Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:01

NickAltena schreef:
Als men nu zo graag wil in de alternatieve hoek dat men dit soort dingen serieus gaat nemen....waarom leggen ze die wetenschappelijke onderzoekers dan niet uit hoe men zo iets meet ?

Want als dit wél met wetenschappelijk onderzoek aantoonbaar wordt heeft dat nogal een effect op die wereld.
Buiten de grote groep wantrouwers die daardoor misschien wel van mening gaan veranderen zodat daardoor op veel grotere schaal van dat spul gekocht gaat worden , zou het nog al wat betekenen voor de hele wereld en voor vele gezondheids problemen bij zowel mens als dier ?

Alleen om die laatste reden zou IK het al uit willen leggen...als ik het wist....

Nick, de zo goed als onoverbrugbare kloof tussen de overgrote meerderheid van 'alternatief' in gezondheid en diergeneeskunde is dezelfde als deze tussen geloof en wetenschap. En dat is aan de wetenschapkant altijd al duidelijk geweest. Het heeft eigenlijk niet zo veel zin om bewijzen van werking te vragen aan groepen van mensen waarvoor geloven dat iets werkt belangrijker is, en tot op zeker hoogte onaantastbaar is.

Je kan maar hier en daar wat juiste info proberen neerzetten en hopen dat dan hier en daar een kritische maar niet zo goed geïnformeerde lezer toch een duidelijk beeld krijgt van de keuze. Maar wat betreft discussie met alternatieve genzers (of gelovers in gelijk wat..) om ze tot andere inzichten te brengen, denk ik dat je je energie (jaja!) beter spaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:26

Heb nog even een vraag. Wat vinden jullie dan van Erik Laarakker? Hier hoor ik heel bijzonder goed berichten over. Schijnt wel een echte dierenarts te zijn (regulier), maar meet paarden door met een antenne???
Veel van deze paarden hebben dan last van nieren, blaas en lever.
Ik geloof er persoonlijk helemaal niets van.

Ik weet niet wat ik zelf zou doen als mijn paarden iets zouden mankeren en de reguliere artsen er ook niet uit zouden komen, maar ik zou werkelijk niet zomaar naar een dergelijke kliniek gaan.

Ben benieuwd wat jullie van deze man en de zijnen vinden. Kan het?

NickAltena

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:03

Ben er nog nooit geweest en zal er nooit heen gaan ook
Als er wat aan de hand is hier bel ik de kliniek in wolvega wel...daar hek wat meer vertrouwen in.

Een ECHTE dierenarts...die daarvoor geleerd heeft.... en dan het lef heeft om paarden met een antenne te onderzoeken waarvan niemand aan kan tonen hoe dat werkt en die geleerd heeft tijdens zijn studie wat wetenschappelijk bewezen wel en niet werkt !! , sorry...maar dan ben ik al het vertrouwen in zo'n persoon kwijt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:11

Oh, dus ECHTE huisartsen die zich ook richten op het homeopatische zou je ook niet meer vertrouwen?!
Gezien de drukte in de praktijk van Laarakker zal deze ook echt wel iets goeds doen :P
Ken o.a. iemand die zijn paard in had moeten laten slapen als het aan zijn dierenarts lag, maar gelukkig keek hij nog even verder (uiteindelijk bij Laarakker terecht gekomen) en geniet nu al vele jaren later met zijn paardje in de sport!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:12

[***] schreef:
Ben benieuwd wat jullie van deze man en de zijnen vinden. Kan het?

Mij niet bekend, maar ik vind het erg vreemd, iemand met een wetenschappelijke opleiding die toch vrij doorgedreven is, die vervolgens begint door te meten.. In mijn eigen vakgebied zou je niet meer serieus genomen worden als je ineens met een wichelroede aan de slag gaat :+

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:15

Uit een andere lijn zal ik hier nogmaals de vraag stellen, omdat het daar niet de juiste plek was.
Ik stel hem opnieuw omdat het anders voor de lezers hier wat raar overkomt.
De moeder doet aan homeopathie zo begrijp ik, dit is haar 15 jarige ? dochter maar wel met haar eigen mening

bedoeld dus voor :

DeSprinkhaan.

Waarmee ontworm je je paard ?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:24

Kentaro schreef:
Oh, dus ECHTE huisartsen die zich ook richten op het homeopatische zou je ook niet meer vertrouwen?!
Gezien de drukte in de praktijk van Laarakker zal deze ook echt wel iets goeds doen :P
Ken o.a. iemand die zijn paard in had moeten laten slapen als het aan zijn dierenarts lag, maar gelukkig keek hij nog even verder (uiteindelijk bij Laarakker terecht gekomen) en geniet nu al vele jaren later met zijn paardje in de sport!

Ik ken iemand die .... is hier op bokt niet toegestaan om over iemand te oordelen.
Ik ken er namelijk ook zat die geen succes hadden bij of met zijn methodes maar noem ze niet.

De drukte (en dit is er misschien een om eens goed over na te denken !) zou wel eens afkomstig kunnen zijn JUIST omdat men weet dat hij ook regulier arts is en dus een bepaalde opleiding heeft genoten en zo bij voorbaat al een bepaald vertrouwen wekt bij mensen zonder dat ze er zelf nog maar enig ervaring hebben opgedaan ??

Ai...vergeet ik je vraag te beantwoorden:
Citaat:

Inderdaad...
Ik had ooit een echtpaar die beide huisarts waren en waarbij we mochten kiezen naar wie je wilde gaan.
De dame was alternatief liefhebster en schreef soms ook rustig dat soort dingen voor.... de man moest daar niets van hebben maar was altijd erg kortaf en kwam ook vrij nors over.
3 keer raden war ik heen ging en waar ik beslist NIET naar toe wilde.... (en nee...het maakt mij niets uit of het een man of vrouw is die me behandeld , was de situatie omgekeerd dan was ook mijn keuze omgekeerd)
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 29-03-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:27

Die man bij voor en achternaam noemen ga ik ook niet doen :P

En ja, ik ben zo'n muts dat als ik van meerdere mensen goede dingen over iets of iemand hoor en ik kom er met m'n eigen dierenarts niet uit, ik dat inderdaad ga proberen!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:32

Kentaro schreef:
Die man bij voor en achternaam noemen ga ik ook niet doen :P

Het gaat niet om namen, het gaat om je EIGEN ervaring en de bokt regels.
De bokt regels verbieden dat je ervaring baseert en hier schrijft over iemand als dit geen EIGEN ervaringen zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:43

Dan hebben heel veel mensen hier wel héél veel slechte persoonlijke ervaringen gehad met allerlei therapieën dat ze zo tegen zijn..........

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:02

Hier wordt echt om Laarakker ervaring gevraagd.
mijn lijn waarin ik een vergelijkbare vraag stelde over een andere zeer bekende hier is om die reden verplaatst naar de kantine/ paardenpraat
Om de reden die ik net aangaf zijn daaruit berichten verwijderd en door willekeur van mods van de een naar de andere plek verhuisd.
Als voorbeeld dan ook nog maar even de link naar het nu compleet ondergeschoven lijntje, die voor velen best belangrijk is of in de toekomst kan worden !!
Let vooral ook even op wat ik in mijn openings post schrijf en vraag en lees de opmerkingen van de mods !!

[PP] Ervaringen semi-medisch

Praat men over alternatief in het algemeen dan wordt het schrijven met eigen ervaringen overigens al een stuk makkelijker dan waneer je het over slechts een persoon hebt.
En ja...ik heb diverse ervaringen met de alternatieve kant in diverse vormen (ik weet nu eenmaal graag veel en leer daarvan) , ook met de reguliere, zoals velen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:51

Ok. Ik begrijp het. @nickaltena, ik denk dat wij redelijk op één lijn zitten. Helaas heb ik mijzelf ook wel eens laten verleiden door alle mooie verhalen aangaande bepaalde "genezers". In de hoop dat het misschien toch wel iets voor mijn paarden zou kunnen doen....
Helaas kwam ik steeds bedrogen uit.... Vele euro's lichter en een illusie armer.
Intussen ben ik "oud en wijs" genoeg om te zeggen dat het allemaal tovenaars zijn en dat het echt niet werkt.

Als ik bij ons op stal roep dat het tovenaars zijn krijg ik boze blikken. Want een glazen potje met daarin wat kracht en ruwvoer op de rug van het paard binden (1.5 uur laten staan), zal er toch echt voor zorgen dat het paard "zich opent" voor de voedingsstoffen met als gevolg dat hij beter gaat presteren, glanzen, niet meer bokken enz enz. 8)7 8)7 8)7 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:06

NickAltena schreef:
Hier wordt echt om Laarakker ervaring gevraagd.
mijn lijn waarin ik een vergelijkbare vraag stelde over een andere zeer bekende hier is om die reden verplaatst naar de kantine/ paardenpraat
Om de reden die ik net aangaf zijn daaruit berichten verwijderd en door willekeur van mods van de een naar de andere plek verhuisd.
Als voorbeeld dan ook nog maar even de link naar het nu compleet ondergeschoven lijntje, die voor velen best belangrijk is of in de toekomst kan worden !!
Let vooral ook even op wat ik in mijn openings post schrijf en vraag en lees de opmerkingen van de mods !!

[PP] Ervaringen semi-medisch

Praat men over alternatief in het algemeen dan wordt het schrijven met eigen ervaringen overigens al een stuk makkelijker dan waneer je het over slechts een persoon hebt.
En ja...ik heb diverse ervaringen met de alternatieve kant in diverse vormen (ik weet nu eenmaal graag veel en leer daarvan) , ook met de reguliere, zoals velen hier.

Heb even op je link geklikt. Grappig is, dat de persoon in kwestie vlak bij mij in de buurt woont (woonde) en ik heb werkelijk nog nooit van haar gehoord.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:48

Ik ga met mijn paard niet naar een holistische dierenarts. Ik ga naar een echte dierenarts, die met een normale medische diagnose komt, en daar of een behandelplan voor heeft, of het paard afmaakt. Ik geloof helemaal niet in zweverig gewauwel over psychische trauma's bij paarden enzo. Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk :)

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:29

Ik ben homeopate en behandel mezelf, mijn dierbaren en dieren en andere patiënten.....Soms fythotherapie ook....Maar dit -kruiden- geeft een breder werkend spectrum en kan een beetje vergeken worden als regulier medicijnen.

Homeopthie werkt énkel als het middel correct is. Dit vraagt om een grondige holisitische aanpak, anamnese, vragen stellen aan patiënt tot er zich een beeld vormt van..... dit is een ***** persoon of paard en dan kijken we naar bv. deze remedie's, in welke dosis en hoelang etc.

Het vraagt enige ervaring van de homeopaat en een boel opzoekwerk-naslagwerk....

En ik vraag geen cent ;). Indien men zich terug gezond voelt, alas de klachten die mijn zijn gemeldt zijn verdwenen na een door mij bedacht behandelplan, dan mag men uiteraard een schenking doen. Maar soms kan dit 2 maand duren eer iemand of een dier volledig genezen is.....
Wie zich niet genezen voelt:
A: heeft me niet alles volledig eerlijk verteld
B: ik moet anders denken, ik *mis* iets en de fout ligt bij mezelf... ik zoek verder

Lijkt me meer dan eerlijk .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:33

Maar Balada, denk jij dat je iedere kwaal homeopatisch op kunt lossen, of zeg je ook wel eens dat iemand naar een reguliere arts moet gaan?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:39

Nee hoor. ik kan niet alles oplossen net zoals een reguliere arts ook niet alles kan genezen. Zo is het leven nu eenmaal.....

Ik heb al mensen naar reguliere artsen doorverwezen omdat men zich niet wil-kan houden aan een behandelplan. De patiënt houdt zich (wenselijk) ook eventjes gezond en let op zijn-haar alcoholinname, nicotinegebruik, suikers, voeding etc....
Sommige mensen kunnen dit niet beperken en slikken wel rustig hun druppels maar veranderen hun levensstijl -even- niet. Deze zijn beter gebaat bij een reguliere arts die een pilletje voorschrijft dat alles oplost en men doet gewoon lekker ongezond verder en negeert de Oorzaak!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:44

Balada schreef:
Ik ben homeopate en behandel mezelf, mijn dierbaren en dieren en andere patiënten.....Soms fythotherapie ook....Maar dit -kruiden- geeft een breder werkend spectrum en kan een beetje vergeken worden als regulier medicijnen.

Ik neem aan dat je ook paarden hebt , gezien dat hier toch een paardenforum is.
Ik had de vraag aan een ander gesteld, maar die wilde er niet op in gaan.

Dan vraag ik het nu aan jou....
Wat geef je je paard als deze een wormkuur nodig heeft ?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:00

@nickAltena: hoe bedoel je? Persoonlijk of ALS homeopatisch advies nu via Bokt...

Ik maak er letterlijk een papje van: Worteltjes stomen met veel look erbij, bollen look! Afronden met een honingpot erop en even door het eten roeren maandelijks..... Nog geen problemen gehad en anderen mee geholpen...Ook een kruid, de naam ontglipt me even, gevonden via het boek van Julliete de Levy.

Maarrr.... op mijn wei en paddock komt geen ander paard bij dat ik niet ken of zo maar even langskomt. Alles is in balans..... en dat wil ik zo houden ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:11

Ik lees dat je met je eigen paard ook naar een dierenarts bent gegaan omdat ie iets doms gedaan had op de wei. Zijn daar geen druppels voor? Ik bedoel dat niet banketstaaf hoor, maar imo moet je met fysieke problemen toch echt naar een reguliere arts. Ontwormen met wortels zou ik ook niet snel doen, maar goed, ieder moet het zelf weten natuurlijk.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:21

Neen, de ontworming zit niet in de wortels maar in de look!! Maar je moet het wel lekker maken of ze eten het niet op:)

En ja, met eigen paard naar DA. Is duidelijk uitgelegd in die andere post waarom. Nogal stom om dat hier dan te vermelden, kan ik weeral 5 zinnen langer typen om het waarom en hoe.....
In geval van fysiek trauma, zoals bij mijn paardje, ben ik geen hypocrite en gaat er een ontstikingsremmer in . IM of door het eten...... Als het TRAUMA voorbij is, dat is sinds enige weken gedaan, dan ben ik op een homeopatische kuur overgegaan en de reguliere medicijnen aan het afbouwen.....Nu 6 weken later is het allemaal wat minder ontstoken etc en nu krijgt ze een *kuur*. Ze kreeg wel vanaf het begin een Bachbloesempje om der wat te kalmeren..... D

Groot verschil tussen een klacht, een chronisch probleem of een spronggewricht dat verschoven is en waarschijnlijk een splintertje erin.
Als jij naar mij toekomt met een kapotte knie, dan garandeer ik je dat ik je geen druppeltjes geef maar regelrecht naar het ziekenhuis rij. Net hetzelfde......

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:27

Wel, een kleine uitleg dan

De andere persoon waaraan ik deze vraag stelde vandaag melde een gewone wormkuur te geven , ondanks dat haar moeder ook homeopaat was.
Nu is zij niet de enige...ik hoor het vaker van mensen die verder op die basis (homeopathisch) wel andere "klachten" of problemen bij paarden behandelen.

En dát verbaasde me, omdat er specifiek bij ontwormen grote problemen zijn waar het resistentie betreft voor de reguliere ontworm kuren (niet voor niets dat hiervoor nu een recept verplicht is)

Men heeft haast overal wel een homeopatische oplossing voor die ook haast overal wel te verkrijgen is.....maar voor dit probleem ?? (want zo kan je dit inmiddels toch wel noemen)

Nu bestaat er op kruiden basis wél een worm kuur. (zonder recept verkrijgbaar )
Maar op homeopathische basis ben ik dit nog niet tegen gekomen , ook nog niet echt heel diepgaand naar gezocht overigens, maar het zal vast nog ergens te vinden zijn ?

Het verbaasde me dus dat dit A niet makkelijk te vinden is... en B dat aanhangers van die methodes toch bijna allemaal voor dít probleem wél terug vallen op reguliere middelen.

Want als dit werkt.... http://www.medpets.nl/equi+parex/ zou het voor de homeopatische industrie toch een makkie zijn zoiets te maken ?
Dan hebben we meteen ook een middel wat erg controleerbaar is in zijn werking ? en dus de ongelovige op andere gedachten kan brengen ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:29

Balada schreef:
Maarrr.... op mijn wei en paddock komt geen ander paard bij dat ik niet ken of zo maar even langskomt. Alles is in balans..... en dat wil ik zo houden ;)

Als tegenstander van homeopathie en behandelingen met kruiden waarvan je de dosis niet kent hoop ik dat geen van je paarden ooit zo verzwakt dat de (altijd aanwezige) wormen plots een groeispurtje kunnen inzetten. En ik hoop ook dat je niet te veel horzels hebt.
Persoonlijk vind ik zoiets erg naïef.
Ik ben zelf ook niet te vinden voor het seriegebruik van 4 keer per jaar een anti-wormen spuit zonder te weten of en welke wormen het paard heeft, maar wormeitjes kan je laten tellen in een lab, bloed kan je daar ook laten testen, en een dierenarts kan dan gericht ontwormen als dat nodig moest zijn.

Mag ik vragen wat je gaat doen als dat toch zou gebeuren? Als er ineens eentje wegteert en met een gezwollen buik en doffe vacht op de de weide staat? Hogere dosis kruiden? Of toch maar een wormenspuit of twee?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:05

@ bandida : lees jij wel wat ik schrijf? Ik doe zelf de behandeling met mijn eigen kruiden dus ik ken de dosis zeer goed. Ik ben niet naiëf, ik ben er zelfs bewuster mee bezig dan anderen die gewoon een ontwormings spuit kopen en erin rammen.

Ik weet welke 4 type's gras en kruiden die ik op mijn weide's heb. Allemaal bewust ingezaaid....

En ineens eentje wegteren? Dat is ook een onzinvraag. Ineens gebeurt er niks. Tussen een gezond paard zonder wormproblemen of 1 dat wegteert zit wel een aantal maanden hoor.

Omdat je toch de vraag zo lekker scherp-cynish stelt:
Moest ik zulk een paardje tegenkomen: dan moet ik nadenken over de behandeling..... Is de temp. normaal? Ademhaling regelmatig of longwormen en-of vocht de longen? Hoeven, hoe zien die eruit?? ETc etc etc en vandaaruit zal ik beslissen hoe we dit beestje proberen te helpen.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:09

@nickalthena: had je een hele uitleg geschreven, ineens weg.....
Over je link: die krijg ik niet open... maar is waarschijnlijk geen homeopathie maar fyto-kruiden.
En ik probeer niemand te overtuigen hoor, ik doe wat ik doe omdat ik op de resultaten vertrouw.
Maar ik vind het altijd zo stom als ik wordt aangevallen op bokt of andere forum door mensen die TEGEN homeopathie zijn...... nou én??
Mijn paarden zien er supergezond uit, met homeopathie .... Ik val toch niemand aan omdat men wél een normale behandeling geeft?