uur over een plak hooi, ze eet zo langzaam zouden de tanden kunnen zijn of kleine maagzweertjes.

dat is wel heel serieus dan. ik zou voorlopig echt niet meer krachtvoer gaan geven, want dit brandt ook fel op de maag.

Dit wil ik wel nuanceren: Kractvoer ansich 'brandt' niet in de maag.

Een paard paard produceert doorlopend maagzuur wat de maag inloopt. In zijn normale eetgedrag eet een paard praktisch de hele dag waardoor er speeksel geproduceerd wordt wat het maagzuur weer neutraliseerd. Bij het kauwen van 1 kg karchtvoer komt minder speeksel vrij dan bij het kauwen van 1k hooi. Dit komt door minder kauwbewegingen per kg.
Als er dus een goede reden is om een paard met een maagzweer krachtvoer te geven (magerder worden, vitaminen mineralen goed kunnen gebruiken) is het zaak om de kauwtijd en kauwbewegingen bij het eten van krachtvoer te vergroten. Hier zijn producten voor die je kunt mengen met je krachtovoer om een een meer ruwvoerachtige maaltijd van te maken: http://www.pavo.nl/producten/ruwvoer+granen/pavo+dailyplus

Overigens verzuurt de maag dus ook als een paard (te) lang geen eten krijgt. Het maagzuur wordt dan namelijk gewoon doorgeproduceerd en speeksel wordt alleen aangemaakt tijdens een kauwbeweging.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:38

Waratje schreef:
Wat moet die kliniek dan doen wat TS niet zelf op eigen stal kan doen?
Ik ben trouwens benieuwd naar de mening van de DA vanmiddag over die bloedwaardes en het algemene beeld.

Tita, heb je enig idee of het hooi/kuil van eigen land is van de stal of dat het van elders wordt ingekocht? Want daar het erger lijkt te zijn geworden met de weidegang zou ik het gras (en dus ook hooi van dat gras) van die wei niet vertrouwen.

Ik zeg niet dat Tita dat moet doen ik zeg wat ik zou doen .
Een flinke ontsteking in de organen of darmen kan mits niet goed behandeld best gevaarlijk zijn en wordt nog wel eens onderschat.
Maargoed Tita weet zelf heel wat ze doet en wil alleen het beste voor haar paarden .

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:41

Tooske schreef:
Waratje bedoeld denk ik over de reactie van Ellis waarom die in de kliniek behandeld zou moeten worden.

Sorry, verkeerd begrepen :o

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:47

Wens je veel sterkte vandaag TS, hoop dat je wijzer wordt van de bloeduitslag van Bodegraven. Vind da je het super aanpakt, resprect daarvoor. Lees je topic stilletjes mee, heb helaas geen tips voor je.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:14

Jord schreef:
Tooske schreef:

Sorry, verkeerd begrepen :o

Wel goed lezen jij !! :D

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:15

Equardor schreef:
zou mest ook ff laten controleren op wormen.
Het beeld dat je beschrijft past ook bij bloedworm.
Hoop dat je gauw de oorzaak vind en weer lekker samen aan de slag kunnen.

Zien ze ook in een uitgebreid bloedonderzoek terug .. :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:30

@ Jord: ik begrijp niet zo goed waarom je moet lachen om de opmerking over G. Mensen? Ik deel gewoon een ervaring. Hij heeft ons in het verleden goed geholpen met de paarden met leverproblemen. Verder zit ik die man echt niet op te hemelen ofzo, maar op dit gebied heeft ie gewoon goed werk geleverd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:36

Was benieuwd naar nieuws :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 07:11

Morgen

@ Ellis thanks, ik doe wat in mijn vermogen en kennis ligt om de merrie te helpen.

Aangekomen in Bodegraven stort mijn merrie onder het zadel gewoon in, ze kon niet meer wilde niet meer en kon niet eens fatsoenlijk op de hoefslag lopen. Bit beet pakken hoofd kantelen. Ik had het wel geziend daar.
Toch drukmeting gedaan en iid waar ik het zei dat het niet goed was, was toch wel het een en ander te zien.
Zadel is aangepast en ze liep wel veel ruimer maar nog was ze ontzettend moe.

De bloedresultaten zijn daar wel snel bekeken maar om goed beeld te krijgen, krijg ik nog een mail. Persoonlijk geloof ik daar niet in maar goed ik wacht af.

Inmiddels heeft Jonas wel gereageerd en uitderdaad wil die man een date :D
Hier onder zijn mail

De bloed uitslag is niet volledig, ik mis de witte bloedcellen nog. Wat je mij opgestuurd hebt, staan al een aantal belangrijke afwijking in.

Beta globuline is verhoogd. Zegt is over bloedwormen. Alleen ik mis de witte bloedcellen om hierover zeker te zijn.
LDH is verhoogd. D.W.Z. het melkzuur kan in de lever slecht omgezet worden naar glycigeen (spiersuiker).
Gamma G.T. is verhoogd. D.W.Z. dat de hele lever overbelast is.
CK is verhoogd. D.W.Z. dat er spier afbraak plaats vindt. CK is een enzym dat vrij komt wanneer een spiercel stuk gaat.

Uit het geen wat je mij hebt toe laten komen en jou verhaal over de conditie van je paard, kan ik verlopig zeggen dat de biochemische processen van je paard niet goed gaan en dat mogelijk wormen daarbij een rol spelen, naast een verterings brobleem.
De maag zal niet het probleem zijn eerder de darmen, gezien de leverwaarden zo afwijkend zijn.

De bloed uitslagen die je mij hebt toe laten komen zijn 2x de zelfde. Misschien ligt de rest van het onderzoek nog bij de dierenarts.

Het beste is dat je een afspraak met mij maakt zodat ik de omstandigheden van het paard en het voer wat hij krijgt kan zien.
Dan kan ik ook zeggen hoe er gevoerd moet worden.

Verder wordt er vandaag mest opgestuurd dus als het goed is heb ik daarvan morgen de uitslag en wordt specifiek gekeken naar lintworm.
Merrie blijft nu binnen op stal en krijgt 4x hooi per dag en 3x 1/2 biks. Ze gaat van 9.30 tot ong 17.30 op de weide. Tandarts wordt nog gedaan. (donderdag hopelijk)
Jonas zal ik zeker nog laten komen ergens in sept. En hoop maar dat ze dan opknapt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:48

Wat balen Tiet dat het zo slecht met je merrie gaat :(:) Het is zo'n lekker ding om te zien...
Succes, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:26

Wie is eigenlijk die 'Jonas' waar je het over hebt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 08:29

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:43

@ Tita,
Ik heb alleen jou post gelezen en niet alles, maar zie dat je steeds meer brok moet voeren. Ik heb er 1 op stal staan bij mij met enteritis en die is enorm opgeknapt nadat hij glutenvrij is gezet. Dus alleen nog haver luzerne zonnebloemolie en hooi/kuil.. Van brok werd hij alleen maar slechter.

Is de fysio al geweest? ben wel benieuwd naar wat die van de rug vond. Vaak is de opbolling in de lendenen een verkramping van de Psoasspier, deze ligt onder de WK en duwd als het ware de wervels omhoog.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 08:57

Mijn merrie heeft ruim een half jaar geen brok gehad dus ik verwacht niet dat brok de oorzaak is geweest.

fysio komt morgen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:58

ah nee dan zal dat niet meehelpen nee. Ben wel benieuwd naar de fysio morgen :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:05

Ben ook benieuwd naar de fysio, succes vandaag!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:13

Hm, heel verhaal.... wat mij opvalt in dit verhaal, is dat het paard veel (dag en nacht) op de weide staat, dat die volgens jou weinig voeding meer geeft... En dat het paard weinig bijgevoerd krijgt, een hand brokken en plakje hooi?
Daarnaast wordt ze 2X per week gereden.

Daarbij dat je paard van een huppelend, druk voorwaarts paard in een lusteloos paard is veranderd, nadat je minder bent gaan voeren?
Ze is niet gegroeid, nou is het niet bepaald raar dat paarden soms een tijdje niet groeien en dan ineens wel, en ook niet raar dat achterhanden eerst groeien, waarna de voorhand pas volgt dus het zegt nog niet alles - maar je maakt je daar zorgen over.

Maar doet weinig krachtvoer, weide die te weinig biedt geen belletje rinkelen?

Is de weide zo kaal dat ook de schijtbossen weggegeten worden? Zo ja, dan staat je paard zich dus letterlijk een worminfectie te eten.
Daarnaast loopt ze dan de kans op zand binnenkrijgen omdat ze tot de wortels gaan.

Ik vind jouw paard er op de fotos helemaal niet mager uitzien wel arm bespierd, en dat in combinatie met spierafbraak/verzuring volgens de bloedtest doet mij toch afvragen of je dit paard niet gewoon te weinig/ niet adequaat voert.

Een jong paard is nog volop in ontwikkeling, dit samen met gereden worden en met het koude/natte weer van afgelopen zomer buitenstaan vergt dat veel energie. Voor jou paard wellicht net te veel.

Dus ik ben benieuwd naar de uitslag van een onderzoek naar wormen, en ik denk dat je paard al veel opknapt van snachts binnen gezet worden en dan flink in het ruwvoer gezet worden.
Daarnaast zou mijn advies zijn, geef haar eens wat gekookte lijnzaad bij dat heeft een gunstige invloed op de darmen, en voer het krachtvoer rustig op tot ze weer meer bespiering krijgt.

De problemen begonnen toen ze minder voer kreeg. Dus mij lijkt daar een sleutel te liggen.