Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:42

De mijne krijgt nu 7 kg kuil (maar is het hier ernstig mee oneens).

Memuska

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:20

Zo herkenbaar! Mijn paard is in juni 2009 geopereerd van koliek, bij hem zaten er twee knopen in de dikke darm. Ik kwam met hem van de training en hij deed "raar": hij begon op weg naar huis (ik moet een bosweggetje door, ongeveer 500m, om thuis te komen) te zwijmelen, leek niet meer recht te kunnen stappen. Maar goed, 30 graden en zware training gehad, van groepsdressuur raakt hij altijd al gestresst... Op weg naar huis had hij nog gemest dus ik dacht niet aan koliek en verder vertoonde hij ook amper symptomen: hij ging niet rollen, keek niet naar zijn buik, stond niet te schrapen. Het enige wat er "mis" was, was dat hij niet wou eten. Nuancering: hij wou wel appel, wortel of een stukje oud brood, maar geen brok. Om een lang verhaal kort te maken: 2 uur later lag hij op de operatietafel.

Ik mocht er bij blijven tot hij in slaap was, daarna mocht ik of daar in een bureau wachten of naar huis. Ze hadden me gezegd dat het ettelijke uren zou duren voor hij weer recht stond, en ik woon op 5 minuten van de kliniek dus naar huis dan maar, mét de bevestiging dat als ze niets voor hem zouden kunnen doen, ze mij EERST zouden bellen en dan pas inslapen zodat ik nog afscheid kon komen nemen. Om middernacht ben ik vertrokken daar, om 5u kreeg ik telefoon dat hij wakker was en dat alles goed verlopen was.

Hij heeft een week in de kliniek gestaan en toen werd ik 's ochtends, om 10u, 's middags en om 15u gebeld, tot grote ergernis van mijn baas (ik ging toen nog elders werken). Elke avond ging ik hem bezoeken en vanaf dag 2 mocht ik met hem buiten stappen en grazen (met geleende hengstenketting wegens anders groot gevaar voor iedereen ;-)). Na een week mocht hij naar huis, met een groot verband om zijn buik dat er nog een week om moest blijven ivm littekenweefsel. Hij heeft dan 2 maanden op stal gestaan (dagelijks 3x 10 minuten stappen, leuk met zo'n reus. Daarna mocht hij op een kleine paddock, en vanaf maand 4 mocht in in principe terug beginnen rijden. Omdat het zo'n groot en zwaar paard is (1m83 en bijna 800 kg) werd me aangeraden om nog wat extra te wachten. Uiteindelijk ben ik half november weer van start gegaan.

De schrik blijft, bij mij toch. Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan en ik tig keer per dag kan gaan kijken (ben intussen zelfstandige en werk dus thuis). Maar het minste dat ik nog maar dénk dat er iets kan zijn hang ik aan de lijn bij de DA, zeker omdat Willow hoegenaamd niet kleinzerig is en het dus al serieus is vooraleer hij iets laat merken. Ik heb heel veel geluk gehad dat ik er als het ware naast stond toen hij het kreeg, anders had hij het allicht niet kunnen navertellen.

Ik troost me trouwens met de gedachte dat ik wel héél veel pech zou moeten hebben om mijn paard te laten opereren en hem daarna alsnog aan koliek te verliezen. Onzin, dat besef ik, maar 't is toch een beetje een troost ;-)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:40

Nou ik ben vanavond weer in de weer geweest met die oude van mij. Die trof ik flemend aan in stal. Als hij zijn bovenlip zo optrekt heeft hij altijd pijn in zijn buik. Dus eventjes gelongeerd en in de paddock gezet. Veearts ook maar gebeld, ik neem geen risico. Alles was normaal er zat alleen een beetje gas aan de rechterkand van zijn buik. Dus Buscopan gehad en hij mocht natuurlijk niet eten tot morgen. Morgen weer voorzichtig voer en vrijdag verder opbouwen en zaterdag weer normaal. Tussendoor slobber geven.
Dus schrok natuurlijk wel weer. Aangezien Lumorko het erg goed aangeeft als hij pijn heeft, neem ik geen enkel risico. Gelukkig viel het mee. Maar goed morgen maar weer kijken hoe het gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 00:11

Memuska: pfff wat goed dat je erbij was inderdaad. Zo was ik blij met mijn staleigenaar die hem om 8 uur 'smorgens vond - al vastliggend in een hoek. En dat ie het gered heeft! De mijne is ook 1,82 a 1,83 maar wel wat lichter dan de jouwe. Zal eens in je profiel spieken!

@Luziream. Jemig wat kun je dan toch schrikken he? Gelukkig geeft Lumorko het goed aan dat hij pijn heeft, dan kun je tenminste tijdig actie ondernemen. Hoop dat ie morgen weer lekker zichzelf is. Geef jullie beide maar een knuffel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:16

@Luziream, bah schrikken zeg :(:) Echt naar, nouja knuffel en sterkte voor je paard en hopelijk is het morgen weer goed en kan hij weer lekker hooi eten :)

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:27

@ fargo: Fijn dat je hebt kunnen overleggen met de DA. Dat geeft dan toch net een beetje rust. Hoop echt dat het helemaal goed gaat komen met je topper.

@ luziream: He jakkes wat kun je daar weer van schrikken zeg!! Hopelijk voelt ie zich gauw weer wat beter... :(:)

@ memuska: Zo herkenbaar je verhaal. Wel prettig dat je je paarden aan huis hebt en ook nog eens veel thuis bent door je werk, lijkt mij echt een prettig idee. Vooral als je zoiets hebt meegemaakt.

@ bojangles: Wow!! Wat een sprongen maakt die van jou zeg!
Die van mij rolde ook zowat elke dag wel in d'r stal. We hebben vlas in de stal en dat blijft dan vaak wel een beetje erop zitten als ze gerold heeft haha, maar had ik ook geen angst meer voor. Maar als ik aan kom en ik zie d'r niet in de stal staan dan krijg ik het wel gelijk heel erg benauwd!! En als dan blijkt dat ze even lekker rustig en ontspannen ligt en met d'r grote ogen me verbaasd aankijkt kom ik weer terug naar aarde haha :')
Maar goed angst voor bepaalde dingen blijf je soms toch wel houden..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:30

Mijne had laatst dus gemest, vervolgens er precies op geplast, waardoor het dunne mest leek, vervolgens lekker erin gerold en overal natte mestvlekken. Ik dacht dat ik dood ging :=
Pas later na uitgebreid onderzoek zag ik dus dat ze precies op haar mest geplast had en dat ze geen dunne mest had.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:01

Bojangles schreef:
Mijne had laatst dus gemest, vervolgens er precies op geplast, waardoor het dunne mest leek, vervolgens lekker erin gerold en overal natte mestvlekken. Ik dacht dat ik dood ging :=
Pas later na uitgebreid onderzoek zag ik dus dat ze precies op haar mest geplast had en dat ze geen dunne mest had.....

Dat zijn inderdaad vuile streken van je merrie ;-) Hoe krijg ik het baasje op de kast??

Vannacht in een ruk doorgeslapen ondanks storm! Whizz was gisteren heel goed te spreken, 2 keer rondje over het erf en even in de bak geweest (dat vond ie leuk!!) en zijn temperatuur was weer mooi naar 37,4 zoals vorige week aantal dagen achter elkaar. Deze week had ie wat "hoger" gezeten 37,9 en 37,7, nu dus weer terug bij af. Nog 1 of 2 nachtjes met het verband om en dan zijn we daar ook vanaf. Hij kwam er vanmorgen weer heel mooi strak onderuit.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:21

Wauw dat klinkt goed! Super :)
Mijne is net weer naar de hoefsmid geweest, hoeven zagen er goed uit volgens de smid!!
Staat nu dus weer netjes op de hoefjes, ze was ook heel erg braaf :j

Net even gewandeld in de storm, was ook braaf!! :) Vanmiddag maar even wat langer wandelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:32

Vanmiddag komt mijn smid ook, vind het best een beetje eng, duurt altijd toch best lang met zijn ijzers erom en af, hoop dat ie dat al volhoudt.
Gisteren nog een leuk geintje van Whizz, hij had gisteren om half 6 ook bix gehad dus ik ging maar even checken of dat goed was verlopen. Kijk ik in zijn etensbak zit die tot aan de rand gevuld met mestballen ;-) niet echt wat ik verwachtte aan te treffen :') . Er lagen nog een paar bixjes onder ;-) Grappenmaker, zou ie me iets willen vertellen of zo?

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:44

Ik moet helaas nog een dag langer wachten voor de krammen en de echo.
Heb de afspraak verzet naar morgen vanwege de storm.
Mijn arme pony is het binnen staan nu wel zat.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:22

Ik ga straks naar stal. probeer wel te gaan longeren, kan die zijn lucht kwijt. Geen telefoon gehad dus zal wel goed gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 14:15

Luziream: hoop dat ie zich inderdaad beter voelt! Het weer hier lijkt nu wel wat beter, wel wind, maar droog en met een zonnetje.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:46

ik heb zo'n hekel aan dit weer! Ik wil gewoon lekker mijn paardje kunnen longeren en wandelen, maar alles is ondergelopen met water! De longeerbak is een zwembad, het land is een meer geworden en de harde paddock(waar ze de hele dag op staat) is zelfs 1 bende terwijl dat stenen zijn.. ik ben altijd bang dat ze weer buikpijn krijgt omdat ze niet lekker kan rennen, alleen maar met mij wandelen of zelf rondjes lopen in de paddock. Op hoop van zegen maar!

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:55

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:08

Geven jullie trouwens nog wat speciaals ter preventie?

Mijn paarden kregen standaard al dagelijks een bakje slobber (lees: de zwarte en de Arab kregen een bakje, de Belg een handje "voor de lekker" want die wordt anders gewoon vééééél te dik), maar sinds de operatie doe ik ook nog olie over het eten (kregen ze daarvoor soms maar niet altijd) en maandelijks een kuurtje SandClear. Recentelijk was ik begonnen met zemelen geven... maar toen begon mijn paard te hoesten. Ik weet niet of er een link was maar ben er dus nu weer tijdelijk mee gestopt om te kijken of het wat met elkaar te maken heeft.

Dit was 'm trouwens in de kliniek, de ochtend na de operatie:
Afbeelding

Na twee dagen mochten we stappen (en grazen...)
Afbeelding

En dit is 'm nu :-)

Afbeelding

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:47

Hai allemaal, de stress die jullie ervaren van de koliek van jullie paarden is zo herkenbaar. Ik heb mijn lieve paardje bijna 10 jaar gehad. De eerste week dat ik haar had had ze al koliek, de week erna weer en zo gingen we een hele tijd door. Met een strak voerbeleid en lijnzaadolie door haar voer ging het een hele tijd behoorlijk goed. Tot 2,5 jaar geleden haar 2e veulen geboren werd, toen ging het enorm mis. Iedere week koliek. Op de een of andere manier kreeg ze het ook altijd 's avonds pas. Ook naar de kliniek in Utrecht geweest, gelukkig was toen een operatie niet nodig. De laatste tijd ging het eigenlijk harstikke goed met haar en 2 maanden geleden had ze voor de laatste keer koliek. Meestal was een darmverslapper en een pijnstiller voldoende en ging het vrij snel weg. Tot afgelopen kerst. 1e kerstdag kreeg ze weer last van koliek en heeft de dierenarts haar ingespoten. De dag erna werd het niet slechter, maar ook niet beter, dus toch naar Utrecht. Daar bleek vanalles in haar buik niet op de plek te liggen waar het hoorde te liggen. In eerste instantie wilde ik haar niet laten opereren vanwege de koliek historie. Maar eenmaal daar toch voor een operatie gekozen om haar nog een kans te geven. De operatie ging op zich redelijk, alleen bleek ze tijdens de narcose in 1 been geen zuurstof gehad te hebben. Dit is een van de pijnlijkste dingen die een paard kan krijgen. Ze had zo vreselijk veel pijn en aangezien er geen verbetering in zat hebben we besloten haar de dag na de operatie in te laten slapen. Een zwarte dag in mijn leven. Gelukkig heb ik zo enorm veel mooie momenten met haar gehad en heb ik toch 10 jaar van haar mogen genieten. En het gekke is... ik heb ook moeten wennen aan het feit geen stress meer te hebben dat ik 's avonds gebeld zou worden dat mijn paardje koliek had. Altijd had ik in mijn achterhoofd dat mijn telefoon kon gaan.

Fijn te horen dat bij de meeste van jullie de operatie goed verlopen is en sorry voor het lange verhaal :o

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:07

Hoi Allemaal even een update van mijn ouwe gabber Lumorko. Het gaat goed, nergens meer last van. Lekker slobber gegeven en gereden door veeeeel water en wind........

@ Memuska Ik geef met name in de winter vaak om de dag wel slobber. Mijn paarden staan op vlas dus ik doe ook altijd een plakje stro erin. Paard heeft 12 jaar op stro gestaan en toen maar 3 maal koliek gehad.....
Toen hooi nog redelijk betaalbaar was was kocht ik zelf extra hooi om dat hem extra tussendoor te geven. maar nu is alles zo duur en ons kuil is nu net hooi dat ik het wel aandurf.
Sinds vorig jaar geef ik mijn oude ventje ook een middel wat de vertering in de darmen verbeterd en daarom ook de voedingsstoffen beter uit de voeding haalt, waar ook nog eens gistculturen in zit( pro-biotica) Daar doet hij het goed op.( Opkikker van NAF of Eqion Plus) Daar doen ze het vaak goed op! Door de voeding die ik geef doe ik ook nog eens wat Omega3 olie :D

@Otje Jee wat een verhaal zeg! Wel de juiste beslissing genomen hoor? Heel veel sterkte voor jou!!!
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 05-01-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:08

@ otje96: Wat een naar verhaal zeg. Dat je toch nog je dierbare paard moest verliezen, verschrikkelijk!! |(
Fijn dat je het positieve ervan kunt inzien, maar dit lijkt mij toch vreselijk om mee te maken. Je wil zo graag vechten voor ze, en als het dan toch op houd...dat lijkt me moeilijk om te kunnen begrijpen.

@ memuska: Wat ziet jouw paard en weer top uit zeg!! Die had ook veel ingeleverd zeg (had die van mij ook, leek op een gegeven moment wel een jaarling!).

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:30

Dank jullie. Wat de dierenarts op de uithof mij vertelde was dat je koliekgevoelige paarden beter goede droge kuil kan geven dan hooi, omdat kuil beter door "glijdt" in de darmen. Hooi is stugger.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:36

Mijne mag absoluut geen kuil/voordroog uit plastic.....
Ik geef de mijne weidehooi, dat is heel zacht van structuur.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:32

@Otje96 jeetje wat heftig zeg!! Ik zou er niet aan moeten denken!!
Heel erg veel sterkte!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:16

_Luziream schreef:
Hoi Allemaal even een update van mijn ouwe gabber Lumorko. Het gaat goed, nergens meer last van. Lekker slobber gegeven en gereden door veeeeel water en wind........

Wat een heerlijk nieuws!

Nou ik had vandaag echt een schrik. Toen ik kwam was whizz aan het eten maar zijn linkerachterbeen was bij zijn kogel erg dik en hij trok hem raar op als je er aan komt. Aan dit been zat nog een korst en er heeft een gat in gezeten door het rollen eerder op 11 december. Het deed hem zeer en hij is gevoelig voor dikke benen door hele kleine aanleidingen dus ik ben hem gaan afspuiten en zijn benen meerdere keren gaan wassen met betadine scrub. Aangezien hij elke keer het been zo hoog optilde als ik er aan kwam dacht ik hem wat te helpen met metacam. Been nagespoten en terug op stal bij zijn kuil. En daar begon het: raar eten, hoofd schudden, schrapen, etc etc. Waarschijnlijk door de metacam want hij reageert nog wel eens raar op dingen die je hem via zijn mond geeft. Jemig ik heb het benauwd gehad, gebeld naar Bodegraven. Op hun advies temperatuur opgenomen 37,7 net als gisteravond. Maar aankijken en als het niet goed was dan graag eigen DA bellen. Hij bleef hoofd schudden, graven, rond draaien, gapen, BAH BAH BAH. DA gebeld en uitgelegd en hij kwam. Ondertussen wilde Whizz steeds liggen en dacht als hij stond duidelijk over rollen, maar dat mag hij deze 3 maanden NIET. Nog eens getemperatuurd 37,8 dus niet veel anders. Beide kanten duidelijke darmgeluiden, weer schrapen, liggen, wel rustig liggen, weer opstaan, weer liggen. Pffffff af en toe hapje eten maar dan weer terug naar het andere gedrag. Jemig wat een ellende. Hij had zijn bodypack nog om, dat snel onder deken vandaan gehaald en toen hij even bloot stond leek hij daar wel van op te knappen.

DA kwam, geluisterd, geluiden niet heel raar, opgevoeld, wel behoorlijk wat gas en mestballen wel wat harder. En terwijl we bezig waren ging meneer heel voorzichtig weer aan zijn kuil beginnen dat nog over was, beetje luchtzuigen, beetje kuil. Ogen kwamen weer wat normaler te staan. Wat een ellende en wat een stress maar ook relatief rustig want temperatuur goed, buikgeluiden goed, rustig liggen ipv rollen (thankgod want dat mag hij niet zoals gezegd). Wel een prikje voor darmverslapper gegeven om te helpen met gas, rondje gelopen. Nu aankijken.

Toen ik wegging was ie bezig met zijn slobber die ik eerder vanmorgen erin had gegooid. Ben alsweer sinds 11 uur op mijn werk. Tussen de middag alleen kuil en vanavond toch maar slobber ipv bix om nog wat extra vocht te geven ook. Been in de gaten houden en koelen en nog beetje lopen en anders daar medicijnen voor. DA dacht ook aan evt hulp tegen maagzuur (kreeg hij ook in bodegraven) want dat beeld vond hij wel een beetje. Dus dat nog even in de gaten houden. Man wat een stress. En wat fijn dat je op een gegeven moment wel dingen voor je zelf kunt afkruisen om rustig(er) te worden %) %) .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Blegh wat een narigheid..... Weet je al waar het nu door kwam?
Gelukkig is het met een sisser afgelopen....
Je hoort het veel hoor, toch nog nakoliek na operatie of na hevige kolieken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:51

Ik denk door de metacam (maar zeker weten we het niet), hij reageert bijv ook op bepaalde wormenspuiten heel accuut. Kan me zelf wel voor mijn hoofd slaan, want ik wilde hem op weg helpen met dat zere been. DA zeiden beide dat op zich een keer metacam geen kwaad kan, maar goed hij lijkt daarop toch te reageren.