Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:51

geerke schreef:
TaTeSaZo schreef:
voor juni was ze wel ff slechter aan toe zelfs mijn zoontje van 7 kwam naar me toe en zei jeetje wat is daiske mager.
Nu vond ik der wel wat dikkerder dus dat er rustiger aangedaan wordt kan wel kloppen en nu extra voer moet het meer goed komen.
maar lekker wandelen af en toe stapritje kan en nee niet alleen de eigenaar bepaald jij als verzorger kan ook bepalen bijv een shema opstellen van welke dagen stapritje en welke een wandel moment en wanneer lekker rust en naar het veld gaan en daar lekker grazen.\Je zal zien dat dan de gallen ook minder kunnen worden iig minder dik en af en toe met koud water afspoelen zal ook helpen.

Wel wil ik even zeggen ik was vanmorgen bij de paarden ik zag Daiske staan en ze wiegde van de linker op de rechterbeen en af en toen hield ze de rechter vaker om hoog dus denk dat de beentjes (ondanks rustig aan doen) vrij onrustig zijn en zeuren

dan heeft ze dus pijn...of zit ze tegen bevangenheid aan.

Klopt, legde ik hierboven al uit, ze is met dr voorbeen tegen een boomstronk/paal aangekomen en liep daarna stijfjes en loopt nu dus ook in draf een beetje stijfjes. Ze staat nu ook een weekje op rust om te zien hoe het gaat.

geerke

Re: Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:13

hoe krijgt ze dat voorelkaar?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:19

Ze draaide zich om en zag die boom niet denk ik. weet niet eigenlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:20

Om even terug te komen op je vraag wat te doen met de gallen op haar been... elke dag 2 keer inmasseren met kampfer spiritus.
Verder ga ik nergens op in, ik heb het paard nooit gezien en kan alleen maar afgaan op wat andere bokkers vertellen.
Aangezien ik zelf ook heel zwart ben gemaakt een aantal jaar geleden ben ik wel iets voorzichtiger geworden met het oordelen van mensen die ik persoonlijk nooit heb ontmoet!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:21

Okay ik ga het we even overleggen met eigenaar want ik kan niet zomaar iets erop smeren natuurlijk.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 06:25

TaTeSaZo schreef:
voor juni was ze wel ff slechter aan toe zelfs mijn zoontje van 7 kwam naar me toe en zei jeetje wat is daiske mager.
Nu vond ik der wel wat dikkerder dus dat er rustiger aangedaan wordt kan wel kloppen en nu extra voer moet het meer goed komen.
maar lekker wandelen af en toe stapritje kan en nee niet alleen de eigenaar bepaald jij als verzorger kan ook bepalen bijv een shema opstellen van welke dagen stapritje en welke een wandel moment en wanneer lekker rust en naar het veld gaan en daar lekker grazen.\Je zal zien dat dan de gallen ook minder kunnen worden iig minder dik en af en toe met koud water afspoelen zal ook helpen.

Wel wil ik even zeggen ik was vanmorgen bij de paarden ik zag Daiske staan en ze wiegde van de linker op de rechterbeen en af en toen hield ze de rechter vaker om hoog dus denk dat de beentjes (ondanks rustig aan doen) vrij onrustig zijn en zeuren

Deena, voor jou informatie; dat wiegen wat hierboven omschreven word hebben Patty en ik haar 3 à 4 weken geleden ook al zien doen. Ik weet dus niet of dit door de gallen of die boomstam komt. Ik denk zelf dat ze buiten dat wel meer last van haar benen heeft. Ik zou inderdaad een paar weken even niet rijden en na wat rust kijken of ze dit nog steeds doet.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 06:27

Okay, ik heb het haar zelf nog nooit zien doen dus ik weet het niet. Maar zal inderdaad even rust houden, en dan zien we wel hoe het gaat daarna.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:04

Even voor sommige betweters
Rust roest en pensioen is nergens goed voor als een paard wil en kan lopen. Leeftijd is geen getal om naar te kijken met pensioen te doen.

Deena sommige foto's oogt ze in slechte conditie in je profiel misschien kun je de ta laten komen in overleg met de eigenaar. Ouder paarden kunnen vaak haken hebben en daardoor moeite met opnemen.
Maar tevens hebben oudere paarden (niet allen iig niet de mijne van 29) ander voer nodig..vraag of de eigenaar openstaat voor seniores priores van subli.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:11

Wij hebben ook een pony van ong. Die leeftijd, toen we der hebben laten keuren zij de veearts dmat dit kan komen om dat die waarschijnlijk altijd veel werk heeft moeten doen( ze heeft in het verleden M2 gelopen) dit kan geen kwaad zei die, maar een keer afspuiten is wel fijn voor der.
Een ander paard bij ons op stal van een jaar of 10 loopt Z2 en heeft altijd en loopt nog steeds elke heel intensief te trainen, deze heeft ook lichtelijk dat vocht, en geloof me die mensen zijn echt voorzichtig en zeggen ook dat het geen kwaad kan.

PATTYBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:36

klopt idd van het wiegen, alsof ze haar been niet kan laten rusten op de grond, miss helpt het koelen wel bij Daiske, als je hulp nodig hebt, willen wij je wel ergens mee helpen hoor, moet je dat gewoon even aangeven.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:22

En ik wil je ook helpen met tips en adviezen. Geloof me zijn allemaal door schande en schade wijs geworden. En hebben het beste met jou en je paard voor. Kom gewoon eens langs bij een van ons en we helpen je.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:00

tita schreef:
Even voor sommige betweters
Rust roest en pensioen is nergens goed voor als een paard wil en kan lopen. Leeftijd is geen getal om naar te kijken met pensioen te doen.

Deena sommige foto's oogt ze in slechte conditie in je profiel misschien kun je de ta laten komen in overleg met de eigenaar. Ouder paarden kunnen vaak haken hebben en daardoor moeite met opnemen.
Maar tevens hebben oudere paarden (niet allen iig niet de mijne van 29) ander voer nodig..vraag of de eigenaar openstaat voor seniores priores van subli.

ben ik met je eens...rust roest.
Maar er is een verschil tussen op het asfalt galoperen met drie meiden op je rug of een stapritje.
Het paard moet in beweging blijven,hoewel ik dat wiegen geen goede zaak vindt.
Dat wil zeggen dat de botten en pezen zo pijn doen dat het niet lang het gewicht op een been kan verdragen.Dat lijkt mij geen goede zaak.
En een weekje rust verhelpt dit niet ben ik bang.
Het beste zou zijn eens een da erbij en misschien eens foto's maken.Voor hetzelfde geldt verrekt het arme dier van de artrose en kan het eigenlijk alleen nog maar naast de man ,onbelast wandelen.
Einde cross brommer carriere ;)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:20

tita schreef:
Goh eerste topic en gelijk hier tis vast weel schaduw-accoutn

Nogmaals Patty gallen ontstaan echter niet enkel door verkeerd belasten, kan ook allergische reactie zijn op een stof. Ander doorbloeding enz enz

Citaat:
Gallen
Een gal is een overvulling van het gewricht of de peesschede, wat veroorzaakt wordt door overproductie van gewricht of peesschede vloeistof. Dit lijdt tot een verdikking die aan de buitenkant van het paard te zien is. Een paard is hier eigenlijk bijna nooit kreupel door omdat het geen ontsteking is maar alleen een te veel aan gewrichtsvloeistof. Een gal bevindt zich rondom de knie, de kogel, en het spronggewricht en zijn meestal rond van vorm. Gallen kunnen door een aantal dingen veroorzaakt worden. Onder andere door:
Afwijkende beenstanden.
Worminfecties
Slecht hoefonderhoud
Voedingsstoornissen
Verkeerd gebruik
Overbelasting

Bron: Dier en Natuur

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:39

Even voor de duidelijkheid, er is NOOIT met deze pony met zn drieen over het asfalt gegaloppeerd.
Ik zou graag een DA drbij willen, maar het probleem is de eigenaar. Heb inmiddels met PATTYBL gepraat, en ga de aankomende 4 weken tot 5 weken aan de hand stappen. En dat iedere week 5 minuutjes opbouwen, aankomende tijd gaat er sowieso NIEMAND op haar.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:12

Tja ik weet eem DA erbij krijgen gaat lastig worden want weet hie hij erover denkt want wormenkuur gaat meestal via mij want dan bestel ik extra.
Weet ook dat je maar niet te veel aan hem moet vragen want gegeven moment is ie het zat en dan zegt ie dat je niet meer hoeft te komen.

Is goed dat je met PATTYBL dit hebt besproken en aan de hand stappen is goed maar weet de eigenaar dit ook? want weet gerust dat zijn zoontje ook komt gerust met de hele klas langs en allemaal lekker door de bak hobbelen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:17

Ja weet het, ga het hem wel zeggen dat we dit gaan doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:17

Tja.....paard is kansloos zo te lezen

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:18

Maar ja ik ben echt bang dat we weggestuurd worden en ik kan echt niet zonder haar

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:18

DaiskeLover schreef:
Maar ja ik ben echt bang dat we weggestuurd worden en ik kan echt niet zonder haar

same here.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:25

ik snap het.
Zal van de week nogmaals proberen om tot hem door te dringen maar acht het kansloos want dit is al een strijd van jaren.
het is ergens een wonder hoor dat dit paard al zo oud is.

Maar ze is echt ouder dan 23 want ze staat er al 21 jaar en ze was ingereden en volgens mij was ze al 5 misschien 6 of ze moet echt heel jong zijn ingereden op dit paard zit al heel veel rijuren

en jullie willen jullie best doen en dat waardeer ik en dat heb ik allemaal voor deze topic en wat hier besproken is al meerdere malen gezegd maar dat laten voor de rest tenzijde

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:30

Ik hoop echt dat het goed komt en dat ze zsm geen pijn meer heeft, en dan zou ik het helemaal niet erg meer vinden om niet meer op haar te rijden echt niet! Dan gaan we haar gewoon elke keer lekker poetsen, en als het goed gaat en het kan weer een beetje VD doen, maar voor dat we dat gaan doen zou im dat eerst graag even ban jullie horen dat het weer kan, want van daan kunnen we nu oom gewoon rijden, dus ik denk dat we daar niet veel aan hebben

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:35

Hoeveel verzorgers heeft die pony? :o?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:35

Daiske heeft 2 verzorgers, mij en deena.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:49

DaiskeLover schreef:
Daiske heeft 2 verzorgers, mij en deena.

buiten de mensen die van de eigenaar mogen rijden he en de vriendinnen die jullie meenemen

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:52

Ja, ik weet niet hoefeel mensen er komen die van de eigenaar mag komen rijden, maar als wij imand meenemen dan zijn dat meestal standaard mensen