Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:59

Sterkte ts! Die onzekerheid is heel naar. Ik ga ook altijd zoeken en vragen wat het kan zijn. Dat kan je ook heel onzeker maken! Ik hoop dat je snel antwoord krijgt.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:01

La_ruette schreef:
Sterkte ts! Die onzekerheid is heel naar. Ik ga ook altijd zoeken en vragen wat het kan zijn. Dat kan je ook heel onzeker maken! Ik hoop dat je snel antwoord krijgt.

Haha dat klopt helemaal! En dankje wel!

Megamutsj

Re: Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:03

Heel veel sterkte!
Ik heb net het topic doorgelezen en de foto gezien, jeetje wat schikken zeg!
Hou haar goed in de gaten en zorg dat ze blijft eten, ben heel erg benieuwt wat het is en
Ik hoop dat het beter word!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:03

Sterkte, ik schrik niet snel van foto's maar dit is wel ernstig als het zo snel gaat, hoop voor je dat het verholpen kan worden.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:13

Dank jullie wel, ik was me er eerst niet zo goed van bewust omdat ik haar elke dag zie, maar viel me op een gegeven moment op op zondagavond en maandag was het dus nog erger, en toen zat ik toevallig foto's op me mobiel te kijken , die foto's die hier boven staan toen schrok ik zelf eigenlijk ook wel,
zelfs mijn stal eigenaar maakt zich grote zorgen, en die is echt bijna NOOOOIT bezorgt om een paard.
zelfs mijn vader schrok ervan die had haar een weekje niet gezien en gister weer voor het eerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:34

Een paard kan in week mega afvallen, heb ik zelf ook gehad......na vitaminekorrel is vacht ook bijgetrokken en met extra goed voer, vers gras het beste, snel weer aangekomen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:59

jaa daar heb je gelijk in, maar wat het rare is dat ze op super vers, jong,groen gras staat en in 3/4 dagen zo erg is afgevallen daarom maakt de dierenarts zich ook zorgen en denkt ze dat het niet alleen haar vitamine tekort is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:03

Ik hoop voor je dat alleen maar de wormen zijn geweest, die eten nl ook mee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:12

Getsie wat akelig.. Eet ze verder wel goed en drinkt ze goed? Hoop voor je dat er snel wat duidelijkheid is en ze opknapt!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:15

Het klopt wel dat een paard heel snel kan afvallen, de onze zijn in 1 middag ontzettend afgevallen, nadat ze zich verschrikkelijk druk hadden gemaakt. Maar die waren al wat te dik door het vele gras, dus ze waren toen mooi slank.

Veel sterkte met je paard, hopelijk komen jullie er snel achter wat het is.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:28

Jee, wat naar! Hopelijk komen jullie er snel achter wat er aan de hand is. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:44

russel schreef:
Een paard kan in week mega afvallen, heb ik zelf ook gehad......na vitaminekorrel is vacht ook bijgetrokken en met extra goed voer, vers gras het beste, snel weer aangekomen.

ik heb een paard mager zien worden in 24 uur....op de vrachtwagen van Italie naar Nederland.
Wist niet wat ik zag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:39

Hoe is het mogelijk he? Ik kon ook niet geloven dat je binnen een week de ribben er uit zag steken...terwijl hij toch echt wel te eten kreeg.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:44

Zoals eerder geopperd, ik zou haar zeker ook op leverbot laten onderzoeken.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:22

mazzeltje schreef:
Zoals eerder geopperd, ik zou haar zeker ook op leverbot laten onderzoeken.

De dierenarts vermoed al iets aan de lever toch dus dat zal dan uit de bloedwaarden komen. Al kan je echte leverbot alleen met een punctie vaststellen maar de leverwaarden zeggen een hoop!

TS je krijgt vandaag de uitslag van het bloed toch? Spannend zal voor je duimen!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:24

Ik krijg morgen de uitslag pas helaas! Maar iedereen bedankt iederegeval!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:55

wordt het bloed ook nog onderzocht op piroplasmose?
Wordt namelijk ook overgebracht door teken.

Piroplasmose (Babesieen)
Dit virus kan alleen worden overgebracht door teken. Deze teek is de Dermacentor Rhipicephalus en de Hyalomma. De rode bloedcellen worden aangetast door de stoffen Babesia Caballi, Theileria Equi en Babesia Equi die zich in de speekselklier van de teek bevindt.

De incubatietijd varieert van 10 ­ 19 dagen voor Babesia equi en van 7 ­ 30 dagen voor Babesia caballi. De teek zal zich dus over het algemeen niet meer op het paard bevinden op het ogenblik van het optreden van de klinische symptomen. De literatuur leert ons dat de klinische symptomen van piroplasmose meestal niet specifiek zijn en bovendien zeer verschillend van geval tot geval: men kan anorexie, lusteloosheid, gewichtsverlies, verhoogde of normale lichaamstemperatuur of een verhoogde ademhalings­ en polsfrequentie zien. De kleur van de mucosae varieert van licht roze tot licht geel, fel geel of gestuwd en bij de laatste gevallen kunnen ook puntbloedingen voorkomen. Soms zijn er symptomen van koliek die kunnen gepaard gaan met obstipatie, soms afwisselend met diarree. De urine kan donker zijn of geeloranje tot roodbruin (galpigmenten en hemoglobine). Als het paard niet behandeld wordt, is er meestal een slechte evolutie, die leidt tot ernstige anemie en algemene zwakte.

http://www.eigenpaard.nl/nieuwsartikele ... cleId=1206
Citaat:
Insleep in Nederland
De ziekteverwekker wordt vooral over gebracht door de Dermacentor teek. Vrij recent is bij een paard de diagnose Piroplasmose gesteld, zonder dat er contact met het buitenland was geweest. Het lijkt er dus op dat Piroplasmose nu ook in Nederland voorkomt. Piroplasmose kan grote invloed hebben op de export van paarden, met name naar de USA.

Het ziet ernaar uit dat er teken met Piroplasmose in Zeeland leven. Dit is nog niet met onderzoek bevestigd. Nu zijn er nog geen teken, maar als het warmer wordt en u gaat rijden in Zeeland: vermijdt bosjes en hoog gras. Controleer na het rijden uw paard op teken en verwijder ze als ze op de huid zitten. Let op de symptomen van de ziekte. Hieronder vindt u meer informatie over de ziekte.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:06

heel veel sterkte! ik hoop dat ze er weer snel bovenop komt!

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:50

sterkte en ik hoop dat de DA vind wat t is en ze er weer goed boven op komt!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:50

Babootje schreef:
wordt het bloed ook nog onderzocht op piroplasmose?
Wordt namelijk ook overgebracht door teken.

Piroplasmose (Babesieen)
Dit virus kan alleen worden overgebracht door teken. Deze teek is de Dermacentor Rhipicephalus en de Hyalomma. De rode bloedcellen worden aangetast door de stoffen Babesia Caballi, Theileria Equi en Babesia Equi die zich in de speekselklier van de teek bevindt.

De incubatietijd varieert van 10 ­ 19 dagen voor Babesia equi en van 7 ­ 30 dagen voor Babesia caballi. De teek zal zich dus over het algemeen niet meer op het paard bevinden op het ogenblik van het optreden van de klinische symptomen. De literatuur leert ons dat de klinische symptomen van piroplasmose meestal niet specifiek zijn en bovendien zeer verschillend van geval tot geval: men kan anorexie, lusteloosheid, gewichtsverlies, verhoogde of normale lichaamstemperatuur of een verhoogde ademhalings­ en polsfrequentie zien. De kleur van de mucosae varieert van licht roze tot licht geel, fel geel of gestuwd en bij de laatste gevallen kunnen ook puntbloedingen voorkomen. Soms zijn er symptomen van koliek die kunnen gepaard gaan met obstipatie, soms afwisselend met diarree. De urine kan donker zijn of geeloranje tot roodbruin (galpigmenten en hemoglobine). Als het paard niet behandeld wordt, is er meestal een slechte evolutie, die leidt tot ernstige anemie en algemene zwakte.

http://www.eigenpaard.nl/nieuwsartikele ... cleId=1206
Citaat:
Insleep in Nederland
De ziekteverwekker wordt vooral over gebracht door de Dermacentor teek. Vrij recent is bij een paard de diagnose Piroplasmose gesteld, zonder dat er contact met het buitenland was geweest. Het lijkt er dus op dat Piroplasmose nu ook in Nederland voorkomt. Piroplasmose kan grote invloed hebben op de export van paarden, met name naar de USA.

Het ziet ernaar uit dat er teken met Piroplasmose in Zeeland leven. Dit is nog niet met onderzoek bevestigd. Nu zijn er nog geen teken, maar als het warmer wordt en u gaat rijden in Zeeland: vermijdt bosjes en hoog gras. Controleer na het rijden uw paard op teken en verwijder ze als ze op de huid zitten. Let op de symptomen van de ziekte. Hieronder vindt u meer informatie over de ziekte.

het eerste wat opvalt bij piro is koorts,bruine urine en een opgezet spronggewricht.
Mijn fries heeft het al 2x gehad.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:18

Dat wat jou fries heeft gehad, heeft zij allemaal niet

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:12

ze krijgt nu op een dag : heel de dag en nacht groen,voedzaam gras. bijna een anderhalve vipagraan(eiwitarm) en elke dag een muslikoek. en is nog geen grammetje aangekomen.
hier een foto van vanavond :

Afbeelding
op deze foto is het wel minder goed te zien maar in het echt is het niet veranderd. ze stond hier op een manier waarop de ene kant wat voller lijkt terwijl dan aan de andere kant alles uitsteekt helaas.

morgen hopelijk de uitslag van de DA.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:17

Je paard heeft zelfs niet eens een grasbuik van het op de wei staan, ze toont wel iets minder mager dan op je vorige foto maar wat je zegt de foto kan vertekenen.
Ik hoop dat de uitslag mee valt en er iets van een middeltje voor je paard is dat ze weer de oude wordt.
Veel sterkte morgen...

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:20

jaa idd, had beter stukje naar rechts moeten gaan staan dan had je het beter gezien. als ze stapt of draaft is het nog erger dan is het eenen al bot echt eng aan het worden.
ik ga er maar vanuit dat het niet iets super ergs is en dat het gewoon te behandelen is! (hoop ik!!!)
dan kunnen we binnenkort wedstrijden starten als ze er helemaal bovenop is! :)

heel erg bedankt, ik zal het ook laten weten hier op bokt als ik weet wat het is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:26

Ik snap dat je je zorgen maakt.

Je doet alles al goed, meer kan je niet doen he, enkel wachten op de uitslag van de DA en dan gerichter kunnen behandelen.

Ben benieuwd wat het kan zijn.

Sterkte.