Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:21

Wij hebben het 2 jaar geleden ook gehad op stal.. mijn paard was niet daarvoor geënt maar heeft nergens last van gehad zelfas geen koorts. Toch zijn er bij ons op stal 3 paarden aan overleden. Waaronder het paard wat naast die van mijn stond en waar hij dus uitgebreid heeft mij staan snuffelen.. hier is dus niets over te zeggen.

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:23

Visitor schreef:
VERAx schreef:
Weet iemand hier of je Lysine ook zo kan voeren (door voer heen gemengt) of moet het echt in combinatie met een ander supplement? En heeft het uberhaupt wel nut om het nu pas te beginnen met voeren, want als je eerst een maand moet voeren voordat het resultaat geeft is het denk ik niet de moeite waard om eraan te beginnen..

Haha, hoop stalgenoten hier ;-)
Geen idee, maar ik ga het maar gewoon voeren komende weken.
Ik weet dat de paarden het op de betreffende besmette stal (waar het wel zeker van is en ik iemand ken) allemaal ook krijgen nu op aanraden van de DA.

Is hiervan ook bekend, van baat het niet dan schaad het niet neem ik aan?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:24

Op internet lees ik dat je het beste meerdere keren per dag kan voeren, dus ga dat maar proberen.

Ik ga denk ik geen pot bestellen, aangezien verzenden dan weer bijna een week duurt. Ik ga wel even bij de apotheek langs.. Op dat stukje van Agradi staat wel ''Vitamine B6 ondersteunt de L-Lysine '', maar zou L-lysine puur dan wel genoeg functie hebben..?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:28

Enjoy_s schreef:
Is hiervan ook bekend, van baat het niet dan schaad het niet neem ik aan?

Ik weet het niet zeker maar daar ga ik van uit. Het is voor zowel mensen als dieren vrij verkrijgbaar dus ik denk dat als je je aan de dosis houdt het niet direct kwaad kan. Zeker niet voor - zoals in mijn geval - één of twee weken.
Edit @Vera: of je koopt meteen een potje B6 erbij ;-)

poma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:37

Ben ook bezorgd. Mijn paard staat in de omgeving van de Hatertse Vennen. Wie wil mij een pb sturen om welke stal(len) het gaat? Dierenarts mag me dat helaas niet vertellen...

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:39

Kijk maar in het nijmegen en omgeving topic.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:41

VERAx schreef:
Weet iemand hier of je Lysine ook zo kan voeren (door voer heen gemengt) of moet het echt in combinatie met een ander supplement? En heeft het uberhaupt wel nut om het nu pas te beginnen met voeren, want als je eerst een maand moet voeren voordat het resultaat geeft is het denk ik niet de moeite waard om eraan te beginnen..

Wat ik eerder al zei:

Ik geef mijn paard nu uit voorzorg:
L-Lysine & Vitamine B6 van Groene Os = is te gebruiken bij actieve herpesvirussen als het Rhinopneumonie virus. Ook preventief in te zetten.
Let op! Gebruik tijdens de dracht- en zoogperiode in overleg met de dierenarts en/of therapeut. Dopingvrij.
http://www.paardendrogist.nl/product/105/130/l_lysine_en_vitamine_b6/102511/
EFFE GEBRUIKSAANWIJZING GOED DOORLEZEN DOET WONDEREN! :D

Baat het niet dan schaad het niet. En dit is het minste wat ik kan doen.....helaas ook het enigste....

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:42

VERAx schreef:
Op internet lees ik dat je het beste meerdere keren per dag kan voeren, dus ga dat maar proberen.

Ik ga denk ik geen pot bestellen, aangezien verzenden dan weer bijna een week duurt. Ik ga wel even bij de apotheek langs.. Op dat stukje van Agradi staat wel ''Vitamine B6 ondersteunt de L-Lysine '', maar zou L-lysine puur dan wel genoeg functie hebben..?

Ik heb het gisteren bij Medhorses besteld en vanmorgen binnen gekregen!!!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:45

Ik heb ook een pot van Groene Os besteld bij de paardendrogist. Kan te laat zijn maar schaden kan het zeker niet.

De zadelmaker heb ik ook afgebeld want die zou vandaag komen en mijn instructeur komt voorlopig ook niet. Ik hoop alleen dat iedereen op stal zo slim is om met de paarden op stal te blijven en er geen vreemde van buitenaf komen.

Daar krijg je ook het thema hoefsmid..... Die zie ik ook liever niet op stal want die komen de hele dag bij andere paarden. Maarja als dit hele gedoe lang gaat duren.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:48

ik heb 2 hoefsmeden, de ene ben ik niet bang voor dat die het al weet. de ander komt hier niet echt uit de buurt, dus die heb ik wel ingelicht en idd die wist het nog niet, maar zegt hij zelf ook, ik heb alleen jou in de gevare zone, en ben net 2 weken terug bij je geweest, ddus je kan verlopig vooruit

wel jammer dat ik net na huis rijd, en een vd jachtstallen uit de buurt zie rijden met volle vrachtwagen, en 3 autos met trailers... ergens is er denk ik een jacht die ze gaan rijden...

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:49

O je bedoeld zeker 7Hills!

Ik kom nooit ergens met mijn paard maar er staan 3 mensen op stal die wedstrijden rijden. Het is niet te hopen dat die paarden wat "meegekregen" hebben.
Laatst bijgewerkt door liempje op 22-02-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:49

stalnijmegen schreef:
ik heb 2 hoefsmeden, de ene ben ik niet bang voor dat die het al weet. de ander komt hier niet echt uit de buurt, dus die heb ik wel ingelicht en idd die wist het nog niet, maar zegt hij zelf ook, ik heb alleen jou in de gevare zone, en ben net 2 weken terug bij je geweest, ddus je kan verlopig vooruit

wel jammer dat ik net na huis rijd, en een vd jachtstallen uit de buurt zie rijden met volle vrachtwagen, en 3 autos met trailers... ergens is er denk ik een jacht die ze gaan rijden...

Zucht!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:53

Wat is het toch vreemd dat het niet kenbaar gemaakt wordt.
Bij mij in de buurt was er een jaar of 10 geleden een uitbraak op diverse plaatsen, werd helemaal ziek van de geheimzinnigheid, speel toch open kaart.
Weet nog dat ik als secretariaat van de vereniging, hemel en aarde heb moeten bewegen om duidelijkheid te krijgen, wij hadden een wedstrijd gepland en wilde deze dus niet door laten gaan als er inderdaad sprake was van een uitbraak. Kreeg uiteindelijk duidelijkheid van de DA en het advies om de wedstrijd niet door te laten gaan maar mocht absoluut niet vermelden dat het door Rhino kwam.

Mijn paard bleek later ook besmet te zijn met rhino, het heeft heel veel moeite en inzet gekost maar gelukkig hebben we hem erdoor kunnen slepen, paard van een vriendin moest helaas afgemaakt worden.

Mijn paard stond in pension (over winteren) toen hij niet helemaal lekker was, dacht haal hem lekker naar huis het weer wordt beter en dan kan hij lekker veel naar buiten.
Thuis was hij binnen twee dagen zo slap als een tod (nog niets van Rhino gehoord, dus daar ook niet aangedacht) DA erbij die gaf meteen aan vermoedelijk Rhino en is met medicatie aan de gang gegaan. Heb meteen contact gehad met pension om door te geven wat er aan de hand was.

Toen speelde inmiddels dat er op andere stallen in de omgeving sprake was van Rhino uitbraak en er werd letterlijk tegen me gezegd: je mag niets zeggen omdat er dit moment slecht sprake is van een vermoeden want vanavond komt er een ander paard in pension in de box waar de jouwe gestaan heeft....

De Da vertelde dat er voor rhino geen meldingsplicht is (zoals bv bij varkenspest).

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:55

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij via een pb te laten weten welke stallen er besmet zijn? Want ik krijg ook les van iemand van buitenaf. En zou graag alle maatregelen willen nemen die er zijn. Bedankt alvast.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:59

Ik werd zojuist gebeld door mijn vriendin die een beetje ongerust is, ook zij heeft haar paard in deze omgeving lopen. Zou ik ook een pb mogen ontvangen? :)

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:03

misschien kan een van de beheerders van het topic meedelen wanneer het bericht bevestigd is en we er dus wel mee naar buiten kunnen komen? ik schrik namelijk wel als ik lees dat de jachtstal, die hier toch heel dichtbij is, wel met paarden weggaat.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:04

Kijk gewoon even in het nijmegen en omgeving topic, daar wordt het door meerdere van ons gezegd..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:05

Ben ik nou echt de enige die dat topic niet kan vinden? Misschien een linkje ofzo?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:05

Ik heb net de manege gesproken. Ze zijn sowieso de komende 2 weken gesloten. De paarden zijn allemaal nagekeken. Hebben medicijnen gehad, maar het is nog niet duidelijk waar het om gaat. Het gaat daar nu alleen om griep gevallen. Maar virus zelf wat het is is nog niet bekend.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:07

julietink schreef:
misschien kan een van de beheerders van het topic meedelen wanneer het bericht bevestigd is en we er dus wel mee naar buiten kunnen komen? ik schrik namelijk wel als ik lees dat de jachtstal, die hier toch heel dichtbij is, wel met paarden weggaat.

Inderdaad, ik schrik dat ook van. Alleen wij kunnen niemand verbieden met hun paard op stap te gaan. Er zijn nou eenmaal mensen die het allemaal niet zou nauw nemen. Die jachtstal moet namelijk ook gebeld zijn door de staleigenaar aangezien die ook in zijn omgeving ligt. Erg vervelend dat niet iedereen gewoon maatregelen neemt uit voorzorg..

Ook de mensen die hier nu melden dat ze zich zorgen maken, ik denk dat je er nu op dit moment gewoon verstandig aan doet om uit voorzorg gewoon niet met je paard het terein af te gaan en ook niemand op stal toe te laten. Hoefsmeden, dierenartsen, instructies, vriendinnen van andere stallen. Bij ons mag het nu gewoon even niet. En ik ben daar heel blij mee op dit moment.

poma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:10

goldenarrow schreef:
Ben ik nou echt de enige die dat topic niet kan vinden? Misschien een linkje ofzo?

nee, je bent niet de enige, ik kan de topic ook niet vinden.... wie maakt er een linkje?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:13

poma schreef:
goldenarrow schreef:

nee, je bent niet de enige, ik kan de topic ook niet vinden.... wie maakt er een linkje?

ik ook niet!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:15

Als dat topic hier gelinkt wordt, gaat dit misschien ook op slot...Laten we dat nu maar niet doen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:16

Jeetje wat gevaarlijk.. Ik las het net, dat het virus uitgebroken was. Maar meer zuiden van het land.. Daar zit ik niet in de buurt. Wel zorgwekkend om te lezen dat het bij sommigen op dezelfde stal is geconstateerd.. Wat eng zeg! Bah ik moet er niet aan denken...

Ik volg dit topic vanaf nu, hoor graag hoe het de paarden vergaat op de stallen met het virus! En in ieder geval sterkte iedereen die risico loopt!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:17

Jeetje wat gevaarlijk.. Ik las het net, dat het virus uitgebroken was. Maar meer zuiden van het land.. Daar zit ik niet in de buurt. Wel zorgwekkend om te lezen dat het bij sommigen op dezelfde stal is geconstateerd.. Wat eng zeg! Bah ik moet er niet aan denken...

Ik volg dit topic vanaf nu, hoor graag hoe het de paarden vergaat op de stallen met het virus! En in ieder geval sterkte iedereen die risico loopt!