Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:37

Formalyde, of hoe schrijf je het precies, is het middel tegen rotstraal.

MarjanB

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:42

Ja die zit ook in die spray. Werkt echt goed na 1 keer al! Inja had ook in het begin aan haar wat smallere voorvoet 2 keer behandeld en niet meer gehad echt super spul. Je moet het alleen niet te vaak gebruiken want dan wordt alles kei en kei hard!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:44

Elke dag de stal mesten.
Natte en vieze plekken in de stal zijn funest voor rotstraal.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:44

Te hard ik zeker ook niet goed! Dan gaat het barsten, terwijl de bacterie daaronder ook nog gewoon zijn gang kan gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:51

mwah die zooi dood alles hahahaha gewoon dat spuitding in de gaten drukken komt 1 of ander smurfenschuim uit en dat gaat overal tussen zitten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:53

Mijn smid (van Nassau) raadt aan om, zeker als het bijna chronisch wordt, paard lekker buiten te laten. Mest en urine versterken het proces en dien je dus te vermijden. Het liefst het paard dus dag en nacht houden op weide of ruime zand paddock (zodat hij zo min mogelijk in zijn eigen urine en poep kan staan) die (het liefst) iedere dag uitgemest worden.

Je zou ook kunnen kijken of je DA niet een kweek kan maken van de bacterien de de rotstraal veroorzaken (meestal sphaerophorus necrophorus) en dan een gericht antibioticum smeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:26

simodi schreef:
simodi schreef:
Ga ik doen, ik heb nog precies voor ca 2 weken hooi liggen, dus kan ik kijken of het (mede) verschil maakt. :j

Inmiddels dus 2 weken verder.
Geweekt hooi gevoerd (naast nog maar heel weinig kuil) en de hoeven behandeld met betadine en blauwspray. Ze zijn in elk geval al droger en harder geworden, geheel weg is de rotstraal nog niet.

Ben dus toch eigenlijk wel benieuwd of deze voerverandering inderdaad een positieve invloed heeft gehad, ze zit ook lekkerder in haar vel, dat is duidelijk opvallend. Andere dingen heb ik niet veranderd in de afgelopen weken (weidegang, beweging etc)
Heb al wel eerder goede ervaring gehad bij haar met meer (geweekt) hooi voeren in plaats van kuil, o.a. om allergische reacties tegen te gaan.

Morgen komt de hoefsmid, benieuwd wat hij van de hoeven vindt.

Super +:)+ Fijn dat 't beter gaat met je paard. Ben benieuwd wat je smid ervan vindt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:34

En juist die formaldehyde is het middel tegen alle soorten bacterie en streptocokken besmettingen.
Helaas alleen bij uitwendig gebruik.

Eigenlijk net zoals de zwavel die in de trekzalf zit.

Er werd vroeger niets voor niet verlopen olie op mok wonden gesmeerd.
In die olie zat zwavel uit de brandstof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:53

Formaldehyde fixeert alle cellen waar het bij kan, dus dood ook de cellen van de straal.
Als je het regelmatig gebruikt is het zeer kankerverwekkend.
Je mag het ook echt niet op je handen krijgen.
Formaldehyde is datgene waar je levend weefsel mee kan fixeren om bijv in een museum te zetten.
Her zal best helpen tegen rotstraal, maar dan pas als gewone ontsmettingsmiddelen niet helpen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 22:39

Daarom heb ik dat spul ook nog 'in reserve'. Ik wacht nu morgen eerst de hoefsmid even af.

Dag en nacht buiten gaat niet lukken, omdat mijn merrie ook gevoelig is voor bevangenheid, dus beperkte weidegang. Ik moet het zien op te lossen binnen het huidige stallingsregime, dus 's nachts op stal en overdag een aantal uren wei en paddock. Daar doet ze het het beste op. :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:45

Dat is absoluut te managen met graasmasker, strookbegrazing en veel op de paddock staan. Waar een wil is is een weg ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 22:52

Focussed schreef:
Dat is absoluut te managen met graasmasker, strookbegrazing en veel op de paddock staan. Waar een wil is is een weg ;)

Niet voor elk paard of elk probleem is 24/7 buiten staan de beste oplossing. In het geval van mijn merrie in elk geval niet, ik moet met meer dingen bij haar rekening houden die buiten het onderwerp van dit topic vallen, maar neem maar aan dat zij er in niet beter en niet gelukkiger van wordt (weet ik uit ervaring, want ze heeft al eens een halfjaar dag en nacht op de wei gelopen).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:59

Ik had er een die na 4 uur weide bijna door t lint rende met t schuim tussen haar billen omdat ze naar stal wilde. Nu staat ze dag en nacht op de paddock en een beetje weidegang met graasmasker en ze is tevredener dan ooit (kan niet teveel op de wei ivm HB)Zoals ik al zei, waar een wil is is een weg. Zeker als je al weken met chronische rotstraal kampt. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:18

Zoals ik al aangaf heeft ze al eens 24/7 buiten gestaan voor lange tijd. Dat is hier niet de oplossing, ik ga niet het ene probleem inruilen voor meerdere andere problemen. :n

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:21

Ik heb van de smid hypozyn (geloof dat het zo heet) gehad. Is een witte tube met blauwe dop en zit lichtblauw smeerspul in! Werkte bij die van mij enorm goed. Had achter 2 rotstralen. Paar dagen achter elkaar goed smeren en binnen een week was het weg!
Succes ts!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:23

Toevallig vertelde een stalgenoot me van de week ook over haar goede ervaring met hypozine! :j Werkte idd heel snel!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:30

simodi schreef:
Zoals ik al aangaf heeft ze al eens 24/7 buiten gestaan voor lange tijd. Dat is hier niet de oplossing, ik ga niet het ene probleem inruilen voor meerdere andere problemen. :n

Ik zie geen verschil tussen snachts in een paddock met hooi of stal. Alleen voordelen, meer ruimte en meer hygiëne. Maar goed als jouw paard "ziek" wordt van op de paddock staan, dan zal het wel niet kunnen ;) Hoop dat de rotstraal snel over is.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:00

simodi schreef:
Toevallig vertelde een stalgenoot me van de week ook over haar goede ervaring met hypozine! :j Werkte idd heel snel!

:) super! Ik smeer het eens of 2x per week op de stralen. Gewoon ter voorkoming :D

Focussed: niet alle paarden kunnen 24/7 op het land. Mijne bijvoorbeeld heeft zomereczeem, als ik hem overdag ook maar een kwartiertje buiten zet, staat ie op zn kop vd jeuk!
Mijn mening is dat ik vind dat je niet te snel moet oordelen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:57

Focussed schreef:
simodi schreef:

Ik zie geen verschil tussen snachts in een paddock met hooi of stal. Alleen voordelen, meer ruimte en meer hygiëne. Maar goed als jouw paard "ziek" wordt van op de paddock staan, dan zal het wel niet kunnen ;) Hoop dat de rotstraal snel over is.

Beetje flauwe reactie van je ... Ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat er meer speelt bij mijn merrie waardoor ze niet hele dagen naar buiten kan. Daar kun jij op afstand niet over oordelen. Het is mooi als je tips geeft, maar luister dan ook wel naar de reactie die je terug krijgt en de reden waarom jouw tip niet wordt opgevolgd.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:05

Hier ook ervaring met zeer langdurige rotstraal. Hier het gevolg van een ziek paard een half jaar daarna begon de rotstraal ongeveer puur en alleen omdat de gevormde hoef door de ziekte niet zo sterk was als anders. Gevolg is dat de rotstraal bacterie snel de kans krijgt. Hij heeft bijna een jaar lang rotstraal gehad in meer en mindere maten.

Na vele middelen gebruikt te hebben, naast regelmatig hoefsmid bezoek natuurlijk. Heeft bij ons gewerkt de hoef iedere dag schoon te maken en de losse stukje eraf te halen zodat de gaten goed open lagen. Bacterie kan ook niet tegen zuurstof en die losse delen zijn toch dood. En door de losse stukken weg te halen kan je ook goed op de goede plaatsen behandelen. Daarna heb ik het behandeld met Hoof en sool hardener. http://www.medhorses.nl/Hoeven-Apotheek ... 47%29.aspx Dit eerst degelijk gedaan maar al heel snel afgebouwd naar om de dag om de twee dagen enz. Nu is paard helemaal rotstraal vrij en is ook duidelijk te zien dat zijn straal een veel mooier structuur heeft als eerder.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:09

tandpasta (gewoon de allergoedkoopste) en / of talcpoeder
dryfeet
niet te nat stallen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:55

Jullie ook bedankt voor je reacties!

Ik laat vanavond in een update nog wel weten wat de hoefsmid er nu van vindt en adviseert.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:40

Goed nieuws: hoefsmid is vanmiddag geweest en rotstraal bij mijn merrie was 'zeker niet dramatisch'. Het zit er nog wel, bij de ene voet erger dan bij de andere, maar hij was beduidend minder somber erover dan vorige keer! Het slaat dus aan wat ik op dit moment doe, nl behandelen met betadine en blauwspray. Ook ben ik sinds 2 weken aan het uitproberen om weer geweekt hooi te voeren en maar heel weinig kuil, omdat schijnbaar de voeding ook van invloed kan zijn op rotstraal. En mijn merrie is sowieso erg gevoelig op voer, dus het is het uitproberen waard.
Ik ben in elk geval erg blij dat het niet erger is geworden en zelfs wat beter. *\o/*

Nog wel een hele weg te gaan, maar dit is goed nieuws!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:48

tandpasta

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:50

Tiahastrona schreef:
tandpasta

Van welk merk ??